Ga naar inhoud

Bestanden door elkaar geraakt door back-up


Anoniem2

Aanbevolen berichten

Ik gebruik al geruime tijd SyncBack (gratis editie) om van mijn documenten/mail een reservekopie te hebben, keurig georganiseerd in verschillende mappen.\r\n\r\nVoorbeeld:\r\n\r\nDocument\r\n├ Word\r\n│ ├ Map 1*\r\n│ ├ Map 2\r\n│ └ Map X\r\n├ Excel\r\n│ ├ Map 1\r\n│ ├ Map 2\r\n│ └ Map X\r\n├ Powerp\r\n│ ├ Map 1\r\n│ ├ Map 2\r\n│ └ Map X\r\n├ Mail\r\n└ Map X\r\n\r\n* Mappen hebben regelmatig sub-mappen ! \r\n\r\nOp 23 juli is er door mezelf een wijziging gemaakt waarbij er een fout in geslopen is, waardoor op de 24e letterlijk alles een onoverzichtelijke massa was, op zowel de Bron(origineel) als het Doel(back-up) directory. \r\n\r\nIk dacht slim te zijn door de back-up met dezelfde instellingen terug te zetten (Omgekeerde back-up), er van uitgaande dat alles dan hersteld zou zijn. Op de site van Syncback staat een waarschuwing dat dit niet altijd het gewenste resultaat heeft!\r\n\r\nEchter ik had over het hoofd gezien dat er in \"Uitvoeren na profiel\" van het profiel opnieuw \"Profiel van de normale back-up\" starten stond!\r\n(LUS: Terugzetten » Backup »Terugzetten » Backup » ...)\r\nHet resultaat is dat ik nu i.p.v. 75 GB aan documenten 338 GB op zowel de originele schijf C en K schijf heb staan. \r\n\r\nStonden ze allemaal nog in hun originele mappen was de ramp niet zo groot, maar alles staat letterlijk soms in 4 tot 7 maal in verschillende mappen (ontdekt met Duplicate File Finder = DFF).\r\n\r\nMaar met DFF alle dubbele documenten (64571 stuks) van de ± 11574 er uit te gooien, brengt een te groot risico mee dat er per ongeluk van sommige stukken ALLE documenten weg gegooid worden. (een flink aantal doc\'s zijn van een vereniging, o.a. ledenbestand, betalingen, facturen etc.).\r\n\r\nWat ik gedaan heb tot nu toe is:\r\n1. Kopie gemaakt van de hele puinhoop op een andere schijf VOOR OOK MAAR IETS ANDERS TE DOEN!\r\n2. DFF gedraaid en een bijna hartinfarct gekregen.\r\n3. Met SynckBack 7 x alle mappen naar de map \"puinhoop\" gedraaid.\r\n\r\nIn die map staan nu 64571 documenten door elkaar.\r\n\r\nWie weet een gratis programma wat *.xl*, *.do* etc. uit \"puinhoop\" naar Excel, Word kan verplaatsen of kopiëren aan de hand van op te geven bestand extensie en map? (Verkenner loopt TELKENS vast)*\r\nof:\r\nEen ander soort DFF programma waarbij je 1 (de juiste) map+bestand aanvinkt en je dan de mogelijkheid hebt aan te geven dat alle andere identieke map+bestand ook aangevinkt moeten worden. Vervolgens via Invert (omkeren) alle weg te gooien duplicaten verwijderd?\r\nof:\r\nMe een stukje verzet.bat programma kan toesturen wat ik zelf kan aanpassen?\r\n\r\n* Na ± 20 min bestanden van een willekeurige extentie slaat verkenner (en ook andere soortgelijke programma\'s vast!) en verschijnt de melding \"Programma reageerd niet meer\"!\r\n- Naast verkenner draait er dan geen ander programma + meeste achtergrondprog\'s zijn gestopt.\r\n- Het standaard geheugen van 3 GB aangevuld met 5 GB virtueel geheugen op schijf maakt geen verschil uit!\r\n\r\nIedere oplossing is welkom!
