Ga naar inhoud

OV-chipkaart, oftewel hoe maken we het OV nog duurder ...


anoniem

Aanbevolen berichten

  • Reacties 42
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Die truuk werkt alleen in een drukke/volle bus. Voordeel is dat ze in zo'n drukke bus niet of nauwelijks controleren (tenminste ik heb controleurs nog nooit in een echte volle bus zien stappen) // --- [quote:347fb3c647] Als er een controleur instapt en je kaart uitleest, ziet hij geen geldig kaartje en dus krijg je een boete. [/quote:347fb3c647] Dat is de theorie. Ik heb buiten de NS conducteurs nog niemand met een draagbaar apparaat gezien. In de praktijk is het veel erger, want doordat je als klant geen enkele manier hebt om te bewijzen dat je juist hebt ingechecked kun je dus nooit en te nimmer klagen. Daar komt ook nog bij dat de chauffeur/controleur niks voor jou kan doen als de apparatuur je kaartje om welke reden dan ook fout heeft geregistreerd. Ik had laatst echt het geluk dat ik ondanks dat het apparaat in storing stond ik toch mee mocht. Voor het zelfde geld had ik dus mooi een kaartje kunnen kopen, terwijl ik genoeg geld op de kaart had. Overigens ... de NS wil duidelijk niet dat je met de ov-chipkaart reist. Om te mogen reizen moet je de kaart namelijk activeren ... en dat kan alleen op https://www.ns.nl/reizenopsaldo/activeer Laat staan wat die mensen moeten doen die om welke reden dan ook geen internet hebben (ik zie een bejaarde niet speciaal een pc + internet-aansluiting kopen alleen om z'n 65+ pas te activeren). Nog leuk leesvoer zijn de voorwaarden die de NS aan dit geintje koppelt : http://www.ns.nl/media/ros/pdf/Voorwaarden_reizen_op_saldo.pdf Daar tref je zulke aardigheidjes aan dat als er door een defect een uitcheck niet mogelijk was dat je dan het geld op je rekening kunt terug krijgen. Het foute saldo op je chipkaart word dus niet gecorrigeerd en je bent daardoor verplicht op te laden ... En dat geld alleen als je je hele route aan de NS hebt doorgegeven en de NS heeft geconstateerd dat er inderdaad een defect was (ik vraag me af wat ze doen als net dat ene paaltje defect was ... )
Link naar reactie
[quote:036d5765c2="PS"]Ik neem aan dat dat hetzelfde werkt als voorheen met zwartrijden. Als er een controleur instapt en je kaart uitleest, ziet hij geen geldig kaartje en dus krijg je een boete.[/quote:036d5765c2] Hiernaast neem ik aan dat het systeem (dat al je reisbewegingen 7 jaar bewaart) op een gegeven moment ook wel merkt dat je wel erg vaak 0 km reist. Met een geblokkeerde kaart tot gevolg.
Link naar reactie
[quote:b4cfb1355f="JaFO"] Dat is de theorie. Ik heb buiten de NS conducteurs nog niemand met een draagbaar apparaat gezien. [/quote:b4cfb1355f] Het blijft idd een stukje theorie en een kleine pakkans, net als het huidige systeem. Aanpak zwartrijden wordt dan aangevoerd als een van de redenen voor de chip, maar in werkelijkheid is het gewoon een duur prestigeproduct met als uiteindelijk doel onze reiskosten op te krikken. :( Verleden week trouwens voor het eerst tegen een conducteur aangelopen die perse mijn trajectkaart wilde uitlezen. Grappig want volgens alle communicatie van NS hoeven we daarmee nog niet in- en uit te checken. Enige wat de beste man heeft kunnen zien op zijn schermpje is dat ik gerechtigd ben om op het traject amersfoort-zutphen te reizen, maar dat staat ook met grote letters voorop de kaart gedrukt. :D [quote:b4cfb1355f="Supersnail"] Hiernaast neem ik aan dat het systeem (dat al je reisbewegingen 7 jaar bewaart) op een gegeven moment ook wel merkt dat je wel erg vaak 0 km reist. Met een geblokkeerde kaart tot gevolg.[/quote:b4cfb1355f] Ik vermoedt dat men die moeite niet gaat nemen (als privacywetgeving dit al toe laat), zwartrijden heeft toch al plaats gevonden en het analyseren van die data en het blokkeren van kaarten kost waarschijnlijk meer geld. Bovendien koopt een geblokkeerde zwartrijder zo weer een nieuwe kaart en begint het spelletje van voor af aan.
