Ga naar inhoud

Als een webbouwer timmerman was


anoniem

Aanbevolen berichten

"Kijk eens, ik heb een complete zithoek voor u gebouwd, zoals u vroeg. Een driezitsbank, twee fauteuils en een salontafel. Gezien de rest van uw inrichting heb ik me beperkt to blank fins beukenhout. Dit combineert erg goed met de eettafel en boekenkast die u al heeft. En in de poten heb ik hezelfde motief verwerkt dat ook in de poten van uw eettafel zit. De kleur van het blank finse beukenhout past ook mooi bij het lichte kleed dat u onder de salontafel wil leggen en de hoogte van de salontafel heb ik op dezelfde hoogte gehouden als de bijzettafeltjes die u al heeft. Op die manier vormt oud en nieuw één geheel" "Wow, hartstikke mooi ja. Toch heb ik nog een paar kleine verzoekjes voor de afwerking. Zou je de poten onder de tafel uit willen zagen, zes grote gaten in het tafelblad willen boren, de armleuningen van de stoelen willen halen, en alles diep paars willen schilderen? En bij nader inzien heb ik trouwens maar één fauteuil nodig, dus die andere kan in de container" Sorry, ik moest het even kwijt ;-)
Link naar reactie
@PS: Daar zit zeker wat in, maar het is wat Gerben zegt: Men weet het vaak niet. "Maak maar wat". En pas als ze het eindresultaat zien gaan ze nadenken wat ze eigenlijk hebben willen. Een kritische klant die precies weet wat hij wil is wat dat betreft meestal al een heel stuk verder, die weet vooraf wat hij wil. Ik werk dan ook het liefst met kritische mensen die weten wat ze willen :-) Toch was dit specifieke geval een geval apart, dat ook aangeeft dat het niet altijd met communicatie vooraf opgelost kan worden. Deze hadden in grote lijnen al in hun hoofd wat ze hebben willen en er zijn twee ontwerprondes aan vooraf gegaan. Na kritisch beraad werd het ontwerp goedgekeurd en gebouwd. Na oplevering komt de website administrator terug met allerlei afwijkende opmerkingen over waar er nog een tekstblok bij moet, en waar het er een weg mag. Of hij beslissingsbevoegdheid heeft vraag ik aan de directie. Ja hoor, dat is de man die er alles vanaf weet dus wat hij wil gebeurt. Prima, ik doe het wel en ik schrijf wel weer een factuur. Daar gaat het niet om. Maar dan moet ik nog altijd (welliswaar betaald) mijn eigen kindje operatief in een monster veranderen, want het ziet er werkelijk niet uit wat ze willen. Vandaar deze vlaag van frustratie ;-)
Link naar reactie
Herkenbaar. Dit is iets wat veel webbouwers wel eens tegenkomen denk ik. Ik had laatst ook zoiets: een klant leek goed te weten wat hij wilde en had zelfs een kleurenschema aangeleverd. Een belangrijke wens was ook dat de site een flexibele breedte had en geen vaste breedte. Ik dus aan de slag gegaan, en met het eerste resultaat was de klant al erg tevreden. Echter wilde hij toen een foto toegevoegd hebben in de header, waaroverheen dan het logo zou komen. Leuk natuurlijk, maar een foto past zich niet zo gemakkelijk aan als een achtergrondkleur dat doet bij een grotere breedte. Bovendien moest de foto gecentreerd worden en mocht er geen brede rand omheen komen om de lege ruimte op te vullen. Resultaat: het ziet er prima uit bij 1024px breed, maar wordt n.m.m. een stuk minder bij hogere resoluties. Dan wijs ik de klant daarop, maak ik zelfs een aantal screendumps bij de gangbare resoluties om het te laten zien, maar dan nog was hij ervan overtuigd dat te willen. En ja, dan lever je inderdaad iets op waar je niet helemaal achter staat. Op zich wel jammer. Voor die aanpassing zat ik eraan te denken het op te nemen in mijn portfolio, maar dat gaat nu echt nevernooitniet gebeuren.
Link naar reactie
@Ger, goed te weten dat ik de enige niet ben ;-) Wat de portfolio betreft een tip (die ik zelf ook maar ooit van iemand heb gekregen) Als je een website oplevert waar je erg tevreden over bent, maak dan een screenshot en zet hem in je portfolio. Onderaan de portfolio zet je een disclaimer die uitlegt dat de afbeeldingen screenhots zijn van de website bij oplevering en dat klanten de website inmiddels eigenhandig aangepast kunnen hebben. Dan zit je altijd goed, ook als een klant het uiteindelijke gedrocht prachtig vindt en je screenshot maar niks :-)
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...