Ga naar inhoud

Super vBulletin senior 'designers lounge'


Anoniem2

Aanbevolen berichten

In het belang van onze kundige medemens, wil ik graag een poging doen om Microsoft een handje te helpen.\r\n\r\nIk zou voor willen stellen dat er een extra (speciale) mogelijkheid komt binnen de forum om een ontwerperspool te creëren. De bedoeling hiervan is dat Microsoft zelf een centraal punt heeft om hier vervolgens ook gebruik van te kunnen maken, om inzicht te krijgen waar men zoal tegenaan loopt. Centraal staat de onvolprezen inzichten van de computer \'illiterates\' zelf, overigens wat volgens de logica een onmogelijke opgave is. (Dwz: eigenlijk zou de computer en alles daaromtrent gewoon gebruikersvriendelijk, oftewel intuïtief, moeten zijn)\r\n\r\nBegrijp me goed, ik vind zelf uitdagingen helemaal geweldig, het kan voor mij niet complex genoeg, en ik waardeer dat mensen soms niet zoveel hebben met dit complex, het belangrijkste is eigenlijk dat (ik denk dat) we een hoop expertise verloren laten gaan, dat nu [I]vooral[/I] de mensen zijn die het vaakst ergens tegenaan lopen.\r\n\r\nHet is dan ook zo dat senioren (voor het gemak) wel weten:\r\n[LIST][*]wat makkelijk is[*]wat ze wel en niet willen[*]waar ze tegenaan lopen[*]wat ze niet nodig hebben[*]:mad: wat dit is[/LIST]\r\n\r\nWe zijn blij met Microsoft (in bepaalde opzichten), en daarmee wil ik ook zeggen dat hun veelvuldige mogelijkheden op zich best welkom zijn, maar misschien is het zo dat iemand eigenlijk toch terug wil (kunnen) vallen op:[LIST][*]max. contrast[*]kiosk/\'sandbox\'-safe mode[*]geen menu balk[*]minimale knoppen[*]wel of geen hulp op afstand[*]energie besparend/minimaal stroomverbruik[*]andere speciale wensen[*]failsafe mode (vul maar in)[*]een persoonlijke admin (zoals ik bijvoorbeeld)[/LIST]\r\n\r\nAls er interesse is, dan is die mogelijkheid er al wel natuurlijk in de huidige vorm. Maar ik wil het in ieder geval aangeven, dat senioren soms wel hele andere ideeën hebben op wat zij noemen \'besturingssysteem\', om hun bewondering te tonen, en daar heeft Microsoft wel oren naar. Een mogelijkheid dus, kunnen we Microsoft wat laten zien.. :mrgreen:
Link naar reactie
Ik denk dat mensen die \'vallen over computers\' heel goed in staat zijn (of misschien wel beter in staat zijn) om een omgeving te ontwerpen (niet perse programmeren) waar ze wel mee uit de voeten komen. Ik zal je een voorbeeld geven van een nog niet bestaande programma (voor zover ik weet), die ontworpen zou kunnen worden voor en door een computerleek. Als hier genoeg animo voor is, zou dit forum wellicht uitgebreid kunnen worden. Ik verwacht dat ook IT-ers nog iets kunnen leren, van wat hier naar voren word gebracht, of wat hier onder de aandacht komt, immers, IT-ers zijn er ook voor om problemen op te lossen.\r\n\r\nHet gaat niet zozeer over computerleken, maar over wensen, verwachtingen, en struikelblokken waar je je vraagtekens bij zou kunnen zetten.\r\n\r\nZie hier de drie afbeeldingen, met de bijbehorende onderstaande (hopelijk verduidelijkende) tekst knipsels\r\n[List][*]Overlapping tot een minimum beperkt. Leuk detail; de oorspronkelijke Windows versie kon geen windows achter elkaar plaatsen. Maar dit is wel een geadvanceerde versie.\r\n\r\n[*]U ziet waar de F begint (giga letters ter illustratie), dit kan een tekst verwerker zijn (met standaard spellingscontrole en onderstreping), of een email programma, etc. De vensters overlappen elkaar niet, zodat er geen tekst achter de andere venster verdwijnt.[/list]\r\n\r\nIk denk trouwens ook dat met vereenvoudigde (of toegespitste) applicaties minder krachtige computers nodig zijn, het belangrijkste voordeel het stroomverbruik ea.\r\n\r\nHier heb ik het \'Postvak in\' programma geïllustreerd, het \'Postvak uit\' programma zou wellicht met de knoppen [Concepten][Gereed][Verstuurd][Verwijderd] beginnen. Daaronder zou hetzelfde kunnen staan als bij [Post:][Afzender OK][etc..] het geval is.\r\n\r\nDit alles is nog in ruwe staat, maar iets dat wel veel weg heeft van de OpenSource beweging. Is daar een plekje voor bij \'Forums\'?
