Ga naar inhoud

draddloos netwerk,file & printer sharing


Anoniem2

Aanbevolen berichten

hallo allemaal\r\n\r\nik zit op dit moment met een probleempje\r\nik heb al enige tijd mijn pc (met printer) draadloos aangesloten op een SITECOM router die in verbinding staat met mijn kabelmodem\r\ngister heeft mijn vriendin een nieuwe laptop gekocht en die is ook aangesloten op de router.\r\nhet is wel gelukt een thuisnetwerk aan te leggen, maar:\r\nde pc kan wel verbinding krijgen met de shared folder van de laptop\r\nde laptop kan geen verbinding maken met de pc\r\nals ik dat probeer krijg ik de melding dat de gebruiker geen toestemming heeft gekregen om gebruik te maken van de computer\r\n\r\ninternet doet het wel op beide computers, maar voor het delen van de printer moet je toch toegang hebben tot de andere computer\r\nkan iemand hier bij helpen?\r\nBVD
Link naar reactie
we hebben allebei administrator rechten op zowel pc als laptop, en met de firewall uit werkt het helaas ook niet.\r\n\r\nik heb intussen wat geexperimenteerd en gekeken of de pc de laptop kon pingen en vice versa, maar de laptop kreeg geen contact met de pc en andersom wel\r\nbeiden hadden ze dat wel met de router dus misschien dat het daar aan ligt, maar ook daar weet ik geen oplossing voor :-(
Link naar reactie
[quote]Zo nee, dan een account op de PC aanmaken met dezelfde inlognaam.[/quote]\r\nEn hetzelfde wachtwoord. Heb je dat gedaan? De vraag is hier namelijk niet of jullie beiden administrator rechten hebben maar of de accounts op beide computers aanwezig zijn met hetzelfde bij het account behorende wachtwoord.\r\nIs dat op 1 van de computers niet het geval, gaat het niet lukken. Als ik het zo lees vermoed ik dat de accounts op de pc niet correct zijn ingesteld of dat er een firewall probleem is.\r\n\r\nDit ziet er niet meteen uit als een routerprobleem. Wellicht eerder een firewall probleem?
Link naar reactie
Okeej... check eens op beide computers (laptop en pc) of de netbios instellingen hetzelfde staan?\r\nDa\'s eigenschappen van het netwerk, eigenschappen van tcp/ip, knopje \"geavanceerd\" en dan tabblad WINS onderaan, waar staat daar het bolletje? Bij beide computers op \"standaard\" of heeft er eentje een andere setting?\r\nKrijgen ze beiden automatisch een ip van de router?\r\nMaak je alleen gebruik van tcp/ip of heb je bij een (of beiden) andere protocollen erbij staan zoals netbeui of ipx/spx ofzo?
Link naar reactie
ik heb nu ipx/spx verwijderd maar dat mag helaas niet baten. ik was trouwens nog vergeten te vermelden wat er verder op de foutmelding stond:\" de gebruiker heeft geen toestemming gekregen het aangevraagde aanmeldingstype te gebruiken op deze computer\r\n\r\nverder heb ik zitten denken dat er misschien nog optionele netwerkonderdelen moeten worden ingeschakeld zoals bijvoorbeeld:Peer-to-peer, maar de peer-to-peer krijg ik op een of andere manier niet ingesteld\r\ndaar krijg ik de foutmelding:\r\nan error occured which prevented the peer-to-peer component to be installed or removed. the error was \'an extended error has occurred..\'
Link naar reactie
Dat kan op 2 manieren:\r\nstart->uitvoeren->services.msc of anders op de normale manier, naar het configuratiescherm gaan, dan systeembeheer en dan services.\r\nDaar zie je alle services. Naast elke service die gestart is staat ook \"gestart\" en daarachter staat op welke manier en dat kunnen er 3 zijn \"automatisch\", \"handmatig\" of \"uitgeschakeld\", in het laatste geval zul je het \"gestart\" ook niet zien, en bij handmatig zou dat ook kunnen voor komen.\r\nZowel \"Server Service\" alsook \"Computer Browser\" even controleren.
Link naar reactie
