Ga naar inhoud

Vertaal sheet om in spreadsheat in te voegen


Anoniem2

Aanbevolen berichten

Liep al langere tijd met het idee een apart sheet voor vertaling in te voegen in speadsheets die ik maakte , om ze zo meertalig te maken.\r\nKwam op engels forum iemand tegen die ook een bandendruk-advies spreadsheet had gemaakt voor caravans, en ben daarmee in contact, en samen hebben we het gemaakt. Met zijn Excell-kennis is het aardig gelukt, waarin veel Vergelijken en index gebruikt ( engels Match en Index). Met horizontaal zoeken wou het niet lukken, heel vreemd, klikte je de 3e taal, dan kreeg je de texten van de eerste, en bij de 4e foutmelding. \r\nMogelijk kunnen de formules korter en is een beetje dubbelop gewerkt, en daarom zet ik dit nu hier. Misschien wil iemand zijn licht er over laten schijnen, en nog adviezen geven voor verbetering.\r\n\r\nHet taalkeuze scherm geeft maar tot 8 talen aan bij meer verdwenen de eerste talen uit beeld, dit zal vast met meer in beeld kunnen bij die dropdown-box, maar ik weet niet hoe.\r\nNu is 8 talen wel genoeg denk ik, dus zo belangrijk is het niet.\r\n\r\nWat ik tegenkom is dat als bij een taal het verhaal wat langer is , dat de celgrootte niet automatisch aangepast wordt. niet onoverkomelijk, pas je aan door de textvlakken dan ruim te nemen, maar mogelijk kan dat anders.\r\n\r\nOok al idee voor als je een samengestelde zin wilt maken. wat ik in myn nieuw gemaakte caravan-bandendruk-calculator ook gebruik. Dan in al de talen regel samenstellen door bijv formule in D24 \"= D25& \'calculation\'! B3& D26& D27 enz\" en dan in de D23 iets als \"maak de zin kloppend die hier onder staat door D25 tot 27 juist in te vullen. Mogelijk kan dat gecopieerd worden van het blad waar je mee werkt, op een of andere manier, dus suggesties zijn welkom.\r\n\r\nHier de link naar de map, van waaruit je ook verder kan navigeren, naar de caravan-calculator. Staat op mijn publieke map van skydrive/hotmail, die ik voor dit soort dingen gebruik.\r\nWil je een spreadsheet gebruiken , klik dan aan het eind van de regel op de I in een cirkeltje, dan in de rechterbalk op Downloaden, na evt viruscontrole dan openen in Excell or gelijksoortig programma om het te gebruiken. Als je even verkeerd drukt, dan zal de browser het proberen te openen, maar die kan niet omgaan met datavalidatie en bladbescherming. Ook openen in Excell kan je beter niet aanklikken, moet je voor aanmelden met je hotmail-adres en wachtwoord, veel te omslachtig.\r\n[url]https://skydrive.live.com/?cid=a526e0eee092e6dc#cid=A526E0EEE092E6DC&id=A526E0EEE092E6DC%21654[/url]\r\n\r\nIk had ook al in ander topic gereageerd over Vlookup ( vertikaal zoeken), maar krijg om een of andere reden geen bericht als er iets niews geplaatst is , denk dat dat gebeurt als er een nieuwe pagina bij komt. zal daar even reageren met de link naar dit topic.
Link naar reactie
Moest ik eerst weer uitzoeken hoe dat moest , ben niet zo\'n zipper.\r\nEn dan nog zien of ik het hierbij krijg.\r\nGelukt dus, zal daarom dit ook gelijk met het caravan bandendruk calculator spreadsheet proberen. Daar heb ik het vertaalsheet voor het eerst toegepast, met die gecombineerde zin.\r\nOok gelukt dus. is nog niet helemaal af, moet nog wat aangevuld worden in het info scherm, maar werkt, als er geen uitzonderingen zijn al goed.\r\nHeb ik ook nog wel vraag over, kun je ook een object, hier het maximum snelheidsbord, voorwaardelijke opmaak geven, zodat het onzichtbaar is als het niet nodig is?\r\nMet makro\'s en VBA wil ik niet werken, geeft altijd de nodige waarschuwingen van virus, dus als niet nodig liever niet.
Link naar reactie
  • 1 jaar later...
Heb dit oude topic maar uit de kast gehaald, zodat het bestand in vorige post niet opnieuw hoef te uploaden of koppelen.\r\n\r\nIn het spreadsheet wil ik eigenlijk ook de bladnaam onderaan vertalen naar de gekozen taal, is daar een mogelijkheid voor.\r\n\r\nVraag 2 : in vorige spreadsheets maakte ik nogal eens gebruik van opmerkingen. \r\nDeze opmerkingen kunnen die ook vertaald worden, of is daar een omweg voor ,zodat je in een klein venster over het hoofdvenster bijvoorbeeld blad 2 geprojecteerd krijgt, en die ook weer verdwijnt als je bijvoorbeeld return of kruisje aanklikt.\r\n\r\nOok dit weer bij voorkeur zonder makro\'s of VBA te gebruiken.\r\nOok graag dat dit werkt als je terugschakeld naar xls file van xlsx.
Link naar reactie
[QUOTE=Jadatis;627426]\r\nOok dit weer bij voorkeur zonder makro\'s of VBA te gebruiken.\r\n[/QUOTE]\r\nNamen van tabbladen heb ik nog nooit met formules weten aan te passen. Lijkt me ook erg lastig, omdat je er geen verwijzing of zo in kunt opnemen. Dit lijken mij echt zaken voor macro\'s (en daarmee al snel VBA).\r\n\r\n[QUOTE=Jadatis;627426]\r\nOok graag dat dit werkt als je terugschakeld naar xls file van xlsx.[/QUOTE]\r\nTerugschakelen van xls naar xlsx? Volgens mij is xlsx juist de opvolger van xls.
Link naar reactie
OK sorry , bedoelde ik ook , had me even vergipst. Oh nee bij teruglezen staat er \"naar xls van xlsx\" dus mischien vreemde zinsbouw naar klopt wel ( dit laatste ge-edit)\r\nDus als je terugschakelt van xlsx naar xls.\r\n\r\nMaar blijft de mogelijkheid van 2e venster vraag open.\r\nOf dat de opmerkingen te veranderen zijn voor andere taal.\r\nWaar staan die trouwens opgeslagen in het document.\r\n\r\nDe bladnaam veranderbaar maken laat ik dan maar zitten, ik heb ze een zo algemeen mogelijke naam gegeven en meest Engels .\r\n\r\nZal de nieuwste caravan/trailer/bandendruk-calculator ook hier uploaden, is wat vollediger.\r\nOok een vertaling toegevoegd , puur om te zien of dat ook ging, naar Japans.\r\nBlijkt dat daar een hele cultuur van Pangram-zinnen te bestaan.\r\nDie pangram-zin is een eigen leven gaan leiden in het vertaal-sheet verhaal.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...