Link naar reactie
Ik vind die pushable magnetic borders eigenlijk wel een hele leuke vinding. Zoiets nog nooit eerder gezien. \'k Denk eigenlijk dat dit forum niet de juiste gebruikers heeft om gezamenlijk de ideeën verder uit te werken (ik mag niet meedoen, want nog geen senior -grapje-).\nBen benieuwd hoe de respons is.\nVeel succes gewenst in ieder geval.
Link naar reactie
Wat natuurlijk ook kan is dat u evt. aangeeft dat u met \'je\' of \'u\' aangesproken wilt worden in emails, of dat u wel of niet kenbaar maakt geen voorkeur te hebben, of dit in het midden laat. Dit zou meegezonden kunnen worden in de bericht kop (\'message header\'), waar ook vaak de email programma vermeld staat. Wat u wilt.\r\n\r\nVoor de \'Postvak in\' programma(tje), kunt u wellicht opgeven dat alleen de afzenders die het wachtwoord correct hebben, in de \'Afzender OK\' groep terecht komen. Zo een wachtwoord kunt u iedereen via een email hiervan verwittigen (van een evt. wijziging hiervan, mocht er desondanks toch nog \'spammers\' hiervan \'op de hoogte\' zijn.) De afzenders kunnen zo\'n wachtwoord bijvoorbeeld zetten bij de \'Onderwerp:\', of bericht, maar liever nog in de \'bericht kop\', via \'instellingen\' of zo.\r\n\r\nNog iets anders; ik zou me kunnen voorstellen dat u vreemd opkijkt als Internet Explorer het ingevoerde internet adres niet automatisch corrigeerd. Spaties en andere leestekens zoals een punt aan het eind zijn niet toegestaan, deze worden vervolgens niet opgelost. Het zou zelfs makkelijjk zijn om een internet adres met spaties in te typen, bijvoorbeeld:\r\n[FONT=\"Courier New\"]werken bij de overheid . nl.[/FONT]\r\nzou gewoon automatisch moeten worden aangepast door het systeem. Desalnietemin kan het adres gewoon met spaties blijven staan, dus zoals het is ingetypt met spaties. Natuurlijk kan een verkeerde letter betekenen dat je op een hele andere webstek terecht komt.\r\n\r\nDe computer \'lingo\': Sommige woorden die uit Amerika komen, zoals \'software\', kunnen wat mij betreft een hoognodige metamorfose ondergaan. Het Nederlands is een mooie taal, dus als u enige termen liever gewijzigd hebt zien staan, dan is het nederlandse alternatief vaak (zelfs nog) een veel beter vat. Bijvoorbeeld het woord vuurmuur doorstaat nog veel beter de universele klankkast dan het engelse alternatief. De engelse termen zijn vaak voor de Amerikanen zelf niet veel zeggend (zoals \'software\'?), en het is bovendien nog zonde om onze eigen taal hiervoor niet uit de kast te halen. Dit heeft direct te maken met onze inzichten en \'understanding\' van de computerwereld. Word vervolgt, wat mij betreft.\r\n\r\nVensters zouden ook automatisch aangepast kunnen worden, zoals dat met \'magnetic borders\', dat er (ook) geen gedeeltes buiten beeld terecht komen, als u het scherm van bijvoorbeeld Internet Explorer naar rechts verplaatst. In dit geval zou dan Internet Explorer smaller worden, met de schuifbalken nog altijd zichtbaar.\r\n\r\nAls er meer mensen zijn die hier aan bij willen dragen (bovenstaande zijn alleen maar voorbeelden), dan kan dit onderwerp misschien nog gepromoveerd worden naar een hogere tak in de cIdee forum structuur. Een senior is overigens niet tijdsgebonden, alleen maar computer..\r\n\r\nBas\r\n;)
Link naar reactie
Initiatief vind ik leuk, maar sommige dingen zie ik niet echt zitten. Ben ik misschien te jong voor...\r\n\r\nWachtwoord bij email is niet handig. Zonder wachtwoord, en een goed spamfilter vind ik veel meer waard. Het zou veel beter zijn als er standaard een goed spamfilter in het \"Postvak In programma\" aanwezig is.\r\n\r\nAutomatisch spaties uit een internet adres verwijderen gaat niet werken. Dat zou betekenen dat een plaatje met een adres als [noparse]www.site.nl/afbeeldingen map/afbeelding 1.jpg[/noparse] niet gevonden kan worden, omdat het adres automatisch veranderd wordt in [noparse]www.site.nl/afbeeldingenmap/afbeelding1.jpg[/noparse], in plaats van in [noparse]www.site.nl/afbeeldingen%20map/afbeelding%201.jpg[/noparse]. Het laatste is wat nu gebeurt als je spaties invoert in een internetadres, waarbij \'%20\' staat voor een spatie. Op die manier worden spaties netjes gerespecteerd.