Ga naar inhoud

Ervaringen met LED lampen/TV's/Monitoren/laptops/netbooks


anoniem

Aanbevolen berichten

LED TV's en LED monitoren/laptops/netbooks toegevoegd aan topictitel. Nu de gloeilampen langzamerhand aan het verdwijnen zijn. En door veel mensen al vervangen zijn door spaarlampen. Lijkt het er nu de tijd te worden voor de overgang naar LED lampen. Op GoT loopt er nog een thread over [url=http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1297365/0]LEDs; de verlichting van de toekomst? --> Ervaringen deel II.[/url] Inmiddels zijn er al enkele LED lampen verkrijgbaar bij Albert Heijn. Dat wordt onder andere genoemd door AndreStarTrek op [url=http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1297365/31]bladzijde 32 van die thread.[/url] [quote:314d694897="AndreStarTrek"]Heb vandaag een Led lamp gekocht van Albert Heijn eigenmerk, een 6 watt dimbaar wat overeen komt met een 60 wat gloeilamp en voor mijn gevoel 12 watt spaarlamp. Ik vind de kleur erg goed overeenkomen met wat ik er eerst in had zitten (spaarlamp). Deze kost deze week 18,74 euro in de aanbieding ook hebben ze een 5 watt NIET dimmbaar voor 12.36 euro deze moet overeen komen met een 40watt gloeilamp.[/quote:314d694897] Zelf zag ik gisteren in Albert Heijn een LED lamp van 5Watt vergelijkbaar met een 40Watt gloeilamp, die niet dimbaar is voor 16,50 ¤. Heeft iemand hier deze al gekocht, of is het huismerk voor LED lampen af te raden? Of zijn er persoonlijke ervaringen met andere LED lampen? Hoe zijn de meningen over LED lampen in het algemeen? Een goede ontwikkeling?
Link naar reactie
  • Reacties 41
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Voor mij zijn LED lampen een complete uitkomst, ze zijn voor mij het minst schadelijk. Ik lijd aan een extreme vorm van [url=http://nl.wikipedia.org/wiki/Polymorfe_lichteruptie]CPLD[/url] [hier afgekort als PMLE] en LED licht straalt het minste UV uit [in tegenstelling tot de vroegere spaarlampen]. Wat ik van het licht zelf vindt boeit niet zo, het gaat mij om de UV straling die ze niet tot nauwelijks uitstralen.
Link naar reactie
Je bedoelt zeker die E27 1 watt LED-lamp van LiDL? Die geeft ongeveer evenveel licht als een 10 watt gloeilamp. Zelf had ik onlangs een E27 1 watt LED-lamp gekocht bij Blokker. Voor de gangkast geeft deze net iets te weinig licht. Voor de WC kan het ermee door. Daarin zat een 7 watt spaarlamp die net voldoende licht levert voor die gangkast. Te weinig lichtopbrengst kan ook voorkomen bij spaarlampen. Waarschijnlijk zou ik voor de huiskamer die ongeveer 5x4 meter groot is, het kunnen proberen met twee E27 LED-lampen van 5 watt? Of kan ik het beter proberen met twee E27 LED-lampen van 6 watt? Nu zitten er twee E27 spaarlampen van 11 watt in.
Link naar reactie
Werd er niet onlangs op het nieuws gewaarschuwd voor 'te goedkope' ledlampjes ? Ik vraag me overigens nog steeds af of die led- en spaarlampjes wel zo goed voor het milieu zijn als wordt beweerd. Je mag beiden volgens mij alleen bij het klein chemisch afval zetten ... (in tegenstelling tot de ordinaire gloeilamp). Aan de andere kant is er het praktische voordeel dat ze een veel langere levensduur hebben en dat is (gezien de kosten) best wel rendabel. Wat triest is dat we bij lampen nog steeds rekenen in een onzinnige eenheid als (verbruikt) vermogen. De lichtsterktes in Lumen en Lux leveren naar verhouding veel betere beschrijving over het licht op, maar zelfs daar wordt mee geknoeid door de fabrikanten. :(
Link naar reactie
Kom ik aan met m'n aso verlichting op m'n kamer: lamp aan de ene muur met 4x40W halogeenspot, staande lamp met zo'n leeslampje van 200W+40W (beiden halogeen), en boven m'n bureau (onder m'n boekenplanken) 4x60W gloeilampen in de vorm van TL-buizen. Vooral die laatste opstelling is ideaal, aangezien ik daardoor heel weinig schaduw heb van m'n eigen handen op m'n bureau. Ik vind de kleur en lichtopbrengst van spaarlampen, of eigenlijk alles wat niet gloeilamp of halogeen is, echt waardeloos. Ik heb overigens niet alles altijd tegelijk aan: die staande lamp met leeslamp heb ik eigenlijk altijd uit. Maar als ik aan m'n bureau zit te werken, dan heb ik die 4 lampen boven m'n bureau en die lamp op de muur erachter wel aan, dus dan slurp ik alsnog 400W met m'n verlichting. Drie van de vier huisgenoten van me hebben overigens ook behoorlijk slurpende verlichting, 200+60W, 300W en 200W.
Link naar reactie
