Ga naar inhoud

google som zoeken


Anoniem2

Aanbevolen berichten

Is er iemand die weet hoe ik in Google de uitleg van de som 2+2x2+2:2 kan invoeren? Ik snap er niks van. Als ik het zelf uitreken, dan kom ik op 5. De calculator op mijn mobiel zegt echter 7. Waarom zijn de haakjes niet verplicht?... Ik was vroeger heel slecht in rekenen en wiskunde...:oops::oops: Het schijnt dat je eerst moet vermenigvuldigen en delen, maar waarom is dat?:confused::confused: Moet ik dan aanhalingstekens gebruiken of zo Wanneer ik dat doe, krijg ik ook suggesties die maar een deel van de som hebben!
Link naar reactie
Je moet inderdaad eerst alle vermenigvuldigingen doen (dus 2x2=4), daarna alle delingen (dus 2:2=1) en daarna alle optellingen (dus 2+4+1=7). De volgorde van verwerken is: [U]m[/U]achtsverheffen, [U]v[/U]ermenigvuldigen, [U]d[/U]elen, [U]w[/U]orteltrekken, [U]o[/U]ptellen, [U]a[/U]ftrekken. Het geheugensteuntje: [U]M[/U]eneer [U]V[/U]an [U]D[/U]alen [U]W[/U]acht [U]O[/U]p [U]A[/U]ntwoord.
Link naar reactie
Je moet inderdaad eerst vermenigvuldigen en delen en dan pas optellen of aftrekken. Waarom? Omdat zij die wiskunde hebben uitgevonden dat zo bepaald hebben. Wil je van die regel afwijken, dan zul je haakjes moeten gebruiken. Dat is ook waarom haakjes niet verplicht zijn: je hebt ze alleen nodig als je van de regels wilt afwijken.\n\nReken dus eerst vermenigvuldigen en delen uit: 2x2 is 4 en 2:2 is 1. Daarna reken je dus 2 + 4 + 1 uit en dat geeft 7. \n\nOm de som uit te rekenen zoals jij zelf hebt gedaan (van links naar rechts), moet je deze als volgt schrijven:\n((2+2)x2+2):2\nEn dat geeft dan wel 5 als uitkomst.\n\nOm de som door google te laten uitrekenen moet je een * gebruiken om te vermenigvuldigen en een / om te delen. Ook dan geeft Google 7 als resultaat: [url]http://www.google.nl/search?q=2%2B2*2%2B2%2F2[/url]. Dat zijn dezelfde tekens als op je numerieke toetsenblok. Ik begrijp eigenlijk niet waarom ze bij basisschool-rekenen nog altijd × en ÷ gebruiken, want dat wordt in de hogere wiskunde nooit meer gebruikt. Maar dat even los daarvan.\n\nEDIT: botsing met Hans!\nOverigens is MVDWOA niet het hele verhaal: vermenigvuldigen en delen doe je tegelijkertijd. Je doet niet eerst alle vermenigvuldigingen en dan pas de delingen. Voorbeeld: 4/2*8 is 16 en niet 0.25. Dus eerst vier gedeeld door twee en dan pas vermenigvuldigen met 8. En niet eerst twee keer acht en dan vier delen door dat.\nHetzelfde geldt voor optellen en aftrekken, ook die gaan tegelijkertijd: 4-2+8 is 10 en niet -6.
Link naar reactie
[QUOTE=Hans60;583565]niemand die me even de aanvulling stuurt dat het gewijzigd is. :-) [/QUOTE]\r\nDa\'s hetzelfde als met de verkeersregels. Als die veranderen sturen ze je daar ook geen brief van :)\r\nHet klopt dat het ooit anders is geweest, dat bevestigt ook Wikipedia: [url]http://nl.wikipedia.org/wiki/Bewerkingsvolgorde[/url]\r\n\r\nMaar dat verandert in dit geval niets aan de uitkomst van de som van Johannes. :)
Link naar reactie