\r\n\r\nHet computer-lingo vernederlandsen vind ik goed. Zal echter een hoop \'inburgeren\' kosten voordat iedereen begrijpt dat je het over een Firewall hebt als je van Brandmuur of Vuurmuur spreekt.\r\nWat zou jij eigenlijk willen verzinnen voor Software? \'Zachte waren\'? Zal \'m niet worden denk ik. Wellicht is Programma\'s wel een goed nederlands woord hiervoor. Immers, als je het onderdeel \'Software\' in windows opentrekt, wordt alleen nog maar gesproken over \'Programma\'s\'. Ik zie het hele woord Software nergens meer terug.\r\n\r\nDoe mij maar vensters buiten beeld. Ik zou me alleen maar kapot ergeren als een venster smaller wordt als ik \'m (al dan niet perongeluk) tegen de rand druk. Als je \'m vervolgens weer midden op het scherm zet, zit je met een smal venster opgescheept, wat je eerst weer moet gaan uitrekken.\r\nZulke functionaliteiten zijn voor sommige mensen misschien handig, maar ik zou er niet mee kunnen werken. Wat mij betreft moeten het dan facultatieve opties blijven, die je ergens in het configuratiescherm kun inschakelen.
Link naar reactie
[QUOTE]Voor de \'Postvak in\' programma(tje), kunt u wellicht opgeven dat alleen de afzenders die het wachtwoord correct hebben, in de \'Afzender OK\' groep terecht komen. Zo een wachtwoord kunt u iedereen via een email hiervan verwittigen (van een evt. wijziging hiervan, mocht er desondanks toch nog \'spammers\' hiervan \'op de hoogte\' zijn.) De afzenders kunnen zo\'n wachtwoord bijvoorbeeld zetten bij de \'Onderwerp:\', of bericht, maar liever nog in de \'bericht kop\', via \'instellingen\' of zo.[/QUOTE]\n\nOeeeeeeeeeee slim!\nEen andersom redenatie dus. Niet blokken op termen/woorden, maar toelaten wat herkend wordt.
Link naar reactie
Ik weet niet goed wat ik hiermee aan moet, maar ik zou de terminologie niet veranderen. Er zijn al genoeg problemen vanwege die vage Nederlandstalige foutmeldingen in windows, die je dan eerst moet vertalen naar het engels waarna je vervolgens de foutmelding kunt gaan opzoeken in de Microsoft database.\r\n\r\nSoftware is een algemeen in het NL ingeburgerd woord en betreft gewoon een verzamelgroepsnaam, net zoals computers en hardware.\r\nProgramma\'s kun je niet vergelijken met software. Een programma is namelijk onderdeel van de verzamelnaam software, net zoals een applicatie dat is, een Nederlands woord wat overigens weer afgeleid is van application. In dat geval weer gunstig aangezien het losse woord application weer meerdere betekenissen heeft in het Engels.\r\n\r\nSoftware en programma\'s zou ik laten bestaan, bij vuurmuur denk ik aan de brandweer en niet aan een firewall die onderhand ook wel als algemeen begrip beschouwd kan worden.\r\nHet door elkaar halen van diverse termen en het vernederlandsen van een aantal van die termen, bemoeilijkt alleen maar reparatie en programmeerwerk.\r\nNederlands is een mooie taal, maar niet overal van toepassing bij technische terminologie.\r\n\r\nLaten we eerst onze eigen media maar eens verfatsoenlijken alvorens we aan computers gaan beginnen. Als je tegenwoordig al hoort hoe ontzettend vaak op de TV de klemtoon verkeerd word gelegd, er ook (spreek uit als) trektor gezegd word in plaats van het NL woord (spreek uit als) traktor. Om nog maar niet te spreken over de \"breaks\" en \"commercials\" in plaats van gewoon woorden die reeds bestaan hier in Nederland zoals \"pauze\" of \"onderbreking\" en voor commercial hebben we al jaren het woord \"reklame\".\r\n\r\nDat soort dingen is veel storender. Woorden die bestaan in onze taal maar simpelweg niet gebruikt worden. Het ver-amerikaniseren van onze taal en het verkeerd leggen van klemtonen is wel een van de ergste dingen die er op taalgebied mijns inziens bestaan.\r\n\r\nDaarom ben ik van mening dat we beter eerst daar verbetering in kunnen aanbrengen, dan dat we technische terminologie gaan vertalen naar het Nederlands met alle vervelende gevolgen vandien, terwijl er hier nog de nodige niet eens het Nederlands zelf op juiste wijze invullen. En de media daarbij ook fijn blijven helpen het verkeerde voorbeeld te geven.
