Ga naar inhoud

wel netwerk, geen internet


Anoniem2

Aanbevolen berichten

Hallo,\r\nIk heb het volgende probleem.\r\nEr staat bij mij een Pentium II met XP Prof en USB ADSL modem, netwerkkaart en een netwerk met een andere Pentium II, XP Prof..\r\nDeze twee PC\'s zijn met een cross cable met elkaar verbonden en kan ik met beide PC\'s internetten. Geen probleem. \r\n\r\nNu heb ik een Pentium II met windows 98 i.p.v. de Pentium II (zonder modem) aangesloten en kon ik ook met deze PII het internet op. Ook geen probleem. Nu heb ik Norton Internet Security 2005 hierop geinstalleerd en nog steeds geen probleem. Met Ad-aware spyware etc. verwijderd en opeens heb ik geen internetmogelijkheid meer om met de tweede PII (met 98) te internetten. Wel kan ik gewoon het netwerk volledig gebruiken, geen problemen. NIS gaf aan dat hij de email niet kon controleren omdat de netwerkinstellingen niet juist waren. Hierop heb ik een netwerkdiskette gemaakt op de XP computer en deze geinstalleerd op de Win98 computer. Zonder resultaat en daarop het ik NIS verwijderd, ook zonder resultaat. Ik heb ook mijn firewall tijdelijk uitgezet om te kijken of dit de boosdoener is, ook geen verschil, gewoon geen internetverbinding.\r\nDe kabel is ok (anders geen netwerkmogelijkheid) en ook wanneer ik de PII met XP weer aansluit kan ik gewoon weer internetten op beide computers.\r\n\r\nWie kan mij helpen, wat zie ik over het hoofd of wat kan ik doen.\r\n\r\nAlvast bedankt,\r\nPenky
Link naar reactie
Heb vandaag de computer bij de eigenaar op zijn plek gezet. Werkt met Ethernetmodem, via helpdesk van KPN (Wanadoo) alle instellingen correct gezet, vaste IP-adressen toegewezen etc.\r\nKan wel pingen naar zowel netwerkkaart als modem en krijg geen fouten retour. Deze werken dus. Maar zodra ik probeer in o.a. Internet Explorer of Morzilla Firefox een site aan te roepen krijg ik de melding dat de naam niet gevonden kan worden en dat ik deze moet controleren. Ook wanneer ik de ip adressen in de browsers probeer aan te spreken lukt dit niet en krijg ik de melding dat de pagina niet bestaat. Netwerken kan nog steeds wel.\r\nZouden er bestanden uit de configuratie van Win98 verdwenen zijn zodat hij daardoor niet werkt?\r\n\r\nIs er met bovenstaande bij iemand een belletje gaan rinkelen of een lampje gaan branden?\r\n\r\nAlvast bedankt.
Link naar reactie
Ik durf het nog niet met stelligheid te beweren, maar als ik het zo lees krijg ik het vermoeden dat jij gewoon een DNS probleem hebt.\r\nJe kunt overal naar toe pingen zonder fouten, dat scheelt al. Alleen als je extern wilt, dan krijg je een probleem want dan willen de pagina\'s niet laden.\r\nNu zijn er een aantal mogelijkheden. Krijg je ethernet modem wel een extern ip adres toegewezen van de dhcp server van KPN/Wanadoo?\r\n\r\nAls je vaste ip adressen gebruikt op je pc\'s, dan is het daarbij vooral belangrijk om te letten op de \"gateway\" en \"dns-server adressen\". Als deze namelijk niet naar de juiste ip\'s staan, \"weet\" je netwerk ook niet welke kant het op moet gaan om die externe ip adressen van die sites op te zoeken zodat je internetten kunt zeg maar.\r\nDus dat zijn dingen die ik in eerste instantie zou gaan controleren.\r\nAls je geen router hebt, en het modem heeft ook geen routerfunktionaliteit, dan zou het ook nog wel eens kunnen zijn dat je pc zelf een extern ip adres moet krijgen, het kan ook nog zelfs zijn dat bij statische instelling de zaak niet zal werken en het kan ook nog zo zijn dat de zaak op mac-adres geblokkeerd is bij je provider.
