Ga naar inhoud

Speedfan : 0 RPM ?


Anoniem2

Aanbevolen berichten

als ik met speedfan de temperaturen zie van mijn systeem maak ik me zorgen. de temperaturen zijn erg wisselend, maar vaker boven dan onder de 50 dat, heb ik begrepen is veel te hoog..?\r\n\r\nmaar wat ik bizar vind is dat hij blijkbaar 2 fans vind maar ze staan meeste tijd op 0 RPM af en toe zie ik 1 van de 2 oplopen, maar niet hoger dan 2400. uit alle voorbeelden en helpfile begrijp ik dat rond de 5000 meer normaal zou zijn.\r\n\r\nis het noodzakelijk hier iets aan te passen?\r\nik maak me zorgen om de aanhoudende hoge temperaturen namelijk.\r\n\r\nom eea exact te kunnen aanpassen afgestemd op mijn HW moet ik het type moederboard weten van mijn PC, waar vind ik dit terug?\r\n\r\nGaarne help, want het wordt straks 30graden en ik wil graag mn PC niet laten smelten :-P :-P
Link naar reactie
[quote]om eea exact te kunnen aanpassen afgestemd op mijn HW moet ik het type moederboard weten van mijn PC, waar vind ik dit terug?[/quote]Dat kan je vinden met [url=http://www.majorgeeks.com/download.php?det=4181]DIT[/url] progje, het heet EverestHome en is freeware.\r\n\r\n@Moniqie, ik heb de link hier ook aangepast, laat even horen of het allemaal gelukt is :-)
Link naar reactie
Goeiegenade, HD op 56 graden, ik houd ze graag beneden 30 en maak me bij 40 al ongerust; zorg dat-ie met minstens 2 boutjes goed aan blik verankerd ligt (is extra koeling) en knutsel er een extra ventilator bij die tegen dat blik aanblaast of er langs zuigt; een 2-draadse ventilator, met een verloopstekkertje aan de voedings-aansluiting van een schijf (je moet de gele draad hebben voor plus en de eerst naastliggende zwarte voor min). Ik pakte daar een ventilator voor van 8cm, gesloopt uit een kapotte voeding.\r\n\r\n[b]EDIT: of is het soms een laptop?[/b]
Link naar reactie
Mwoah, ik draai al jaren met harde schijven boven de 40 graden, en ik merk er weinig van. Het wordt wel gezegd dat hoge temperaturen voor meer fouten en een kortere levensduur van de HD leidt, dus als je graag zeker weet dat alles goed gaat, dan is het misschien de moeite. Overigens kun je dan beter zorgen voor een goede airflow door je kast door het monsteren van een casefan, een ventilator die lucht door je kast heen blaast. De optimale setup daarvoor is ééntje voorin de kast, onderaan (daar zit in de meeste kasten ook een inlaat roostertje) en ééntje achteraan, net onder je voeding. Die vooraan blaast naar binnen (haalt koele lucht naar binnen, dus) en de achterste blaast warme lucht naar buiten. Die achterste kan eventueel ook vervallen als je een goede voeding met een grote ventilator hebt.\r\n\r\nOverigens, Willem, het vastzetten van harde schijven wordt meestal juist [i]niet[/i] met boutjes rechtstreeks aan het metalen frame gedaan, maar vaak met een rubberen ringetje ertussen, óf, in extreme gevallen, wordt de harde schijf hangend in een soort rubberen banden gemonteerd. Op die manier sluit je misschien een klein beetje warmteafvoer via geleiding uit, maar je sluit ook trillingen uit die dan door de kast versterkt kunnen worden. Op die manier blijven je schijven stiller. Datzelfde geldt trouwens ook voor die extra fan die je op een harde schijf kunt richten. Daar zijn ook weer commerciële oplossingen voor (kun je kant en klaar kopen) maar daar komt dan meteen ook een hoop extra geluid bij kijken. Tenzij je éxtra geld uitgeeft voor stille ventilatoren, maar die zijn duurder als de standaard fans.\r\n\r\nDus ook al wordt de boel hier wat warmer als misschien wenselijk zou zijn, het betekent wel dat ik mijn systeempje amper hoor draaien, vooral als de harde schijven eenmaal gestopt zijn met draaien. Dan hoor ik alleen de fan in de voeding nog, en zelfs die amper. Aangezien mijn bakkie nu gewoon in de huiskamer staat, en daarvoor op mijn slaapkamertje, is het wel erg prettig als hij niet als een afgekeurde stofzuiger klinkt.