Link naar reactie
[quote:9ba08c9f4e="Supersnail"][quote:9ba08c9f4e="PS"]Ik neem aan dat dat hetzelfde werkt als voorheen met zwartrijden. Als er een controleur instapt en je kaart uitleest, ziet hij geen geldig kaartje en dus krijg je een boete.[/quote:9ba08c9f4e] Hiernaast neem ik aan dat het systeem (dat al je reisbewegingen 7 jaar bewaart) op een gegeven moment ook wel merkt dat je wel erg vaak 0 km reist. Met een geblokkeerde kaart tot gevolg.[/quote:9ba08c9f4e] Je koopt gewoon om de zoveel tijd een anonieme kaart. Nog leuker wordt het als je er voor zorgt dat je een zo groot mogelijke schuld op de kaart achterlaat. Reken maar dat dat hun volgende zorg wordt als het 'zwartrijden' genoeg gedaald is. Overigens claimt men laatst iemand te hebben gepakt die een gekopieerde kaart had. Het schijnt dat ze een dubbele boekhouding hebben waardoor ze kunnen zien dat bij kaart X bedrag Y hoort. Als dat niet klopt en/of te vaak fout gaat (teveel reizen en nooit opladen) dan kan men dus de kaart blokkeren en het slachtoffer oppakken. [quote:9ba08c9f4e] ... in werkelijkheid is het gewoon een duur prestigeproduct met als uiteindelijk doel onze reiskosten op te krikken [/quote:9ba08c9f4e] Dat leek mij eerlijk gezegd vanaf het begin al vrij duidelijk. Zeker toen het nieuws kwam dat ondanks dat de chip 'eenvoudig' gekraakt kon worden en de diverse problemen men toch stug doorging. Ze rekenen hier echt op dat men blindelings incheckt en daar een automatisch aanvul-service gebruikt (zoals de NS die bied). En dan zul je diezelfde problemen zien als bij mobieltjes waar men aan het eind van de maand ineens voor een paar honderd euro gebeld blijkt te hebben ... Grootste nadeel van het systeem blijf ik vinden dat je als klant/reiziger totaal geen verdediging hebt als het systeem een fout maakt. Je moet altijd eerst de boete betalen en zij mogen hun gelijk 'bewijzen'. Ik vraag me af hoe dat gaat als je reiskosten-vergoeding voor je ov-reis moet declareren. Bonnetjes bestaan er niet meer. :( Iemand daar al ervaring mee ?
Link naar reactie
[quote:878cb22da9="JaFO"] Ik vraag me af hoe dat gaat als je reiskosten-vergoeding voor je ov-reis moet declareren. Bonnetjes bestaan er niet meer. :( Iemand daar al ervaring mee ?[/quote:878cb22da9] Bij ons op kantoor is een printje van het transactieoverzicht gelijk gesteld aan het papieren kaartje. Verder mag je eens in de 5 jaar de ¤7,50 voor een persoonljike chipkaart declareren.
Link naar reactie
Zou de belastingdienst dat ook 'goed genoeg' vinden ? En het werkt alleen met een persoonlijk kaartje ... tenminste van die 'anonieme' kun je volgens mij buiten de automaat om geen historie opvragen. Eens in de 5 jaar de 7,50 vergoeden klinkt erg magertjes als je bedenkt dat je iedere 3 jaar een fiets met belasting-korting tot 750 mag aanschaffen.
Link naar reactie
Ik meen dat ze voor dergelijke zaken bij ons altijd aparte afspraken met de fiscus maken. Wij mogen bijvoorbeeld ook onkosten declareren met ingescande bonnetjes en de originele dan weggooien. Op zich gaat het voor de fiscus dat de kosten aannemelijk worden gemaakt, dat kan ook met een transactieoverzicht (denk bijv. aan het declareren van kilometervergoeding). Wel zal je je idd verplicht moeten registreren, maar dat is natuurlijk niet de schuld van de werkgever/belastingdienst maar van de ov-bedrijven die een anonieme kaart niet dezelfde rechten geven. Technisch is het geen enkel probleem om Vergoeding eens in de vijf jaar vindt ik best meevallen, zo lang zou zo'n kaart geldig zijn. Denk dat er genoeg bedrijven zullen zijn, die de eerste aanschaf bij de werknemer neerleggen onder het mom dat de kaart ook prive gebruikt kan worden. Abonneehouders voor woon-werkverkeer krijgen uiteraard wel een kaart van de zaak, maar waarschijnlijk zal je daarmee niet op saldo van de zaak kunnen reizen.
Link naar reactie
  • 2 weken later...