Link naar reactie
Bedankt heren,\r\nmaar heb met helpdesk van KPN/Wanadoo alle instellingen correct gezet, incl. DNS en nog steeds geen resultaat. Het vreemde is gewoon dat het eerst wel gewerkt heeft, ook in het netwerk. Pingen naar modem gaat, maar \'pingen\' via een browser niet. Wanneer ik dan het IP adres ingeeft zegt de browser dat de pagina niet bestaat. Bij mij thuis staat er een E-tech usb modem, aangesloten op mijn PC en de andere computer moet dan via ethernet het internet op. Zoals ik eerder meldde werkt mijn eigen tweede computer met XP prime, maar de windows98 computer werkte eerst wel, maar nu plotseling niet meer. Had met Ad-aware spul verwijderd, opgestart en alles werkte nog prima. Hierna later de computer weer opgestart (weet niet meer zeker of ik iets geinstallerd heb, maar volgens mij niet) en toen was het over met internet. Heb ook NIS verwijderd incl. alle achtergebleven mappen/bestanden, maar noppes. Heb inmiddels Win98 opnieuw eroverheen geinstalleerd (misschien dat per abuis verwijderde bestanden weer teruggezet zouden worden) maar zonder resultaat. \'K zal nu toch maar eens een ander netwerkkaartje installeren en zien of dat helpt.\r\nPS het modem van mijn maat is een ethernetmodem met maar 1 aansluiting, dus geen router/routermogelijkheden. Alle lampjes die moeten branden branden, dus ook geen probleem. Pingen naar zijn modem gaat ook, maar toch geen internet.\r\n\r\nAls dit niet lukt en het ligt niet aan het netwerkkaartje dan maar formatteren en opnieuw installeren.\r\n\r\nHopend op een ingeving van een van jullie.\r\n\r\nbedankt,\r\nPenky
Link naar reactie
[quote]maar \'pingen\' via een browser niet[/quote]\r\nLeuk. Hoe doe je dat? Of bedoel je soms een ip adres intikken in de browser en dan \"ga naar\" of enter klikken?\r\n\r\nNormaliter ping je vanuit een dosvenster. Vanuit datzelde dosventer kun je ook naar sites pingen.\r\nBijv. ping [url]www.planet.nl[/url] en die moet dan ook een reply geven.\r\nWerkt dat niet en werkt het wel tot je modem, vermoed ik eerder dat iets met het modem niet juist is, of met DNS of wat ook kan.... gateway instelling. Of... tja, het kan toch vanalles zijn.\r\n\r\nHet verhaal word echter een beetje verwarrend. Is er nu een pc die wel nog werkt, en zoja, met welke apparatuur etc.?\r\nDe niet werkende pc, hoe is die dan aangesloten en vraag daar eens de ip gegevens op, ipconfig /all (bij xp) en met win98 is het start->uitvoeren->winipcfg dan kunnen we beter zien wat er gebeurd.\r\nMisschien zou ook een nieuwe spyware scan verstandig kunnen zijn, of wellicht een winsock fix, het kan vanalles zijn nu eigenlijk.
Link naar reactie
Black Tiger,\r\nSorry voor late reactie, maar zit nu miidden in een verbouwing, dus weinig tijd. Heb inderdaad vanuit DOS-venster gepingt en dat werkte prima. \'Pingde\' ook in browser (ip-adres intypen en \'ga naar\' (of zoiets)). Noemde het maar pingen omdat ik geen andere naam kon verzinnen. Vanuit de browser werkte het trouwens niet. Kaartje is ok, uitgeprobeerd op wel werkende computer. Dis hierna maar geformatteerd en Win98 2nd ED opnieuw geinstalleerd. Alles werkt weer, alles geinstalleerd.\r\nBedankt voor de hulp.\r\n\r\nPS\r\nAVV, Norton Internet security 2005 werkt prima op Win98 2nd Edition. heb geen problemen ondervonden.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...