Ga naar inhoud

videokaart gedeeld of apart voor videobewerking?


anoniem

Aanbevolen berichten

Goedendag, ik heb een laptop die ik graag wil kopen echter twijfel ik nog aan de verwerkingssnelheid van de laptop. Ik heb een budget van 500 euro en wil graag een samsung kopen met een intel i3 processor, een nvidia kaart van 1 gb en 4 gb ram. Ik weet dat ik natuurlijk voor nog veel beter kan gaan maar mijn budget is niet toereikend. Kan ik beter een i5 processor kopen met een gedeeltelijk grafisch geheugen of een nvidia kaart die inschakelt wanneer het nodig is. Wie kan mij raad geven?
Link naar reactie
Ik zou voor een i5 gaan met een niet een shared videokaart. Want kijk maar naar de systeemvereisten van video programma's die hebben echt eisen voor videobewerking. Zeker als je met avchd gaat werken. BV avid http://www.tgamelkoorn.nl/avid.html Adobe http://www.adobe.com/nl/products/creativesuite/mastercollection/tech-specs.html magix http://www.magix.com/nl/video-deluxe/plus/systeemeisen/
Link naar reactie
[quote:33b4c07411="jgbteg"]Ik zou voor een i5 gaan met een niet een shared videokaart. Want kijk maar naar de systeemvereisten van video programma's die hebben echt eisen voor videobewerking. Zeker als je met avchd gaat werken. BV avid http://www.tgamelkoorn.nl/avid.html Adobe http://www.adobe.com/nl/products/creativesuite/mastercollection/tech-specs.html magix http://www.magix.com/nl/video-deluxe/plus/systeemeisen/[/quote:33b4c07411] De antwoorden zijn behoorlijk verhelderend. Uiteraard ben ik van mening dat een i5 en een aparte videokaart veel beter is dan een gesharede maar ik moet concessies doen gezien het feit dat ik maar een laag budget heb en helaas niet van twee walletjes kan eten hoe graag ik dit ook wil. Ik ben niet geinteresseerd in het spelen van games maar wil de laptop puur gebruiken voor internet, office en af en toe eens een video maken van mijn opgenomen video (nu nog een oude sony met bandjes later misschien een hd camera). Ik dacht dus eigenlijk dat een i3 met een 1 gb videokaart van nvidia (die alleen inschakelt wanneer nodig) dit kon trekken maar het is dus beter om naar een betere processor uit te kijken en concessies te doen mbthet grafische gedeelte.?
Link naar reactie
In principe kun je beter een laptop kopen met een nvidia kaart die inschakelt als het nodig is: een dergelijke gpu kan bepaalde bewerkingen die veel gebruikt worden bij video editing veel sneller uitvoeren dan de snelste cpu momenteel. Maar je moet goed kijken wat je nodig hebt: het is een software terrein dat nog behoorlijk in ontwikkeling is en met het ene programma kun je wel gebruik maken van zo'n nvidia gpu en met andere niet. Ook niet elke gpu van nvidia is geschikt. Overweeg je het op de gpu te gooien: kijk dan goed bij de opgave van de software maker welke gebruikt kan worden. Overigens kun je ook heel goed video editen op cpu kracht, enkel een mogelijk vlottere verwerking mis je dan. Je moet dan dus wat concessies t.o.v. wat met een gpu wel mogelijk was geweest doen, zoals realtime previewen of meer sporen.
Link naar reactie
Met andere woorden, binnen het gestelde budget is het gewoon niet mogelijk om een geschikte grafische kaart die fatsoenlijk video encoding zou versnellen te nemen. Dus ik zou toch echt gaan voor de i5 met geintegreerde graphics. Als je budget 1000 euro was heeft Jaap misschien gelijk (als je uberhaupt de allernieuwste software zou gebruiken die bijvoorbeeld CUDA ondersteunt), maar met jouw budget dus niet.
Link naar reactie
  • 2 weken later...
Ik zelf doe heel veel video bewerking op de computer. Daardoor kan ik wel stellen dat ik enige evaring heb opgedaan. Het belangrijkste van video bewerking is de snelheid van je processor en van de harde schijf. Een grafischekaart of videokaar is daar ondergeschikt aan. Kijk even in mijn specs en beoordeeld mijn computer. Voor eventuele beoordeling van mijn films, kijk even op Youtube en naar manege schanswijk.
Link naar reactie
Je gaat hiermee voorbij aan software die de gpu gebruikt juist doordat die in bepaalde gevallen geschikt is om veel sneller te werken. M.a.w. het heeft als je er ruig mee aan de slag wilt best zin om even verder te kijken: met geschikte software kun je grappen uithalen i.c.m. een gpu die met geen enkele cpu van gelijke prijs mogelijk zijn. Misschien voor de veeleisende editor, zeker.
Link naar reactie
Ik werk met Adobe premiere cs5. Als je het niet zo nauw neemt met de kwaliteit van de films en window Movie Maker wilt gebruiken, wat al door Windows wordt mee gelevert, is een laptop van ¤500 ruim voldoende. Wil je profesioneel gaan werken dan zou ik zo wie zo geen laptop aanraden maar een degelijke computer die je bij de compouterboer zelf kan samenstellen met een grote sata harde schijf van minimaal 500gb. Zeker als je de films in HD wilt maken.
