Ga naar inhoud

kb's en mb's


Anoniem2

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,\r\n\r\nKan iemand mij even vertellen hoe ik kb\'s en mb\'s moet zien.\r\n\r\n1 kb = hoeveel mb\r\n\r\nVraag dit omdat ik foto\'s wil versturen,naar een computer en de kosten zijn 2.50 per mb.\r\nDe foto die ik wil versturen is 27 kb.\r\n\r\nVandaar effies i.v.m. het kostenplaatje....\r\n\r\nAlvast bedankt.
Link naar reactie
Bedankt voor jullie reakties....\r\n\r\nUh..Sjouwer.....kweet niet met welke tafel ze rekenen... :-$ \r\n\r\nEn AVV....opgelicht......???.... \r\n\r\nDownloaden op comp, dan ben je tot bepaalde aantal vrij.....\r\nOf helemaal vrij.....dat ligt aan provider.\r\n\r\nMaar das via comp....alleen...\r\n\r\nNu hebben we het over vanaf mobiel naar comp, dacht dat het dan normaal was om te moeten betalen....\r\n\r\nMaar allebei bedankt.... (Y) Ben toch weer een stukkie wijzer...
Link naar reactie
[quote=avv]Huh? Betalen per Mb? Dan wordt je aardig opgelicht.\r\n\r\n1 Mb = 1024 kb, dus 1 kb = 0.0009765625 Mb[/quote]\r\n\r\nSorry, maar da\'s fout.\r\n\r\nEén MB = 1.000.000.000 bytes, dus 1.000 KB. Da\'s een veel voorkomende vergissing. Daarom zijn veel mensen ook een stuk harde schijf kwijt als ze \'m in Windows formatteren.\r\n\r\nDe eenheid die je zoekt, Avv, is de MiB, ofwel de Mebibyte. Die is wel gelijk aan 1024 KiB (Kibibyte, géén kilobyte).\r\n\r\nDe tabel is dus:\r\n1 GB = 1.000 MB\r\n1 MB = 1.000 KB\r\n1 KB = 1.000 bytes.\r\n\r\nDan weer terugrekenend, kom ik op €2,50/MB = €0,0025/KB = €0,0675 voor jouw foto(s). Net geen zeven cent, dus. Houd er trouwens wel rekening mee dat er misschien nog overhead bij komt (extra data om de boel goed over te krijgen) waardoor er wat bij kan komen. Ik weet niet hoe dat hier werkt, maar het zal niet zo heel veel schelen.\r\n\r\nVoor zover ik weet, trouwens, is het niet ongebruikelijk om - als je op een mobiel wilt internetten - daar extra voor te moeten betalen. Vaak is dat een soort prepaid, waarbij je dus een aantal MB\'s betaalt en die dan eerst op kunt maken voor je weer nieuw tegoed moet kopen, maar het kan vast ook wel vergelijkbaar met belminuten...
Link naar reactie
Per mobiel, OK, dat is wat anders.\r\n\r\n@JohnL: niet mee eens. Op computers wordt het binaire stelsel gebruikt, dwz machten van 2 ipv machten van 10. Dus het gaat wel om 1 Mb = 1024 kb. Wat jij aangeeft is juist hoe leveranciers van harde schijven de boel flessen.\r\n\r\nZie [url]http://en.wikipedia.org/wiki/Mebibyte[/url], Megabyte en Mebibyte worden als synoniemen gebruikt.
