Ga naar inhoud

Oude audioversterker


anoniem

Aanbevolen berichten

Ik zit al enkele jaren te sukkelen met mijn Technics versterker; één kanaal valt regelmatig uit, en dit heb ik steeds kunnen oplossen door alle relais uit te solderen en te reinigen. Nu had ik op zolder nog een oude Pioneer SA706 (zowat dertig jaar) staan. Al dat geprul met die Technics moe, ben ik dit weekend; t'is toch ijskoud buiten; begonnen met deze terug speelklaar te maken. Ik wist nog dat een bepaalde transistor vervangen moest worden en alle schakelaars moesten behandelt worden met contact cleaner. Heb dat jaren terug niet gedaan, met het idee; nieuw is beter. Nu, is deze Pioneer geinstalleert en aangesloten. Bij het beluisteren van mij bekende muziek, werd ik gewoon van mijn stoel geblazen. De drums van Phil Collins klonken terug "droog" en krachtig; de gitaar van Carlos Santana op Samba Pati klonk helder en breed, terwijl ik terug aanwezig was in de opera van Queen. Het stereobeeld werd gewoon helemaal opengetrokken, en was veel warmer . Wat ik bedoel; het is echt lang geleden dat ik nog zo'n mooi klankbeeld heb gehoort. Zowat alle huidige pc en andere audio componenten, klinken vlak én kleurloos. Tijd om terug betere apparaten te maken.
Link naar reactie
Proficiat, Eddy! Lijkt me echt kicken wanneer je zo'n oud apparaat zelf kunt repareren en dat hij daarna een fabelachtig geluid produceert. Het deed mij besluiten om mijn oude buizenradio, Erres HiFi type KY567 (hier een afbeelding: [url]http://www.jvanschaikconsultancy.nl/radiomuseum/erres/KY576.html[/url] weer eens aan te zetten. Hum ... ik hoorde niks. Even geduld, buizenradio hè! Na een paar minuten kwamen de arbeidsvitaminen van Hilversum 1 duidelijk door. Vast niet zo mooi zuiver als van jouw Pioneer versterker, maar toch leuk jeugdsentiment. Kent u dat nog: bij het zuiver afstemmen helpt het oog rechtsboven.
Link naar reactie
Ja, ik heb ze nog gekend de buizenradio's met de aanduiding Moskou, Hilversum, Brussel en zelfs Casablanca op de afstemschaal. Op de schaalaanduiding voor de lange golf, was het aantal stadsnamen vrij beperkt, de enige die ik mij nog herrinner is Luxemburg. Mijn ouders hadden vroeger één met een "echt" afstemoog, op de afbeelding van porrelaar is een langwerpige aanduiding te zien. Nu wat betreft die SA706 van Pioneer, deze is echt geen jeugdsentiment, hij klinkt gewoon goed. K'heb zowat de hele namiddag Queen gedraait, waarbij ik zelfs bepaalde instrumenten hoorde die ik voordien nauwelijks opmerkte. Dit is em [img:04886c195b]http://i40.tinypic.com/359l9j9.jpg[/img:04886c195b]
Link naar reactie
[quote:c23db6d006="pang"]dat is ook 1 van de beste machines die Pioneer gemaakt heeft, ik wou dat ik hier nog zoiets had staan[/quote:c23db6d006] Voor de echte audiofielen; op de tweedehandsmarkten zoals ebay en marktplaats, zijn er nog Pioneer versterkers van de reeks SA7000 / SA8000 enSA9000 te vinden. Uit ervaring weet ik dat deze goed klinken. Wel opletten, gezien hun ouderdom vertonen sommigen gebreken, zoals krakende volume/toonregelaars, of uitvallen van één kanaal. Echter het aantal perfekt werkende toestellen is verwonderlijk groot. Wat mij wel is opgevallen, is dat soms hallucinante bedragen gevraagt worden. Tot zelfs 2000 euro. Goed uitkijken is de boodschap.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...