Ga naar inhoud

OV-chipkaart, oftewel hoe maken we het OV nog duurder ...


anoniem

Aanbevolen berichten

Voor diegenen die nog niet het *eh* genoegen hebben gehad om van dit onding gebruik te moeten maken zou ik maar een ding aanraden : leer fietsen of haal je rijbewijs en koop een auto/brommer ... Dit ding vraagt namelijk om ongelukken als het straks echt landelijk is ingevoerd. De 'leuke' punten samengevat : = de chip is in principe gekraakt, wachten is alleen nog op een 'gebruikersvriendelijke' hack ... = je loopt de kans dat je abonnement niet herkent wordt waardoor je door de 'handige' poortjes niet wordt doorgelaten ... (dit is in Amsterdam al een probleem!). Het geld schijn je via de bureaucratie terug te kunnen krijgen er is dus geen 'snelle' oplossing ... = de automaten zorgen ervoor dat je kaart een heel makkelijk gejat kunt worden tijdens het oplaad proces. De kaart ligt namelijk in een open vak buiten je eigen zicht (invoer pinpas en het scherm zitten aan de 'foute' kant). Om maar te zwijgen over de mogelijke data-corruptie als je de kaart er te vroeg pakt. = de bediening van de automaten is zo onvriendelijk als maar kan zijn, aangezien je precies op het juiste moment de kaart in het vakje moet leggen = je hebt geen enkele mogelijkheid om te controleren of je kaart goed is. De enige controle die je hebt zijn de check-in punten (waar het te laat is) en de enkele (blauwe) lezer waar je in het kunt controleren wat je tegoed is en wat je laatste acties waren. Aangezien dit ding altijd deze info toont kunnen je mede-reizigers dus ook meegenieten ... = het tegoed dat je op je kaart hebt staan krijg je alleen terug als het meer dan 2,50 is en het kan alleen op een beperkt aantal plaatsen geregeld worden. = het is onmogelijk bij de chauffeur je kaart op te laden ... = er wordt een ongeloofelijke hoeveelheid data verzameld waar je op alleen iets tegen kunt doen door van iedere vorm van abonnement af te zien. = de kilometer-kosten zijn ondoorzichtig (in theorie kan iedere vervoerder andere kosten rekenen). Dat betekent dat je pas aan het eind van je reis weet hoeveel die reis je daadwerkelijk heeft gekost. Dat wordt dus nog 'leuk' als zo'n betaal-automaat niet werkt ... = bij elk stuk van je reis wordt eerst 4 euro afgeboekt om aan het eind weer op je kaart bijgeboekt te worden. Dat is de theorie ... Is er iets positiefs ? Misschien ... in theorie is het mogelijk om voor +/- 3 euro (de huidige kosten van een 'anonieme' kaart) een reis te maken. Dus tenzij de NS iets verzint reizen we straks wel heel goedkoop van maastricht naar amsterdam (zo lang je niet hoeft over te stappen, en anders koop je een stapeltje van die wegwerp-kaarten). Aangezien alleen de conducteurs een mobiel lees-apparaat schijnen te krijgen is het vrij makkelijk te claimen dat je je van geen kwaad bewust was want je kon toch niet zien dat er fout was afgeboekt ? Samengevat : het is veel te duur, niet bepaald veilig en compleet onoverzichtelijk (tenzij je bereid bent je privacy te grabbel te gooien).
Link naar reactie
  • Reacties 42
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Tja ik woon in Groningen en hier zijn die dingen nog niet ingevoerd. In principe heb ik niets tegen het idee van zo'n kaart zolang de techniek goed is en het niet minder practisch werkt als de huidige voorzieningen. Alleen het privacy aspect kan een probleem zijn maar dat moet technisch op te lossen zijn door gewoon niet de identiteit van de reiziger aan een reis te hangen. Dat ze doodleuk doorgaan met het gebruik van een zwaar verouderde en gehackte chip is natuurlijk absurd en als ik je verhaal lees ben ik heel dankbaar dat ik nog niet met het openbaar vervoer hoef te forenzen.
