Ga naar inhoud

Een niet computer gerelateerde vraag: wat zouden jullie doen


anoniem

Aanbevolen berichten

Zomaar een totaal niet computer gerelateerd vraagje. (Daarom in Off Topic :-)) Een kleine situatieschets met de begeleidende vraag: wat zouden jullie doen? Vrienden van ons zijn een poosje geleden behoorlijk in de financiele problemen gekomen. Binnen een maand tijd waren ze beiden baanloos en nog eens twee maanden later stond de deurwaarder al op de stoep met claims waar je koud van wordt en die ze never nooit kunnen betalen. Dat werd dus een traject in de schuld sanering. Ze hebben drie kleine kinderen dus wat dat betreft is het extra sneu. Nu hoorden we vorige maand dat hun koelkast ook nog was overleden en een koelkast is toch noodzakelijk. Ze waren uiteraard druk bezig om overal euro's vandaan te schrapen om een koelkast aan te kunnen schaffen, eventueel via Marktplaats. Toen hebben we (mijn vrouw en ik) eens gerekend en besloten om hen 400 euro aan te bieden als bijdrage voor een nieuwe koelkast. Niet als lening, maar gewoon als gift, geheel vrijblijvend. Uiteraard waren ze hartstikke blij en verrast. Ze gaven aan dat ze het toch even onderling wilden overleggen. Niet omdat ze het niet wilden, of niet blij waren, maar of ze zo'n gift wel konden accepteren. Nou, dat kon ik best begrijpen, dus ik heb gezegd: Denk er maar even rustig over na. Nu is dat aanbod inmiddels een maand geleden en ik heb niks meer van ze gehoord. Ik hoorde nog wel dat andere kennissen van hen, die een hotel hebben, hen een midweekje vakantie aan hebben geboden in hun hotel en dat ze de komende week dus op vakantie zijn. Dus de komende week ga ik ook niks van ze horen. Nu heb ik iets van: Over twee weken is het ruim zes weken geleden dat we dat aanbod deden. Als ik dan niks van ze heb gehoord wordt ons aanbod wat mij betreft stilzwijgend ingetrokken. Ik verwacht dan namelijk geen antwoord meer van ze, en komt dat later toch nog, dan kan ik alsnog zeggen dat ze te laat zijn. Het aanbod is omdat het een koelkast betreft en dat lijkt me toch dringend. Als ze er langer dan zes weken over doen is het blijkbaar toch niet zo dringend geweest. Mijn vrouw is het niet met me eens. Ze vind dat ik contact met ze op moet nemen en moet vragen of ze nog geinteresseerd zijn. En dat ik dan eventueel ook tegen ze kan zeggen dat als ze over twee weken geen antwoord hebben gegeven dat het aanbod dan wordt ingetrokken. Van de ene kant is het wel netter ja, maar van de andere kant hoef ik toch niet achter ze aan te lopen of ze alstjeblief ons geld willen accepteren? Zeker niet omdat tegen die tijd wel duidelijk is dat het allemaal niet zo dringend lijkt als we dachten. Dus nu ben ik benieuwd wat jullie zouden doen.
Link naar reactie
Ik kan me voorstellen dat ze eerst uit alle macht zelf willen proberen dit soort dingen te regelen, mogelijk uit schaamte dat ze een beroep op een ander moeten doen. Het aannemen van een gift van deze grootte is ook niet niks, je voet je altijd een beetje bezwaard. Mogelijk is het aanbod daarom (nog) niet geaccepteerd en niet omdat het niet dringend is. Ik zou mijn aanbod aanpassen in de zin dat ze voor echt dringende zaken (koelkast, wasmachine, niet voor bijv. een nieuwe flatscreen, vul zelf maar in waarvoor wel en niet) ten alle tijde een beroep op jullie kunnen doen met daarbij de overweging dat het een lening betreft die ze terug kunnen betalen wanneer dit weer gaat. Ik denk dat dit voor de meeste mensen toch makkelijker aanvoelt dan een schenking. Je kunt er dan later altijd nog voor kiezen om een gedeelte van de 'schuld' kwijt te schelden of uit te laten betalen bijv. in de vorm van een etentje of wederdienst. Mogelijk dat dit aanvaarding van het aanbod iets minder beladen maakt. Ik zou in geen geval een termijn stellen in de vorm van 'als niet voor....dan niet meer', dit kan mogelijk (onbedoeld en onterecht) als opdringerig en hooghartig overkomen ('kijk eens hoe goed ik doe'). Dit is in het kort hoe ik er tegenaan kijk, doe ermee wat je wilt. Succes!
Link naar reactie
Inderdaad niet (te veel) aandringen. Je hebt aangegeven dat het ok is. Wat je wel kan doen, is gewoon nog een keer zeggen dat ze altijd een beroep op je kunnen doen. Blijf desondanks met beide benen op de grond staan. Te makkelijk geld van anderen krijgen kan ook averechts werken. Want sommigen hebben het geld altijd op. Ik krijg vrij regelmatig (meestal 1x per jaar) een vraag van een kennis om bij te springen. Het gaat dan om een relatief klein bedrag, 100 euro of minder. Hij heeft dat geld tot nu toe altijd terug betaald. Een tijdje terug heb ik ook iemand aangeboden om geld te geven mocht dat nodig zijn. Het is zonde rente te betalen of een dure lening te nemen. Meestal is die dure lening het begin van het einde ... want zonder inkomsten moet je de rente uit die lening zelf halen en daarna weer lenen ... Het lijkt me dat iemand gewoon niet meer aan rente betalen dan het bedrag dat die kan sparen. Van dat aanbod is uiteindelijk geen gebruik van gemaakt. We hebben samen wel de financien doorgenomen, dat wel. Juist dat laatste ligt erg moeilijk. Er is in dit geval ook een financiele regeling getroffen. Hopelijk is dat voor hen de oplossing.
Link naar reactie
Bedankt voor jullie reakties. Het heeft me wel aan het denken gezet. Ik zie voorlopig in ieder geval af van het stellen van een termijn en mocht ik over een paar maanden nog steeds niks hebben gehoord dan kan ik het eens ter sprake brengen en inderdaad voorstellen om er b.v. een renteloze lening van te maken. Dan zal ik waarschijnlijk ook meteen te weten komen wat de reden is van dat wachten. Het is zo dat ik het zelf ook niet zomaar weg kan geven zonder te merken. Ik heb ook geen super inkomen of zo. Wij moeten er ook wat voor laten om het te geven. Nu zijn dat wel luxe dingen, en dus minder belangrijk dan een koelkast voor hen, maar ik heb dat geld echt apart gezet zodat ik er niet per ongeluk aan kom. Dus een klein beetje wil ik uiteindelijk wel graag weten hoe het nu zit, zodat ik het geld weer voor eigen gebruik "vrij kan stellen" als blijkt dat ze er van af zien. Maar zoals gezegd, enkele maanden is geen probleem en dan kan ik er alsnog wat vrijblijvender naar vragen en eventueel andere opties bieden. Dat geeft voor hen ook wat meer rust.
Link naar reactie
  • 1 maand later...

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...