Ga naar inhoud

Probleem met BIOS. Reboot niet meer na 1x opstarten.


Aanbevolen berichten

Ik heb een vreemd en dringend probleem met hetvolgende mobo: Asus A8v-deluxe.\r\nNadat ik in de bios wat instellingen veranderd had en reboot geselecteerd had \r\nwou mn pc niet meer opstarten, dus de BIOS ook niet meer. Nu doe zich hetvolgende voor:\r\nNa het resetten van de BOIS met de CLRTC jumper in de 2-3 stand te zetten en daarna weer terug in de 1-2 stand, start de BIOS wel op en start windows vervolgens netjes op. \r\nNu bij de eerst volgende reboot gaat mn pc weer niet aan, de monitor blijft op std.by.\r\n\r\nElke keer al wil ik mn systeem aan krijgen moet ik dus de BIOS handmatig resetten met de CLRTC jumper.\r\n\r\n- Wel wordt bij opstarten de melding \'CMOS checksum: bad\' weergegeven.\r\n\r\nIk heb geprobeerd de bios ook softwarematig te resetten naar default settings maar heeft geen effect. \r\nIk zou niet meer weten wat het kan zijn of wat er aan de hand is.. weet iemand wat hier aan de hand is of wat ik enigzins kan doen om dit probleem te verhelpen ??\r\n\r\nBedankt alvast !\r\n\r\nGr, Ronald
Link naar reactie
hehe nee ik heb idd ook al op got gezocht op cmos checksum bad en die theats al doorgelezen maar die mensen hebben meer het probleem dat hun hele pc niet meer opstart, die van mij is ietsje anders namelijk dat ik mijn pc maar 1x opstarten kan.\r\n\r\nHij heeft wel gewerkt met deze bios, dat is het rare, alleen nadat ik ff wat andere instellingen geprobeerd had ging die dit doen..
Link naar reactie
Nummer één om te proberen:\n\nDownload de laatste BIOS van de fabrikant, en bereid het flashen voor.\nTrek (voor de zekerheid van een goede CLEAR CMOS) de voedingsaansluiting van het moederbord los.\ndoe een CLEAR CMOS van een paar minuten met die jumper,\nen flash de BIOS direct daarna.\n\n\"Checksum Error\" betekent primair dat de code (BIOS ROM inhoud) corrupt is. Vervang die dus met een BIOS flash.\n\nDat jouw klacht niet helemaal met die anderen overeenkomt is waar, maar AL die klachten houden verband met een corrupte BIOS. En flashen is het eerste wat geprobeert is. Daarna kan je verder zien.\nChecksum is een heel grof meetmiddel, maar in principe erg adequaat.\nHet duidt altijd op corruptie van datgene waarop het is uitgevoerd, in dit geval de BIOS. De effecten van die corruptie kunnen individueel totaal verschillend zijn.
Link naar reactie
Dus ik kan het beste de BIOS flashen vanuit dos via een diskette ?\r\nKlopt idd dat het een foutmelding is verdeeld over een groot scala omdat er ook veel mensen \r\nop GOT (zoals eerder gezegt) met de delzelfde fout zitten.\r\n\r\nWat mij wel opvalt overigens is dat niet vermeld wordt in de handleiding hoelang je de jumper in de 2-3 stand houden moet. Ik hou em zodra ik dat doe voor een paar sec in deze pos, is niet niet gewoon de oorzaak van mn corrupte BIOS ? Aangezien bij het flashen via windows het ook wel even duurt om de chip gewist te krijgen.\r\n\r\nMaar ik ga dit idd eerst proberen, \'goed\' flashen en via DOS een nieuwe BIOS plaatsen thanks. Is een beta BIOS aan te raden btw ?
Link naar reactie
