Ga naar inhoud

mobiele telefoon met navigatie / Samsung Gio?


Anoniem2

Aanbevolen berichten

Ben aan het rondkijken naar een nieuwe mobiele telefoon. Wil het ding in eerste instantie gebruiken om te bellen/sms-en. Maar met wandel-/fietsvakantie voor de deur is navigatie misschien ook wel handig. De telefoon moet daarvoor GPS kunnen ontvangen, is mij verteld. Maar hoe zit het met de kaarten? En heb je altijd een internetverbinding nodig?\r\nSimpel gedacht: kaarten op de telefoon en met gps plaats bepalen. Hoor echter dat wordt gewerkt met o.a. googlemaps en daarvoor heb je dan toch een internetverbinding nodig. En dat wil ik liever niet: 1) kost dat in het buitenland (veel) geld en 2) heb ik in de bergen lang niet altijd een internetverbinding ter beschikking ;-)\r\n\r\nIemand tips / trucs?\r\n\r\nO ja, ons \'Zeeuwen\' bent zuinig: prijs tot maximaal euro 150. Heb verder een voorkeur voor goede accuduur, zodat ik niet elke avond er aan moet denken om hem stroom te geven.
Link naar reactie
  • Reacties 77
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Dank voor je reactie Ricky1, maar ik vraag niet om een vergelijkingssite. Daarvan heb ik er al 1001 van bezocht/bekeken. Ook al heel veel recensies gelezen. \nMijn vraag is heel concreet of het nodig is om een internetverbinding te hebben om te kunnen navigeren of dat het ook zonder kan. Ook op de site die jij aangeeft kan ik dit niet (bij elk toestel) terug vinden.
Link naar reactie
[B]Heb je een internet verbinding nodig wanneer je via je GSM gaat navigeren?[/B]\r\n[QUOTE] Als de kaarten op je toestel staan, red je het met alleen GPS.\r\nStaan de kaarten niet op je toestel, dan moet je een internetverbinding hebben. Dit, omdat het programma de kaarten van internet moet halen.\r\n\r\n[B]Google Maps[/B] heeft bijvoorbeeld een internet verbinding nodig. Dit programma installeert geen kaarten op je toestel.\r\n[B]TomTom[/B] doet dit wel en kan het met alleen GPS.[/QUOTE]\r\n[url]http://www.goeievraag.nl/vraag/internet-verbinding-gsm-gaat-navigeren.80608[/url]
Link naar reactie
Mijn ervaring is dat het heel snel je accu leegtrekt. Mijn Nokia E66 heeft gps, maar ik gebruik liever een losse GPS. Het vinden van satellieten gaat veel sneller op mijn Garmin Edge 605 dan op mijn nokia. verder kan een losse gps veel meer hebben dan een telefoon. De meeste zijn waterdicht,en kunnen tegen een stootje
Link naar reactie
Ben zelf erg tevreden met de navigatie op m\'n Nokia N8. Werkt zoals gezegd zonder internetverbinding. Daar moet wel bij gezegd dat ik \'m nog niet op de fiets/te voet heb gebruikt. Er zit wel een functie op om routes voor te voet te plannen; dat zou ook voor op de fiets bruikbaar kunnen zijn, zodat \'ie je wel door paadjes stuurt waar je met de auto niet op mag, maar niet over de snelweg.\n\nIk zal morgen in de auto de navigatie eens aan zetten zonder adapter, om te kijken hoeveel batterij dat trekt op een rit van 2 uur. Ben even los van de navigatie wel tevreden met de batterijduur van de N8: bij normaal gebruik haal ik wel meer dan een week.
Link naar reactie
[quote]Maar hoe zit het met de kaarten? En heb je altijd een internetverbinding nodig?[/quote]\r\nHiervoor zul je echt telefoons moeten gaan vergelijken, dit is namelijk per telefoon verschillend. Bij sommigen heb je echt een internet verbinding nodig, bij anderen niet.\r\nBij sommigen zitten kaarten erbij, bij anderen moet je die downloaden of kopen.\r\n\r\nOok het navigeren is afhankelijk van de batterijduur van je toestellen. Over het algemeen vergt dat inderdaad vrij veel resources. Maar volgens mij komen de beste modellen toch niet echt veel beter uit de test die Foobar deed. Na een twee uur is het al heel erg netjes als je dan nog een 60% over zal houden. Als er al toestellen bestaan die dat redden.\r\nMaar dan nog ga je er dus geen 6 uur mee redden zonder bijladen. Telefoons zijn dan ook niet bedoeld om mee te navigeren, dat is een feature (extra optie dus, geen hoofdoptie).\r\n\r\nTelefoons al helemaal niet geschikt om er 8 uur mee te gaan fietsen als navigatiemiddel.\r\nDan kun je beter voor 109 euro ofzo een Tomtom kopen.
