Ga naar inhoud

Jullie mening


Anoniem2

Aanbevolen berichten

Erik; ik haalde dat éne gevalletje inderdaad aan om (o.a.) jou even scherp te maken !\r\n(beroepsdeformatie: electrotechnische opleiding -sinds 1948- en altijd mijn vakgebied)..\r\nBehalve dat je een aardlekschakelaar hebt., moét (!) er een deugdelijke aarding zijn;\r\ndaarvoor is de woningverhuurder verantwoordelijkr; doe daar gewoon eens navraag.... \r\nDat ónderste stuk\' waterleiding zal gewoon metaal met een kunststofmantel zijn. \r\nMaak je dus niet onnodig zorgen, maar pas wel op met je tape-knutseltjes ! .
Link naar reactie
  • Reacties 19,1k
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

  • Anoniem2

    19117

Dank je pappaharry, want ondanks dat ik best wel wat ervaring met electro(nica) heb, is de huis-installatie (en zeker de regeltjes die je bij moet houden) niet iets waar ik vaak aan bezig ben, want als het werkt werkt het. Dus doorgewinterde ervaring opbouwen doe je dan niet.\r\n\r\nJij denkt dat er een [I]metalen deel[/I] in die zwarte leiding zit ? hij is wel flexibel hoor. En hoe zou dat metaal dan aan het koper van de verbinding (kraan) moeten zitten ?\r\nDie kans lijkt mij klein.\r\n\r\nIk heb de rest van de middag wel een paar metingen uitgevoerd (hier en daar wat tips van Internet), en die hebben mij wel iets gerustgesteld. Die hebben me wel getoond DAT er een aard-aansluiting bestaat, maar ik kan daar de kwaliteit niet van bepalen. Dat zou net zo goed een leiding van de buren kunnen zijn die tegen mijn leiding aan ligt te vrijen :p\r\n\r\nBij de verhuurder vragen, ja maar die moeten daarvoor een installatiebedrijf inschakelen, en dat kost wat. Zelf kunnen zij daar geen antwoord op geven.\r\n\r\nEn mijn tapeknutsels...? De gasleiding is het enige zo\'n beetje waar ik een aardpunt zou kunnen aanraken (afgezien van de aardpen in het stopcontact er boven !), dus het voorlopig isoleren tot ik mijn koelkast vervangen heb is een must.
Link naar reactie
Ik weet nog dat we in een ander huis kwamen te wonen dat nog verbouwd moest worden. Een van de eerste dingen die gebouwd werden was een doucheruimte. Als je onder de douch stond dan voelde je een lichte prikkeling. Ook als je je handen wastte in de bijkeuken dan voelde je dat. \nIk heb toen voor de gein een spanningzoeker op de waterleiding gezet, en het lampje brandde! Toen is er een electromonteur gekomen en heeft het probleem uit de wereld geholpen. Stonden we dus onder stromend èn \"stroom\" water te douchen!
Link naar reactie
[quote=Navy;387852]Ik weet nog dat we in een ander huis kwamen te wonen dat nog verbouwd moest worden. Een van de eerste dingen die gebouwd werden was een doucheruimte. Als je onder de douch stond dan voelde je een lichte prikkeling. Ook als je je handen wastte in de bijkeuken dan voelde je dat. \nIk heb toen voor de gein een spanningzoeker op de waterleiding gezet, en het lampje brandde! Toen is er een electromonteur gekomen en heeft het probleem uit de wereld geholpen. Stonden we dus onder stromend èn \"stroom\" water te douchen![/quote]\n met de tintelende frisheid van NUON!!!:mrgreen:
Link naar reactie
[QUOTE=Anacho;387867]met de tintelende frisheid van NUON!!!:mrgreen:[/QUOTE]\r\nDe Amoebe Shockwave Player...\r\n\r\nDat is nou precies het gebeuren wat je eerder vertelde Anacho, over die persoon geëlectrocuteerd.\r\nDus overduidelijk de waterleiding die (nog) niet goed geaard was. :o\r\n\r\nHet geluk wat je dan hebt is dat alle apparaten nog redelijk nieuw zijn en nog niet te veel stroom lekken. Zo ja, dan vind je iets anders in het douche-putje als haren...
Link naar reactie
Interessante gespreksstof. Onlangs was ik bij een familielid die een lekkage had in d douche. Langs de stroomdraden die in het plafond lopen, sijpelde water (lekkage bovenburen) en de woningbouwvereniging weigerde er iets aan te doen. Ze douchten daar nog gewoon. \'k Had al eerder gezegd dat ze huur moesten inhouden, maar nu ik jullie verhaal las, maar weer eens contact opgenomen of het probleem inmiddels was verholpen, want ik maakte me zorgen. Het probleem in de douche is gelukkig net aangepakt door de woningbouw (probleem speelde al vanaf november 2007!).
