Ga naar inhoud

dode pixel garantie


Aanbevolen berichten

Binnenkort wil ik een nieuw scherm kopen. Veel aanbieders willen je daarbij ook meteen een dead pixelgarantie verkopen. Bij de ene duurt die een week of een dag of tien bij een ander soms een jaar. \r\n\r\nIs een dergelijke garantie aan te bevelen of kan je gewoon zonder ? Je hebt toch ook al fabrieksgarantie op dergelijke producten.
Link naar reactie
Zeker een interessant artikel \r\n\r\nHet komt er eigenlijk op neer bij de koop een bekend merk extra pixel garantie feitelijk niet nodig is. De eigen fabrieksgarantie houdt meestal in dat 1 op de zoveel pixels mag uitvallen zonder dat er dan sprake is van een recht tot omruilen. Heel vreemd. Wie claimt een goed lcd scherm te fabriceren hoort zijn product zelf de nuloptie als garantie mee te geven. Nu wordt het risico voor een deel bij de afnemer gelegd.\r\n \r\nDe leveranciers spelen daar slim op in door een garantie van nul dode pixels aan te bieden. Voor het geval dat....De praktijk is dat als alle pixels meteen goed werken ze dat meestal vele jaren blijven doen. \r\n\r\nZo\'n extra garantie komt globaal neer op tien procent van de nieuwwaarde. Wil je dus risicoloos een nieuw scherm kopen dan dien je die genoemde tien procent bij de aankoopprijs mee te rekenen.
Link naar reactie
Kleine tip:\r\nMocht je in de garantieperiode last krijgen van dode pixels,vermeld dan nooit dode pixels als garantieclaim, maar bedenk een wazige klacht zoals:\r\nBeeldscherm valt met onregelmatige intervallen uit. of\r\nMonitor reageert soms niet als ik de pc aan zet.\r\nEnfin, ben zelf ook eens creatief, maar heb het NOOIT over dode pixels.
Link naar reactie
Het vervelende is inderdaad dat je een aantal dode pixels moet accepteren, omdat ze binnen een norm vallen.\nZie voorbeeld plaatje van Mirai, maar deze norm geldt vaak ook voor andere merken.\nBij Samsung is het ongeveer het zelfde.\nMaar het is wel zo, dat als ze ergens midden in je beeld zitten, je wel kunt zeuren om een ander scherm.\nIk ben ook op zoek naar een 23\" schermpje, en bang dat ik dode pixels krijg, want neem van mij aan, dat het wel een ergernis is, waar ze ook zitten.\nAls je ze ziet, blijf je ze zien, altijd. (mijn kijkafstand is binnen 1 m.)\nUiteraard bij een grotere kijkafstand vallen ze minder op.\nEr zijn overigens wel een paar merken die gelijk omruilen bij 1 dode pixel, maar in principe betaal je daar dan ook méér voor dan gemiddeld.\n \nMijn advies: pak hem in de winkel uit, voor je hebt betaald, laat hem aansluiten en bekijk het beeld op dode pixels.\nMeestal is het zo, als ze er niet in zitten, komen ze er ook niet in. (dus dat is niet altijd het geval)\n \nOf bij de Aldi kopen, kun je een maand het beeld bekijken.\nLijkt het niet, kun je hem zonder moeilijkheden retour doen.\nWij hebben daar al jaren 2 TFT monitoren van, hebben beide geen enkele dode pixel.\nZeer tevreden over.
Link naar reactie
Mijn eerste iiyama scherm gekocht in 2001 heeft nu 1 kapotte pixel :D \n \n[QUOTE]\nEen LCD monitor is opgebouwd uit miljoenen pixels (beeldpunten). Een pixeldefect treedt op, als een pixel (in de kleur rood, groen of blauw) continue blijft branden of juist niet oplicht. In de praktijk is een defecte pixel nauwelijks zichtbaar met het blote oog. Het belemmert dan ook geenszins de functionaliteit van de monitor. Ondanks ons streven naar een perfecte productie van LCD monitoren kan geen enkele fabrikant garanderen dat al zijn LCD panelen vrij van pixeldefecten zijn. iiyama zal echter een LCD monitor omruilen of repareren wanneer er meer pixels stuk zijn dan aanvaardbaar. \nIn de regel kunnen we stellen dat iiyama een 15, 17, 18 of 19 inch LCD monitor zal vervangen bij 3 of meer defecte pixels. \nBij een LCD monitor van 20 inch of meer is dit het geval bij meer dan 4 defecte pixels. \nDeze omruilgarantie wordt via de leverancier geregeld en enkel gegeven binnen de eerste acht dagen na aankoop. Na deze acht dagen worden monitoren alleen omgeruild wanneer zij buiten de standaard ISO13406-2 klasse II vallen.\nVoor LCD TV’s hanteert iiyama de ISO 13406-2 klasse II normering.\nISO13406-2 Klasse II:\nPixelcluster = 3 pixels naast elkaar (rood, groen en blauw)\nPixel = Rood, Groen of Blauwe pixel\nHoeveel Pixelclusters heeft een LCD monitor:\nBijv. resolutie 1280 x 1024 = 1.310.720\nBijv. resolutie 1600 x 1200 = 1.920.000 \nHoeveel Pixels?\nBijv. resolutie 1280 x 1024 x 3 kleuren = 3.932.160\nBijv. resolutie 1600 x 1200 x 3 kleuren = 5.760.000\nISO13406-2 Klasse II tolerantie per 1 miljoen Pixelclusters:\nFout Type I Pixelcluster defect, altijd oplichtend:\n- 2 stuks (per 1M Pixelclusters)\nFout Type II Pixelcluster defect, altijd uit\n- 2 stuks (per 1M Pixelclusters)\nFout Type III Pixel defect altijd oplichtend of altijd uit\n- 5 stuks (per 1 M Pixelclusters)\n[/QUOTE]
Link naar reactie
Dank jullie hartelijk voor het reageren. Het help me een beslissen wat ik ga doen. Het scherm wat ik op het oog heb (Samsung 2006 BW) is te koop voor rond de 250 euro. Een jaar dode pixel garantie kost +/- 29 euro extra. Zo wordt deze garantie aangeboden :\r\n-------------------------------------------------------------------------------------------------\r\nWanneer u een LCD-monitor koopt, kunt u de garantie uitbreiden met onze pixelgarantie. Deze garantie uitbreiding is alleen mogelijk bij gelijktijdige aanschaf van een LCD-monitor tot 300 euro en is alleen geldig voor die monitor. Simpel gezegd: dode pixels = omruiling M.a.w. wanneer door onze technische dienst een dode pixel is geconstateerd kunt u met deze garantie uitbreiding de monitor, waarvoor deze garantie uitbreiding bij Alternate geregistreerd staat, om laten ruilen. \r\n---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------\r\nHet is uiteraard niet mijn bedoeling reclame te maken voor mijnheer Alternate.\r\n \r\nFeitelijk zouden monitoren als product van fabriekswege een nul dodepixel garantie moeten hebben. Desnoods voor een paar tientjes hogere prijs.\r\n \r\nWil je je nu indekken dan moet naast je nieuwe scherm nog een tweede product afnemen nl een dode pixel contrakt. Ik neem dus de pixel garantie er maar bij. Ik hoop tenslotte toch weer een jaar of vijf vooruit te kunnen met een nieuw scherm, en dan zonder dode pixels !
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...