Link naar reactie
Heren (en dames), bedankt voor jullie reacties. \r\n\r\nIk gebruik de reactie van BT even om op de reacties te reageren:\r\n\r\n[QUOTE=BlackTiger;573950]Hiervoor zul je echt telefoons moeten gaan vergelijken, dit is namelijk per telefoon verschillend. Bij sommigen heb je echt een internet verbinding nodig, bij anderen niet.\r\nBij sommigen zitten kaarten erbij, bij anderen moet je die downloaden of kopen.\r\n[/QUOTE]\r\nDaar was ik dus al achter. Het lastige daarbij vind ik wel dat er tegenstrijdige beschrijvingen te vinden zijn op internet. Waar de ene site meldt dat iets wel aanwezig is, meldt een ander juist van niet. Ook de sites van de fabrikanten geven daarover lang niet altijd duidelijkheid :-( En heb ik ook gelezen dat je van internet kaarten zou kunnen downloaden (open source) en die zou kunnen gebruiken. Maar of dat bij elke telefoon kan, wordt dan weer niet duidelijk :(\r\n\r\n[QUOTE=BlackTiger;573950]\r\nTelefoons zijn dan ook niet bedoeld om mee te navigeren, dat is een feature (extra optie dus, geen hoofdoptie).\r\n[/QUOTE]\r\nDe navigatie is ook niet bedoeld om hele tochten mee te lopen. Heb me een paar keer flink verlopen/fout gefietst en dan is het praktisch om iets bij je te hebben om een locatie te bepalen. \r\n(offtopic: wat is bij de hedendaagse telefoon eigenlijk wel een hoofdoptie :s ;-) )\r\n\r\n[QUOTE=BlackTiger;573950]\r\nTelefoons al helemaal niet geschikt om er 8 uur mee te gaan fietsen als navigatiemiddel. Dan kun je beter voor 109 euro ofzo een Tomtom kopen.\r\n[/QUOTE]\r\nEen fiets/wandel Tomtom is er volgens mij nog niet voor rond de euro 100. En ook dan heb ik nog wat twijfel of die wel 8 uur mee zou gaan.
Link naar reactie
[QUOTE=Obelix71;573970]Een fiets/wandel Tomtom is er volgens mij nog niet voor rond de euro 100. En ook dan heb ik nog wat twijfel of die wel 8 uur mee zou gaan.[/QUOTE]\n[QUOTE=Marc H;573892]Mijn ervaring is dat het heel snel je accu leegtrekt. Mijn Nokia E66 heeft gps, maar ik gebruik liever een losse GPS. Het vinden van satellieten gaat veel sneller op mijn Garmin Edge 605 dan op mijn nokia. verder kan een losse gps veel meer hebben dan een telefoon. De meeste zijn waterdicht,en kunnen tegen een stootje[/QUOTE]\n[url=http://www.kieskeurig.nl/recreatieve_gps/garmin/edge_605/prijzen/bezorgen/228339/?label=42010-2F897D56-97B3-494A-BD19-9F6FEE1DFEE9S7358422593&gclid=CNuUsr77oakCFUIPfAodSTjluw]Garmin Edge 605[/url]\n€ 189, meer als het budget voor de oorspronkelijke telefoon dus.\nNog iets goedkoper, € 145: [url=http://www.kieskeurig.nl/recreatieve_gps/garmin/etrex_legend_hcx/prijzen/bezorgen/277987/#prijzen]Garmin eTrex Legend HCx[/url]\n\nMaar als je genoegen neemt aan een basis GPS model [I]zonder [/I]kaart, waarbij je dus in \'richtingen\' moet denken, dan ben je gelijk wat goedkoper uit (vanaf € 74), en ook de batterijen gaan een hap langer mee (2x AA, 17 uur, geen gezeur met dedicated accu\'s dus)\n[url=http://www.testfreaks.nl/gps/garmin-etrex-h/]Garmin eTrex H[/url]\n\nIn \'richtingen\' denken houdt in dat je in ieder geval in het apparaat (met één druk op een knop vaak) je thuispositie moet inbrengen voor je vertrekt, of ergens met de hand een bekend thuis-coördinaat moet intikken om naar terug te keren (het kan er 500 opslaan). Het apparaat geeft dan zodra je begint te bewegen de juiste richting aan waar je ingegeven thuispunt is.\nWegen worden dus NIET aangegeven, en dat kan er in een extreem geval voor zorgen dat je op onbekend terrein in een doodlopende hoek terecht komt. Stel je daarbij in het ergste geval voor dat je de richting volgend hemelsbreed wel je thuisplaats kan zien liggen (zoals de kraai vliegt....), maar dat er een water of ravijn van 500 meter breed tussen ligt, en de eerstvolgende brug wel een heel eind ergens anders pas de oversteek mogelijk maakt.\nEr zelf (creatief) bij na blijven denken is bij dit laatste model dus noodzakelijk, maar ook best uitdagend.\n\nEn... zoals al gezegd, die Garmins (en ook andere merken zoals Magellan) kunnen tegen een stootje, en zijn min of meer waterdicht, en drijven soms ook wel.
