Ga naar inhoud

Formule Calc/Excel


Anoniem2

Aanbevolen berichten

@ adbecude. Bedankt voor het voorbeeld.\nMaar ik kon het met =VLOOKUP niet voor elkaar krijgen. Kreeg alke keer een fout melding.\nIk heb je formule even uitgepluist en begrijp het laatst gedeelte niet helemaal =VLOOKUP(D1,L1:M5,2,0)\nwaar staat die 2,0 voor aan het einde?\n\nIk heb zelf deze gevonden: =MATCH en geprobeerd. Alleen als de waarde niet voor komt in de tabel word de waarde gekozen die daar het dichtst in de buurt komt genomen. Moet dat even uit proberen en testen of dat wel wenselijk is.\n\nIn ieder geval alvast bedankt.
Link naar reactie
Als je er met vlookup ofwel vertikaal zoeken niet uitkomt, dan kun je het volgende proberen\r\nMaak een derde kolom R1 tm R60 aan en plaats daarin een Als of IF formule.\r\nAls( $a$5-P1< (stapjes tussen de waarden in Pkolom);Q1;\"\").\r\ncopieer deze formule naar beneden tot R60 .\r\nDan in A6 =max (R1:R60) \r\nDan moet dus wel aan bepaalde voorwaarden voldaan worden\r\nIn P kolom mag geen nul staan.\r\nDe stapjes tussen de opvolgende waarden moeten gelijk zijn , anders is de formule nog wel aan te passen door verschil A6/P1
Link naar reactie
Vind ik ook altijd moeilijk in een forum, maar dat zou dan moeten met bestanden toevoegen onderaan bij de extra mogelijkheden. Voor een spreadsheet moet je er dan eerst een zip-bestand van maken , omdat xls niet geaccepteerd wordt daarin.\r\nMaar als iemand me de nederlandse vertaling van MATCH kan geven voor Excell, dan kijk ik het zelf na. Daarnaast zou je de formule kunnen copieren en plakken in je antwoord hier, met een kleine uitleg waarna de termen verwijzen.\r\nBij voorbaat dank, ik denk namelijk dat ik er in mijn spreadsheets ook wel wat mee kan .
Link naar reactie
Weet je zeker dat match hetgeen oplevert je wilt hebben?\nAls ik [url]http://www.techonthenet.com/excel/formulas/match.php[/url] kijk wat de functie doet/oplevert, is het een getal in de zin van volgnummer. Het zoekt niet in een tabel naar een bepaalde waarde en haalt daarbij een gegeven op.\nIk zou toch nog eens kijken naar vert.zoeken (of horiz.zoeken, net hoe je gegevens hebt opgebouwd).
Link naar reactie
De formule plakken en uitleggen is makkelijker denk ik.\n\nEr word hier een berekening uitgevoerd, waarvan het antwoord in cel C8 staat.\nDit is de formule die hier bij mij in cel C9 staat: =MATCH(C8;P3:P49;Q3:Q49)\nHet antwoord van cel C8 word vergeleken met de waarde uit de tabel. Die geplaatst is in de cellen P3 t/m P49.\nWaarna het getal van gelijke regel in de cellen Q3 t/m Q49 in cel C9 komt te staan.\n\nDe cellen P3 t/m P49 gaan hier met stappen van 0.015 omhoog. Als het exacte antwoord er niet tussen zit word er afgerond naar boven of naar beneden.\n\nEn dit heb ik gevonden MATCH = VERGELIJKEN\n\nHoop dat je er wat mee kan.
Link naar reactie
Uit nieuwsgierigheid bijgaand bestand gemaakt.\nIs toch echt verschil tussen vergelijk en vert.zoeken.\nAls ik je opbouw van de match-functie vergelijk met de opbouw zoals die volgens [url]http://www.techonthenet.com/excel/formulas/match.php[/url] zou moeten zijn, is er ook een verschil.\n\n[url]http://www.mrexcel.com/articles/excel-vlookup-index-match.php[/url] :\nMatch: Search the data range and tell me the relative row number where you find a match for (data). Het geeft een [b]rijnummer[/b] terug, terwijl vert.zoeken een [b]waarde[/b] teruggeeft vanuit de database.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...