Link naar reactie
[QUOTE=reintje;387882]Langs de stroomdraden die in het plafond lopen, sijpelde water (lekkage bovenburen) en de woningbouwvereniging weigerde er iets aan te doen. Ze douchten daar nog gewoon. \'k Had al eerder gezegd dat ze huur moesten inhouden...[/QUOTE]\r\nVoor zover ik weet is dat (i.c.m. een brief naar de huurcommissie), al enige jaren geen legitieme manier meer om de verhuurder een reparatie af te dwingen.\r\n\r\nJe mag alleen bij de huurcommissie \"verzoeken\" tot maatregelen, wat dan in de vorm van een huurverlaging is, of stopzetting van toekomstige huurverhogingen, of een gedwongen reparatie.\r\nMaar de huurcommissie moet je eerst inlichten en om een beslissing vragen...
Link naar reactie
Bij de verhuurder /woningstichting langs gaan en dreigen daar de boel te verbouwen als je niet snel geholpen word.\nAls je er donker genoeg uit ziet ,en associaal genoeg kunt praten ,wordt je tegenwoordig erg snel geholpen.\nNetjes volgens de regeltjes handelen heeft vaak erg weinig effect.
Link naar reactie
[quote=Animal;387903]Bij de verhuurder /woningstichting langs gaan en dreigen daar de boel te verbouwen als je niet snel geholpen word.\nAls je er donker genoeg uit ziet ,en associaal genoeg kunt praten ,wordt je tegenwoordig erg snel geholpen.\nNetjes volgens de regeltjes handelen heeft vaak erg weinig effect.[/quote]\n\nklopt helemaal, niet brutale mensen maar asociale of allochtone (dus OF ik zeg niet dat allochtone mensen asociale mensen zijn!) mensen hebben in Nederland de halve wereld
Link naar reactie
Tja, en hoe zit het dan met mij? Ik krijg overal schokken van! Van de keukenkraan tot de auto...:shock: En die van de auto zijn het zwaarst, sluit het portier nu maar met de vinger tegen de ruit :D Ja misschien helpt zo\'n rubberen staart wel maar dat staat zo lelijk :mad:\r\nMaar ff zonder gekheid, het zal met statische elektriciteit te maken hebben maar waarom heeft de één het erger dan de ander en is er wat aan te doen?
Link naar reactie
[quote=hj1;388008]Tja, en hoe zit het dan met mij? Ik krijg overal schokken van! Van de keukenkraan tot de auto...:shock: En die van de auto zijn het zwaarst, sluit het portier nu maar met de vinger tegen de ruit :D Ja misschien helpt zo\'n rubberen staart wel maar dat staat zo lelijk :mad:\nMaar ff zonder gekheid, het zal met statische elektriciteit te maken hebben maar waarom heeft de één het erger dan de ander en is er wat aan te doen?[/quote]\ngewoon die staart ergens in het midden onder de auto laten monteren, hebben wij ook op onze oude auto, zie je amper en geen schokken meer, met de andere auto nergens last van.\n\nwat ik me wel herinner is dat onze PC toen we net in Frankrijk woonden niet op een geaarde wcd was aan gesloten en er lek stroom op de kast stond, aansluiten op een geaarde wcd loste dit op, niet lang daarna begon het met de auto....
Link naar reactie
[quote=hj1;388008]\nMaar ff zonder gekheid, het zal met statische elektriciteit te maken hebben maar waarom heeft de één het erger dan de ander en is er wat aan te doen?[/quote] Kan bv aan je vloerbedekking liggen icm je schoenzolen of sokken. De wrijving daar tussen bouwt statische elektriciteit op, berucht zijn bv wollen sokken op nylon tapijt, of andersom, ook kan het nog zijn dat je in huis weinig punten hebt waar je weer ontlaadt, zodat je langzaam aan een steeds hoger spanningsverschil opbouwt, ook droge lucht in huis kan een factor spelen, aangezien deze minder goed geleid en zo raak je dus minder snel spanning kwijt aan je omgeving.
Link naar reactie
[quote=hj1;388008]Tja, en hoe zit het dan met mij? Ik krijg overal schokken van! Van de keukenkraan tot de auto...:shock: En die van de auto zijn het zwaarst, sluit het portier nu maar met de vinger tegen de ruit :D Ja misschien helpt zo\'n rubberen staart wel maar dat staat zo lelijk :mad:\nMaar ff zonder gekheid, het zal met statische elektriciteit te maken hebben maar waarom heeft de één het erger dan de ander en is er wat aan te doen?[/quote]\neerst het portier , het metaal dus , vast pakken , en dan de voet pas aan de grond.