Link naar reactie
Alleen aan de 'anonieme'/'wegwerp'-kaart zit geen identiteit vast ... als je met contant geld kon betalen, maar aangezien dat (nog?) niet werkt is het dus geen kunst aan om ook die gegevens straks aan jou te koppelen. Zodra je een of andere kortingskaart of trajectkaart wilt wordt elke reis die jij maakt geregistreerd. En zoals gezegd ... elke reis die je hebt gemaakt staat op de chip op de kaart. Ik heb geen idee hoe ver die historie teruggaat, maar de 'saldo-lezer' laat de 10 laatste reizen zien. Het zou me niks verbazen als die historie nog verder gaat. Daarnaast is er (voor zover ik weet) geen mogelijkheid om te voorkomen dat de saldolezer ook je andere reizen laat zien. Dus als je je mede-reizigers niet wilt laten 'meegenieten' zul je dus (onnodig) lang moeten wachten. m.a.w. : 'anoniem' reizen is straks per definitie onmogelijk Reken maar dat men daar misbruik van gaat maken, want er is niks dat jij er tegen kunt doen als het te laat is. De enige taktiek die zou kunnen werken is het delen van je kaart met zoveel mogelijk anderen. Nog een nadeel ... iedereen die wil reizen moet de kaart hebben. Er is dus geen mogelijkheid om zoals nu bij de NS voordeel-uren kaart met meer personen gebruik te maken van de korting. Ach .. dat ze met diezelfde chip doorgingen was te voorzien. De politici hebben totaal geen idee waar ze het over hebben, want er is er geen een die met het OV reist en daarnaast heeft niemand de ballen om een investering van deze orde van grootte terug te draaien. Kijk maar naar die Noord-zuidlijn in Amsterdam. Ondanks alle gebreken en fouten gaat men gewoon door met zakkenvullen. Anyways ... Weet je wat echt makkelijk reizen zou zijn ? Gewoon het hele ov gratis maken ... Scheelt miljarden aan controle-apparatuur en administratie. Maar daar kunnen de zakkenvullers natuurlijk geen geld aan verdienen ...
Link naar reactie
[quote:67658d7629="JaFO"]Anyways ... Weet je wat echt makkelijk reizen zou zijn ? Gewoon het hele ov gratis maken ... Scheelt miljarden aan controle-apparatuur en administratie. Maar daar kunnen de zakkenvullers natuurlijk geen geld aan verdienen ...[/quote:67658d7629]Tja daarvoor zouden ze heel het privatiserings gebeuren moeten terug raaien, en dat zie ik zo snel niet gebeuren. Daarnaast denk ik niet dat de basparing de kosten dekken, ook verlies je dan weer bannen en die mensen betalen ook belasting... Het is een mooi idee maar uiteindelijk zou het alsnog uit onze eigen portomonee komen. Het zou wel de uitstoot verminderen omdat als mensen er toch voor betalen ze eerder geneigd zouden zijn om de trein te nemen ipv de auto (wat ook weer minder geldopleverd voor de overheid door verminderde acsijns inkomsten).
Link naar reactie
[quote:8256d6a7e8="JaFO"]En zoals gezegd ... elke reis die je hebt gemaakt staat op de chip op de kaart. Ik heb geen idee hoe ver die historie teruggaat, maar de 'saldo-lezer' laat de 10 laatste reizen zien. Het zou me niks verbazen als die historie nog verder gaat.[/quote:8256d6a7e8] De reisgegevens moeten [url=http://webwereld.nl/nieuws/50921/klantvriendelijkheid-moet-ov-chipkaart-redden.html]zeven jaar[/url] bewaard worden: [quote:8256d6a7e8]Het rapport gaat ook in op de privacyproblemen rond het OV-chipkaartproject. Zo wijzen de onderzoekers erop dat persoons- en reisgegevens goed worden gescheiden. Dat is belangrijk, omdat Trans Link Systems de reistransacties [b:8256d6a7e8]zeven jaar[/b:8256d6a7e8] moeten bewaren om aan de fiscale wetgeving te voldoen.[/quote:8256d6a7e8]
Link naar reactie
ik snap niet waarom ze al dat soort dingen niet 'gewoon' koppelen aan je bankrekening en dus je pinpas. Die kan je dan overal gebruiken en loop je niet met 100.000 verschillende pasjes in je portemonnee. Het opwaarderen kan je dan met je eigen pincode doen. Iedereen heeft er 1 en hoeft dus niets meer aan te vragen... of denk ik nu te simpel?