Link naar reactie
Aan de taal valt nog een hoop te sleutelen (mag overigens best met een knipoog naar de originele ontwikkelaars, vaak van Amerikaanse origine), maar het moet dan ook wel iets bijdragen, het moet iets betekenen. En inderdaad, een engelstalige WinXP is veel handiger om de Microsoft database na te trekken, ik heb zelf inmiddels een tweede WinXP-uk gevaarte (naast mijn WinXP-nl)...\r\n\r\nSoftware; instructiekruk? Ik zou het niet weten. De \'tie\' is misschien wat Frans, klinkt wel leuk. Maar ik ben wel benieuwd naar de oorsprong van dat woord. Ik ga daar nog even naar zoeken in Wikipedia, zal misschien voor opheldering zorgen. Ik zal mijn best doen.\r\n\r\nOK, nu zijn er misschien een aantal beperkingen, bijvoorbeeld dat van de spaties dat dat niet mogelijk zou zijn, en wat vinden anderen dan van het \'designers lounge\' idee? Dus dat er een aparte, toegewijde tak bij komt in het forum structuur? Op de eerste plaats is dit bedoeld voor mensen (ouderen én jongeren) die ..\r\n[list][*]op één of andere manier niet met de computer kunnen worden, en die ..[*]dus nieuwe inzichten kunnen geven op het gebied van wendbaarheid en bedienbaarheid.[/list]\r\nEn op de tweede plaats is het open voor everyone else. Zou dat niet verrassend kunnen uitpakken?\r\n\r\nIk moet wel toegeven; de logica is niet altijd meteen evident, maar toch denk ik dat we nog een hoop van ze kunnen leren, op computergebied. Vandaar ook deze inzending (poging), om dat aan het licht te brengen. Misschien dat dat nog uitkomst biedt, aan iedereen? Ik hoop het. Wat mij betreft betekent \'designers lounge\' eigenlijk gewoon speelplaats, met levels, en misschien nog wel meer dan dat. Wat zou u denken?
Link naar reactie
  • 1 maand later...
Ik zou graag willen vragen:\r\nKiosk Windows Vista (for home use)\r\nAnyone any suggestions to/for Microsoft? Here\'s (now\'s) your chance.\r\n\r\nVoor Outlook Express Vista: Correspondentie geschiedenis voor in de email header, zodat er in de email kan staan:\r\n\"Laatste correspondentie naar [dit email adres] was op [datum]/[data].\"\r\n(Dit is zoiets als een ontvangstbevestiging, dan kan je nagaan of diegene je email heeft ontvangen, en wanneer dat was. Dit wordt ook meegestuurd, evt.)\r\n\r\nNou, dat was \'em hoor, meer suggesties hoef ik niet te geven. Misschien kunt u er iets mee.\r\nGroetjes, Bas
Link naar reactie
[QUOTE=Bass;277823]Voor Outlook Express Vista: Correspondentie geschiedenis voor in de email header, zodat er in de email kan staan:\r\n\"Laatste correspondentie naar [dit email adres] was op [datum]/[data].\"\r\n(Dit is zoiets als een ontvangstbevestiging, dan kan je nagaan of diegene je email heeft ontvangen, en wanneer dat was. Dit wordt ook meegestuurd, evt.)\r\n[/QUOTE]\r\nBen ik niet zo\'n voorstander van. Dit zou namelijk betekenen dat alweer een vastgelegde standaard door Microsoft onder handen genomen wordt. Op andere email-programma\'s gaat dit namelijk niet werken, en zou in het ergste geval tot problemen kunnen leiden.\r\n\r\nHet automatisch van de tegenpartij kunnen zien wanneer hij/zij een email heeft gelezen, ligt ook privacy-gevoelig. Als ik jou een mail stuur, hoef jij wat mij betreft echt niet te weten wanneer ik je mail gelezen heb. Zo zou je kunnen zien dat ik \'m een maand geleden gelezen heb, maar te lui was om eerder te reageren.\r\n\r\n\r\nTot slot, je idee is leuk, maar om daar nou hier een heel nieuwe categorie voor aan te richten, lijkt me een beetje overdreven. Er zijn hier al categorieen genoeg (te veel, als je het mij vraagt). Daarbij lijkt \'t me niet dat er heel erg veel mensen zijn die daar fulltime over na gaan denken. Als je een idee hebt, kun je het ook zo ergens posten (in dit topic bijvoorbeeld).\r\nAls je toch door wilt zetten voor een nieuwe categorie, dan kun je beter even met Modje contact opnemen. Zij zal, indien nodig, dan met Admin overleggen, en wie weet komt de categorie er dan toch.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...