Link naar reactie
[quote=JohnL]\r\nEén MB = 1.000.000.000 bytes, dus 1.000 KB. Da\'s een veel voorkomende vergissing. Daarom zijn veel mensen ook een stuk harde schijf kwijt als ze \'m in Windows formatteren.\r\n\r\nDe eenheid die je zoekt, Avv, is de MiB, ofwel de Mebibyte. Die is wel gelijk aan 1024 KiB (Kibibyte, géén kilobyte).\r\n\r\nDe tabel is dus:\r\n1 GB = 1.000 MB\r\n1 MB = 1.000 KB\r\n1 KB = 1.000 bytes.\r\n[/quote]\r\nWist ik ook niet, ik rekende nog met de oude standaard 1024 MB...\r\n\r\n[url]http://nl.wikipedia.org/wiki/Megabyte[/url]\r\n\r\nEDIT: Ik postte gelijk met AVV en nu snap ik er even helemaal niets meer van, de KB\'s en MB\'s vliegen mij om de oren... *-)
Link naar reactie
Uh...weer allemaal bedankt...\r\n\r\nGeloof dat er een aardige discussie ontstaan is door mijn lekevraagje...\r\n\r\nBen intussen wel wat wijzer geworden....en kan ongeveer inschatten wat de kosten zullen zijn.\r\n\r\nAl te ingewikkelde computertaal daar lees ik maar langs....\r\n\r\nMaar nogmaals bedankt.....voor de hulp. (Y) (Y) (Y)
Link naar reactie
[quote=avv]Per mobiel, OK, dat is wat anders.\r\n\r\n@JohnL: niet mee eens. Op computers wordt het binaire stelsel gebruikt, dwz machten van 2 ipv machten van 10. Dus het gaat wel om 1 Mb = 1024 kb. Wat jij aangeeft is juist hoe leveranciers van harde schijven de boel flessen.\r\n\r\nZie [url]http://en.wikipedia.org/wiki/Mebibyte[/url], Megabyte en Mebibyte worden als synoniemen gebruikt.[/quote]\r\n\r\nLees deze dan maar eens...\r\n[url]http://en.wikipedia.org/wiki/Mibibyte[/url]\r\nVolgens die wiki wordt mebibyte nogal eens fout gespeld als mibibyte, vandaar misschien dat er twee artikelen zijn.\r\n\r\nDa\'s geen flessen, da\'s de afspraak. Helaas zorgt het nogal eens voor verwarring, vooral omdat ze soms inderdaad door elkaar gebruikt worden, en ik geef eerlijk toe, ik vind de mebi/gibizooi ook maar waardeloos. Maar feitelijk is Windows de boosdoener, aangezien de hele mebi/megabyte afspraken al sinds 1998 vaststaan.\r\nNiet dat het op de kosten van die foto\'s nou veel uit zal maken, trouwens. Op die acht cent zal het hooguit een cent schelen, denk ik.
Link naar reactie
[quote=avv]Wiki is trouwens niet altijd de meest betrouwbare bron, maar dat terzijde :-P \r\n\r\nLaat ik eens lekker recalcitrant zijn: die mebi, moby en andere onzin ga ik niet gebruiken :mrgreen:[/quote]\r\n\r\nDamn, je zat erop te wachten, nietwaar? ;-) \r\n\r\nIk ben er ook niet zo kapot van, ik bedoel, het klinkt niet. \"Ik heb net een harde schijf van wel 750 gibibyte gekocht, kan ik er weer even tegen!\" Om de één of andere reden klinkt dat een beetje komisch.
Link naar reactie
Nog maar eens het oude mopje over het verschil tussen een amateur en een pro:\r\n\r\neen amateur denkt dat een kB 1000B is en een pro denkt dat een km 1024m is ...\r\n\r\n (F) (toma esta flor) Spaanse uitdrukking-met-gebaar, iets netter dan Nederlands: \"voel je niet dat je in de zijk genomen wordt ... ?\"\r\n\r\n (6)
Link naar reactie
In het geval van dat mopje heeft de amateur dan toch gelijk. 1kB is namelijk 1000B. 1 kiB is 1024B.\r\n\r\nZal ik eens een overzichtje doen:\r\n\r\nDe kleine letter b staat voor bit. De grote letter B voor byte.\r\n\r\n1 byte staat gelijk aan 8 bits, dus:\r\n[b]1 B = 8 b[/b]\r\n\r\nVerder hebben we dan nog de k voor kilo, de M voor mega, en de G voor giga (als je wil ook nog de T voor tera en de P voor peta, maar da\'s wel erg veel).\r\nVolgens de SI-standaard is iedere volgende letter het duizendvoudige van de voorgaande. Zo is dus:\r\n1 G = 1000 M = 1000 000 k = 1000 000 000\r\n\r\nOmdat in een computer met bits en bytes gerekend wordt, het binaire stelsel, komt het duizendvoudige van het voorgaande niet mooi uit. Daarom heeft men voor 1024 gekozen: de macht van 2 die het dichtste bij duizend ligt. \r\nIn 1998 is, op last van diegenen die zich bezig houden met het SI-stelsel, een nieuw eenhedenstelsel voor computerstelsels in het leven geroepen. De kibibytes, mebibytes en gibibytes (zo je wilt ook nog tebibytes en pebibytes). De \'bi\' in deze eenheden verwijst naar \'binair\'. Op deze manier krijg je:\r\n1 GiB = 1024 MiB = 1024*1024 kiB = 1024*1024*1024 B\r\n\r\nIn deze laatste verhoudingen, veelvouden van 1024, rekent ook Windows. Microsoft heeft echter nooit de naamgeving aangepast sinds de wijziging in 1998.