Ga naar inhoud

VHS-Videorecorders ? Game over.


Aanbevolen berichten

Anno 2011 is het schijnbaar zo dat je geen Nieuwe VHS-Videorecorder meer kunt kopen. Waar platenspelers nog aan de orde van de dag zijn is de VHS-Videorecorder verbannen naar het museum. De hamvraag daarbij is: "Is dat nu zo erg ?" Hmmm... De vooruitgang brengt het automatisch met zich mee, bijvoorbeeld het nu werkelijk verdwijnen van de VHS-Videorecorder. Toch is het meer dan jammer. Jawel: jammer, tragisch en niet correct naar de consument toe. Een alternatief is er namelijk niet ! "Nooit gehoord van DVD- en zelfs nu Blue Ray-Recorders, Griffioen ?". zou u nu kunnen stellen. Hmmm..., tsja, natuurlijk. Ik beschik zelf al meer dan5 jaar over een DVD-Recorder met harde schijf. Daarvoor eerder al DVD-Writers in de PC's. Dus, ach, wat maal ik eigenlijk over VHS-Video-Recorders ? Waarom ik dat echter toch doe ? Simpel: Al vanaf de eind jaren zeventig hadden mijn ouders al een VHS-Videorecorder. Hun 1e exemplaar was de AKAI VS9300, een mechanisch te bedienen apparaat, maar het werkte verder goed. VHS-Banden daarmee opgenomen, zijn nu, we hebben het wel even over, let goed op, over: VHS-Banden van zo'n 32/33 jaar oud !!! zijn nu nog goed afspeelbaar. Altijd goed opgeborgen en af en toe een "nationale doorspoeldag" geregeld voor die banden. Het DVD's branden doe ik al meer dan 7 jaar. En, tsja, nu komt het grote verschil: Van deze DVD's (en die recenter gebrandt zijn) zijn vele niet afspeelbaar meer ???! Hoezo voortschrijdende techniek ??? De consument is opgezadeld met rotzooi dus !!! Zij/Hij zou eens gaan opnemen en dat ook nog eens jaren en jaren bewaren ??? Daar moet je als overheid en andere instanties toch niet aan denken ???! Gauw een systeem bedenken dat automatisch alle eigen opnamen wist. Dat systeem maskeren we- en tuigen we op met allerlei leuke extraatjes, zodat de consument hopelijk de werkelijke waarde van het opnemen vergeet, namelijk het langdurig bewaren van opnamen. Dàt... moet klaarblijkelijk met alle middelen bestreden worden ??? Eindelijk heeft men het dus voor elkaar: vanaf 2011 is er geen VHS-Videorecorder meer te koop (ik bedoel: nieuw natuurlijk). Als je DVD's (eigen opnames dan dus hé) al max. 10 jaar zou kunnen bewaren moet je dus al dik tevreden zijn. "Ach", zo wordt brutaalweg gesteld: "Wat maakt het uit ? De doorsnee consument bewaart die dingen immers toch niet zo lang, en terugkijken zal er niet bij zijn, dus waar hebben we het over ?" Deplatenspeler is nog wel verkrijgbaar. Tsja, logisch, daar kun je niet mee opnemen. Risicoloos dus kan men die nog op de markt toestaan. Ik dacht toch dat bovenstaande wel even van belang was voor u allen om te weten, vandaar dus. Griffioen
Link naar reactie
In het bovenstaande stukje komt een stukje complottheorie naar boven waar ik het niet mee eens ben. Met welk doel zou 'de overheid' jouw eigen opnames willen wissen? En hoe zou 'de overheid' dat moeten doen? Het niet meer af kunnen spelen van DVD's van 7 jaar oud heeft eerder te maken met de keuze voor een bepaald (goedkoop) merk bij het branden van die DVD's. Ik heb hier meer DVD's staan die het langer uithouden dan VHS-banden dan omgekeerd. Kwaliteit verloochent zich dus ook op dit gebied niet. En wil je zekerheid hebben dat opnames niet verloren gaan, maak er dan inderdaad op een harddisk ISO's van, dan kun je er later op elk moment nieuwe DVD's van branden.