Link naar reactie
Is de mapstructuur zelf nog wel intact ? Of ook dubbele ?\n\nBij een oplossing met batchbestand loopt het misschien ook vast.\n\n[QUOTE=Koppok;534726]\nWie weet een gratis programma wat *.xl*, *.do* etc. uit \"puinhoop\" naar Excel, Word kan verplaatsen of kopiëren aan de hand van op te geven bestand extensie en map? (Verkenner loopt TELKENS vast)*\n[/QUOTE]\nWeet je hiermee dan voldoende onderscheid te maken om één exemplaar te filteren ? :confused:\n\nBovenstaand bereik je namelijk met:\n[CODE]for %%a in (*.xlm *.doc) xcopy /e /h /k P:\\%%a D:\\mapnaam[/CODE]\nin een batchfile.\n ( ! Doe tests om te zien of het is wat je wilt, b.v. met maar één extensie die je even zelf maakt achter een paar bestandjes in een paar mappen.)\n\n*.xl* *.do* kan je niet toepassen bij een for loop, wel één asterix voor de naam, dus *.xlm *.doc. Dus elke extensie [I]apart[/I] vermelden.\n\n* P: is het puinhoopvolume.\n* D: is de doelschijf\\map. In die map begint dan de mapstructuur welke op de puinhoopschijf staat.\n* Doe je de opdracht aan de prompt dan moet je van beide dubbele %-tekens (%%) er ééntje maken (%).\n* %%[B]a [/B]is letter-gevoelig, dus allebei kleine gebruiken.\n\n\nHet is moeilijk te zeggen of die for loop zoals hier boven goed werkt, anders kan je een batchfile maken met alle xcopy opdrachten apart op een regel voor elke extensie:\n\n[CODE]xcopy /e /h /k P:\\*.doc D:\\mapnaam\nxcopy /e /h /k P:\\*.xlm D:\\mapnaam\n[B].\n.\n.[/B][/CODE]\n\nDe xcopy opdracht zoekt de gewenste bestanden, en zet ze in de mapstructuur zoals het origineel.\n\n\nDat programma\'s vastlopen kan je misschien oplossen met een volledige schijfcontrole van beide volumes.\nRechtsklik het volume, kies \"Eigenschappen - Extra - Dit volume op fouten controleren\'.\nIn het vervolgvenster beide opties aanvinken, en eenmaal er uit de PC herstarten.
Link naar reactie
  • 4 weken later...
Erik,\r\nBedankt voor de suggestie en sorry voor de late reactie. (Blijkbaar moet je nooit spotten met je gezondheid, want ik ben de dag na het plaatsen van dit bericht met spoed 2x gedotterd).\r\n\r\nJouw oplossing vond ik gisteravond. Was uitermate verbaasd dat er een reactie was want ik heb geen bericht gekregen dat er op gereageerd was. Normaliter krijg je een mail.\r\n\r\nMet DFF heb ik inmiddels alle dubbele bestanden verwijderd, maar nu heb ik het volgende:\r\n\r\n1634 Folders (naar schatting 80-90% leeg, waarvan zelfde % dubbel in sub folders)\r\nin de overige 10-20% ztten ergens de bestanden.\r\n\r\nJe suggesties werkten niet, dat ligt waarschijnlijk aan Win 7. \r\n\"onverwachte opdracht in xcopy\"\r\n\r\nIk ben ben bang dat het langdurig nobel handwerk wordt, tenzij je nog iets anders weet?\r\n\r\nIn iedere geval bedankt.\r\nJan.\r\n\r\n\r\n\r\n[QUOTE=erikdenhouter;534734]Is de mapstructuur zelf nog wel intact ? Of ook dubbele ?\r\n\r\nBij een oplossing met batchbestand loopt het misschien ook vast.\r\n\r\n\r\nWeet je hiermee dan voldoende onderscheid te maken om één exemplaar te filteren ? :confused:\r\n\r\nBovenstaand bereik je namelijk met:\r\n[CODE]for %%a in (*.xlm *.doc) xcopy /e /h /k P:\\%%a D:\\mapnaam[/CODE]\r\nin een batchfile.