als hij na 1 keer starten het niet meer doet, dan zal windows misschien iets met de instellingen gedaan hebben. als je in de safe mode start en dan reboot, heb je dan hetzelfde probleem?\r\n\r\nedit: ik heb zelf geen ervaring met de bios flashen en dergelijke, ik ben te bang dat ik hem onherstelbaar beschadig. nergens staat hoe je een backup maakt of een kopie van je bios. weet je misschien ergens een goede handleiding?
Link naar reactie
Nee mijn pc start hardwarematig niet meer op. Dus als ik em nu afsluit zal ik em weer moeten resetten om em weer aan te krijgen. Maar ik ga eerst proberen wat erikdenhouter voorstelde.\r\n\r\nWatvoor mobo heb je? Asus heeft een update tool (ASUSupdate)waarmee je heel simpel je BIOS kunt updaten/ je ouwe bios opslaan/bekijken vanuit windows. Hiervoor moet je eerst even je nieuwe bios in de vorm van een .rom bestand hebben gedownload van hun site.\r\nHet gaat 9vd10x goed, maar dit keeer bij mij heeft het een probleem opgebracht..wat ik probeer op te lossen.
Link naar reactie
[QUOTE=Xtreme Wizard;338029]als hij na 1 keer starten het niet meer doet, dan zal windows misschien iets met de instellingen gedaan hebben. als je in de safe mode start en dan reboot, heb je dan hetzelfde probleem?[/QUOTE]\r\n\r\nDaar heb ik ook aan gedacht, maar in principe MAG Windows geen BIOS settings aanpassen. Daarom is een BIOS flash de eerste stap.\r\nDat Windows een Flash-mogelijkheid heeft (gekregen inmiddels) is de enige rede om daar bang voor te zijn.\r\n\r\nLet op: bij BIOS flashen vanuit een DOS Bootable diskette:\r\nIk heb NET een nieuw ASUS moederbord, met de mogelijkheid om via Diskette, via USB-drive of Windows te flashen (er is er nog één geloof ik).\r\nDat maakt het er niet gemakkelijker op, dus opletten.\r\nMaar het belangrijkste probleem dat ik tegenkwam:\r\nDe diskette van 1,44 MB was net te klein (na de laatste ASUS update van de bestanden) om alle bestanden te bevatten. Raar maar waar, dus ik was verplicht het via USB te doen.\r\n\r\nMeeste BIOSsen hebben de mogelijkheid om de oude geladen BIOS te backuppen voordat je flashed.\r\nManual ligt op de website van de fabrikant. Heb je toch nodig om duidelijkheid over de flash-methode te krijgen.\r\nEnige probleem kan zijn dat je met de taal niet voldoende overweg kunt, dan moet je het hier vragen, met het merk / model.\r\n\r\nMocht je na flashen nog problemen hebben, dan zou ik beginnen me het Power Management uit te zetten in de BIOS (ACPI). (Dat zou je trouwens ook best vóór het flashen nog kunnen proberen)
Link naar reactie
Goed nieuws, mn systeem werkt weer zoals hij moet. Ik heb de BIOS dit keer vanaf floppy diskette geflashed (EZ-flash) met de functie alt F2 alvorens de reset wat langer uitgevoerd te hebben.\r\n\r\nJe hebt idd een paar verschillende mogelijkheden, flashen vanuit windows/via EZ flash -alt F2-/dmv een opstartdiskette/via usb.\r\nBeetje vreemd dat je bios zo groot was, deze is maar 550kB voor de Asus A8v-deluxe.\r\n\r\niig bedankt Erik!
Link naar reactie
[QUOTE=Ronb01;338070]Beetje vreemd dat je bios zo groot was, deze is maar 550kB voor de Asus A8v-deluxe[/QUOTE]\n\nBij mij 1024 KB voor de P5B, maar ik had meer problemen besef ik nu, de BIOS kon het ROM-file op diskette helemaal niet vinden. Daarom moest ik wel USB doen.\nMijn BIOS heeft ook nog meerdere taalondersteuningen, en is denk ik daardoor groter.\nHet zal in de toekomst wel uitsterven dat flashen van flop.\n\nAha, hij doet het . . . ;)
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...