Ga naar inhoud

Shares alleen bruikbaar op IP-adres, niet op naam?


Anoniem2

Aanbevolen berichten

Ik heb een netwerkje met een aantal PCs, waarvan 1 Windows 2000 Advanced Server (W2KAS) server die een domein draait. Nu gebruik ik mijn laptop ook veel buiten het eigen netwerk, dus log ik niet in op het domein, maar maak ik via een werkgroep contact met de server.\r\n\r\nDe W2KAS server staat als DNS server geregistreerd en draait ook DNS, zie de uitdraai van ipconfig/all:\r\n\r\n[code]Windows IP Configuration\r\nHost Name . . . . . . . . . . . . : centrino\r\nPrimary Dns Suffix . . . . . . . :\r\nNode Type . . . . . . . . . . . . : Peer-Peer\r\nIP Routing Enabled. . . . . . . . : No\r\nWINS Proxy Enabled. . . . . . . . : No\r\nEthernet adapter Wireless Network Connection:\r\nConnection-specific DNS Suffix . :\r\nDescription . . . . . . . . . . . : Intel(R) PRO/Wireless\r\nPhysical Address. . . . . . . . . : xx-xx-xx-xx-xx-xx\r\nDhcp Enabled. . . . . . . . . . . : No\r\nIP Address. . . . . . . . . . . . : 10.0.0.151\r\nSubnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0\r\nDefault Gateway . . . . . . . . . : 10.0.0.138\r\nDNS Servers . . . . . . . . . . . : 10.0.0.180[/code]\r\n\r\nIk heb netwerkshares ingesteld, dwz dat X:, Y: en Z: verwijzen naar drie partities op de W2KAS server. Nu had ik die staan op //Celeron/D-Celeron voor Z: etc, en dat ging heel lang goed. Op een bepaald moment weigerde de laptop nog de shares te gebruiken, en kon de server ook niet meer vinden. De server zag echter de laptop wel. Uiteindelijk de laptop overnieuw geinstalleerd (was toch weer eens tijd, te veel zooi), en het is een tijdje goed gegaan. Maar sinds vandaag weigert de laptop weer de shares te zien.\r\n\r\nEchter, dat gebeurt alleen met de naam. Als ik de share maak met //10.0.0.180/D-Celeron, dan gaat het wel goed. Oftewel, de firewalls lijken niet het probleem te zijn, maar de naam van de server. Is dat een Netbios probleem? Netbios staat standaard aan (Netbios over TCP/IP), XP firewall uit op de laptop; deze heeft wel McAfee Enterprise v8.0i, en Kerio firewall v2.1.2 met 10.0.0.*/255.255.255.0 als trusted network.\r\n\r\nIemand die me dit uit kan leggen? Ik dacht dat ik intussen wat van netwerken begreep... :-$\r\n\r\nEdit:\r\nNog wat gegevens vergeten. De laptop heeft XP Pro SP2, File en Printer sharing staan aan. Ik heb ook een desktop met XP Pro SP2, en min of meer dezelfde software, alleen bedraad aangesloten. Die heeft dit probleem nog nooit gehad.
Link naar reactie
Oef... daar zou ik eens echt goed voor moeten gaan nadenken. Het lijkt inderdaad op een netbios probleem ergens.\r\nIk durf te wedden dat je iets van KPN gebruikt, want het subnetmasker hoort eigenlijk niet bij dat klasse subnet, maar kpn had dat altijd zo in hun routers staan.:)\r\n\r\nWat me nu opvalt, is dat er bij node-type \"peer to peer\" staat. Die ken ik nog niet, heeft die altijd zo gestaan?\r\nNormaliter is de domeinserver ook de browsemaster, deze moet dus ook de \"lijst van computers\" in het netwerk bijhouden.\r\n\r\nAls het goed is, zul je nu ook niet op naam kunnen pingen.\r\nBlijft het probleem als je die Kerio Firewall ook uitschakeld?
Link naar reactie
Ik heb het intussen met hulp van het adsl-forum opgelost. Ik had op de server de WINS server niet geinstalleerd, en op de PCs stond WINS ook uit. Verder was de DNS suffix ook niet duidelijk voor de pc\'s; ik kon dan niet \\\\Celeron bereiken maar wel \\\\Celeron.arnoud.local\r\n\r\nIk laat nu alle PCs ook inloggen op het domein, en dan gaat het helemaal goed.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...