Link naar reactie
Ja, mijn compu maakt herrie, totaal 5 ventilators en de zijkanten er af en bovendien de ventilator op de cpu met een aluminium verloopkelk opgefokt van 6 naar ruim 9cm diameter.\r\n\r\nSchijven met boutjes vastleggen maakte meer dan 10% verschil in temp, grofweg 5GrC.\r\n\r\nBij schijf boven 40GrC vaak onstabiliteit en af en toe \"spontane her-start\" waargenomen.\r\n\r\nMeten is weten :)
Link naar reactie
Ik heb een Medion/Aldi pc gekocht 5jaar geleden, nog nooit problemen mee gehad, ook (nog) niks aan zelf bijgebouwd/verbouwd. En hij staat de laatste 2,5jaar soms weken achtereen aan zonder (spontaan of handmatig) booten. Hij is echt muisstil, je hoort geen schijf of fan draaien. Heel fijn want hij staat in de huiskamer. Of de temperaturen altijd zo zijn geweest weet ik niet, ik ging er pas op letten na een tip toen ik display probleem had, maar dat is inmiddels opgelost.\r\n\r\nMaar goed bedankt voor alle tips en commentaar, we gaan extra fan plaatsen, er zit er nu alleen 1 op CPU namelijk, goede kastkoeling lijkt me wel goede toevoeging..\r\n\r\nbtw ik legde situatie voor aan een PCshop die zeiden direct dat ik nieuwe voeding nodig had, hoeveel naïevelingen zouden nog in dat soort stunts trappen..? :-@
Link naar reactie
[quote=moniqie]Ik heb een Medion/Aldi pc gekocht 5jaar geleden, nog nooit problemen mee gehad, ook (nog) niks aan zelf bijgebouwd/verbouwd. En hij staat de laatste 2,5jaar soms weken achtereen aan zonder (spontaan of handmatig) booten. Hij is echt muisstil, je hoort geen schijf of fan draaien. Heel fijn want hij staat in de huiskamer. Of de temperaturen altijd zo zijn geweest weet ik niet, ik ging er pas op letten na een tip toen ik display probleem had, maar dat is inmiddels opgelost.\r\nMaar goed bedankt voor alle tips en commentaar, we gaan extra fan plaatsen, er zit er nu alleen 1 op CPU namelijk, goede kastkoeling lijkt me wel goede toevoeging..\r\n\r\nbtw ik legde situatie voor aan een PCshop die zeiden direct dat ik nieuwe voeding nodig had, hoeveel naïevelingen zouden nog in dat soort stunts trappen..? :-@[/quote]\r\n\r\nHet kán... Het is inderdaad gewoon een nogal lompe poging om de omzet wat op te krikken, maar het kán een factor zijn. De voeding zal niet rechtstreeks invloed hebben op de temperatuur, ook al loopt zo\'n ding flink warm, voedingen raken hun warmte toch wel kwijt omdat ze die rechtstreeks naar buiten kunnen blazen. De enige manier waarop ik me kan indenken dat zo\'n ding invloed heeft, is dezelfde reden dat ik juist mijn huidige voeding gekozen heb (een Nexus NX-3500 Real Silent 350W). Daar zit namelijk aan de onderkant van de voeding een grote 120 mm ventilator, en aan de achterkant niet zo\'n roostertje, maar gewoon een soort fijnmazig gaas. Geen belemmering van de luchtstroom dus.\r\n\r\nAls je trouwens een casefan gaat plaatsen, dan zou ik wel aanraden om niet de allergoedkoopste ventilatortjes te kopen. Als je daar wat meer geld in steekt, kunt je hele stille fans kopen en dan houd je de boel koel én stil.
Link naar reactie
Het ergst is meestal een plaatje keihard stof dat vlak onder de ventilator op de koelribben zit (ventilator ligt dan \"inblazend\" geplaatst) of, indien \"uitzuigend\" opgelegd meer tussen de ribben.\r\n\r\nDit krijg je niet schoon met uitzuigen, de ventilator zal voorzichtig moeten worden losgenomen (en later ook weer heel zuiver teruggemonteerd) om met een kwast ofzo die ribben schoon te maken, blank.\r\n\r\nIs het een laptop? Dan zou ik het NIET zelf doen.