[quote:27947d886d="gerben"]Wat kosten die 5/6W dingen?[/quote:27947d886d] De enige prijzen van LED-lampen die ik weet, staan al in de startpost. Die 6 watt niet dimbare LED-lampen had ik nog niet gezien in Albert Heijn. Ik heb intussen ook nog even gecheckt op de site van de consumentenbond of ze al een LED-lampen test hadden gedaan. Dat bleek niet het geval. Er staat wel een artikel [url=http://www.consumentenbond.nl/test/woning_huishouden/Energie/spaarlamp/alternatieven_gloeilampen/]Geen gloeilampen meer in de winkel? Bekijk de alternatieven.[/url] Ze adviseren in de samenvatting van de spaarlampen test (die alleen toegankelijk is voor leden) te wachten met de aanschaf van LED-lampen, totdat ze goedkoper en beter worden.
Link naar reactie
'belofte' vind ik iets te kort door de bocht. Er zijn al meer dan genoeg toepassingen waar de 'LED' (een techniek die een stuk uitgebreider is dan de naam doet vermoeden) een meer dan volwaardige vervanger is. Alleen als standaard vervanger voor de belangrijkste lichtverzorging in een huis/ruimte schiet het nog tekort (ie : de lamp boven tafel) en zul je zeer waarschijnlijk ook de armatuur moeten vervangen wil je kunnen profiteren van gelijkwaardige verlichting. Voor spotjes en als signaal/nood-verlichting is het zeker heel goed te gebruiken door de goede levensduur en het lage energie-verbruik dat ze op dat gebied hebben. (goh wat een zwamverhaal ... ik lijk wel een politicus zo ;)) -- edit -- tiepvaudje geverbeterd ...
Link naar reactie
Ik ben vandaag weer bij Albert Heijn geweest. Van de 6 watt LED-lampen die ik daar zag, waren allen dimbare. Dus een stuk duurder. Die huismerk E27 LED-lampen van 5 watt, heb ik uiteindelijk toch maar niet gekocht. Echter kocht ik daar 2 niet dimbare Pharox LED-lampen van 5 watt. Die zijn 16,99 per stuk. Op de verpakking staat dat deze warm wit licht geven. Licht opbrengst 200 lumen. Levensduur ongeveer 15 jaar gebaseerd op 4 branduren per dag. Ik heb de LED-lampen voor de huiskamer even aan gehad. Ze werken. Of deze voldoende licht geven, merk ik vanavond wel. En of ze me bevallen, zal de tijd moeten leren. Voor de gang, gangkast, WC, badkamer, de keuken, en de slaapkamer blijf ik waarschijnlijk nog wel spaarlampen gebruiken. Alleen in de bergruimte beneden zit nog een gewone gloeilamp. Overigens vervang ik de lampenkappen op het plafon niet. Ik heb nog steeds die op de onderstaande foto. Alleen was die oude foto nog met een lichtsensor spaarlamp, die nu nog in de badkamer zit http://forum.computertotaal.nl/phpBB/viewtopic.php?t=191442&highlight= [img:7d5557a497]http://img39.imageshack.us/img39/7015/plafonlampenkap.jpg[/img:7d5557a497] In ieder geval, iedereen bedankt voor de reacties tot nu toe.
Link naar reactie
Ongetwijfeld kunnen LED-lampen ook online worden besteld. Maar dat vind ik voor een kleine order van slechts 2 LED-lampen niet echt de moeite. Ik heb inmiddels die 5 watt LED-lampen kunnen vergelijken met die 11 watt spaarlampen. Op het oog geven die 11 watt spaarlampen meer lichtopbrengst dan die 5 watt LED-lampen. Dat is vooral op de muren te zien. Ook komt er met die 5 watt LED-lampen minder licht op mijn zwarte laptop. Wel vind ik het licht van die 5 watt LED-lampen witter. Mijn eerste indruk is dat de LED-lampen wel voldoen.
Link naar reactie
Dat ligt er waarschijnlijk ook aan dat je op die plekken achteraf gezien niet zo (veel) licht nodig had. Kent iemand echte winkels die ledlampen (en dan met name voor in spotjes) verkopen ? Ik heb tot nu toe alleen die van Philips gezien (wel spots, maar een of andere bayonet-voet, lijkt op die lamp uit de aanbieding van de Lidl) en AH's huismerk (die jolo noemde).
Link naar reactie
Ik heb er hier een hangen van de postcode loterij. (Ja, de winnende wijk 8), haha) en dat ding bevalt me héél goed! Er komt geel licht vanaf, dus totaal niet blauw, hij is dimbaar en er komt meer licht vanaf dan de lamp die ik er eerst had hangen. Hij is geweldig :) Dimmen is alleen nog niet helemaal kinderziektevrij. Als je hem dimt, dimt hij 'vertraagd' (m.a.w. jij hebt de knop al gedraait, maar het duurt nog 1 of 2 sec. voordat de lamp naar de knop luisterd) en als je de lamp met een te lage dimming aanzet, gaat de lamp niet aan. Je moet ergens in't midden beginnen en dan omlaag dimmen. Hij hangt hier op 't toilet, en ik het ziet er meteen stukken gezelliger uit daar, nu :)
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...