Link naar reactie
tja ... maar dan verliezen al die bedrijven weer hun investering/banen. Kijk maar eens naar de chipknip en pinpas. Waarom hebben we twee systemen om (digitaal) geld uit te geven ? (en dan noem ik niet eens de duizend-en-1 mogelijkheden om on-line te betalen). En stel je voor ... als je dan je pinpas verliest dan kun je helemaal niet meer reizen. Dus wat dat betreft is het best handig als alles z'n eigen pas-systeem heeft. De grootste ellende is dat je het geld dat je op een pasje hebt staan niet kunt verplaatsen tussen de verschillende systemen zonder bureaucratische ellende.
Link naar reactie
[quote:b7559202e0="JaFO"]Anyways ... Weet je wat echt makkelijk reizen zou zijn ? Gewoon het hele ov gratis maken ... Scheelt miljarden aan controle-apparatuur en administratie. Maar daar kunnen de zakkenvullers natuurlijk geen geld aan verdienen ...[/quote:b7559202e0] Grote nadeel is dat dan alle bussen/treinen dan uitpuilen omdat toch iedereen voor een halte instapt omdat het gratis is. Laat dat nu juist hetgeen zijn waar de NS op mijn traject zo goed mee doet: altijd zitplaats voor je geld. Bovendien betalen we dat gratis ov toch wel via de belasting, dan liever dat mijn werkgever m'n abbo betaald. Iemand trouwens al ervaring met een chipkaart via de werkgever, kan dat? Heb namelijk geen zin om dadelijk op eigen rekening zo'n kreng te hebben en dan elke maand met m'n werkgever en/of vervoerder te ruzieen over alle foutieve mutaties die dat systeem heeft afgeschreven.
Link naar reactie
Je zou een tweede kaart kunnen kopen/aanschaffen. Eentje voor je werk en eentje voor 'prive'. Maar dan nog zit je met het probleem dat je bij fouten/problemen totaal geen bewijs hebt. Net als bij de pin-automaat ligt het bewijs alleen bij diegene die het registreert en heb jij zelf geen enkele manier om dit te ter plekke te controleren voordat het te laat is. De eninge manier om jouw gegevens in te zien is je aanmelden bij de website van Ov-chipkaart, maar dan nog kun je alleen achteraf via de bureaucratische weg protesteren. Dus niet net als bij de strippenkaart even bij de chauffeur vragen of hij opnieuw wil stempelen als de *beep* de tijd/datum fout had staan ... Ja jongens (en meisjes) ... dat wordt straks nog lachen. [quote:b464edd95d] Grote nadeel is dat dan alle bussen/treinen dan uitpuilen omdat toch iedereen voor een halte instapt omdat het gratis is. [/quote:b464edd95d] De verstokte automobilist die elke dag doodleuk in dezelfde file gaat staan krijg je alleen uit die auto als je hem zijn rijbewijs afneemt zijn auto verkoopt en verbied ooit nog te gaan rijden ... En neem anders maar eindhoven als voorbeeld Met gratis vervoer voor studenten, bejaarden en ukkies tot 12 jaar is er echt niks te merken dat de bussen vol zitten, tenzij je op een van de drukke trajecten tijdens spitsuur kiest ... maar die bussen zaten al vol voordat het 'gratis' werd.
Link naar reactie
  • 5 maanden later...
[quote:3f56b1c689="JaFO"]Alleen aan de 'anonieme'/'wegwerp'-kaart zit geen identiteit vast ... als je met contant geld kon betalen, maar aangezien dat (nog?) niet werkt m.a.w. : 'anoniem' reizen is straks per definitie onmogelijk[/quote:3f56b1c689] Ben naar aanleiding van dit topic (en omdat ook ik verplicht ben om die OnVeilig-kaart te gaan gebruiken) op onderzoek gegaan. Een anonieme chipkaart kan gewoon van saldo voorzien worden met gebruik van muntgeld :D Anderzijds is het wel zo dat je ook in dat geval "gezien/gevolgd" wordt dankzij de vele camera's op en bij stations. En wat dacht je van het mobieltje? ook daarmee ben je tamelijk precies te volgen, ook al heb je een prepaytelefoon. Dus echt anoniem reizen is bijna onmogelijk, al was het maar vanwege de vele aanwezige camera's waarvan niemand weet wat er met die beelden gedaan wordt...
