Ga naar inhoud

Windows start niet meer op na bios update


Aanbevolen berichten

Nadat ik succesvol mijn bios heb geflasht, vond mijn windows alle IDE controllers, CD-Rom etc. opnieuw. Geen probleem zou je denken. Moest alleen nog even opnieuw opstarten. En daarna ging het fout. Ik krijg 1 seconde een blauw scherm en dan start de pc opnieuw op. Ik krijg windows niet meer opgestart tenzij ik opstart met \"de laatste instellingen die werkten\" in het keuzemenu van de veilige modus. Maar hoe herstel ik windows nou zonder dat ik alles opnieuw moet installeren?
Link naar reactie
Zo te zien aan die \"laatste instellingen die werkten\" neem ik aan dat het hier om windows XP gaat?\r\n\r\nIn dat geval doe het volgende eens:\r\n1.) Start op met die optie \"de laatste instellingen die werkten\" want dan werkt hij in elk geval nog\r\n2.) Ga dan naar configuratiescherm, systeem, tabblad geavanceerd, dan bij \"opstart en herstelinstellingen\" klik je op \"instellingen\"\r\n3.) Haal het vinkje weg bij \"de computer automatisch opnieuw opstarten\" en klik OK.\r\n\r\nAls het goed is krijg je nu met een beetje geluk bij het opstarten een ander blauw scherm met een foutmelding in plaats dat hij meteen weer opnieuw start.\r\nDeze foutmelding is belangrijk. Schrijf deze even op zodat we kunnen zien welke het is.\r\n\r\nProbeer daarna ook het volgende even:\r\n1.) Start weer met die laatste herstelinstellingen op, of doe dat tegelijk als je met die eerste optie bezig bent\r\n2.) In je C:\\ staat als het goed is een bootlog.txt. Open deze eens met kladblok of wordpad, vaak kun je daar ook al een probleemmelding uit halen. Begrijp je hem niet, plaats hem hier dan, opdat wij voor je kunnen kijken wat het probleem kan zijn.
Link naar reactie
Ik heb het automatisch opnieuw opstarten uitgevinkt. Nu zie ik idd de foutmelding.\r\nEr staat \"er is een probleem gevonden. Windows is uitgeschakeld om schade te voorkomen.\r\nUNMOUNTABLE_BOOT_VOLUME\r\n\r\nDie bootlog.txt staat er niet. Ook op een andere locatie niet....\r\n\r\nIk heb de Boot.INI ook al vervangen maar dat hielp ook niks.
Link naar reactie
Oops... Dat wil zeggen dat hij de schijf niet ziet.\r\nJe kunt een aantal dingen proberen.\r\nDe computer starten, daarna de optie gebruiken om alles op default te zetten, saven, rebooten.\r\nHet kan zijn dat hij dan nog blijft hangen. Dan weer de bios in, settings goed zetten eventueel en kijken of hij dan wel je HD wenst te detecteren. Het kan bijv. zijn dat je schijfsettings in de bios verkeerd staan na de bios upgrade.\r\n\r\nAangezien windows wel met laatste settings wil starten, hoeft het niet zo te zijn dat je bios niet in orde is, maar alleen je boot-systeem van windows. Daarvoor kun je de fixboot optie gebruiken.\r\nHoe dit moet staat hier: [url]http://www.techtips4u.com/kb/sw/SW00014.htm[/url]\r\nEr is dan kans dat een en ander weer werkt.\r\nDeze kun je ook nog proberen in reparatiemode mocht het niet helpen:\r\nBOOTCFG /rebuild\r\n\r\nMocht echt niets helpen, dan kun je altijd nog overwegen de oude bios terug te zetten.
Link naar reactie
Nee ik vroeg me in eerste instantie af of de bios de HD wel juist zag. Maar dat lijkt me van wel anders kon je windows ook niet op die andere manier starten.\r\n\r\nDie bootcfg /rebuild ook al geprobeerd? Zoja dan kun je nog eens in die modus opstarten waarin wel alles werkt en eventueel bij hardware de ide/adapi controllers verwijderen (installatie ongedaan maken). Eerst de tweede, daarna de eerste en daarna rebooten. Hopelijk doet ie het daarna wel weer.\r\n\r\nIk neem aan dat je na de vervanging van je boot.ini deze ook weer system en hidden hebt gemaakt?\r\nAnders zou ik behalve de oude bios terugzetten ook even door mijn tips heen.
Link naar reactie
Ik heb mijn oude bios maar terug gezet en alles werkt weer.\r\nDe reden dat ik trouwens mijn bios had geflasht is dat ik nog steeds problemen ondervind bij het opstarten. (bekend probleem maxtor vs nForce4 chip) Soms start ik de pc op en dan ziet de bios de harddisks niet. Ik heb ze in Raid0 staan en dan staat er dus \"detecting array\"\r\nDIt doet hij soms en dan wel 10x achter elkaar. Steeds opnieuw opstarten en dan ineens doet ie het weer wel. Of hij loopt gewoon vast onder windows en bij opnieuw opstarten komt ie niet verder dan \"detecting array\" of bij het opstartscherm van windows blijft ie weer hangen. Dit was een bekend probleem met mijn maxtor schijven maar zou met een bios update verholpen moeten zijn. Maar mooi niet dus. Ik heb er wel minder last van maar zeker nog wel 2x per maand. Maar met die nieuwere bios is het dus helemaal drama.... Wordt denk ik toch een ander mobo .........
Link naar reactie
Oef... Maxtor... :(\r\n\r\nHet lijkt er inderdaad op dat XP niet helemaal lekker met die bios omgaat. Een nieuw mobo zou kunnen. Maar je zou ook nog even kunnen afwachten en evt. je moederbord fabrikant hierover mailen. Meestal als er wat klachten over komen, dan word er wel eens een nieuwe bios upgrade uitgebracht om dat probleem te fixen.\r\n\r\nIn elk geval goed te horen dat met de oude bios weer alles werkt zoals het hoort, met uitzondering van dat bekende probleem dan. Ik hoop voor je dat er binnenkort een update komt voor die bios.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...