Ga naar inhoud

Wat mag wel en niet op het gebied van downloaden en kopieren


Anoniem2

Aanbevolen berichten

Naar ik gemerkt heb zijn er heel meningen over wat nu wel en niet mag. Dit wordt nu aangekaart is andere onderwerpen (ook door mijn schuld +o( ) dit lijkt me een beter plaats.\r\n\r\nIkzelf ga uit van de wetgeving wat wel en niet is toegestaan en hou mer er niet altijd aan maar dat zijn wel de regels, veel mensen blijken niet eens te weten dat als ze in de winkel een softwarepakket kopen ze niet de eigenaar zijn van dat pakket! \r\n\r\nOok ben ik wel benieuwd wat met vind van de argumenten die de industrie geeft als reden dat het zo slecht is voor de priducenten als je alles maar klakkeloos kopieert. \r\n\r\nAls iemand hier dus een mening of gedachte over heeft lijkt het mij in elk geval boeiend daar eens van gedachten over te wisselen...\r\n\r\nJohn.
Link naar reactie
Zoals ik al in de andere topic opmerkte PhrozenCrew, je hebt gelijk. \r\n\r\nVan Stichting Brein gehaald.\r\n\r\n[b]Mag ik voor iemand anders kopieën maken van cd\'s, MP3-bestanden of van andere muziek en films?\r\nNee. Beeld en geluid mag u uitsluitend voor uzelf \'thuiskopiëren\'. Volgens de Auteurswet van 1912 mag iedereen, zonder voorafgaande toestemming van de auteur \"voor eigen oefening, studie of gebruik\" zelf een kopie maken van bv. een cd of een MP3-muziekfile. Daar betaalt u ook een kleine heffing voor wanneer u een blanco drager koopt. Meerdere kopieën maken, uitlenen, verhuren of verkopen is niet toegestaan zonder toestemming van de rechthebbenden. Deze uitzondering geldt niet voor computersoftware, waaronder ook computerspellen. Die mogen dus helemaal niet gekopiëerd worden. [/b]\r\n\r\n[url]http://www.anti-piracy.nl/[/url]
Link naar reactie
Muziek en films:\r\n- je mag downloaden (via p2p, nieuwsgroepen, ftp etc.)\r\n- je mag niet uploaden (via p2p, nieuwsgroepen, ftp etc.)\r\n- je mag een cd/dvd kopieren voor jezelf zolang je een eventuele beveiliging niet omzeilt\r\n- je mag niet kopieren voor anderen\r\n\r\nSoftware en games:\r\n- je mag niet downloaden (via p2p, nieuwsgroepen, ftp etc.)\r\n- je mag niet uploaden (via p2p, nieuwsgroepen, ftp etc.)\r\n- je mag een cd/dvd kopieren voor jezelf zolang je een eventuele beveiliging niet omzeilt\r\n- je mag niet kopieren voor anderen\r\n\r\nDit zijn de wettelijke regels voor zover mij bekend (graag aanvullen als ik het mis heb!)\r\n\r\n\r\nEn als je een softwarepakket koopt, ben je natuurlijk niet de eigenaar van het pakket. De maker van de software is namelijk de eigenaar! Als je een pakket koopt, koop je een licentie om het product te gebruiken.\r\nAls eigenaar van een licentie mag je het pakket gebruiken, zolang je je houdt aan de eindgebruikerovereenkomst (EULA) die bij het pakket/licentie geleverd wordt. Als je het niet eens bent met de EULA, mag je het pakket niet gebruiken, of je het gekocht hebt of niet.\r\nJe bent wel eigenaar van de doos, handleiding, cd, etc. wat bij het pakket hoort, maar de software is niet van jou, je mag het gebruiken.
Link naar reactie
Bijna helemaal mee eens,\r\n\r\nEchter betaal je daar niet de heffing voor op blanco media, die zit er op als compensatie voor rechthebbende en de opbrengst wordt op een niet geheel duidelijke manier verdeelt en komt ook niet bij de uivoerende terecht mijn bij bijvoorbeeld uitgevers en ook de BSA krijgt er zijn deel van om te gebruiken is hun strijd tegen het kwaad...\r\n\r\nToch heb ik een probleem met de stelling dat er geld wordt misgelopen, oke het mag niet en dat is duidelijk, maar ik ken meer dan genoeg mensen die een rekje vol hebben met alle dure software zoals, Photoshop, Premiere, Autocad noem maar op.\r\n\r\nOmdat deze mensen die software niet eens gebruiken en als het niet op het net te krijgen was hadden ze het ook niet in het rekje staan. De uitgever heeft dus geen verkoop gemist en geen verlies geleden door een illigale versie....\r\n\r\nmijn ervaring is dat er veel mensen zijn de de software allen voor de heb hebben en niet voor dagelijks gebruik.\r\n\r\nZelf werk ik veel met beeld en geluid en heb netjes voor de software betaald en pluk daar ook de vruchten van (met uitzonderring van Windows wel netjes gekocht en geen OEM maar nog nooit een berichtje gehad of een vanzelf toegestuurde update)\r\n\r\nMet muziek is het een heel ander verhaal dat is gewoon puur Hollandse krenterigheid en het niet willen betalen voor een cd-tje. (en ja ik ben geen Nederlander....)\r\n\r\nEn wat Brein betreft die hebben ook boter op hun hoofd zoewk maar eens goed op het net, zal je nog erg verbaasd zijn wat daar vorig jaar is aangetroffen..