Link naar reactie
VHS is natuurlijk achterhaald, maar inderdaad een destijds goed gebouwde vcr is betrouwbaarder dan een nu tot op het bot uitontwikkelde en daarmee zo goedkoop mogelijk gebouwde dvd recorder van de discount. Punt is dus dat als je tegenwoordig iets wilt voor de lange termijn je voor een probleem staat: door de ongekende kennis van hoe en wat is men in staat de mooiste spullen in elkaar te zetten voor tijdelijk, duurzaamheid speelt geen rol. Veel voor weinig, zo goedkoop mogelijk doordat men het kan. Toch kun je waarschijnlijk wel dvd's branden die duurzaam zijn, maar dan moet je niet die spindel van 100 voor niks bij het Kruidvat kopen waarschijnlijk.
Link naar reactie
Helemaal met je eens, zefgebrande schijfjes is wat betreft het bewaren twee keer niks. Heeft volgens mij niets met kwalteit te maken. Ik heb van alle merken schijfjes gekocht en van diverse zie of heb ik iets. Wie kan zich nog de halelujah berichten van de industrie over deze schijfjes herinneren. :lol: Aan de ander kant heb ik ook SVHS c video bandjes liggen van topmerken na z'n 10 jaar krijg ik daar ook geen fatsoenlijk beeld meer vanaf. :evil: Wel heel veel strepen. Al die mooie sugesties, wat je moet doen om een lange levensduur te krijgen hoe zou je dat moeten verwezenlijken. De enige die wat zou kunnen is een leverancier. Die zou dan een set moeten leveren van soft-hardware en het schijfje. Zodat ze elkaar niet de schuld kunnen geven. :wink: Het advies zet het allemaal op een harde schijf lijkt mij tot nu toe een goede oplossing.
Link naar reactie
De stelling dat dvd's het langer zouden uithouden is een boute en miz niet houdbare stelling. Als je daar zelf in wilt geloven is dat prima , de tijd zal het leren, maar je kunt nog geen 10 jaar archivering vergelijken met tape's die het in de meeste gevallen idd zelfs na 35 jaar nog prima doen, het bewijs van de houdbaarheid van tape staat bij mij hier op zolder in de vorm van zo'n 40-50 V2000 tapes die tot 2 jaar geleden toen ik ze controleerde nog steeds prima beeld gaven en dat zijn gewone tapes van basf,tdk enzo niets bijzonders en de recorder waarmee ze zijn opgenomen was ook niets bijzonders. Daarnaast staan een tiental nog oudere Philips VCR tapes, grote dikke vierkante cassettes met zwartwit video erop uit 1975 en zo'n 5 jaar geleden heb ik die nog gekopieerd naar miniDV, het beeld was ook daarvan nog prima, weinig op aan te merken, de recorder was meer een probleem want alle snaren waren verdroogd en het heeft me een aantal weken gekost voordat ik die weer aan de praat had. Brandbare dvd's bestaan net zo'n 10 jaar(!)als je heeeel ruim rekent en destijds 1400 gulden over had voor een brander maar realistisch en betaalbaar zo'n 7 a 8 jaar en ook ik heb stapels dvd's weggegooid die ik ergens tussen 2001 en later heb gebrand, Tayo Yuden, Mitsubishi,Verbatim en gebrand met plextor,pioneer,BenQ,Samsung en zo nog wat branders, geen goedkope of slecht overdachte meuk want op dat gebied ben ik nooit een kniesoor geweest, ik kocht altijd de beste spullen. En geloof me; ik heb echt wel de nodige jaren het nodige gedaan om de "ideale" dvd en cd te branden,als je gaat terug zoeken in de forum historie vind je ongetwijfeld ellenlange topics van mij met daarin testmethodes, kwaliteits verschillen tussen media,eindeloze discussies over wat en hoe te branden enz enz. Zelf gebrande optische media is niet houdbaar per definitie ,dat is nu na een kleine 15 jaar optische branders wel duidelijk en ook de reden waarom de pro industrie weer massaal is terug gegaan naar tape opslag voor langdurige archivering. Het kwaliteit argument speelt wel mee maar onder aan de streep blijft staan dat zelfgebrande schijfjes er op een goed moment de brui aan geven en het meest belangrijke; als een optische schijf er