Link naar reactie
mobieltje kun je ook uit zetten ;) Bovendien mogen ze (nog) niet persoonsgegevens opvragen om te kunnen achterhalen wie/wanneer een ov-kaart gebruikt heeft. Aan de andere kant is dat pas achteraf door een rechter besloten .... dus daar heb je niks aan. Anyways ... over vervelende dingen gesproken. Laatst in Amsterdam meegemaakt wat het scenario is als er een omleiding of vervangend vervoer is op een traject. In mijn geval was het metro 51 maar beperkt deel van het normale traject reed. Je mag dan lettelijk voor elke extra meter betalen en je moet inchecken/uitchecken zoals dat bij een reguliere overstap zou moeten. Dat is dus omslachtig, onoverzichtelijk (want de reiskosten zijn anders) en nog ook duurder doordat je per overstap een instap-tarief betaalt naast de extra kosten vanwege de (langere) omweg. :( Ik blijf de dagkaartjes zoals je ze in brabant kunt krijgen een stuk makkelijker vinden dan dat hele ov-chip gebeuren.
Link naar reactie
  • 2 weken later...
je vergeet dat met de OV chipkaart retourtickets in de trein niet meer bestaan. je betaalt altijd 2 enkeltjes. word dus nog duurder. eerlijk gezegt zie ik echt geen enkel voordeel van de OV kaart. ipv tickets halen moet je nu dat ding opladen, blijft lastig. in de bussen hangen nu wel oplaad modules die het 95% van de tijd niet doen. fantastisch. verder duren alle busreizen opeens een stuk langer omdat de scanner voor uitstappen nou niet echt gevoelig is. je staat soms een halve dans voor dat ding te doen voor hij de kaart leest
Link naar reactie
Maar minister Eurlings zei laatst dat het niet duurder was geworden en dat het invoeren dus gerust door kon gaan ... :( Het ergste aan het hele systeem vind ik nog dat je zelf geen enkele manier kunt controleren of je genoeg hebt voor de hele reis. En als je dan eens een keer vergeet uit te checken of verkeerd inchecked (want ieder vervoermiddel kent z'n eigen paaltjes om het 'simpel' te houden) ... dan is er geen mogelijkheid om dat terug te draaien. Dat het bij studenten lijkt te werken (als ze de kaart gebruiken heet dat ;)) is alleen maar omdat zij voornamelijk gratis reizen en dus niet of nauwelijks met het opladen te maken kriijgen. En had ik al gezegd dat de NS het lekker moeilijk maakt ? Opladen gaat makkelijker dan bij de metro in A'dam (maar dat kon ook niet echt slechter). Aan de andere kant moet je voor de NS schijnbaar je kaart speciaal geschikt laten maken (die appareten zijn zeker 'speciaal' of zo). En daarnaast kun je bij de automaten niet zowel kaartjes kopen en het opladen als 'extra product' kiezen. Dat zijn echt twee losse handelingen ondanks het feit dat je voor 1 apparaat staat. Ik heb echt het idee dat het veel goedkoper is om het gehele OV gratis te maken dan alle techniek en administratieve rompslomp en bureaucratie en controleurs en god weet nog wat allemaal ze erbij moeten halen om de ov-chip te laten werken. Enige nadeel is dat het geen (extra) werk oplevert ... maar of dat al die ellende waard is van die anderhalve zwartrijder die ze hiermee afschrikken ?
Link naar reactie
  • 1 maand later...