Link naar reactie
De heffing op blanco media is bedoeld ter compensatie van gekopieerde audio-cd\'s. Aangezien de meeste audio-cd\'s niet beveiligd zijn/waren heeft men deze heffing ingesteld. Hoe dat geld vervolgens verdeeld wordt is een raadsel, maargoed.\r\n\r\nEn dat fenomeen \'rekje vol\', zoals je het stelt, is mij niet onbekend.\r\n\r\nIk zie zo\'n rekje als een rekje vol probeerversies. Aangezien de software amper wordt gebruikt, vind ik niet dat er duizenden euro\'s neergeteld moet worden voor software die je een of twee keer gebruikt. Officiele probeerversies zijn niet afdoende, aangezien de software de eerste, en 50e dag gebruikt wordt. Die 50e dag wordt echter een probleem, aangezien de probeerversie maar 30 dagen geldig is.\r\n\r\nVoor software die ik veel gebruik, ben ik bereid te betalen. Voor iets wat ik maar twee keer nodig heb, wil ik ook best betalen, alleen niet zoveel als men er voor vraagt.\r\nEen legale windows, word, antivirus, firewall, photoshop is geen probleem. Daarnaast een hoop freeware, ook geen probleem. Maar als ik iets maar 1x nodig heb, wil ik niet zoveel hoeven betalen.
Link naar reactie
Ben ik niet helemaal met je eens.\r\n\r\nBijvoorbeeld een programma als Partition magic gebruik ik eigenlijk alleen als ik een nieuwe schijf in een van de systemen plaats en wat moet gaan schuiven met ruimte, dan gebruik ik het twee a drie keer per jaar maar toch vind ik het normaal dat ik daarvoor betaal.\r\n\r\nHet enige waar ik eigenlijk niet voor zou willen betalen is mijn Windows, simpel omdat je iets koopt wat blijkbaar nog lang niet af is. Maar van de andere kant op het moment dat je het koop weet dat je iets koopt wat niet af is en die keus is vrijwilig want niemand heeft Windows nodig zeker niet als particulier. Zakelijk ben ik ok verplicht bepaalde software te draaien al was het maar voor de uitwisseling met hetgeen we op de zaak hebben. Helaas is er niet voor alles een Linux alternatief.\r\n\r\nMaar ik blijf van mening dat als je software wilt gebruiken dan moet je er voor betalen, als je de auto een dag laat staan krijg je voor die dag ook geen verzekerings geld terug of een korting op je wegenbelasting!!! ik zie niet veel verschil en niemand zegt dat je een bepaald programma MOET gebruiken. je maakt zelf die keus en dan kost het wat.\r\n\r\nals ik bijvoorbeeld een script maakt dat bij ons op het werk gebruikt wordt krijg ik daar ook een vergoeding voor, en dat vind ik terecht al hoeven ze dat niet eens te geven omdat ik dat in de baas zijn tijd maak en de rechten dus bij de werkgever liggen....\r\n\r\nvoor bijna elk programma is er tegenwoordig een altenatief wat of gratis is of veel goedkoper al staat het niet zo mooi in de kast :-P
Link naar reactie
Partition magic is misschien een uitzondering dan. Dit programma is niet bedoeld om vaak te gebruiken. (ik had niet aan zulke programma\'s gedacht).\r\nMaar stel, je hebt iets als, bijvoorbeeld, WinZip nodig om een bepaald bestand uit te pakken dat je van iemand gekregen hebt. Vervolgens gebruik je het niet meer, totdat je een halfjaar later nog eens een zo\'n bestand krijgt, dat je ook graag wil uitpakken. Een probeerversie werkt dat niet meer! Maar om nou te zeggen dat je gebruiker van Winzip bent? Nee, lijkt me niet. Om nu de volle mep te betalen? Nee, lijkt me ook niet.\r\n\r\nEn windows wil ik best voor betalen, ik gebruik het immers elke dag. Voor de toepassingen waar ik het voor nodig heb, bestaat voor mij geen geschikt alternatief. Apple is te duur. Linux moet je je in willen verdiepen. De meeste games zijn voor windows gemaakt.