\r\n ( ! Doe tests om te zien of het is wat je wilt, b.v. met maar één extensie die je even zelf maakt achter een paar bestandjes in een paar mappen.)\r\n\r\n*.xl* *.do* kan je niet toepassen bij een for loop, wel één asterix voor de naam, dus *.xlm *.doc. Dus elke extensie [I]apart[/I] vermelden.\r\n\r\n* P: is het puinhoopvolume.\r\n* D: is de doelschijf\\map. In die map begint dan de mapstructuur welke op de puinhoopschijf staat.\r\n* Doe je de opdracht aan de prompt dan moet je van beide dubbele %-tekens (%%) er ééntje maken (%).\r\n* %%[B]a [/B]is letter-gevoelig, dus allebei kleine gebruiken.\r\n\r\n\r\nHet is moeilijk te zeggen of die for loop zoals hier boven goed werkt, anders kan je een batchfile maken met alle xcopy opdrachten apart op een regel voor elke extensie:\r\n\r\n[CODE]xcopy /e /h /k P:\\*.doc D:\\mapnaam\r\nxcopy /e /h /k P:\\*.xlm D:\\mapnaam\r\n[B].\r\n.\r\n.[/B][/CODE]\r\n\r\nDe xcopy opdracht zoekt de gewenste bestanden, en zet ze in de mapstructuur zoals het origineel.\r\n\r\n\r\nDat programma\'s vastlopen kan je misschien oplossen met een volledige schijfcontrole van beide volumes.\r\nRechtsklik het volume, kies \"Eigenschappen - Extra - Dit volume op fouten controleren\'.\r\nIn het vervolgvenster beide opties aanvinken, en eenmaal er uit de PC herstarten.[/QUOTE]
Link naar reactie
\"[I]Onverwachte opdracht in xcopy[/I]\".... bij welke van de twee mogelijkheden die ik gaf komt dit ? En staat exact die melding er ?\n\nWil je alsjeblieft even de opdrachtregel-opties van xcopy onder jouw (W7) systeem plaatsen ?\n\nDat doe je met een als administrator geopende opdrachtprompt, en de opdracht:\n[CODE]xcopy /? > c:\\xcopy.txt[/CODE]\nen de tekst uit c:\\xcopy.txt even hier plaatsen.\n\n(Xcopy schijnt in vista weggeweest te zijn, maar heeft een comeback in W7, maar ik betwijfel het nu of er voor zo\'n chaos een makkelijke oplossing te vinden is)
Link naar reactie
Windows 7 Xcopy parameters.\n\nBestanden en mapstructuren kopiëren.\n[code]\nXCOPY bron [doel] [/A | /M] [/D[:datum]] [/P] [/S [/E]] [/V] [/W]\n [/C] [/i] [/Q] [/F] [/L] [/G] [/H] [/R] [/T] [/u]\n [/K] [/N] [/O] [/X] [/Y] [/-Y] [/Z] [/b]\n [/EXCLUDE:bestand1[+bestand2][+bestand3]...]\n\n bron Te kopi‰ren bestand(en).\n doel Plaats en/of naam van de nieuwe bestanden.\n /A Alleen bestanden waarvan het archiveringskenmerk is ingesteld,\n worden gekopieerd. Het kenmerk wordt niet gewijzigd.\n /M Alleen bestanden waarvan het archiveringskenmerk is ingesteld,\n worden gekopieerd. Het archiveringskenmerk wordt uitgeschakeld.\n /D:d-m-j Bestanden die op of na de opgegeven datum zijn gewijzigd, worden\n gekopieerd. Als u geen datum opgeeft, worden alleen bestanden\n gekopieerd waarvan de brontijd later is dan de doeltijd.\n /EXCLUDE:bestand1[+bestand2][+bestand3]...\n Hiermee wordt een lijst met bestanden opgegeven die\n tekenreeksen bevatten. Elke tekenreeks moet op een aparte regel\n in het bestand staan. Als een van de tekenreeksen overeenkomt\n met een deel van het absolute pad van het te kopi‰ren bestand,\n wordt dit bestand niet gekopieerd. Bijvoorbeeld: wanneer een\n tekenreeks zoals \\obj\\ of .obj of wordt opgegeven, worden\n respectievelijk alle bestanden in de map Obj of met de extensie\n .OBJ uitgesloten.