\r\nMakers van harde schijven rekenen echter graag met de SI-eenheden. Op die manier kunnen ze meer GB\'s op de verpakking zetten dan er GiB\'s op de schijf passen.\r\n\r\n\r\nTot zover de uitleg, dan nu het overzicht dat ik zou geven.\r\n\r\n1 byte [B] = 8 bits [b]\r\n\r\nDe bits:\r\n1 Gb = 1000 Mb = 1000 000 kb = 1000 000 000 bits\r\n\r\nDe binaire bytes:\r\n1 GiB = 1024 MiB = 1048 576 kiB = 1073 741 824 bytes\r\n\r\nDe SI-bytes:\r\n1 GB = 1000 MB = 1000 000 kB = 1000 000 000 bytes
Link naar reactie
Geen idee wanneer en door wie die \"i\"-tjes ertussen verzonnen zijn, maar ik zag ze vandaag echt voor het eerst en zéker niet afgedrukt op hardware.\r\n\r\nTja, lijkt wel iets op de stroom die van plus naar min gaat en die men, toen er ontdekt werd dat de electronen zich andersom, dus van min naar plus, bewegen ging noemen: \"TECHNISCHE stroom\" (later \"gelukkig\" nog weer onderverdeeld in \"electronenstroom\" en \"gatenstroom\", echt om iedereen blij mee te krijgen). \r\n\r\nDan is er ook nog de benaming \"noordpool\" en \"zuidpool\" van een magneet, genoemd naar de polen van de aarde waarnaar een magneet in vrije ophanging probeert te wijzen MAAR welke polen elkaar volgens hun gelijke namen behoren AF TE STOTEN; geen nood, hulpregel ertegenaan: de Magnetische Noordpool van de aarde ligt zuidelijk van Australië en de Magnetische Zuidpool nabij Groenland (geografische Noordpool).\r\n\r\nHet STIKT gewoon van die wetens((chaps(on)waardigheden.\r\n\r\nJaarindeling, ook zo handig: 13 \"echte\"maanden van elk 28 dagen plus 1 Nieuwjaarsdag (dag 0 maand 0) en af en toe een schrikkeldag (dag 1 maand 0) en je hoeft nooit meer na te denken hoeveel dagen de maand heeft, wordt altijd op dezelfde dag jarig; dagen van de week mogen eender blijven heten maar die van \"maand\"-0 heten dan nuldag en eendag ....\r\nToch stukken simpeler dan het traditionele geknoei.\r\n\r\nNamen van muzieknoten; ook zo iets lekkers met \"hele\" en \"halve\" tonen, mollen, kruizen; we hebben er gewoon 12, onderling gelijkwaardig en regelmatig elkaar opvolgend maar zo mag je dit politiek-correct eigenlijk niet hardop zeggen. Aap-noot-mies enzo was duidelijker geweest.\r\n:)\r\n\r\n10-tallig stelsel, ook al zo lekker onlogisch (doordat het merendeel van de mensheid 10 vingers en 10 tenen heeft) en dat, terwijl tweetallig, viertallig, achttallig en misschien zelfs 16-tallig ooit in culturen wel hebben bestaan (helaas ook 12-tallig en 20-tallig).\r\n\r\nEn dan het maffe gedoe met zomer- en wintertijd. Verwaarloosbare besparingen en 2x per jaar veel ontregelingen, die gemiddeld nog te omzeilen zouden zijn door bij de eerstvolgende wisseling slechts een HALF uur te verschuiven en voortaan zo laten. Extra erg dat er veel, vooral antieke, uurwerken zo zwaar te lijden hebben onder de halfjaarlijkse geweldpleging.\r\n\r\nMisschien schrijft er nog eens iemand een boek over al zulke flauwiteiten.
Link naar reactie
[quote]Geen idee wanneer en door wie die \"i\"-tjes ertussen verzonnen zijn, maar ik zag ze vandaag echt voor het eerst en zéker niet afgedrukt op hardware. [/quote]\r\n\r\nWillem, ik weet niet of je m\'n betoog helemaal gelezen hebt.\r\nIn 1998 heeft deze wijziging plaatsgevonden, door wie ben ik intussen ook achter: de International Electrotechnical Commission (IEC). \r\nIk doe onderaan nog een screenshot zometeen.\r\nOp hardware staan ze niet omdat het fabrikanten beter uit komt om bijvoorbeeld 200 GB te schijven, dan de equivalent 186 GiB. Zo komt het dus dat je harde schijf in Windows kleiner is dat wat op de doos staat.\r\n\r\nHet screenshot (uit DC++ en DC++ Help):
Link naar reactie
Juist, knoeiboel dus.\r\n\r\nIk vind dit net zo\'n ongein als het groene boekje voor de Nederlandse Taal, voorbeeld: poging om het woord \"mensheid\" af te schaffen en op 1 hoop te gooien met \"menselijkheid\" wat echt wel iets anders betekent (en dat is nog maar 1 voorbeeldje van een heel lange rij, maar verdomd ik laat mij mijn taal niet afpakken).
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...