Ga naar inhoud

diskettes formatteren


Anoniem2

Aanbevolen berichten

Ik heb nog een groot aantal oude diskettes. Bestanden zijn verplaatst naar de HDD. Incidenteel heb je wel eens bestanden die je weggeeft. Maar eerst wil ik de oude diskettes formatteren. Hoe doe ik dat? Met XP wordt alleen FAT aangeven en snelformatteren en opstartdiskette. Ik kan ook met/via MS-DOS werken.\r\n\r\nWat FAT of NTFS en welke opdrachtregel? Is NTFS wel geschikt en leesbaar voor alle stations/hardware?\r\n\r\nformat a:/ FAT of NTFS nog meer?\r\nlabel hoeft niet
Link naar reactie
FAT.... ook ik heb nooit een NTFS diskette gezien.\r\n\r\nOnder XP is het de opdracht [B]FORMAT a:[/B] in een prompt, dan wordt er een FAT bestandssysteem opgezet met de standaard clustergrootte, en meer heb je niet nodig.\r\n\r\nEr is wel een verschil met het formatteren via de Verkenner (rechtsklik op A: en kies \'[I]Formatteren[/I]\') want in de prompt kan je geen MS-DOS opstartdiskette maken.\r\n\r\nIn de prompt voor meer info:\r\n[CODE]format /? | more[/CODE]
Link naar reactie
Mag ik gelijk even van de gelegenheid gebruik maken om het gebruik van diskettes wat veiliger te maken ?\n\nLaat geen diskette in het station zitten als je deze niet gebruikt. Haal ze na gebruik er uit en berg ze op, en wel om het volgende:\nje klepje wordt opgelicht, en er wordt lucht met stof langs de voorkant [U]door de floppy-drive[/U] aangezogen, en omdat de koppen en diskette-oppervlak in deze situatie open liggen, blijft daar een flinke sliert stof hangen. \nAls je dan na een maand of wat de diskette aanspreekt en deze begint te draaien en de koppen zakken, dan krast en plakt het stof tussen koppen en oppervlak je diskette in een seconde naar zijn of haar Grootje....\nIk spreek uit ervaring, en heb het slagveld hier nog liggen. 8-|\n[ATTACH]15539[/ATTACH]\n(einde off topic....)
Link naar reactie
[quote=erikdenhouter;546312]Er is wel een verschil met het formatteren via de Verkenner (rechtsklik op A: en kies \'[I]Formatteren[/I]\') want in de prompt kan je geen MS-DOS opstartdiskette maken.][/quote]\n\n[CODE]Format a: /s[/CODE]\nDit zet msdos.sys, io.sys en command.com direct na het formatteren op de diskette zodat je ervan kunt opstarten.\nGeen idee eigenlijk of dat vanaf XP en hoger nog werkt.
Link naar reactie
Vreemd, bij mij werkt dat goed. Misschien dat er nog iets in de weg zit.\nVoer die bat file eens uit zonder het format commando.\nDat kun je doen door even REM voor het format commando te zetten.\n\nEdit:\nIk heb het niet goed gelezen, die vraag wordt gesteld door het format commando.\nMaak daar dus het volgende van:\n[code]Echo N | format a:/v:Lege_schijf[/code]
Link naar reactie
Hmm, ik zie niet bij [B]format /? | more[/B] de optie /u, alhoewel ik weet dat deze er vroeger was. Maar al zou je zo\'n optie gebruiken, dan ben je eigenlijk met snelformatteren bezig.\r\nOnder XP zie ik die optie dus niet.\r\n[QUOTE=Edmoor;546335]Dat is inderdaad netter vanwege de leesbaarheid maar zonder de spatie op die plek werkt het ook.\r\nIntern wordt het commando gesplit op het / teken.[/QUOTE]\r\nIk weet dat dat onder XP vaker zo is, maar ja, welke opdracht aanvaardt dat en welke niet... Ik houd mijn spatie maar ;)
Link naar reactie
Dit is \'m in Windows 7.\n\n[code]C:\\>format /?\nEen schijf voor gebruik met Windows formatteren.\n\nFORMAT volume: [/FS:bestandssysteem] [/V:naam] [/Q] [/A:grootte]\n [/C] [/X] [/P:gangen] [/S:status]\nFORMAT volume: [/V:naam] [/Q] [/F:capaciteit] [/P:gangen]\nFORMAT volume: [/V:naam] [/Q] [/T:sporen /N:sectoren] [/P:gangen]\nFORMAT volume: [/V:naam] [/Q] [/P:gangen]\nFORMAT volume [/Q]\n\n volume Het koppelpunt, de volumenaam of de stationsletter\n (gevolgd door een dubbele punt).\n /FS:bestandssysteem Het type bestandssysteem (FAT, FAT32, exFAT, NTFS of UDF).\n /V:volumenaam De volumenaam.\n /Q Voert een snelformattering uit. Opmerking: deze optie\n heft /P op.\n /C Alleen NTFS: bestanden die gemaakt worden op het\n nieuwe volume worden standaard gecomprimeerd.\n /X Forceert dat het volume eerst wordt ontkoppeld, indien\n nodig. Alle geopende ingangen naar het volume zijn dan\n niet meer geldig.\n /R:revisie Alleen UDF: dwingt formatteren in een specifieke\n UDF-versie af (1.02, 1.50, 2.00, 2.01, 2.50).\n De standaardrevisie is 2.01.\n /D Alleen UDF 2.50: metagegevens worden gedupliceerd.\n /A:grootte De standaardgrootte van de clusters opheffen. Het is\n raadzaam de standaardinstellingen te gebruiken voor\n algemeen gebruik.\n NTFS ondersteunt 512, 1024, 2048, 4096, 8192, 16 kB,\n 32 kB en 64 kB.\n FAT ondersteunt 512, 1024, 2048, 4096, 8192, 16 kB,\n 32 kB en 64 kB (128 kB of 256 kB als de sectoren\n groter zijn dan 512 bytes).\n FAT32 ondersteunt 512, 1024, 2048, 4096, 8192, 16 kB,\n 32 kB en 64 kB (128 kB of 256 kB als de sectoren\n groter zijn dan 512 bytes).\n exFAT ondersteunt 512, 1024, 2048, 4096, 8192, 16 kB,\n 32 kB, 64 kB, 128 kB, 256 kB, 512 kB, 1 MB, 2 MB,\n 4 MB, 8 MB, 16 MB en 32 MB.\n\n Opmerking: voor de bestandssystemen FAT en FAT32\n gelden de volgende beperkingen m.b.t. het aantal\n clusters op een volume:\n\n FAT: Aantal clusters <= 65526\n FAT32: 65526 < Aantal clusters < 268435446\n\n Er wordt onmiddellijk met formatteren gestopt als blijkt\n dat niet aan de bovenstaande vereisten wordt voldaan\n bij gebruik van de opgegeven clustergrootte.\n\n NTFS-compressie wordt niet ondersteund als de\n clusters groter zijn dan 4096.\n\n /F:grootte De grootte van de te formatteren schijf (1,44 MB)\n bepalen.\n /T:sporen Het aantal sporen per schijfkant.\n /N:sectoren Het aantal sectoren per spoor.\n /P:gangen Nul voor elke sector op het volume kost tijd.\n Deze optie is niet geldig met /Q\n /S:status Hierbij staat \'status\' voor \'enable\' of \'disable\'\n Korte namen zijn standaard ingeschakeld\n[/code]
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...