mee stopt kun je er niets meer mee, een tape word wel slechter maar blijft af te spelen. Harde schijven idem dito, ik zou er niet vanuit gaan dat je data langer dan 10 jaar veilig is op een hd en ook daar is de onverbiddelijkheid van het medium het grootste probleem; een hd die het niet meer doet kun je niets meer mee. Digitale media is leuk voor even maar voor langdurige opslag levert het een leven op waarbij je bent veroordeelt tot iedere 5 jaar backuppen en kopiëren tot in de eeuwigheid, 1 keer "vergeten" en helaas pindakaas je bent alles kwijt. Er word wel vaker door geschiedkundigen voor gewaarschuwd;over 100 jaar zal deze tijd bekend worden als de "digital dark age" simpelweg omdat er over 100 jaar nog maar weinig materiaal zal bestaan van het leven van alle dag zoals jij en ik dat nu fotograferen en videograferen. Het van de markt verdwijnen van een bewezen concept van archiveren is daar maar 1 aspect van, het verlies voor de consument is er ook 1 waar ik me mateloos over kan opwinden en heb gedaan maar er is weinig aan te doen dat heet "vooruitgang" en zoals wel vaker in het verleden bewezen vooruitgang is niet altijd gelijk aan verbetering. Mijn HR-DVs3 deck staat nog steeds aan mijn tv gekoppelt en ik koester de tijd dat hij het nog doet en ik ben er heeel zuinig op maar ook daarvoor zal de dag komen dat hij er mee ophoud :cry: [edit] tipje voor w.g.b; strepen in beeld bij tape is bijna altijd vuile koppen en niet een slechte tape. Een schoonmaak tape kan dat probleem oplossen maar ik kan me voorstellen dat je die niet meer kunt kopen, de andere oplossing is dan gewoon een lege(die je niet meer nodig hebt) tape in je recorder doen en laten spelen op fast forward(versneld vooruit afspelen) en dan niet een paar minuten maar gewoon de hele tape, de drek die op de koppen zit beland vanzelf op de tape en je koppen worden schoon. De kopen schoonmaken met een watten tip oid en alcohol is een slecht idee tenzij je (heel goed)weet waar je mee bezig bent; het opname element zit slechts een paar honderste van milimeter onder het oppervlak van de kop in de sleuf en het is bijna een garantie dat je met je wattipje het element verbuigt of beschadigd waarna je hele recorder in de kliko kan. Als na een tijdje fastforward het beeld aanzienlijk verbeterd is maar nog steeds niet echt goed kun je wel concluderen dat er nog meer vuil op de koppen zit wat er niet af wil en is een schoonmaak beurt bij een gerenommeerd video reparatie centrum te overwegen...
Link naar reactie
Er zijn DVD-R fabrikanten die een levensduur van honderd jaar vermelden. Maar dat zou dan wel te optimistisch kunnen zijn. Want deze site [url=http://www.semarang.nl/omgaan_met_foto/foto_bewaren_cd_dvd_computer.html]Foto's bewaren CD / DVD / Computer,[/url] heeft het over twee tot vijf jaar. Overigens een belangrijk nadeel van VHS banden en ook harddisks zijn, dat je deze ver uit de buurt moet houden van sterke magneten.
Link naar reactie
Tja, zo kan ik ook "garanderen" dat ik 100 jaar oud word en dat iedereen op mijn hondertste verjaardagsfeestje is uitgenodigd voor gratis bier zoveel als je wilt :lol: Dergelijke uitspreken of zelfs "garantie" van fabrikanten is een wassen neus want wie heeft er over 100 jaar of zelfs 25 jaar nog het kassa bonnetje laat staan de dvd en laat staan dat de fabrikant nog bestaat en zelfs als dat allemaal uitkomt; je krijgt dan een nieuw schijfje of de waarde ervan (dvd's zullen er dan waarschijnlijk niet meer zijn), dus over 100 jaar heb je recht op 75 cent als het schijfje het niet meer doet, de data, tja, die ben je kwijt. een beetje net zoals de "garantie" van foto ontwikkel service met een fotorolletje: als die kwijt raakt of beschadigt krijg je een nieuw rolletje, mar die foto's?, tja das jammer-die ben je gewoon kwijt....