Link naar reactie
[quote=TarUnited]De heffing op blanco media is bedoeld ter compensatie van gekopieerde audio-cd\'s. Aangezien de meeste audio-cd\'s niet beveiligd zijn/waren heeft men deze heffing ingesteld. Hoe dat geld vervolgens verdeeld wordt is een raadsel, maargoed.\r\n[/quote]\r\n\r\nIn een brief aan de Tweede Kamer heeft minister Donner van Justitie in klare taal aangegeven dat er dringend duidelijkheid moet komen in de financiële huishouding van Stichting Thuiskopie, of dat de stichting anders wel eens haar bevoegdheid zou kunnen kwijtraken. De Stichting Thuiskopie is aangewezen om de vergoedingen aan rechthebbenden te innen en vervolgens verdeelorganisaties aan te duiden die de bedragen aan de auteurs moeten uitkeren. Het was echter al geruime tijd onduidelijk wat er precies met de geïnde bedragen gebeurde. De stichting krijgt van minister Donner nu drie maanden de tijd om een plan van aanpak op te stellen en binnen de zes maanden een volledige financiële verantwoording voor het incassojaar 2004 op te stellen.
Link naar reactie
Ook voor winzip is er een prima gratis alternatief hoor...\r\n\r\nmaar ik wil niemand gaan opleggen wat hij of zij moet doen mar vind het wat minder dat mensen alles lijken te doen om het goed te praten dat ze niet willen betalen. Het is en blijft een vorm van stelen!\r\n\r\nIk hoor zelden iemand zeggen dat ze niet betalen voor software omdat ze het gewoon vertikken altijd komt er wel een mooi verhaal (kijk maar naar jou motivatie)\r\n\r\nga maar eens naar je belastingkantoor en zeg dat je maar twee dagen per week de auto gebruikt en dus niet meet gaat betalen. Laat even hun reactie weten al heb ik al een vermoeden.
Link naar reactie
Winzip was ook maar een voorbeeld, maar iets om een .XXE-archief uit te pakken bijvoorbeeld (iets wat winzip kan).\r\n\r\nMaar als jij wil betalen voor iets wat je maar een of twee keer nodig hebt, prima! Heb ik geen probleem mee.\r\nIk koop ook geen muziek-cd, als ik er maar 1 nummer van wil. Dan download ik dat nummer wel ergens, of vraag het aan iemand die het heeft.
Link naar reactie
Het blijft een kwestie van opvatting, ik haal gerust ook wel eens een mp3 van het net maar meestal omdat ik het niet kan kopen niet omdat ik het niet wil..\r\n\r\nik ben een liefhebber van de muziek uit begin jaren 80 en vooral van het Ramshorn Label helaas moet dan van het net komen want daar is droevig weinig van te kopen.\r\n\r\nvooral muziek is denk ik minder een probleem dan de software, alleen wanneer het om volledige albums gaat heb ik iets van ja, koop het dan gewoon als je het echt goed vind want als je het niet goed vind dan haal je het ook niet van het net.....\r\n\r\nmaar goed een Nederlander raapt ook een stuiver op die hij laat vallen....
Link naar reactie
Het downloaden van software omdat men het wel intensief wil gebruiken maar er niet voor wil betalen keur ik ook af.\r\n\r\nSoms (zeg hier duidelijk SOMS) ben je verplicht om een bepaald programma te gebruiken, en dan is die software in veel gevallen gewoon absurd duur.\r\nIn die gevallen moet je die software gewoon ergens heel stiekem downloaden en vrolijk gebruiken. :mrgreen: \r\n\r\nWanneer je software echt regelmatig gebruikt, moet je er ook voor betalen.\r\nWil je dat niet, gebruik dan een gratis of goedkoper alternatief.\r\n\r\nArtiesten moeten niet zeuren, maar gewoon optreden voor hun centen.\r\nEn er zijn gelukkig steeds meer artiesten die er ook zo over denken.\r\nVan de platenmaatschappij krijgen ze toch maar een schijntje, en meer bekendheid door het downloaden is meer bezoekers bij optredens.\r\n\r\nPlatenmaatschappijen zijn allang niet meer nodig, we kunnen nu zelf plaatjes (cd\'s) maken, maar ze hebben teveel macht en teveel artiesten een (wurg)contract laten tekenen.\r\nBeginnende artiesten kunnen nu tegen kostprijs hun eigen cd\'s maken en promoten via internet.\r\n\r\nZolang je volgens de huidige wetgeving muziek mag downloaden moet je dat natuurlijk ook doen.\r\nLet er wel goed op dat je \'t niet tegelijkertijd ook muziek upload (of de mogelijkheid daartoe biedt) met een P2P programma, want dan ben je wel strafbaar.
