Ga naar inhoud

oude camera-opnames naar pc


anoniem

Aanbevolen berichten

Ik ben begonnen om mijn oude HI-8 camera opnames over te gaan zetten op mijn pc. Dat gebeurt op een opnieuw ingerichte Medion MD 8008 met XP prof. Verder zit er vrijwel niets op. Ik gebruik nu Windows Moviemaker XP voor het capturen. Mijn aansluitingen: Van mijn HI-8 camera gaat een S-video OUT naar een S-video IN op een Sony digitale camera (PC110E). De audio OUT (rood en wit RCA) op de HI-8 gaat naar een Analoge AV-IN/OUT (3.5mm (3 rings /4 laags) - aansluiting op de Sony digitale camera. Vervolgens gaat er een 4-pins firewire OUT van de Sony camera naar een 4-pins IN op de pc. Als ik Moviemaker open dan krijg ik dus het videobeeld van de HI-8 via de Sony digitale camera binnen en kan ik de band gaan kopiëren. Ik gebruik de instelling Beste kwaliteit (avi 720 x 576). Uiteindelijk bekijk ik het resultaat via de WMP. Als hij klaar is dan heb ik ongeveer 1.3 Gb voor een bandje van 1.30 uur (14 Mb per minuut) Het gaat prima maar... Ik moet dan nog op Voltooien klikken en dan duurt het nog eens zo'n 340 minuten!!! Een enorm tijdrovend proces dus voor één bandje! Mijn vragen: 1. Welke comprimeermogelijkheden heb ik, met behoud van de beeldkwaliteit? 2. Hoe verkort ik het proces? Andere software? andere instellingen? Andere werkwijze?
Link naar reactie
http://nl.hardware.info/reviews/574/2/aldi-pc-medion-md8008-xl-test-specificaties Daar zit dus een ca 8 jaar oude Pentium 4 vermoedelijk 2.6GHz processor in. De bestandsgrootte valt nog mee met 1.3 GB, ik krijg van mijn Panasonic van 1 uur 13 GB aan avi na het capturen... Het verwerken is pure CPU rekenkracht, dus ik vrees dat het met Moviemaker niet sneller kan gaan (zie wel de tips onder). Ik heb ook AVS, wellicht is die sneller (efficiënter? Heb het niet getest). Hier staan nog wat tips: http://www.windowsmoviemakers.net/Tutorials/HowToImproveCapture.aspx
Link naar reactie
[quote:7277bb6636]Daar zit dus een ca 8 jaar oude Pentium 4 vermoedelijk 2.6GHz processor in. De bestandsgrootte valt nog mee met 1.3 GB, ik krijg van mijn Panasonic van 1 uur 13 GB aan avi na het capturen... [/quote:7277bb6636] Klopt! Overigens, die 13/14 Gb kreeg ik ook toen ik aanvankelijk koos voor AVI - PAL. Ik heb daarna de rest van de opslagmogelijkheden getest en kwam toen uit op de beste kwaliteit PAL geprobeerd. Die 1.3 Gb vind ik nog niet zo erg. Maar ik moet dan op VOLTOOIEN klikken en dat betekent dan 4/5 uur wachten. Ik heb wel een nieuwe pc (I7) met voldoende rekenkracht maar daar zit helaas geen firewire op....
Link naar reactie
Als ik jouw was dan zou ik Moviemaker in eerste instantie enkel gebruiken om te capturen en dan in DV-Avi. Dus het originele formaat, een ongewijzigde form van compressie t.o.v. hoe het op de tape staat. Je kunt het eventueel later met Moviemaker comprimeren naar een gewenst formaat of met een ander programma dat beter/anders comprimeert. Dit omdat capturen en comprimeren in one go hetgeen er nu bij jouw gebeurt altijd een extra complicatie is, je kunt dat beter apart doen naar mijn idee. T.a.v. in welk formaat je het uiteindelijk comprimeert (DV-Avi is ca. 13 GB per uur, weinig handzaam dus): het is afhankelijk van je gebruiksdoel. Wil je er een dvd-video van maken dan is enkel MPEG-2 (met two-pass encoding voor kwaliteit) de weg. Hiermee behoud je ook praktisch de DV kwaliteit, als je het goed doet. Voor publicatie op het web is Windows Media Formaat misschien het meest geschikt: dat kan iedereen afspelen, of je kunt kiezen voor Adobe's Flash. Erg veel keus in compressie al met al. T.a.v. hoe verkort je het proces: ik raad je dus niet aan capturen direct te laten volgen door comprimeren in WMM. Enkel capturen duurt net zo lang als het bandje speelt. Comprimeren is over het algemeen een langdurig proces want zeer processor intensief en erg afhankelijk van instellingen van de compressor: het kan vlotter maar ook trager gaan. H.264 is b.v. een codec (compressor/decompressor) die momenteel veel gebruikt wordt bij video in hoge definitie en bijzonder veel processor kracht (relatief) vraagt. Bij afspelen bijna teveel voor een Pentium-4.
Link naar reactie
Wat jaaph zegt; je gebruikt de verkeerde instelling. In het rijtje compressie formaten van wmm staat ook dv-avi en die moet je gebruiken en niet "beste kwaliteit" ,alhoewel je dat wel zou denken geeft deze instelling niet "de beste kwaliteit". Die instelling geeft de beste kwaliteit van alle wm compressie formaten terwijl de dv-avi instelling de originele dv kwaliteit geeft. Zet ook even in de opties eerst de bestandsindeling naar PAL ipv de standaard NTSC
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...