Ga naar inhoud

Excel VBA & celformule


Anoniem2

Aanbevolen berichten

Ik heb een spreatsheet gemaakt om de dartscores bij te houden. Nu is dat totaal geen probleem bij 301 of 501, maar we spelen ook een ander spel waarbij het doel is om als eerste alle cijfers 3x te gooien. Heeft je tegenstander echter al 3x in de 20 gegooit en hij gooit nog een keer, dan krijgt hij 20 extra punten. Het totaal van deze punten kan het spel flink beïnvloeden. Maar daar zal ik verder niet op ingaan... ;-)\r\n\r\nMijn probleem is nu het volgende. Als speler 1 die 20 3x heeft gegooit en speler 2 moet nog 1x gooien dan krijgt speler 1 extra punten.\r\nAls speler 2 echter de 20 dicht gooit, moet het optellen van het aantal punten stoppen. Je kan er voor kiezen om dan geen kruisjes meer te zetten, maar een foutje zit in een klein hoekje. Ik wil dus voorkomen dat speler 1 extra punten krijgt als speler 2 al klaar is met gooien op de 20.\r\n\r\nIk heb veel dingen geprobeerd. Ook d.m.v. VBA, macro\'s die aangestuurd worden door functions, Private subs, maar ik krijg telkens een foutmelding (#waarde!). Als ik de procedure echter test in het VBA scherm gaat alles goed. Als ik een msgbox invoeg dan laat hij hem wel zien, maar als ik een verwijzing maak naar een macro werkt hij niet mee...\r\n\r\nWie o wie heeft een oplossing voor mij! De sheet is [URL=\"https://docs.google.com/open?id=0BzJp0qr9h4rfMWQwZjIwMGItODgwNC00NGRjLWFkZGMtZTllYWYwNGNkNTNh\"]hier [/URL]te downloaden. In het VBA scherm heb ik mijn pogingen beschreven. Ze hebben dezelfde namen en zullen nu dus wel voor foutmeldingen zorgen. Maar dan weet je tenmisten wat ik zoal geprobeerd heb. In heb blad ik ik opmerkingen toegevoegd aan een aantal cellen om mijn bedoeling verder te verduidelijken.\r\n\r\nAlvast bedankt.
Link naar reactie
Hoi adbecude,\r\n\r\nBedankt voor je reactie. Ik ga het gelijk proberen... :D\r\n\r\nEdit: Helaas... Nog steeds geen reactie. Als ik hem opstart in het VBA scherm vraagt hij welke macro ik wil uitvoeren. Zou het probleem daar ergens liggen?\r\n\r\nIk heb je oplossing [URL=\"https://docs.google.com/open?id=0BzJp0qr9h4rfOGRlNzhjMDktYjc5MC00MTI5LThkMDgtMDNlN2M5NGE1YTY4\"]hier [/URL]toegevoegd.
Link naar reactie
Bij mij werkt hij goed.\r\nTijdens het openen van het bestand, krijg je een melding \"opties\" klik hier op, en je kunt de macro\'s inschakelen.\r\nAls je nu in H5 een waarde hoger als 2 zet, komt er in C5 \" vast1\" te staan.\r\n\r\nIk denk dat je macro beveiliging op hoog staat\r\nHeb je het tabblad \" ontwikkelaars\" in het lint staan?
Link naar reactie
[QUOTE]Zou het komen omdat het excel 2010 is?[/QUOTE]\r\n\r\nDat zou zomaar kunnen,ik heb Excel 2007........ maar wat is hier de bedoeling van?\r\n\r\n[QUOTE]Sub vast1()\r\n\r\nMsgBox (\"hoi\")\r\nRange(\"c5\").Value = Range(\"c5\")\r\n\r\nEnd Sub[/QUOTE]\r\n\r\nZonder de regel: Range(\"c5\").Value = Range(\"c5\") doet ie het zelfde, deze regel zegt niets meer dan dat: \"de waarde in Cel C5 = Cel C5 \" en dat klopt altijd.
Link naar reactie
Ik had ergens gelezen dat Range(\"c5\").Value = Range(\"c5\") er voor zorgt dat de waarde die in de cel staat wordt gekopieerd en dan weer als waarde alleen in cel c5 wordt geplakt (dus zonder berekening). Dit zorgt er dan voor dat de waarde in de cel niet meer kan veranderen als er per ongeluk toch een kruisje in a5 bij wordt gezet.\r\n\r\nHet enige nadeel van deze methode is dat je de berekening ook niet meer terug krijgt. Bij een nieuw spel moet je dus altijd het originele bestand openen en eraan denken dat je het aangepaste bestand niet eroverheen opslaat :o.\r\n\r\nOok een oplossing hiervoor is welkom trouwens ;), maar ik heb zelf nog geen andere oplossing kunnen vinden op het internet.:confused:
Link naar reactie
[QUOTE]Volgens mijn beperkte kennis van VBA[/QUOTE]\r\n\r\nDit staat niet voor niets boven mijn eerste post;)\r\n\r\nMaar je zou het kunnen proberen, neem het eens op met de macrorecorder, en plaats de opgenomen regel i.p.v. de drie onderstaande regels.\r\n\r\nIf Range(\"H5\").Value >= 2 Then\r\nRange(\"C5\").Value = \"vast1\"\r\nEnd If
Link naar reactie
Ik begrijp het... Maar toch bedankt voor alle moeite.(Y) Ik hoop dat er iemand anders is die nog een oplossing kan bedenken?? Het mag ook iets heel anders zijn trouwens.... \r\n\r\nHet gekke is dus dat de macro\'s het wel doen, maar dat ze niet in werking treden als de waarde in cel H5 veranderd door een formule. De macro doet het wel als je hem met de hand veranderd! :(
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...