Ga naar inhoud

DVfilm comprimeren naar klein bestand zodat het op DVD past


Aanbevolen berichten

Wie kan deze leek op dit gebied helpen\r\nIk heb een Canon videocamara (DV). Ik heb hem op de computer aangesloten op een IEEE1394 aansluiting. HEt programma windows movie maker start automatisch en ik kan de film overzetten op de computer. \r\nNu mij probleem. 2 minuten film kost al circa 411 mb aan schijfruimte. Ik wil het daarna op een cd of DVD branden. Dat betekent dat ik voor een eigen opgenomen film van zestig minuten ongeveer 18 gb nodig heb. Dat is m.i. geen doen. Is er een manier om (net als met muziek, mp3) dit te converteren naar een bestand wat minder mb\'s in beslag neemt en zo ja met wlk programma\r\nBij voorbaat dank voor jullie hulp\r\n\r\nWim
Link naar reactie
[quote]\r\nDat betekent dat ik voor een eigen opgenomen film van zestig minuten ongeveer 18 gb nodig heb.\r\n[/quote]\r\nDat klopt wel ja...je zult waarschijnlijk ergens rond de 17 GB uitkomen. Dit komt omdat je film in ongecomprimeerde vorm op je computer hebt gezet.\r\n\r\nVervolgens ga je de film bewerken: knippen, effecten, titels, etc. Als je klaar bent met bewerken, geef je je videobewerkingsprogramma (dit kan evt movie maker zijn) de opdracht de film op dvd te branden.\r\n\r\nAls de film eenmaal gebrand is, en je bent er tevreden over, dan kun je die 17 GB aan data van je harde schijf verwijderen.\r\n\r\n\r\nWil je je film via je computer op dvd braden, dan heb je dus een hoop vrije ruimte op je harde schijf nodig! Reken even mee: 17 GB ongecomprimeerde film + 5 GB gecomprimeerde film om weg te schrijven naar dvd. Neem het ruim: 25 gigabyte per uur aan opgenomen film!\r\n\r\n\r\nMocht je de film op je computer willen bewaren, dan kun je \'m converteren naar MPEG of DIVX. Dit spaart een hoop ruimte. Converteren kan met ieder zichzelf respecterend videobewerkingsprogramma, en een handvol gratis tools die je op internet kunt vinden.
Link naar reactie
[quote=tjoekse]Avi\'s zijn een soort Divx[/quote]\r\nBijna goed:\r\nDivx is een soort avi.\r\n\r\nDe oorspronkelijke avi is de ongecomprimeerde avi: zo\'n 17 GB per 60 minuten film. Precies die avi die je krijgt als je je dv-film naar je computer over zet.\r\n\r\nLater zijn er allerlei varianten op deze avi bedacht, om schijfruimte te besparen. DivX en XVid zijn voorbeelden van zulke varianten.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...