Link naar reactie
Misschien kwam ik wat te emotioneel, te surrealistsich over in mijn aanzet, maar ik heb er dan ook grote moeite mee dat je dit soort dingen niet lang bewaren kunt. Neem bijvoorbeeld kinderen die je filmde, laten we eens zeggen zo'n 30 jaar geleden. Het is toch fantastisch voor veel mensen die dan nog eens terug te zien ?! En zo zijn er legio voorbeelden te noemen. Op z'n minst zou de videorecorder nog steeds gewoon nieuw te kopen moeten zijn (en dat hoeft m.i. echt niet voor een afbraakprijs !). Dank voor alle reacties trouwens Griffioen
Link naar reactie
Dat is idd het hele probleem van "moderne" media dragers. Als je fotos of video maakt is dat natuurlijk leuk om de week erna te bekijken maar doorgaans belanden de video en fotos daarna in de kast om er pas een paar 5-10-20 of zelfs 30 jaar later weer eens uit te komen waarna je je kunt verwonderen over "toen". Dat is/was nu juist de hele point van fotos en video; opslaan voor later zonder dat je er verder over hoeft na te denken, van al die fotos/8mm film en video banden wist je gewoon 30 jaar later met vrij grote zekerheid dat je ze tevoorschijn kunt toveren en er naar kijken en dus je geschiedenis kon herbeleven en laten zien aan evt kinderen en kleinkinderen of zelfs nog later levenden. Met fotos is er nog een uitweg door de fotos te laten af drukken, de chemische en o zo slecht voor het milieu zijnde prints hebben iig een redelijke levensduur alhoewel je dan wel naar een knap bedrijf voor je fotos zult moeten gaan want al het andere van de hema/kruidvat/supermarkt enz enz komt uit de massa fabriek van CW duitsland/polen en voor 19 cent kun je nu eenmaal niet verwachten dat de bleekfix goed uit de gelatine word gewassen en dus zullen die fotos over 30 jaar geheel oranje en verbleekt zijn , maar het kan iig en de levensduur van correct ontwikkeld en gespoelde kleuren foto is wel meer dan 100 jaar en als je ze bij een vakcentrale laat afdrukken (of zelf doen!) op zwart/wit bariet is de levensduur minimaal een paar honderd jaar. Met een cd/dvd/bluray of hd is er geen "uitweg" en weet ik voor 99,99% zeker dat je dat later bekijken wel kunt vergeten en als dat moment daar is zul je behoorlijk beteuterd staan te kijken en zal de 75 cent garantie waarde van de fabrikant het enigste zijn wat je nog rest van je trouwdag/babygeboorte/verjaardag/laatste beelden van je vader of moeder.....
Link naar reactie
Zoals ik al zij het is twee keer niks. Hopeloos. Een super8 film 30jaar oud AVI van laten maken, perfect. Het is wel zo dat het gemak waarmee je iemand die DVD laat zien daar kan geen projectie systeem tegen op. Ik zal de projector nog maar niet afvoeren. rwilligen ik heb het nodige geporbeerd maar ik het het idee dat de kwaliteit van de camera, hoe goed het bandje beschreven zijn hier de oorzaak van is. De bandjes heb ik kunnen bekijken in de camera waarmee ik ze heb opgenomen en ik kan de bandjes afspelen met zo'n speciale adaptor en die vervolgens in een VHS recorder laden. Beide mooie strepen. :evil: Misschien bestaan er speciale VHS recorders die hier nog wat van kunnen maken.
Link naar reactie
[quote:5f859963b9="w.g.b."]Ik kan ze wel afspelen maar de kwaliteit van het beeld is na 20 jaar gewoon weg, verlopen. Finoto. :evil:[/quote:5f859963b9] Dat verwondert mij wel, mijn allereerste VHS opnames dateren van 1980, SVHS-C van 1989, beiden zijn nog perfect afspeelbaar, zonder enig kwaliteitsverlies.