Duurder maken lijkt me niet het doel van de OV-chipkaart. Wellicht is het bedoelt om te zien welke OV-lijnen rendabel zijn, en welke niet. Overigens had je dit bericht op AT5 al gelezen? [url=http://www.at5.nl/artikelen/45242/niet-uitchecken-levert-gvb-veel-geld-op]Niet uitchecken levert GVB veel geld op.[/url]
Link naar reactie
[quote:c7efc978ab="jolo"]Duurder maken lijkt me niet het doel van de OV-chipkaart. Wellicht is het bedoelt om te zien welke OV-lijnen rendabel zijn, en welke niet. [/quote:c7efc978ab] Daarvoor worden er geregeld reizigersonderzoeken/tellingen gedaan om te bepalen welke trajecten het druktst zijn, dit is ook de wijze waarop de verkoop van de strippenkaarten wordt verdeeld. Uiteindelijk doel van het invoeren van een dergelijk duur systeem is uiteraard het verdienen van geld. Op de nette manier zou dit kunnen doordat het veel efficienter werkt dan de ouderwetse strippenkaart (in theorie dan :wink: ) en in combi met goede beveiligingspoortjes zou je het zwartrijden kunnen verminderen. Helaas kiezen de vervoersbedrijven liever voor de makkelijke, minder nette manier, zoals het verdienen aan mensen die vergeten uit te klokken. GVB staat wel lekker te kletsen dat je terug kan vragen en dat het niet de bedoeling is, maar ondertussen weten ze ook wel dat de overgrote meerderheid niet voor 4 euro in de rij bij een loket kan/wil staan. Iemand trouwens bekend of het systeem ook berekend is op reizen die gedeeltelijk via een maandabonnement verlopen? Ik reis nu (nog met ouderwets kaartje) eens per week naar een alternatieve werkplek waarbij de route voor 50% gelijk is aan de route waarvoor ik een abonnement heb. Ik koop dan dus ook een retourtje vanaf een station halverwege de route. Ik mag hopen dat dit straks nog mogelijk blijft?
Link naar reactie
[quote:782779b0d3="aeonfast"]Het is echt een waardeloos ding. Ik moet elke dag met de bus van Drunen naar Den Bosch en terug en dat kost me gewoon ¤5,- per dag. Waardeloos.[/quote:782779b0d3]Zo gek is dat toch niet? Het is wel een aantal zones (4?) dus ook wel een aantal strippen op een strippenkaart. Een 15-strippenkaart is zo'n ¤ 7,50 dus naar verhouding lijkt me het precies te kloppen. Per strip wordt het nog goedkoper als je een grotere strippenkaart koopt volgens mij. Misschien is een abonnement nog goedkoper, dat weet ik eigenlijk niet.
Link naar reactie
[quote:581294e144="Ger"]Zo gek is dat toch niet? Het is wel een aantal zones (4?) dus ook wel een aantal strippen op een strippenkaart. Een 15-strippenkaart is zo'n ¤ 7,50 dus naar verhouding lijkt me het precies te kloppen. Per strip wordt het nog goedkoper als je een grotere strippenkaart koopt volgens mij. Misschien is een abonnement nog goedkoper, dat weet ik eigenlijk niet.[/quote:581294e144] Nou, ik vind het dus wel duur. Ik was voorheen altijd die goedkope strippenkaart gewend en dat was 's ochtends heen (spitsuur) 90 cent, 3 strippen en terug 60 cent, twee strippen.... Gelukkig hoef ik maar een half jaar de OV te betalen, want ik ben in December 18 jaar en dan hoop ik hem van mijn studiefinanciering te kunnen betalen oid. Heb nog niet helemaal uitgezocht hoe dat zit.
Link naar reactie
Nou, ik ben ook aan de OV Chipkaart en tot nu toe alleen maar ellende met het ding. Maar toegegeven, voor een groot deel beginners problemen. - Vergeet om de haverklap uit te checken En dan houd ik die kaart dus desnoods anderhalf uur in mijn hand om het niet te vergeten, en dan nog met dat ding IN mijn hand de tram uitstappen - Aanvaring met conducteur omdat ik de trein er niet mee in mocht. "U hebt hem nog niet geactiveerd, dus u kunt hem nog niet gebruiken" "Nou het was anders geen enkel probleem om er 100 euro op te zetten. Geen woord dat dat niet kon omdat hij niet geactiveerd was, stelletje oplichters" - Ik wilde voorheen nog wel eens kiezen of ik dit keer eerste of tweede klas reisde. Dat kan niet meer, je moet het ding activeren voor een klasse en daar zit je dan aan vast. - Lekker online opwaarderen zodat je er niet mee de hort op hoeft. Ja, online betalen bedoel je. En dan mag je evengoed nog naar een oplaadpunt. Dus wat de toegevoegde waarde voor mij is??? (Ok, de toegevoegde waarde voor de tegenpartij zie ik wel.) Kortom, betalen is geen enkel probleem en er is geen enkele hindernis. Maar om dat geld vervolgens te gebruiken is nog een hele opgave.