Link naar reactie
@hj1\nHet verschil is door Anacho al gezegd, het gaat waarschijnlijk om statische elektriek. Opgebouwd door het langs elkaar wrijven van typisch goed isolerende materialen (kleding, vloerbedekking, zolen, banden, haren), en waarschijnlijk draag je dan kunststof zolen, waardoor het niet meer op een snelle manier afvloeit naar de straat o.i.d., voordat je de auto aanraakt.\nOf zoiets... Of zoiets, want statische electriciteit is ook vaak moeilijk te pinpointen.\n\nZou het opbouw in je lichaam zijn, en je raakt de auto aan, dan vloeit er even stroom, want \"je laadt\" de auto op als een condensator, vanaf je lichaam (het is een grote geïsoleerd staande metalen hoeveelheid, ofwel massa).\nZou je dan je auto beter aarden, dan zou het alleen maar erger worden, want dan is die verbonden met aarde, en dat is een vééél grotere massa !\n\nIs het echter de auto die opgeladen is (tijden het rijden op isolerende banden etc.) dan ben jij ook opgeladen als bestuurder (je hebt hetzelfde potentiaal), en heb je dan sterk isolerende zolen, en stap jij uit en de keuken in, dan krijg je weer een tik van de kraan waardoor je ontlaadt.\n\nMaar het kan ook de auto zijn die tijdens het rijden opgeladen is, en jij die er in zit niet. Stap je dan uit met NIET goed isolerend zolen, en sta jij dus op aarde, en raak je die auto aan, dan ontlaadt de auto weer via jouw lichaam.\n\nDus om er achter te komen kan je ook bedenken of het gebeurt bij het in- of bij het uitstappen.\n\n\"It\'s elementary, my dear Watson\"\nJe moet gaan denken in geladen niveaus om het te begrijpen, en dat electriciteit van het één naar het andere niveau wil om te \"egaliseren\", gelijk te maken, zoals de wet der communicerende vaten.\n\n:!: Maar als je in huis elektrische tikken krijgt gaat het er om om het onderscheid te maken tussen statische electricitieit (meestal ongevaarlijk) en lekstromen van het net, welke absoluut dodelijk [I]kunnen[/I] zijn, maar gelukkig meestal met de schrik losgelaten worden.\n(Ik zelf ben de honderd maal wel gepasseerd, en leef nog, maar de situaties waarin dat zich afspeelde waren voor 95% situaties waarbij ik voorbereid was (reparaties b.v.), dus altijd een tik kon verwachten, en dus jumpy alert)\n\nHet verschil kan je merken:\n* Lekstroom van het net (potentieel zeer ! gevaarlijk):\ndaar zit een 50 x per seconde tintelend c.q. trillend gevoel bij, en duurt langer (constant dus eigenlijk).\nVaak voelbaar door zachtjes over een metalen deel (vingers met eelt graag !) te wrijven, wat een constante beetje [I]zinderend[/I] trillend gevoel geeft.\nEn na voelen is het niet ontladen, maar nog net zo hevig aanwezig.\nMet een simpele spanningszoeker (€ 2,00 van de doe-het-zelf) in praktisch alle gevallen te constateren.\n\n* Statisch (in bijna alle gevallen ongevaarlijk, maar wel irritant):\neen tik in een [I]fractie[/I] van een seconde en daarna (na onlading dus) niets meer. Soms hoor je ook een klein snerpend geluidje, en het donker zie je ook een heel klein vonkje.\nDaar na duurt het weer wat tijdje (beweging van lichaam of auto) om \"op te laden\".\n\nAls je last hebt van de [I]statische[/I] tikken, wat gewoon irritant is, en je weet dat een bepaald onderdeel (auto b.v.) je met zekerheid een tik zal geven, dan helpt het vaak om als eerste de auto een tik te geven :p.\nKlinkt raar natuurlijk, maar als je als eerste aanraking even tegen de deurknop (ongeverfd) van de auto aan [I]slaat[/I], en wel zo dat je natuurlijk jezelf [I]net [/I]niet pijn doet, dan voel je de schok praktisch niet. \nA) omdat de verrassing weg is\nB) omdat de verdoving of gevoelsafleiding van de tik die je zelf uitdeelt (je hand is niet meer ontspannen) de elektrisch tik overstijgt.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...