Ga naar inhoud

'Betoog stelling' Muziek downloaden voor eigen gebruik mag


Anoniem2

Aanbevolen berichten

Dit kan een beetje raar klinken, maar ik post dit op het Computeridee forum, omdat ik dan zeker weet dat ik de actuele informatie krijg :p\r\n\r\nIk zit nog op school en moet binnenkort iemand opponeren. Diegene heeft mij de stelling gegeven (zie titel). Maar die stelling klopt toch niet.. of in iedergeval niet deels.. toch? \r\n\r\nWie weet de precieze regels als het gaat om muziek downloaden?
Link naar reactie
Zoals de link van Reintje al zegt, muziek en films downloaden is - puur juridisch bekeken - legaal. Met daarbij inderdaad ook meteen de opmerking dat veel P2P programma\'s (EMule, Kazaa, EDonkey, BitTorrent, WinMX, noem ze maar op) de gedownloade bestanden automatisch ook weer verder beschikbaar stellen aan het netwerk, en dát is dus wél illegaal.\r\nMoreel gesproken is het echter een vreselijk kromme redenatie in de wetgeving. Je mag niet beschikbaar maken, maar je mag het wel binnenhalen. Als ze het downloaden nou gewoon illegaal zouden maken, dan weet tenminste iedereen hoe het zit en krijg je nooit die ellenlange discussies die - ook hier op het forum - nog wel eens de kop opsteken. De meeste forums - en ook Computer Idee - hebben namelijk in de huisregels een bepaling staan dat ook vragen over dit soort dingen niet gewenst zijn. En daar komt nogal eens ruzie van.\r\n\r\nAan de andere kant, het downloaden van muziek begint de laatste tijd wel steeds aantrekkelijker te worden. Vooral met het soort acties dat Sony laatst nog uithaalde. Inmiddels hebben ze over hun DRM-malware al zoveel klachten gehad, dat ze de betreffende CD\'s terughalen. Het lijkt er soms wel op dat de platenmaffia er serieus op uit is om de eerlijk betalende klant zoveel mogelijk dwars te zitten en te irriteren. Strakke aktie van Sony.
Link naar reactie
  • 1 maand later...

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...