Link naar reactie
[quote:d008403d50="gerben"]Zoek jij dan eens een laptop uit, met daarin een videokaart die voor dergelijke bewerkingen geschikt is. Ik betwijfel of dat kan met een budget van 500 euro, maar wellicht kun jij me overtuigen van het tegendeel. Wellicht kan TS nog even aangeven welke software hij precies gebruikt.[/quote:d008403d50] Mijn punt is meer dat als je weet wat je wilt met videobewerking en dit iets veeleisends is, je moet kijken of je een gpu ervoor kunt vinden. Doordat die met de juiste software momenteel kunnen wat je met een cpu pas bij een andere orde voormekaar krijgt. Opvallend is gewoon dat zelfs relatief eenvoudige gpu's dit al voormekaar boksen. Ik heb zelf een, absoluut low budget, 8400GS (paar euro tientjes) in actie gezien, die een Core2Duo @ 2,4 GHz (zeker dubbel zo duur) volledig wegspeelt. Het kan echter best zijn dat in het absolute budget segment van laptops en 500 euro is er niet ver boven net geen gpu ervoor te vinden is, maar misschien ook wel.
Link naar reactie
Denk er iig om dat laptop schijven doorgaans (minimaal) 1 stap trager zijn dan desktop schijven en ook duurder. En werken en be-werken op 1 schijf is bij video niet optimaal, vooral renderen met preview gaat zo meestal mis. Je wilt dus eigenlijk een externe HD erbij hebben op USB3 of nog beter E-sata, dat betekent dat je laptop bij voorkeur ten minste 1 usb3/E-sata aansluiting moet hebben zodat je daar (later) een rappe en grote schijf aan kunt hangen, usb1/2 is te traag en vreet te veel cpu bronnen om een verbetering te geven. Videobewerken met previews op de ingebouwde laptopschijf van een budget laptop is gedoemd te mislukken. Voor wat betreft de cpu/gpu: renderen door de gpu is nog steeds experimenteel en geen gemeengoed, met jouw budget is het twijfelachtig of dat wel gaat lukken. Voor videobewerken gelden eigenlijk maar 2 eisen: een zo snel mogelijke cpu en veel,snelle, harde schijfruimte. Voor wat betreft de cpu: om HD video weer te geven is een cpu snelheid van minimaal 2 Ghz nodig, althans dat was tot voor kort het geval, met de ingebakken hd-graphics van intel zou het ook op lagere snelheden moeten lukken, ik heb er geen ervaring mee... Let hier wel op, er zijn een aantal modellen die niet de HD-graphics engine hebben. Voor wat betreft dual core/quad core: (heel) veel video software is nog steeds niet echt goed geoptimaliseerd voor dual of quad core en draait dus op 1 cpu core, in dat geval is dus alleen de pure cpu snelheid bepalend voor de snelheid waarop het video programma draait en dan geld dus alleen nog maar hoe sneller (in Ghz) hoe beter. Afhankelijk van de software die je gaat gebruiken kan een quad core dus wel of geen voordelen hebben boven een dual core. Doorgaans zijn de betere/duurdere software pakketten beter in het dual/quad core verhaal. Als je een idee van de software hebt die je wilt gaan gebruiken is het zeer raadzaam om de website te bezoeken en na te gaan wat de minimale eisen voor het pakket zijn, kijk daarbij goed of deze eisen ook gelden voor HD-video. Als je totaal geen idee hebt: Adobe premiere elements of Magix video deluxe zijn de moeite waard en acceptabel kwa prijs, Magix heeft daarbij iets lagere systeem eisen. Ik wil je pessimistisch zijn maar voor beide word voor hd-video minimaal een dual core 2.8 Ghz (voor premiere een 3 ghz) aanbevolen, deze eisen lopen wat achter bij de laatste i3-i5-i7 ontwikkeling en kunnen waarschijnlijk met de nieuwere cpu's wat naar beneden worden bijgesteld maar zijn een teken aan de wand: HD video bewerken vreet cpu bronnen. Voor gewone standaard definitie video is het hele cpu verhaal bijna niet van belang want dat lukt tegenwoordig bijna altijd wel met previews en realtime renderen, de voorkeur/eis voor een aparte harde schijf blijft echter wel en zeker als je de gewone video wilt gaan capturen via een capture device (analoog/digitaal omzetter) Als je Sony camera van nu een DV-camera is loont het de moeite om te kijken naar een firewire poort op de laptop alhoewel deze helaas bijna uitgestorven is. Voor een dv camera is firewire de manier om video op je laptop te krijgen in de originele kwaliteit zoals deze op de dv-bandjes staat. Als de laptop geen firewire heeft zul je vooraf een mogelijkheid moeten zoeken om firewire toe te voegen aan je laptop, dat kan bv met een pcmcia/exprescard maar dan moet dat slot wel in je laptop zitten en dat is ook niet altijd het geval(bij budget modellen bijna nooit). Als dat allemaal niet gaat zul je terug moeten vallen naar analoge capture via USB en dat kan goed gaan met redelijke kwaliteit maar er is een hoop meuk op de markt die inferieure resultaten geeft. Weet je wel zeker dat je een laptop wilt en geen gewone desktop?....
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...