[QUOTE=FooBar;583558]\nHetzelfde geldt voor optellen en aftrekken, ook die gaan tegelijkertijd: 4-2+8 is 10 en niet -6.[/QUOTE]\nDit heet \'distributief\', je mag de termen plaatsen in elke volgorde, zolang je elk teken [I]voor[/I] een term maar laat. Dat geldt dus voor optellen en aftrekken: \n[CODE]+4-2+8 = +8+4-2 = -2+8+4 = -2+4+8 = +8-2+4 = +4+8-2 = 10[/CODE]\n\n[QUOTE=FooBar;583558]\nOverigens is MVDWOA niet het hele verhaal: vermenigvuldigen en delen doe je tegelijkertijd. Je doet niet eerst alle vermenigvuldigingen en dan pas de delingen. Voorbeeld: [B]4/2*8 is 16[/B] en niet 0.25. Dus eerst vier gedeeld door twee en dan pas vermenigvuldigen met 8. En niet eerst twee keer acht en dan vier delen door dat.[/QUOTE]\nDaarom is het gebruik van haakjes zo\'n verbetering in de leesbaarheid van \'gewone\' toetsenbord sommen, want om 4/2*8 uit te leggen, zal je eerst de 4/2 als breuk moeten kunnen zien, en wil je een breuk met iets vermenigvuldigen ( 8 ) dan zal je de regel moeten weten dat je de [I]teller [/I]moet vermenigvuldigen (4), en niet de noemer (2).\nMet haakjes wordt het dan overzichtelijker als de regel bekend is dat eerst bewerkingen binnen de haakjes gedaan moeten worden: (4/2)*8\n\nWat nu als de uitdrukking 4 gedeeld door 2*8 geschreven wordt, dat moet dan wel met haakjes: 4/( 2*8 ), anders is er geen onderscheid.\nDus ik denk dat het gebruik van haakjes altijd overzichtelijker is, maar ja, het kost wel meer karakters.\n[QUOTE=FooBar;583567]\nHet klopt dat het ooit anders is geweest, dat bevestigt ook Wikipedia: [url]http://nl.wikipedia.org/wiki/Bewerkingsvolgorde[/url][/QUOTE]\nSchitterend daar, Casio en Texas Instruments met twee uitkomsten van het vraagstuk [B]6/2(1+2)=[/B] :D\n\n[COLOR=\"White\"].[/COLOR]
Link naar reactie
Die regels zijn er om er voor te zorgen dat een antwoord van een som altijd hetzelfde is.\n\nZonder die regels kun je bijvoorbeeld 4 + 2×3 op twee manieren uitrekenen (eerst optellen dan vermenigvuldigen, of eerst vermenigvuldigen en dan optellen). Dat werkt natuurlijk niet; als je iemand een som geeft dan moet daar natuurlijk wel altijd dezelfde uitkomst uit komen.\n\nWaarom nu gekozen is om bepaalde bewerkingen eerder te doen dan andere, in plaats van simpel van links naar rechts werken, daarvan worden verschillende verklaringen gegeven. Van de meest eenvoudige \"er moest een of andere afspraak gemaakt worden\" (welke overigens meer dan 500 jaar geleden gemaakt is) tot aan dat vermenigvuldigen \"krachtiger\" is dan optellen.\nDat laatste kun je wellicht begrijpen aan het voorbeeld dat 6×2 in feite gelijk is aan 2+2+2+2+2+2, waardoor vermenigvuldigen gezien kan worden als \"een verkorte vorm van optellen\" en daarom eerst gedaan moet worden. En dat 4+6×2 daarmee gelijk is aan 4+2+2+2+2+2+2, waarbij je ook het vermenigvuldigen eerst moet doen om aan de juiste uitkomst (in dit geval 16) te komen.\n\nHopelijk kun je daar mee leven. Wiskunde is al zo oud dat er voor veel basisregels geen precieze verklaring is te achterhalen. Eventueel moet je dit ook eens lezen: [url]http://mathforum.org/library/drmath/view/58237.html[/url]
Link naar reactie
[QUOTE=Johannes1903;583586]OK, allemaal leuk, maar WAAROM heeft iemand verzonnen dat vermenigvuldigen en delen vóór optellen en aftrekken gaat? :? LOGISCHE verklaring graag![/QUOTE]\n[B]4+6x2[/B]\n\nDe wens van diegene die deze som opschreef was[B]:[/B] \' 6 maal 2, en er 4 bij optellen \' .\nEn met de bestaande regeltjes heeft deze persoon het dus ZO opgeschreven.\n\nHet is een taal.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...