Link naar reactie
Ik ben gitarist (check avatar) en heb vrachten video opnames van projecten en concerten. De oudste zijn van 1986. Ik heb dit vanaf 2004 allemaal op DVD gezet. Ik ben helemaal niet rouwig om het verlies van de VHS recorder. Ik heb ook hele vrachten VHS spelers gehad die mijn banden hebben opgevreten. VHS was helemaal niet het beste systeem maar de markt is overspoeld met VHS banden en zo kreeg VHS de positie als marktleider. De DVD was een behoorlijke verbetering en heb dit formaat meteen omarmd. Echter nu brand ik zelden meer, ik laat het allemaal als AVI MPG op de schijven staan. Dat is nog makkelijker dan schijfjes. Harde schijven zijn goedkoop en heb alles in RAID.
Link naar reactie
[quote:82b18ae15d="Eddy X"]Dat verwondert mij wel, mijn allereerste VHS opnames dateren van 1980, SVHS-C van 1989, beiden zijn nog perfect afspeelbaar, zonder enig kwaliteitsverlies.[/quote:82b18ae15d] Ik heb mezelf ook wel eens afgevraagd op het te maken zou kunnen hebben met de kwaliteit waarmee het signaal op de tape wordt geschreven. De camera was destijds toch ook niet de goedkoopste. Gewone VHS tapes met opnames van TV programmas, uit de zelfde tijd, geven nog een prima beeld.
Link naar reactie
Stee0036, je schrijft ondermeer: "VHS was helemaal niet het beste systeem maar de markt is overspoeld met VHS banden en zo kreeg VHS de positie als marktleider." Dat klopt maar ten dele. Eind jaren zeventig, begin jaren tachtig waren er diverse systemen op de markt, VHS, (Sony)-Betamax, (Philips) V2000 en eind jaren zeventig was het oude Philips systeem VCR er ook nog bij. Waarom won VHS de strijd ? VHS won de strijd óók... omdat het systeem het simpelste bandinlegsysteem had, waardoor er minder druk op de band stond en dientegevolge er minder- tot zelfs geen kans op bandbreuk ontstond. Bij de overige systemen was de kans daarop groter, zeker bij het Betamax systeem, wat de band zeer ingewikkeld rond de koppen e.d. trok. Verder qua discussie: in mijn visie moet men net als men dat met de platenspeler ook doet, videorecorders nog gewoon nieuw verkrijgbaar kunnen laten zijn. Of men moet de CD/DVD zodanig verbeteren dat datgene wat je daarop brand ook minstens 50 jaar- of langer nog in goede conditie kunt bewaren. Het is immers waar, wat hier ergens al eerder gesteld werd: Bij introductie werden je ongekende mogelijkheden, ook qua langdurige opslag voorgespiegeld die dus absoluut niet kloppen. [b:56292ba00c]Stelling:[/b:56292ba00c] Videorecorder moet blijven... In elk geval minstens totdat de opslagmogelijkheden (langdurig dus) voor de huidige gegevensdragers drastisch verbeterd zijn !!!!!
Link naar reactie
Hoelang je nog een VHS videorecorder kunt aanschaffen, is afhankelijk van de vraag ernaar. De producent stemt daar de productie op af. Als er naar een product te weinig vraag is, dan is de productie daarvan niet meer rendabel. Verder heb ik nu de nieuwe Tips en Trucs voor me. En ook daarin raden ze zo te zien aan, oude data media zoals VHS-banden te digitaliseren op een DVD- of blu-ray-schijfje.
Link naar reactie
vertellen ze in Tips & trucs er dan ook bij dat je daarna je data wel minstens (laten we eens zeggen...) zo'n bijvoorbeeld zeker wel minimaal 30 jaar lang in puike conditie vast kunt houden ? Want: dààr... gaat deze discussie over ! Verder: tsja, ik heb (helaas trouwens !) weinig toe te voegen aan je opmerking: "Hoelang je nog een VHS videorecorder kunt aanschaffen, is afhankelijk van de vraag ernaar. De producent stemt daar de productie op af. Als er naar een product te weinig vraag is, dan is de productie daarvan niet meer rendabel." Je hebt gewoon gelijk. Het is zo. Je zet het correct neer ! Dat wil echter niet zeggen dat ik daarmee ééns moet zijn. Ik beschouw het als een zéér groot verlies dat 'eigen' data, zelf opgenomen en gebrand, tegenwoordig maar zo kort meegaat. Maar goed, misschien verval ik nu teveel in herhaling en zal het dus eerst maar even hierbij laten.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...