\n /P V¢¢r het maken van een doelbestand wordt om bevestiging\n gevraagd.\n /S Niet-lege mappen en submappen worden gekopieerd.\n /E Alle mappen en submappen, zelfs lege, worden gekopieerd.\n Gelijk aan /S /E. Kan worden gebruikt om /T aan te passen.\n /V De grootte van elk nieuw bestand wordt gecontroleerd.\n /W U wordt gevraagd op een toets te drukken voordat het kopi‰ren\n begint.\n /C Het kopi‰ren gaat door, zelfs als er zich fouten voordoen.\n /I Als het doel niet bestaat en er meerdere bestanden worden\n gekopieerd, wordt ervan uitgegaan dat het doel een map is.\n /Q Tijdens het kopi‰ren worden geen bestandnamen weergegeven.\n /F Tijdens het kopi‰ren worden volledige bron- en doelbestandsnamen\n weergegeven.\n /L De te kopi‰ren bestanden worden weergegeven.\n /G Hiermee kunnen versleutelde bestanden worden gekopieerd naar\n locaties die geen versleuteling ondersteunen.\n /H Verborgen en systeembestanden worden ook gekopieerd.\n /R Alleen-lezen bestanden worden overschreven.\n /T Er wordt een mapstructuur zonder lege mappen of submappen\n gemaakt maar er worden geen bestanden gekopieerd. Met /T /E\n worden ook lege mappen en submappen gemaakt.\n /U Er worden alleen bestanden gekopieerd die al bestaan in de\n doelmap.\n /K Kenmerken worden gekopieerd. Standaard wordt met Xcopy het\n kenmerk Alleen-lezen gewist.\n /N Er wordt gekopieerd met de gegenereerde korte namen.\n /O Gegevens van de bestandseigenaar en ACL-gegevens worden\n gekopieerd.\n /X Bestandscontrole-instellingen worden gekopieerd (impliceert /O).\n /Y Bij het overschrijven van een bestaand doelbestand wordt niet\n om bevestiging gevraagd.\n /-Y Bij het overschrijven van een bestaand doelbestand wordt om\n bevestiging gevraagd.\n /Z Netwerkbestanden worden in modus voor opnieuw starten\n gekopieerd.\n /B In plaats van het doel van de koppeling wordt de symbolische\n koppeling gekopieerd.\n /J Hiermee wordt niet-gebufferde in-/uitvoer gekopieerd.\n Aanbevolen voor zeer grote bestanden.[/code]\n\nNegeer het plaatje maar, die is te klein.
Link naar reactie
Thanks Edmoor.\n\nProbleem is dat geen van die opties de mogelijkheid geeft om wel de sub\'s te doorzoeken, maar het eindresultaat in één map zonder sub\'s te plaatsen, want zo zou je door de andere (wel aanwezige) opties de laatste versie als enige kunnen overhouden door alleen de laatste versie van een bestand toestemming te geven te laten overschrijven. ( /D )\n\nIk heb ook gekeken bij Microsofts [url=http://technet.microsoft.com/en-us/library/cc733145%28WS.10%29.aspx][U]Robocopy[/U][/url], maar ook daar vind ik geen mogelijkheid om de bestanden in één map te zetten.\nVreemd...\n\n\nMisschien is het een mogelijkheid om in een Verkenner elke sub te openen, alles te selecteren (Ctrl+A), die naar een ander Verkenner-venster te slepen (één map dus), en dan telkens de overschrijfprompt goed te lezen en te beantwoorden. Dat is op dit moment de snelste manier die ik zie om het bovenstaande te bereiken, maar nog steeds arbeidsintensief.\n\nIk weet wel methoden via b.v. een BASIC programma, maar daar ben ik een paar dagen mee bezig om dat te schrijven en een beetje veilig werkend te krijgen. Ook arbeidsintensief dus...