Link naar reactie
Erik, dank voor je heldere verhaal.\n\n[QUOTE=erikdenhouter;574008]\nEr zelf (creatief) bij na blijven denken is bij dit laatste model dus noodzakelijk, maar ook best uitdagend.[/QUOTE]\nBen doorgaans best creatief, maar als ik de weg kwijt ben, dan ben ik vaak al te creatief geweest (A) en zit ik meestal verlegen om wat meer info dan alleen naar het noorden/zuiden/..... Mezelf kennende kies ik dan net de verkeerde kant om die brug over dat ravijn te vinden. :s\n\nIk hoopte 2 vliegen in 1 klap te kunnen slaan. Mijn huidige telefoon is echt toe aan vervanging en het leek me praktisch om daar, als extraatje, een navigatiemogelijkheid (voor noodgevallen) op te hebben. Maar de ondertoon in de meeste reacties is toch dat het verstandiger is om een navigatie-apparaat te kopen.
Link naar reactie
Ik besef dat mijn antwoord ook niet helemaal past op je vraag, maar ik denk dan ook echt dat een GPS in een apparaat als een telefoon nu nog een stap te ver is als je er echt plezier van beiden wilt hebben.\n\nOp één of andere manier denk ik dat het feit dat je van beiden eigenlijk best afhankelijk kan worden (ook kan- of moet vertrouwen in noodsituaties), tegenstrijdig is met het feit dat ze beiden de stroombron delen. Voelt niet helemaal goed.\n\nIk denk overigens dat dat in de toekomst best zal verbeteren, maar dan moeten de stroombronnen beter of algemener worden. Ik struikel veel te vaak over niet- of moeilijk op te laden apparatuur in vreemde situaties.
Link naar reactie
Je antwoord past op zich prima bij mijn vraag: je geeft aan wat de mogelijkheden zijn van betaalbare fiets/wandelnavigatiesystemen en wat de voordelen zijn t.o.v. een mobiele telefoon. \nKoop meestal ook een toestel waarvoor het bedoelt is: een fotocamera om foto\'s mee te maken, een mp3 speler voor muziek, etc. en bewust niet alles op \'de mobiele telefoon\'. Ten eerste, zoals BT aangeeft, zijn telefoons bedoelt om te bellen (en sms-en) en is de rest extra. Daarnaast is de kwaliteit vaak minder. En tot slot gaat het vaak ten koste van je accu, waardoor je op het moment dat je wat nodig hebt, net zonder staat.\nVoor autonavigatie heb ik een tomtom, maar daarmee zie ik volgens mij niet routes voor fietsers/voetgangers en loop ik tegen beperkte accuduur aan.\nEn omdat er toch een nieuwe telefoon aangeschaft gaat worden, wilde ik (voor 1x) toch het nuttige en het aangename proberen te combineren. \n\nIk ga (morgen) eens kijken naar de toestellen die genoemd worden. Kijken wat de recensies zijn en hoe de specs zijn.
Link naar reactie
[QUOTE=Obelix71;574024]...En tot slot gaat het vaak ten koste van je accu, waardoor je op het moment dat je wat nodig hebt, net zonder staat.[/QUOTE]\nAls je dat eenmaal door hebt durf je nog niet verder van huis.... ;)\n[QUOTE=Obelix71;574024]Voor autonavigatie heb ik een tomtom, maar daarmee zie ik volgens mij niet routes voor fietsers/voetgangers en loop ik tegen beperkte accuduur aan.[/QUOTE]\nBeperkte accuduur ? Hoe bedoel je dat ?\n\nIk heb zelf alleen een paar weken ervaring met een vrij oud beestje (1997, [url=http://www.gps-koopgids.nl/gps-ontvangers_ervaringen.php/magellan_gps300]Magellan GPS Pioneer[/url] op 2x AA :) tot 24 uur :) maar daarbij een wat ongevoelige ontvanger) en weet eigenlijk niets van de TomTom met mappen e.d., maar een Tomtom zit toch in de auto op boordspanning, of hebben die ook mogelijkheden voor batterij voeding ?\nALS ze batterij-mogelijkheden hebben, dan zou ik namelijk ook denken dat ze de mogelijkheid hebben om kaarten voor fietsers en/of voetgangers te laden ?
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...