Ga naar inhoud

is er een site met het gemiddelde overklokpotentieel van een processor?


Aanbevolen berichten

is er ergens een site waar je kunt zien hoever processors [B]gemiddeld[/B] over te klokken zijn.\n\nik wil bijvoorbeeld processors van €50 tegenover elkaar zetten en kijken welke dan het beste ,overgeklokt, kan presteren. dat zouden in dat geval dan bijvoorbeeld de Intel Pentium Dual-Core E2180 (2,0 GHz stock speed) tegenover de AMD Athlon 64 X2 5000+ (2,6 GHz stock speed) zijn.\n\n\niets als deze bijvoorbeeld, aleen dan het liefst met ook wat meer amd ertussen:\n[url]http://www.cpubenchmark.net/overclocked_cpus.html[/url]\n\nen als iemand toevallig een link kent naar een site waar je (actuele?) prijs/prestatie-verhoudingen kunt zien van [U]overgeklokte[/U] CPU\'s zou dat al helemaal fijn zijn.\n\nalvast dank.:grin:
Link naar reactie
ik weet dat het per processor heel erg kan verschillen hoever je hem kunt overklokken, maar een gemiddelde is toch altijd een goede indicatie.\n\nhet irriteert mij dat ik altijd opmerkingen tegenkom dat een processor van een bepaald type goed over te klokken is, maar dat er vervolgens nooit bij staat hoever en met welke koeling.\n\nik heb al wel enorme databases gevonden met overklok gegevens, maar daar staat dan weer nooit een gemiddelde bij.\n\nde processors die ik noemde waren overigens slechts voorbeelden; ik wil nog veel meer CPU\'s vergelijken
Link naar reactie
[QUOTE=marijnator;416977]ik weet dat het per processor heel erg kan verschillen hoever je hem kunt overklokken, maar een gemiddelde is toch altijd een goede indicatie.\r\n\r\nhet irriteert mij dat ik altijd opmerkingen tegenkom dat een processor van een bepaald type goed over te klokken is, maar dat er vervolgens nooit bij staat hoever en met welke koeling.\r\n\r\nik heb al wel enorme databases gevonden met overklok gegevens, maar daar staat dan weer nooit een gemiddelde bij.\r\n\r\nde processors die ik noemde waren overigens slechts voorbeelden; ik wil nog veel meer CPU\'s vergelijken[/QUOTE]\r\n\r\nHet punt is, er is geen gemiddelde..... Dit heeft namelijk te maken met de volgende factoren:\r\n\r\n- de stepping van de processor (uit welke fabriek, van welke batch etc)\r\n- het gebruikte moederbord\r\n- versie van het BIOS\r\n- de gebruikte voeding\r\n- het gebruikte geheugen\r\n- de gebruikte koeling\r\n- de combinatie van instellingen (afhankelijk van bovengenoemde onderdelen) in het BIOS\r\n\r\nEn zelfs dan is er geen gemiddelde te geven, omdat bijvoorbeeld 2 moederborden van een merk/type alle twee afwijkend kunnen zijn qua overclock potentie.\r\n\r\nVoorbeeldje:\r\n\r\nMijn X48DQ6 moederbord draait probleemloos met een Q9550 op 3400MHz, zonder dat ik iets aan het voltage heb moeten veranderen.\r\nEen kennis van mij heeft exact dezelfde configuratie en die krijgt deze processor niet stabiel boven de 3200MHz, ook niet met hogere voltages.....\r\n\r\nEr is maar 1 stelregel en dat is dat de Intel C2D en Quadcore-processoren (veel) beter over te klokken zijn dan de AMD-processoren
Link naar reactie
[QUOTE=qpc;417036]Er is maar 1 stelregel en dat is dat de Intel C2D en Quadcore-processoren (veel) beter over te klokken zijn dan de AMD-processoren[/QUOTE]AMD is die achterstand wel aan het inlopen met bijv. de X2 6500+ met Kuma core.\r\n[url]http://en.expreview.com/2008/09/23/amds-best-dual-core-ever-athlon-6500-kuma-review.html/3[/url]
Link naar reactie
[QUOTE=marijnator;417050]als je vindt dat een gemiddelde geen goede indicatie is, kun je ook niet zeggen dat intel beter overklokken dan amd\'s, want dat is ook slechts een gemiddelde.\r\n\r\n[to be continued...] moet nu weg:o:p[/QUOTE]\r\n\r\nDat kan je wel zeggen, daar er in de door mij genoemde processoren meer overclock potentie zit dan in een AMD-processor. De Intel-processoren komen namelijk met een overcapaciteit uit de fabriek die behoorlijk hoger is dan die van de AMD-processor.\r\n\r\nhoe je het ook wend of keert, er is gewoonweg geen gemiddelde te geven, juist vanwege de dingen die ik noemde in mijn vorige bericht.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...