Goed, even resumeren. Accounts staan goed ingesteld met hetzelfde wachtwoord. Netbios gaat over tcp/ip want ipx is weggehaald, gegevens komen van de router, server en browser zijn actief.\r\nDan gaan we het volgende bekijken.\r\n1.) Wat zijn de computernamen van de pc en de laptop?\r\n2.) Bevatten de accountnamen spaties, punten of andere vreemde tekens?\r\n3.) Waarschijnlijk kun je wel de pc pingen vanaf de laptop en omgedraaid, maar kan dat ook op basis van de computernaam? Dus bijv. vanaf de laptop het command \"ping pc\" in plaats van \"ping 192.168.0.2\"?\r\n4.) Is alleen de pc of ook de laptop draadloos aangesloten?\r\n\r\nJe kunt natuurlijk het \"guest\" account eens activeren op de pc om te zien of het dan wel lukt, dat is niet geweldig voor de beveiliging, maar kan wel gebruikt worden voor te testen.\r\nHet kan dan nodig zijn op de laptop opnieuw te starten zodat deze zich ook geheel opnieuw aanmeld bij de pc.
Link naar reactie
heb het nu geprobeerd door op de pc in te loggen als guest maar kreeg daardoor geen contact waneer ik op de laptop keek\r\nwanneer ik op de laptop als guest inlog dan lukt dat helaas ook niet dus hier zijn de antwoorden op je vragen\r\n\r\n1) naam van pc = madeira\r\n ,, laptop = marjons-laptop\r\n2) de accountnamen bevatten alleen letters\r\n3) pingen lukt zowel met naam als ip adres\r\n4) ook de laptop is draadloos aangesloten\r\n\r\nnog even wat extra info de router is een sitecom wl-122 router\r\nmisschien dat het dan toch daar aan ligt
Link naar reactie
1.) Uitstekend, niet meer dan 15 tekens, komt overeen met de vereisten dus is goed.\r\n2.) prima, en hopelijk ook niet langer dan 15 tekens.\r\n3.) als pingen werkt met naam alsook ip adres is DNS en netbios in orde.\r\n4.) Beiden draadloos zitten ze op hetzelfde netwerk.\r\n5.) Firewalls staan uit.\r\n6.) Server service draait.\r\n7.) Browser service draait.\r\n8.) Accountnamen met bijbehorende wachtwoorden zijn op beide pc\'s aanwezig.\r\n9.) Bestands- en printerdeling is op beide pc\'s geinstalleerd en op beide pc\'s zijn shares aangemaakt (of alleen de gedeelde documenten)?\r\n\r\nTja, punt 9 is nog een vraag, alleen de gedeelte documenten of is er ook nog een andere share aanwezig op de pc?\r\nIs het alleen de shared documents, maak dan eens een nieuwe share aan van een of andere map, voor mijn part maak je gewoon even een map \"test\" aan en gaat die dan sharen.\r\n\r\nAls dat nog niet gebeurd is heb je daar nog een kans, het is al voorgekomen bij sommige mensen dat alles goed stond, en toch pas ging funktioneren nadat ze een extra share hadden aangemaakt. Eenmaal werkend kon deze nadien ook weer weggehaald worden.\r\nIs dit echter al gebeurd, dan hebben we alle stappen gehad en zou het probleem niet mogen voor komen.\r\n\r\nDan zou je alleen nog kunnen proberen het guest (gast) account te activeren en dan nog eens proberen.\r\nLukt dat ook niet en er is geen spyware aanwezig, dan zou het toch kunnen dat de router ergens met de tcp een verkeerd signaal doorgeeft.\r\nAnders weet ik het ook niet meer want de rest ziet er gewoon perfekt uit.
Link naar reactie
volgens mij is alle 9 van de mogelijkheden wel in orde, bedoel je met die spyware te zeggen dat anti-spyware software aanstaat of dat er spyware op de pc (madeira) staat\r\n\r\nwant ik heb daar wel anti-spyware opstaan maar als ik die uitzet werkt het ook nog niet\r\nook de geust account helpt niet dus ligt het waarschijnlijk toch aan de router\r\nkan dat nog anders ingestled? ik heb zelf namelijk geen idee
Link naar reactie
Nee ik bedoelde dat er misschien spyware op de pc zou staan.\r\nIk zal straks of morgen nog even in de manual van de router kijken want ik ben momenteel bezig mijn eigen servers even in orde te maken. Het zal vermoedelijk niet aan instellingen liggen omdat de rest (o.a. op naam pingen) wel mogelijk is, dus ofwel kabel niet helemaal lekker, ofwel toch ergens een rechten probleem, foutje in de registry, tja dan begin maar eens te zoeken.\r\n\r\nMaar je had al geprobeerd een extra share aan te maken?
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...