Ga naar inhoud

AEG droger - was droogt niet en vreemd tik-geluid


Aanbevolen berichten


Onze AEG droger droogt niet goed meer. Vanmiddag gaf de droger aan nog 34 minuten bezig te zijn. Na 34 minuten precies weer wezen kijken en toen gaf de droger aan: nog 27 minuten!Droger gestopt en geopend en was is warm maar heel vochtig. Droger weer gestart en toen viel mij op dat er wat tikt (een relais vermoed ik) op het tempo van het knipperende balkje onder het strijkijzer symbool.Enige wat ik tot nu toe heb kunnen vinden is drogers die niet warm meer worden (heb ik dus nog geen last van) en trommel eens goed schoonmaken met azijn tbv betere vochtmeting, maar ook dat heeft niet geholpen ...Alle goede tips zijn welkom!
Link naar reactie

De ventilator bij de compressor word geregeld via de NTC weerstand van 6,7 kOhm bij kamertemperatuur en gaat draaien als de compressor te warm word. check dit.Meet over de 2 draden die naar de compressor gaan: staat daar wel 230V op? Zo ja dan is mogelijk de aanloop condensator, of de PTC of de overbelastings beveiliging hiervan defect. Zo nee dan heb je grote kans dat het relais op de print niet werkt of los zit.  ik heb de ntc en de aanloopcondensatoren omcirkeld
Link naar reactie
De NTC heb ik gemeten en die gaf een waarde van 4,85kOhm bij een kamertemperatuur van 26,4 graden.
Leek mij vrij laag, maar als je de NTC eruit haalt, staat er het volgende op:EPCOS K276/4,8 k/A12

Daar komt bij dat ik dit staatje heb gevonden:
10°C 8,5 - 10,6 kOhm
20°C 5,4 - 6,5 kOhm
30°C 3,5 - 4,3 kOhm
40°C 2,3 - 2,9 kOhm
50°C 1,5 - 1,9 kOhm
60°C 1,1 - 1,3 kOhm
66°C 0,9..1,1 kOhm
86°C 0,45 - 0,55 kOhm

En dan vind ik 4,85 geen vreemde waarde bij die temperatuur, dus mijn conclusie: de NTC is nog goed!
Link naar reactie
Bij de demontage kwam ik wel iets vreemds tegen
En toen ik wat verder kon kijken in de machine kon je zien dat één van de terminals van de condensator er af was gegaan.
Door het gat in het kapje (gesmolten?) kon ik al zien dat de andere terminal ook niet meer vast zat.
Ik heb het kapje eraf gesneden om het eens goed te kunnen bekijken
Link naar reactie

Yep, maar één ding begrijp ik niet goed: het rode slangetje is voor de waterafvoer. De was is weer goed droog, maar het slangetje ook  Nou hebben we een wasmachine van AEG die 1600 toeren centrifugeert, maar er zou toch wel een beetje water uit moeten komen?Zelfs hier (onderin de machine) is het slangetje kurkdroog:
Link naar reactie
Citaat van: bennie op  1 juli 2016, 23:36:28
De ventilator bij de compressor word geregeld via de NTC weerstand van 6,7 kOhm bij kamertemperatuur en gaat draaien als de compressor te warm wordt.
check dit.
De NTC zit aan een niet al te warme koperen leiding dus zal niet snel aanslaan ben ik bang.

De ventilator staat ook uit, terwijl de compressor zelf wel heel erg heet is ...
Link naar reactie
  • Alex sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...