Ga naar inhoud

digitale televisie alles in een


Aanbevolen berichten

Hallo,\r\n\r\nTegenwoordig heb je veel aanbieders met alles in een. Dus tv, telefonie en internet in een. Je hebt goede en je hebt minder goede aanbieders.\r\n\r\nIk vroeg mij af als je digitale tv hebt(wel een alles in een pakket neemt) hoe dat nou in ze werk gaat. Je krijgt een kastje die het omzet naar digitaal beeld. Werkt dat een soort als hoe een schotel werkt? Dus je hebt een aparte afstandbediening voor dat kastje en je bedient de netten van tv via dat kastje en je tv staat de hele tijd op het kanaal van het kastje?\r\n\r\nZo ja, zijn er geen aanbieders die via een kastje het analoge beeld omzetten naar digitaal beeld en dat je dat in je tv plugt en dan je wel zoals analoog beeld gewoon met je tv afstandbediening en je TV kunt zappen. Dus dat je op je tv van net 1 naar 2 gaat etc.. en niet op het kastje van 1 naar 2.\r\n\r\nEn als dat nog niet zo is.. komt dat dan nog op de markt binnenkort? of weet iemand wanneer dat op de markt gaat komen of wie er mee bezig is om dat op de markt te brengen..\r\n\r\nIk hoor graag wat van mensen die iets weten. Bij voor baat dank.\r\n\r\nGroetjes
Link naar reactie
Allereerst het verzoek om niet meer topics te dubbelposten, zeker niet in het verkeerde forum onderdeel (poll sectie die alleen voor polls bedoeld is).\r\n\r\nWat betreft je vraag is het antwoord vrij gemakkelijk. Je krijgt inderdaad een kastje met een kaart. Je kunt het vergelijken met videorecorder die voor ontvangst gebruikt. Je zet je TV op 1 kanaal (zoals bij videorec. bijv. kanaal 39) en dan kun je middels de a/b van het kastje van de digitale tv allerlei zenders opzetten.\r\nJe TV staat dan dus inderdaad de hele tijd op het kanaal van dat kastje. Misschien dat inmiddels ook andere mogelijkheden aanwezig zijn.\r\n\r\nWat betreft je tweede vraag ben ik bang dat dit er nog niet is. Heb je namelijk een kastje dat het analoge signaal omzet naar een digitaal beeld en dat naar je TV stuurt, zodat je met je TV afstandsbediening kunt werken, zul je ook een TV moeten hebben die met digitale signalen om kan gaan.\r\nDat betekent dat je TV voorzien zou moeten zijn van een speciaal tuner- en ontvangstdeel. Normale TV\'s hebben dat niet. Misschien dat hooguit LCD of Plasma TV\'s dit hebben of de duurdere merken met zo\'n spdif aansluiting alhoewel ik dacht dat die alleen voor audio waren. Vandaar dat bij digitale TV net als bij Satellietontvangst middels een apart kastje gewerkt word.\r\n\r\nHet is me niet bekend of zoiets nog op de markt komt of wie er mee bezig zou zijn. Het is momenteel een ontwikkeling die gaande is. Ik kan me bijv. voorstellen dat zoiets in de toekomst bijv. met HDTV nog tot de mogelijkheden gaat behoren. Alleen zullen we dan wel een aantal jaren verder zijn.\r\n\r\nIk zelf hou het voorlopig daarom fijn bij mijn satellietontvanger.
Link naar reactie
Biij veel digitale tv aanbieders is het standaart abbo gratis (buiten je gewone kabel abbo).\r\nWil je echter meer zenders dan kost dat bij @home bijvoorbeeld 8,95 ,,maar dan heb je wel een 100 tv zenders en 60 radio zenders.\r\nOok heb je geen tv gids meer nodig ,want alle informatie is op je scherm te bekijken.\r\nJe moet dus wel de decoder kopen met een kaart van de provider en je aanmelden. Dit kastje gaat dus van digitaal naar analoog ,maar dan wel in erg goede kwaliteit (dvd kwaliteit).\r\nOp de site\'s van de providers vind je vast meer informatie en of het al wel bij jouw leverbaar is.
Link naar reactie
Da\'s dus meteen één van de grote nadelen van digitale televisie. Als je analoog werkt, kun je met behulp van splitters zoveel televisies aansluiten als je maar wilt, want alle televisies hebben een analoge tuner aan boord, waarmee ze uit de hele brei aan data die binnenkomt, het door jou gewenste kanaal kunnen vissen. Dat noemen wel dan dus zappen.\r\nWat digitale TV betreft, er zijn voor zover ik weet geen toestellen met een digitale tuner. Dat is ook vrijwel niet te doen, aangezien elke provider zijn data weer anders kan versturen (andere compressie, andere bitrates, dat soort gein). Je hebt dus (nu in ieder geval) een externe, digitale tuner nodig. Die doet precies hetzelfde als de ingebouwde analoge tuner van je TV (namelijk, het door jou gewenste kanaal uit de datastroom vissen) maar je hebt dus voor elke televisie zo\'n decoder nodig. Je kunt het uitgangssignaal van een decoder waarschijnlijk wel aftappen en naar een andere TV sturen, maar aangezien de decoder maar op één kanaal tegelijk kan afstemmen, zit je dus allemaal naar dezelfde zender te kijken. Wat het hele idee van meerdere TV\'s op één decoder overbodig maakt.