Een vervolg ... OV-chipkaart ... of hoe maken we het reizen per ov nog duurder en ingewikkelder. (1) ieder vervoerder is vrij het kilometer-tarief in te stellen. Dat betekent dus dat als je in amsterdam 6 cent/kilometer telt, maar dat je vervolgens in een andere regio (regio arnhem : 11 cent/km!) meer gaat betalen voor dezelfde afstand. Overigens is dit niet veel anders dan het gerommel met zones bij de strippenkaart (zoals regio eindhoven waar de zones een aantal jaren terug verkleind zijn). Het is alleen een stuk onoverzichtelijker. (2) je betaalt naast de borg (4 euro voor bus/tram/metro, 20 euro voor trein) een instap-tarief van 78 cent. Voordeel is dat dit wel landelijk is vastgesteld ... nadeel is dat het bij elke overstap opnieuw moet betalen als je langer dan een half uur moet wachten (oftewel : iedere lijn met 1 uurs diensten kost je extra) (3) de kosten voor de kaart zelf zijn volledig vrij te bepalen door de vervoerders. Wat betekent dit ? GVB rekent je 3 Euro voor een anonieme kaart. Hermes/Connexion rekenen 7,50 voor hetzelfde product. Ja dames en heren, we krijgen dus hetzelfde gedonder als met paspoorten,rijbewijzen, etc. De nieuwe melkkoe is nu ook door de vervoerders ontdekt. (4) de kilometer-heffing wordt nergens verplicht geregistreerd ! De algemene site verwijst doodleuk naar de vervoerders ... die vervolgens schijnbaar niet verplicht zijn om het tarief ook daadwerkelijk te vermelden. Ik krijg hier echt het vermoeden dat we maandelijks verhogingen gaan zien. (5) er komt een speciaal informatie-pakket voor 'laaggeletterden' ... http://www.nu.nl/binnenland/2257727/extra-uitleg-ov-chip-laaggeletterden.html Ik vraag me af of ze de hele rekentruuk aan die mensen uitgelegd krijgen, want zelfs voor mensen die kunnen lezen is het uitzoeken van de daadwerkelijke kosten een hele klus. (6) bij het OV-loket staan klachten over de ov-chipkaart op nr 1 & 2 http://www.ovloket.nl/
Link naar reactie
Het blijft van de zotte. Dat de strippenkaart vervangen wordt voor een modernere variant kan ik nog wel begrijpen. Maar wat er nu is/komt levert me enkel nadelige privacy en kosten effecten op. Ik bedoel, als ik nu naar de eerstvolgende stad ga met de trein ben ik een paar euro kwijt. Wat een wegwerpkaart gaat kosten maar in de andere gevallen moet ik aanschafkosten betalen plus 20 euro borg. Dan moet je flink duimen drukken dat er geen technische problemen ontstaan... Daarnaast heb ik regelmatig vrienden uit duitsland op bezoek. Die kunnen nu meeliften op mijn strippenkaart. Die moeten ook extra gaan dokken :s
Link naar reactie
// meeliften op kaart ... Dat is inderdaad nog zo'n nadeel. Voor een gezin met kinderen wordt dat dus nog erger, want dan kunnen ze dus per gezinslid zo'n kaart kopen en aanvullen. In theorie zouden 'toeristen' een wegwerp-kaart met een 'dagproduct' kunnen kopen. Helaas is de informatie-voorziening op dat punt nog onduidelijker. De officieele ov-chipkaart site vermeld al niet eens de kosten van 'anonieme' chipkaarten en maakt (net als de advertentie) reclame met de persoonlijk chipkaarten . // Ik had laatst geprobeerd uit te zoeken wat de kilometer-prijs is die ze berekenen. Helaas doet de officieele site niet aan makkelijke overzichten, maar verwijst men doodleuk door naar de diverse vervoerders ... die dan schijnbaar op geheel vrijwillige basis de kosten ergens op hun site vermelden ( Hermes deed dat bijvoorbeeld niet en dat terwijl je dat ding wel al kunt gebruiken). Vervolgens heb ik gewoon het ovloket opgezocht ( http://www.ovloket.nl/ ) en gewoon 'geklaagd' dat er geen overzicht was van de echte kosten. Ik had eigenlijk helemaal geen antwoord verwacht maar kreeg desondanks toch een net overzicht. Houd rekening met het vaste instap-tarief van 78 cent bij het berekenen van de ritprijs ! Overzicht uit het document dat ik heb gekregen (met dank dus aan het OV Loket) : [quote:2c8638cd30] Concessiegebied - Kilometerprijs Stadsregio Amsterdam - 10,4 Stadsregio Rotterdam - 12 Haaglanden tram & bus - 13,1 RandstadRail Den Haag CS - Laan van NOI - 13,1 RandstadRail Laan van NOI - Pijnacker Zuid - 15,3 Stadsregio Twente - 14 Stadsregio Arnhem Nijmegen - 11 Stadsregio