Ga naar inhoud

PC start niet meer automatisch op


Anoniem2

Aanbevolen berichten

Hello,\r\n\r\nSedert kort heb ik het volgende probleem:\r\nWanneer ik mijn PC opstart verschijnt er \'autodetecting pri master (press \'esc\' to abort)\', hierop blijft hij ongeveer een dikke halve minuut hangen om vervolgens verder te gaan, waarna ik een blanco scherm krijg waarop verschijnt: \'verwijder schijf of medium\' en druk \'enter\', terwijl er geen schijf in mijn cd-driver zit.\r\nDe enige manieren om nog te kunnen opstarten is:\r\nofwel via \'delete\' de \'bios\' oproepen en hier terug uitgaan (via f10) ZONDER iets te veranderen.\r\nofwel via \'F8\' het \'bootmenu\' op te roepen en hierin de harde schijf te selecteren.\r\nDit vergt echter telkens een MANUELE tussenkomst, waarschijnlijk moet ik iets veranderen in mijn biosinstellingen om terug automatisch te kunnen opstarten.\r\nKan iemand mij vertellen wat???\r\n\r\nDank bij voorbaat
Link naar reactie
Als je wel nog kunt opstarten op de manier die jij aangeeft, dan blijkt het dat indien je gaat zoeken, de HD wel gevonden word echter de bios doet dat niet meer automatisch.\r\n\r\nHet zou kunnen zijn dat het batterijtje (accu) van je moederbord op is. Ik weet niet zeker of je dat met Everest (voorheen Aida32) ook kunt zien. Maar dat zou een oorzaak kunnen zijn dat je moederbord je instellingen vergeet.\r\nHet F10 laat me ERG aan Compaq denken, die ziet dan wel weer iets, maar als je de bios in gaat en op F10 drukt, bewaard deze de instellingen weer, dus dan \"ziet\" hij de hd ook weer.\r\nMijns inziens dus een batterij probleem.
Link naar reactie
Hello Black Tiger,\r\n\r\nBedankt voor je reactie.\r\nWerkt het moederbord van een pc ook op batterijen?? Ik dacht dat dit enkel voor een laptop goldt.\r\nIk heb \'Everest\' gedownload maar vind daar niet direct een indicatie ivm lege batterijen, enkel:\r\n- Core spanning = 1,4V\r\n- I/O spanning = 1,6V\r\n\r\nEnig idee hoe ik met zekerheid kan bepalen dat het hier inderdaad een accuprobleem betreft????\r\n\r\n\r\nGroetjes,\r\n\r\n\r\nfreddyboy
Link naar reactie
Phoe, vroeger met dos had je daar een programma genaamd ATBAT voor wat de status van je batterij controleerde.\r\nBij mijn weten heeft vrijwel elk moederbord een accu of batterijtje als backup. Het werkt dus normaal op stroom van de voeding maar de accu (het batterijtje) bewaard je bios gegevens voor als de stroom mocht uitvallen. Daarom is het ook beter een pc niet op zo\'n stroomschakelaar te hangen en dan alles uit te schakelen of de netstroom van de pc uit het stopcontact te trekken, want dan valt ie terug op zijn accu en gaat deze veel minder lang mee.\r\n\r\nJammer dat Everest die indicatie niet heeft. Aida32 heeft dat wel onder \"energiebeheer\" doch die werkt niet, want daar staat bij \"batterijstatus\" -> geen batterij.\r\nTerwijl er wel eentje in zit, msischien dat een van de anderen je een tip kunnen geven betreffende een programma wat dit voor je controleren kan?
Link naar reactie
Sorry, ik moet het antwoord schuldig blijven, het is mij zo uit het hoofd niet bekend welk voltage de accu moet hebben, geen idee of dat 5v of 12v of iets anders moet zijn en of dat misschien afhankelijk is van merk en type moederbord.\r\nMisschien dat Cuizenier of iemand anders je hier een juist antwoord op kunnen geven.\r\nHeb ik ook gelijk weer wat bijgeleerd.:)
Link naar reactie
Mijn Vbatt. is 3.10 V, bij zowel Everest als bij Speedfan.\r\nOver die 0.3 v hoger zou \'ik \" mij geen zorgen maken misschien een leesfout in Everest.\r\nBij de + 5 V standbij heb ik een spanning verschil staan van 0.51 V.\r\ntussen beide programmas.\r\nMaar hiermee kan ik jou probleem niet oplossen.\r\nHopelijk wel iemand anders.\r\n\r\nSucces maar.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...