\r\n\r\nVerder is het ook nog eens zo dat uit onderzoek van de consumentenbond blijkt dat digitale TV op het moment nauwelijks beter is als analoge TV, en dat analoog in veel gevallen zelfs beter is. Voornamelijk omdat men op digitale TV nogal eens met bandbreedte tekorten zit. Dat zie je in de beelden dan terug omdat er vervormingen of artefacten in het beeld te zien zijn. En het is bijna altijd zo dat zappen op digitale TV erg langzaam gaat.\r\n\r\nDus om je vraag even kort te beantwoorden, tenzij er binnenkort TV\'s komen met een ingebouwde digitale tuner (ofwel decoder) zul je bij digitale TV altijd moeten zappen met de AB van de decoder. Of, andere optie, er moet een AB zijn waarmee je ook de decoder kunt bedienen (goed kans dat dit trouwens wél mogelijk is met zo\'n all-in-one AB.\r\n\r\nIk heb hier pasgeleden ook een nieuw RTV-abonnement afgesloten, maar voor mij geen digitale TV. Doe maar gewoon lekker analoog.
Link naar reactie
Ik heb nu al een tijdje (digitale) tv van kpn. Ditzelfde product wordt door een ander bedrijf verkocht onder de naam digitenne, maar dat terzijde.\r\n\r\nOp zich ben ik er heel tevreden over. Zappen via de decoder werkt prima, de afstandbedieding van de tv gebruik ik niet meer. Geluid harder/zachter, teletekst, EPG, gaat allemaal via de AB van de decoder.\r\n\r\nWat betreft de beeldkwaliteit: deze is perfect. Iets scherper beeld dan analoge tv. \r\nHiervoor hoef je echter niet over te stappen.\r\n\r\n[quote]Voornamelijk omdat men op digitale TV nogal eens met bandbreedte tekorten zit. Dat zie je in de beelden dan terug omdat er vervormingen of artefacten in het beeld te zien zijn.[/quote]\r\n\"nogal eens\" valt wel mee. Mijn ervaring is dat ik gemiddeld 1x in de week een 5 tot 10 seconden storing in het beeld heb, welke zich meestal uit in een blokkerig beeld: alsof 1600x is ingezoomd. Soms valt het beeld helemaal weg. \r\nStoringen vallen best mee. Hiervoor hoeft je het niet te laten.\r\n\r\nZappen gaat niet heel langzaam: het is niet ergerlijk. Er zijn (analoge) tv\'s die langzamer zappen, en die zijn nog niet eens zo heel oud!\r\n\r\nKortom: als je al tv hebt, en je bent tevreden met het zenderaanbod: stap vooral niet over op digitale tv. Als je een hd-ready tv hebt, hoef je ook nog niet over te stappen op digitale tv. Beeldkwaliteit zal er iets op vooruit gaan, maar het is bij lange nog geen hd-kwaliteit. En als je al digitale tv hebt, hoef je ook geen hd-ready tv aan te schaffen.
Link naar reactie
Ook tv-Home is prima met weinig storing en groot zender aanbod van erg goede kwaliteit.\r\nEen erg groot voordeel vind ik dat ,ook tijdens het zappen ,getoond wordt wat er bezig is ,hoe lang dit nog duurt en wat het volgende prg is. Dit kun je ook in een overzicht van alle kanalen zien. Geen tv gids dus meer nodig.\r\nHoe deze digitale gids er uit zien en of er handig mee te werken is ,is wel afhankelijk van het merk decoder wat je hebt.\r\nIk ben er in iedergeval erg tevreden over en heb hem nu ruim een jaar...de decoder die ik heb is van Panasonic en deze geeft de mooiste duidelijkste menu\'s en heeft ook nog extra audio uitgang voor aansluiting op de stereo installatie.
Link naar reactie
Bedankt voor jullie reacties. Ik ben op het moment namelijk een beetje aan het kijke wat op het moment beter is.. analoog nog of over gaan naar digitaal.\r\n\r\nIk begrijp uit jou antwoord \'Animal\' dat je decoder het menu schermpje bepaalt? dus je hebt een ander merk decoder dan heb je ook een ander menuutje? Dat betekent dus ook als je voor het uiterlijk ook wat wilt.. dat je dus bijna als zeker een wat bekender en duurdere decoder moet nemen?\r\n\r\nWant vaak zijn die goedkopere van mindere kwaliteit en beschikken die nog niet over de goede technische snufjes om het uiterlijk ook mooi te maken(is natuurlijk ook minder geld aanwezig dan een philips of panasonic bijvoorbeeld..)\r\n\r\nMaar de decoder heeft dus heel veel invloed op het digitale tv ?
Link naar reactie
In dit geval is het niet zo dat duurder ook beter is.\r\nVoor tv-home kon je kiezen uit drie decoders.\r\nEen Nokia (de duurste) die een lelijk onhandig menu heeft.(zelfs het kastje is lelijk).\r\nEen samsung die ik eerst had en in een week twee keer kon omruilen omdat het ding niet wilde werken ,en daarna heb ik deze om kunnen ruilen voor de panasonic waarvan ik tevens vind dat hij een erg mooi overzichtelijk menu heeft..en het kastje ook het mooiste is met daar ook nog knopjes op ,zodat je er zelfs zonder de afstand bediening mee kunt werken.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...