Link naar reactie
Het volgende commando in een DOS box kopieert alle .doc bestanden uit alle mappen en sub-mappen van de C: schijf naar een map met de naam Test op de D: Schijf zonder de mappen en sub-mappen zelf, waarbij D:\\Test een bestaande map moet zijn:\n\n[code]FOR /R C:\\ %%1 IN (*.doc) DO XCopy /Y \"%%1\" D:\\Test[/code]In jouw voorbeeld zie ik niet de /R switch voor de FOR loop, welke staat voor Recursive.\nDe aanhalingstekens zorgen ervoor dat ook bestandnamen waarin een spatie voorkomt goed gaan.
Link naar reactie
[QUOTE=Edmoor;538351]....In jouw voorbeeld zie ik niet de /R switch voor de FOR loop, welke staat voor Recursive.[/QUOTE]\nBij mij werden de submappen gezien met de xcopy switch /S (= Subs), maar dan worden ze dus ook door xcopy weer in het doel gemaakt.\n\nPrima Edmoor, nooit geweten dat de /R optie bij een FOR loop gebruikt kan worden :) Hiermee kan je de zoektocht door de sub\'s in ieder geval scheiden van de parameters in de opdracht xcopy.\nHet werkt in ieder geval met alleen jouw optie /Y, nu nog de laatste bestandsversie zien te filteren.\n\n\"FOR [B]/R[/B] [[station:]pad] %variable IN (set) DO opdracht [opdrachtparameters]\n\n [I] [B]Loopt door de mapstructuur[/B], beginnend bij [station:]pad, waarbij de\n opdracht FOR wordt uitgevoerd in elke map van de structuur. Als geen\n mapspecificatie is opgegeven na /R wordt aangenomen dat het om de\n actieve map gaat.[/I]\"\n\nIn dat geval is er [I]denk ik[/I] een mogelijkheid om in één map alle laatste versies van elk bestand vanuit de hele structuur te krijgen met: \n\n[CODE]FOR /R P:\\ %%1 IN (*.doc *.xlm) DO xcopy /D /H /R /Y \"%%1\" D:\\Test[/CODE]\n\nOpmerkingen:\n* Dit is voor in een batchfile, indien direct aan de prompt getypt gebruik je geen %%1 maar %1\n\n* P:\\ is het puinhoopvolume, maar daar mag ook een mapnaam achter geplaatst, b.v. P:\\mapnaam (indien spaties in het pad: \"P:\\map naam\").\n\n* (*.doc *.xlm) daar kan je elke extensie bijplaatsen, zolang er een spatie tussen de verschillenden staat.\n\n* D:\\test is de doelmap, whatever.\n\n* Opletten dat als het om algemene (of veel) extensies gaat die doelmap zeer vol kan raken.\n\nNiet helemaal getest, vooral de opties welke ik toevoegde niet, dat moet je zelf eens proberen...\nOm te beginnen in ieder geval je prompt (of batchfile) met administratieve rechten openen, want de rechten etc. in W7 zijn nu eenmaal verwarrend. Ik heb dat spul niet, en begrijp je eerste foutmelding die je gaf al niet.\n\nNu wel hopen dat je er iets aan hebt om één map met uitsluitend de laatste versies van de bestanden uit de hele structuur over te houden. :^)\n\n[B]Edit:[/B]\ninmiddels wel even getest en onder mijn XP werkt het vanaf de prompt en d.m.v. een batchfile :)
Link naar reactie
[QUOTE=Koppok;538309]\r\nMet DFF heb ik inmiddels alle dubbele bestanden verwijderd, maar nu heb ik het volgende:\r\n\r\n1634 Folders (naar schatting 80-90% leeg, waarvan zelfde % dubbel in sub folders)\r\nin de overige 10-20% ztten ergens de bestanden.\r\n[/QUOTE]\r\nDit.... heb ik te laat goed gelezen..... :oops:\r\nJe hebt alle dubbelen al lang verwijderd, en zit nu met een berg lege mappen, met sporadisch een gevulde er tussen.\r\n\r\nDan hebben ik/we te ver gedacht denk ik. :^)\r\n\r\nMet Xcopy heb je de mogelijkheid om een hele mapstructuur + inhoud te kopiëren, EXCLUSIEF lege mappen. (/s) Is dat dan bruikbaar ?\r\n\r\n[CODE]xcopy /s /h /k \"p:\\map naam\" \"D:\\test map\"[/CODE]
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...