Link naar reactie
[quote:6b056e8d81="Ger"][quote:6b056e8d81="aeonfast"]Het is echt een waardeloos ding. Ik moet elke dag met de bus van Drunen naar Den Bosch en terug en dat kost me gewoon ¤5,- per dag. Waardeloos.[/quote:6b056e8d81]Zo gek is dat toch niet? Het is wel een aantal zones (4?) dus ook wel een aantal strippen op een strippenkaart. Een 15-strippenkaart is zo'n ¤ 7,50 dus naar verhouding lijkt me het precies te kloppen. Per strip wordt het nog goedkoper als je een grotere strippenkaart koopt volgens mij. Misschien is een abonnement nog goedkoper, dat weet ik eigenlijk niet.[/quote:6b056e8d81] In brabant kun je voor 3 Euro een dagkaartje kopen ... in de zomervakantie (juli & augustus) is zo'n kaartje ook voor 9:00 geldig. [quote:6b056e8d81] Iemand trouwens bekend of het systeem ook berekend is op reizen die gedeeltelijk via een maandabonnement verlopen [/quote:6b056e8d81] tja ... dat wordt extra lachen voor jou. Je moet dan een persoonlijke kaart kopen (anders mag je geen kortingen e.d. gebruiken) en die kaart moet je vervolgens voorzien van een x bedrag aan saldo. Heb je de pech dat het abbonnement niet herkent wordt ( best mogelijk, want in A'dam hadden ze dat probleem al eens ... ) dan betaal je gewoon de volle mep. En als je dan toevallig niet genoeg saldo hebt dan kun je niet eens aan de terugreis beginnen. Je zou zeggen dat je dan gewoon maar wat extra bij moet vullen, maar dat is geld weggooien en het tegoed is niet onbeperkt houdbaar (als de kaart verloopt dan ben je het kwijt). Grootste probleem van het systeem is namelijk dat je als gebruiker totaal geen controle-mogelijkheid hebt als je onderweg bent en dat niemand je kan helpen mocht er een (tijdelijk) probleem zijn. Je kan nergens (behalve op enkele controle-punten) zien of je abbo er daadwerkelijk op staat en hoe lang het (nog) geldig is. [quote:6b056e8d81] U hebt hem nog niet geactiveerd, dus u kunt hem nog niet gebruike [/quote:6b056e8d81] Het staat wel levensgroot op de chip-plaatsen van de NS ... maar het blijft gek dat je voor de bus/tram/metro geen truukjes hoeft uit te halen om de kaart te mogen gebruiken. M'n vader was er ook tegen dit 'feature' aan gelopen, gelukkig kun je nu nog papieren kaartjes kopen maar het tegoed op de kaart was hierdoor onnodig hoog. Een ander (groter) probleem is dat die activatie alleen on-line kan. Gelukkig heeft de NS het ondertussen versimpelt, maar het blijft te complex voor zoiets simpels. Ook leuk om te weten ... als je via de NS een kortingskaart koopt dan zit dat abbo dus niet op je kaart, tenzij je dat activeert. Hoe de conducteur weet dat je dan toch recht hebt op korting is mij een raadsel want de automaat vertelt doodleuk dat je geen korting hebt (totdat je die activatie/ophaal-cyclus doorlopen hebt). Waarom dat niet gewoon voorgeladen aangeleverd wordt is mij een raadsel, want wat kan daar mis mee gaan ?
Link naar reactie
Ik gebruik hem nu ook niet meer in de trein en ik HEB een kortings 'kaart'. Ik koop nu weer gewoon papieren kaartjes met korting (en blijf dat overigens doen todat het onvermijdelijke moment komt dat het echt niet meer gaat) en laat de Chipknip er bij zien. Dat wordt altijd geaccepteerd. [edit] Nou breekt mijn klomp helemaal. N.a.v. deze tread dacht ik: laat ik het ding dan eindelijk maar eens activeren. Die conducteur laatst zei: "Dat kan hier niet, dat moet op internet" Enfin, ik zit nu dus op internet en wat lees ik? "Ga naar de NS automaat op het station om uw kaart te activeren" Heerlijk. Wat een geweldig ding is het toch. Genieten met een hoofdletter G. [edit]
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...