Eindhoven - 10 Friesland - 12 (tijdelijk 10) Groningen - Drenthe - 12,5 (hov 14,5) Overijssel - 12,5 (hov 14,6) Gelderland bus - 12,5 Noord-Brabant - 11,5 Zeeland Noord en Midden - 12,5 Zuid-Holland - 11,8 Noord-Holland - 10,4 Qliners Waterland - 13,5 Dordrecht - 13,6 Lelystad - Vaste ritprijs¤ 1,09 Almere - 10,4 BRU (Utrecht) - 12 (2009) [/quote:2c8638cd30] De tarieven voor treinen zijn nog steeds niet bekend, dus reken maar dat dit net zo onduidelijk gaat worden als bij het overige ov. Wat je hier al ziet gebeuren is dat de 'consessie-verlener' in tegenstellingen tot het 'oude' zone-stelsel nu heel makkelijk de tarieven kan (en gaat) wijzigen. Verschillen zijn (IMHO) gigantisch, want het laagste tarief is 10ct/Km en het hoogste 15,3 ct/Km Dat is dus 50% duurder ! Nu heb ik geen idee hoe de zones lagen in de getroffen regio's, maar het lijkt mij heel sterk dat dit echt 'gemiddeld goedkoper' zal worden zoals de propaganda dat blijft beweren. Ik heb zelf al meegemaakt dat de automaten in de bussen hier in eindhoven gewoon in storing stonden (ach het is nog niet verplicht ... ), maar gezien het gebrekkige onderhoud dat Hermes/Connexion uitvoert op de informatie-voorziening van de bussen vrees ik het ergste. tja ... makkelijker konden ze het inderdaad niet maken. Wel duurder, onoverzichtelijker en met de bewijs van betaling compleet in handen van de partij die het vervoer regelt (je kunt namelijk zelf alleen achteraf klagen en hopen op een vergoeding). Ik ben al lang blij dat er bij bussen geen poortjes zijn ... btw : ik zag in Parijs dat men daar gewoon als zwartrijder door een poortje kan. Het is een kwestie van goed timen en snel achter iemand aan lopen. Dus dat smoesje dat het aantal zwartrijders naar 0 terug zou gaan kan ook de wereld uit.
Link naar reactie
Op wikipedia staan deze kilometertarieven wel vermeld. http://nl.wikipedia.org/wiki/OV-chipkaart#Tarieven Ik denk dat mijn moeder zich achter de oren krabt als ze weer naar de dierentuin wil met de kleinkinderen... [quote:a7a4f9745d]Een OV-chipkaart moet minimaal het instaptarief als saldo hebben. Ook bij reizen in groepen (e.g., oma met 3 kleinkinderen) moet elke kaart minimaal ¤ 20 saldo hebben voor een treinreis.[/quote:a7a4f9745d]
Link naar reactie
Ah ... goed dan hebben we er een alternatieve informatei-bron bij. Het blijft een doodzonde dat diegenen die er verantwoordelijk voor zijn er alle moeite voor lijken te doen om het zo onduidelijk mogelijk te maken. Ik vraag me af of die apparaatjes die de conducteurs tegenwoordig hebben ook los te koop zijn. Het is zo verdomd onhandig dat je pas als het te laat is kunt zien of je genoeg geld hebt om te reizen (laat staan over de reis terug). Vergelijk met de papieren treinkaartjes die je zelfs de dag van te voren kunt kopen ... waarmee dat zogenaamde 'snelle incheck'-voordeel van de chipkaart meteen wegvalt voor een ieder die zich voorbereid op een reis. btw : in de bus/tram/metro kun je wel inchecken met 0 Euro op je kaart (heb ik zelf al meerdere malen gedaan). Aan de andere kant lijkt de NS zowiezo zich al apart te gedragen (waarom die 'activatie' ?) dus het zou best kunnen. Maar dat het reizen voor gezinnen complex en duurder wordt staat nu al vast, terwijl de politiek dit blijft ontkennen. Er is dus alweer een reden om een (grotere) auto te kopen ipv van het ov te 'genieten'. En als laatse nog een link (uit het wikipedia-pagina) met overzicht van klachten zoals die door (o.a.?) GroenLinks geregistreerd zijn : http://www.ov-chipklacht.nl/site/198/index.html Jawel ... makkelijker konden ze het inderdaad niet maken, wel moeilijker/duurder/onoverzichtelijker/etc. De website 9292ov.nl meld voor amsterdam (en mogelijk andere trajecten) al de kosten voor het reizen met ov-chipkaart.
Link naar reactie
  • 4 weken later...
Het is misschien slecht gedacht, maar als je met de bus gaat en je checkt in, je loopt door naar achter in de bus en je checkt weer uit. Je gaat daarna gewoon richting je bestemming, maar je checkt daarna niet meer uit, want dat heb je al gedaan toen je instapte. Kan dit gewoon? ik zie mensen namelijk het regelmatig doen.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...