Link naar reactie
[quote=willem1940]\r\nDit krijg je niet schoon met uitzuigen, de ventilator zal voorzichtig moeten worden losgenomen (en later ook weer heel zuiver teruggemonteerd) om met een kwast ofzo die ribben schoon te maken, blank.[/quote] \r\n\r\nHet is geen laptop..\r\nHet terugmonteren van de ventilator op de CPU dat lijkt me een secuur werkje, is dat alleen maar bij PCshop te laten doen? Zijn er geen maatregelen genomen waardoor je de ventilator niet \"verkeerd\" kan monteren? Of toch maar naar de PCshop toe?
Link naar reactie
[quote=moniqie][quote=willem1940]\r\nDit krijg je niet schoon met uitzuigen, de ventilator zal voorzichtig moeten worden losgenomen (en later ook weer heel zuiver teruggemonteerd) om met een kwast ofzo die ribben schoon te maken, blank.[/quote] \r\n\r\nHet is geen laptop..\r\nHet terugmonteren van de ventilator op de CPU dat lijkt me een secuur werkje, is dat alleen maar bij PCshop te laten doen? Zijn er geen maatregelen genomen waardoor je de ventilator niet \"verkeerd\" kan monteren? Of toch maar naar de PCshop toe?[/quote]\r\n\r\nIn gewone PC doe ik het altijd zelf, 2x per jaar.\r\n\r\nCompu uit, EN verwijder het lichtnet-snoer.\r\n\r\nKoelblok NIET losmaken, alleen maar de ventilator, gewoonlijk met 4 ontpunte parker-schroefjes tussen de ribben geklemd.\r\n\r\nAls die ventilator eenmaal los is en je doet er liefst een zaklantaarn even bij aan dan zie je wel meteen waar je moet kwasten (stofzuiger ernaast).\r\n\r\nPlaatje stof bovenop de ribben kan erg stug/hard zijn en ziet er soms uit of het van fabriekswege daar is geplaatst \r\n:)\r\n\r\nHeel goed kijken waar de boutjes terug moeten komen om de ventilator weer keurig in het midden te krijgen. Zeer LOSJES alle bouten er in en dan de laatste héél kleine duwtjes \"kruiselings\" wisselend zodat alle boutjes even vast komen te zitten (gewoon vast, niet \"muurvast\" forceren). Gaat dit te weinig zorgvuldig, dan grote kans dat de boel na een paar dagen gaat brommen/rammelen en/of dat er 1-2 bouten lostrillen.\r\n\r\nIk leg de ventilator altijd \"uitzuigend\" op, zodat-ie zich tegen de koelribben aanzuigt in plaats van aan de boutjes te rukken. Daardoor blijft bij mij ook het moederbord koeler dan de CPU zelf. Op Net gelezen dat meer mensen dat zo doen / vinden maar een meerderheid schijnt er iets TEGEN te hebben, zonder duidelijke reden.\r\n\r\nOok de voeding maak ik 2x per jaar open en verwijder daar met kwast en stofzuiger troep uit. Goed kijken welke (meestal 4) boutjes je moet hebben want sommige houden iets anders/meer vast dan het blik, die moet je dus NIET hebben. Ook met wat vingertoppen-gevoel uitpuzzelen hoe het kastje \"splitst\", soms iets van een beetje duwen/knijpen/veerkracht.\r\n\r\nHeb je weinig sleutel-ervaring/aanleg, probeer dan de eerste keer een ervaren kennis te charteren en kijk hem goed op de vingers, dan doe je het de volgende keer heel ontspannen zelf.