Link naar reactie
Het laatste wat ik er overzeg is het volgende\r\n\r\n[b] Gelegenheid maakt de dief\r\n\r\nOndanks alle kopieerbeveiligingen ten spijt wordt er nog steeds lustig op los gekopieerd in gamesland. Het lijkt vandaag de dag makkelijker dan ooit om op foute wijze aan de nieuwste spellen te komen. Nieuwsgroepen, Torrent-netwerken en P2P progamma\'s zoals Kazaa maken het voor de softwarepiraat wel erg eenvoudig.\r\n\r\nNu zijn er wel instanties zoal Brein, BSA en BIG (Ban Illegale Games, een initiatief van de NVPI; Nederlandse Vereniging van producenten en Importeurs van beeld- en geluidsdragers) die de consument op hun kopieergedrag proberen te wijzen, maar het heeft geen zin. Deze organisaties zijn geen overheidsinstantie en hebben daardoor weinig rechten. Zeker tegen de vlijtige thuisconsument lijkt nauwelijk wat gedaan te kunnen worden. De privacy van de burger weegt, gelukkig, nog altijd zwaarder dan een mogelijke schending van het auteursrecht.\r\n\r\nHet probleem wordt nog veel groter als je beseft dat het kopieeren door internet service providers wordt aangemoedigd. Het downloaden van films via nieuwsgroepen wordt zelfs in reclamespotjes als pluspunt genoemd. Het probleem is dat de ISPs afhankelijk van het downloaden zijn, waarom zou je anders een 8MegaBit per seconde abonnement nemen. Zelfs de traagste abonnementen zijn vandaag de dag snel genoeg voor bijna al het internetgebruik. Wil je echter veel \"leechen\", dan moet je een snelle pijp naar het internet toe hebben. Vergelijk het met het aanschaffen van een Ferrari die alleen voor het doen van de boodschappen of een rondje om het huis gebruikt kan worden. Als je zo\'n snelle car hebt wil je brandend rubber ruiken. Nu zit ik niet op een smeulende modem te wachten, het mag duidelijk zijn dat de ISPs het downloadgedrag van hun klanten wel best vinden.\r\n\r\nEen hopeloze situatie zou je denken, of toch niet? Als we alle berichten mogen geloven wordt gaming steeds populairder, iets wat ook ISPs door beginnen te krijgen. Menig provider biedt zelf al streaming games aan, om zo ook een graantje mee te pikken. Hoe serieuzer ISPs zich met gaming bezighouden, en dat gaat zeker gebeuren, des te minder toekomst er is voor illegale games.\r\n\r\nGeen enkele marktkoopman verkoopt sinaasappels terwijl hij toestaat dat zijn klanten het fruit ook gewoon stelen. ISPs zullen daarom in de toekomst strenger optreden tegen illegale content op hun eigen nieuwsservers. En dat is niet het enige. Op dit moment filteren al veel ISPs het e-mailverkeer op spam en virussen, zodat deze troep de abonnees niet bereiken. Het is een kleine stap om straks ook het dataverkeer te filteren of verkeer dat via bepaalde (BitTorrent) poorten loopt. Zelfs het filteren van websites waar illegale games op worden aangeboden behoort tot de mogelijkheden.\r\n\r\nHet grote probleem is dat ISPs dit wel onderling moeten afspreken. Als er eentje niet meedoet, heeft het al weinig zin, omdat de piraten dan massaal naar een ISP uitwijken waar ze wel hun illegale behoefte kunnen bevredigen.\r\n\r\nZelfs als alle Nederlandse ISPs mee zouden doen, zal dat nog geen einde aan het illegaal gekopieer maken. Toch kan de bemoeienis van de ISPs wel een merkbare invloed hebben en maakt het softwarepiraten zeker het leven zuur.\r\n\r\nTot die tijd zitten we opgescheept met kansloze reclamespotjes en halfzachte waarschuwingen waar echt niemand zich wat van aantrekt, en waarom zouden ze, \"gelegenheid maakt tenslotte de dief\", aldus het oud-Nederlandsche spreekwoord.\r\n[/b]
Link naar reactie
Een medewerken komt net bij me met het volgende,\r\n\r\nIn de Computer Idee van 05/05 wordt doodleuk in de vragen rubriek gesteld dat wanneer je geen licentie heb voor Nero back-up je dan maar even op Google moet zoeken naar een serienummer!!!!!\r\n\r\nik heb dat blad nu voor me liggen en het is nog waar ook....\r\n\r\nAls natuurlijk het blad al zelf dergelijke oplossingen aandraagt dan kan je ook geen commentaar geven binnen het Forum van het zelfde blad. Bij deze trek ik me dan ook maar terug uit de diskussie aangezien het blad zelf het illigaal gebruik van software stimuleert..\r\n\r\nvoor de ongelovigen onder ons: Computer idee 05/05 blz. 60 tweede colom onder punt drie.....\r\n\r\nNu nog een topic waar vind ik de beste serieals <;:o)
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...