Link naar reactie
[quote=moniqie][quote=willem1940]\r\nDit krijg je niet schoon met uitzuigen, de ventilator zal voorzichtig moeten worden losgenomen (en later ook weer heel zuiver teruggemonteerd) om met een kwast ofzo die ribben schoon te maken, blank.[/quote] \r\n\r\nHet is geen laptop..\r\nHet terugmonteren van de ventilator op de CPU dat lijkt me een secuur werkje, is dat alleen maar bij PCshop te laten doen? Zijn er geen maatregelen genomen waardoor je de ventilator niet \"verkeerd\" kan monteren? Of toch maar naar de PCshop toe?[/quote]\r\n\r\nDat hangt helemaal van je koeler af. De meeste stock-koelers (de koeler die bij de processor geleverd wordt) zijn niet zo moeilijk om van de processor af te halen, maar ik zou daar toch mee uitkijken, omdat je dat ding er niet zomaar weer terug op kunt plakken. Daar moet namelijk koelpasta tussen, en die moet je dan weer los kopen. Er zit nu ook al wel koelsmurrie tussen, maar die moet je dan eerst weer verwijderen. Dit is allemaal wel te doen, maar als je dat nog nooit gedaan hebt, zou ik op zijn minst zorgen dat je er iemand bij haalt die er wél ervaring mee heeft.\r\n\r\n[quote=willem1940]Koelblok NIET losmaken, alleen maar de ventilator, gewoonlijk met 4 ontpunte parker-schroefjes tussen de ribben geklemd.[/quote]\r\n\r\nSorry dat ik je hier even moet corrigeren, Willem, maar dat type koeler is al een poosje uit de tijd. Ik weet wat je bedoelt, ik heb eens een oude Pentium onder handen gehad met zo\'n soort koeler. Was gewoon een aluminium heatsink met een 50 mm fan erop geschroefd, gewoon met schroefjes die je tussen de vinnen van de heatsink draaide.\r\nModerne koelers zijn helaas niet zo simpel meer. Zelfs de standaard AMD koeler maakt tegenwoordig al gebruik van een aantal heatsinks en is ook een stuk minder makkelijk schoon te maken, omdat de vinnen van de heatsink veel dichter op elkaar zitten. Dat soort dingen schoonmaken wordt meestal met perslucht gedaan, dat werkt wat makkelijker en veel grondiger.\r\nEn het blijft overigens een feit dat niet alleen de processor warm loopt, en daar helpt schoonmaken niet veel aan.\r\nOh, over die AMD koeler, een plaatje, om je een idee te geven:\r\n[img]http://www.gamepc.com/images/labs/rev-quadcorecooling-amd2LG.jpg[/img]
Link naar reactie
Ik raad je aan om in de computerzaak een bus perslucht te kopen (dust-off). Deze bussen zijn er speciaal voor om je computer te ont-stoffen. Haal vervolgens de zijkant van je pc af, en blaas al het stof eruit. Vervolgens even de kamer stofzuigen ;-) \r\n\r\nVoor deze methode hoef je behalve de zijkant niks los te schroeven en kan er dus (vrijwel) niks kapot. Uiteraard wel voorzichtig blijven.\r\n100% schoon krijg je je computer hiermee niet, maar het meeste stof is er uit zodat je er weer een hele tijd tegen kan.
Link naar reactie
[quote=avv]AMD 950 van 3 jaar geleden? Ik had ruim 5 jaar terug al een AMD 1200, die ruim 2 jaar maken een heel groot verschil. Ik heb net koelers vervangen, en kan je verzekeren dat de stock-koelers niet uit elkaar kunnen worden gehaald en koelpasta nodig hebben bij losmaken en terugzetten.[/quote]\r\n\r\nHij HEET AMD1400 (zag ik eens met een kijkprogje maar ik weet niet meer welk) maar loopt 950MHz; buitenbeentje, denk ik. \r\n\r\nMoederbordnaam PCChips M825VXX\r\n\r\nCPU \r\nTechnology: 0.18µ\r\nPlatform Name: Socket A\r\nType: Original OEM processor\r\nFSB Mode: DDR\r\nCPU Number: 1\r\nType ID: 0\r\nCPU Clock: 949.92\r\nSystem Bus Clock: 199.98\r\nSystem Clock: 99.99\r\nMultiplier: 9.50\r\nOriginal Clock: 950.00\r\nOriginal Bus Clock: 200.00\r\nOriginal System Clock: 100.00\r\nOriginal Multiplier: 9.50\r\nL2 Cache Speed: 949.92 MHz\r\nL2 Cache Speed: Full\r\nCPU Family: 6\r\nCPU Model: 3\r\nCPU Stepping: 1\r\nCPU Family Ex: 7\r\nCPU Model Ex: 3\r\nCPU Stepping Ex: 1\r\nL1 I-Cache: 64 KB\r\nL1 D-Cache: 64 KB\r\nL2 Cache: 64 KB
Link naar reactie
[quote=TarUnited]Ik raad je aan om in de computerzaak een bus perslucht te kopen (dust-off). Deze bussen zijn er speciaal voor om je computer te ont-stoffen. Haal vervolgens de zijkant van je pc af, en blaas al het stof eruit. Vervolgens even de kamer stofzuigen ;-) \r\n\r\nVoor deze methode hoef je behalve de zijkant niks los te schroeven en kan er dus (vrijwel) niks kapot. Uiteraard wel voorzichtig blijven.\r\n100% schoon krijg je je computer hiermee niet, maar het meeste stof is er uit zodat je er weer een hele tijd tegen kan.[/quote]\r\n\r\nGeeft die bus niet zoveel druk dat je er een plastic ventilatorvleugeltje mee kunt breken?
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...