Ga naar inhoud

Codecs


Aanbevolen berichten

Ik heb nauwelijks verstand van filmbewerking, maar hopelijk kan iemand me hier helpen. Ik probeer een timelaps filmpje te maken, en heb m.b.v. de webcam een paar duizend frames gemaakt, nu nog in JPG. Uiteraard moet dit een filmpje worden. Daarvoor heb ik VirtualDub gevonden, waarmee ik een hele serie afbeeldingen als frames kan importeren en als avi weg kan schrijven. So far so good, dat lukt allemaal prima. Wat ik echter niet voor elkaar krijg, is de compressie. (liefst Xvid). In de compressie optie van Virtualdub had ik nauwelijks mogelijkheden om een goeie methode te kiezen en Xvid zat er al helemaal niet bij. Vervolgens kwam ik op het idee dat het wel eens een codec issue kon zijn, dus ik heb K-Lite_Codec_Pack_590_Full binnengehaald en geinstalleerd. Daarna had ik iets meer mogelijkheden met de compressie. Nog niet om over naar huis te schrijven, maar Xvid zat er in ieder geval tussen. Maar probeer ik nu mijn filmpje met Xvid compressie weg te schrijven, dan krijg ik een foutmelding: "Statsfile not found" en vervolgens: "The operation is not supported (error code-1)" Lang geleden heb ik een tijdje een oude PC van een vriend gebruikt, en daar vond ik een indrukwekkende lijst met compressiemogelijkheden in VirtualDub, die nog allemaal werkten ook. Mijn vragen zijn dus: - Wat is dat met die Xvid foutmelding, hoe kan ik dit oplossen? - Heeft iemand een tip hoe ik mijn compressie mogelijkheden weer net zo uitgebreid voor elkaar krijg als ik ooit had?
Link naar reactie
Volgens mij zou je dat ook met Windows Movie Maker kunnen maken. JPG importeren op de tijdlijn zetten eventueel bewerken overgangen toepassen en geluid eronder. Vervolgens kan je de film opslaan in een WMV bestand. In Movie Maker kan je behoorlijk instellen hoe groot het bestand moet worden. Wellicht kan je een WMV bestand naar een ander type omzetten.
Link naar reactie
Tnx voor de reacties. Met Mediacoder lukte het meteen. Ik heb het nu in twee stappen gedaan. Eerst met VirtualDub alles naar een ongecomprimeerd filmpje geschreven, en vervolgens met Mediacoder omgezet naar Xvid. Met moviemaker ben ik laatst ook aan de slag geweest, maar die gaf problemen. Kan me niet meer herinneren wat het probleem ook al weer was, maar ik vermoedde dat het met mijn Windows 7, 64bit OS te maken had.
Link naar reactie
Het probleem wat je had met Xvid: je hebt de 2-pass mode aangezet en bent begonnen in de tweede pass. Bij 2-pass compressie word eerst het bestand gelezen en geanalyseerd(1e pass), deze analyse word opgeslagen als een text bestand met de naam video.pass en tijdens de tweede pass waarin daadwerkelijk de video word gecomprimeerd word deze analyse door de codec geraadpleegd om de compressie waarden te calculeren. 2-pass coderen levert het voordeel van Variabele Bit Rate (VBR) en toch van te voren weten of kunnen instellen hoe groot de file mag/moet worden. Dit tov Constante Bit Rate (CBR) coderen waarbij 1 bitrate voor de hele file word gebruikt en je dus altijd weet hoe groot de file word. VBR is efficienter, het levert betere kwaliteit of dezelfde kwaliteit tegen minder dataverbruik maar gebruikt voor de codering 2x zoveel tijd. Als je meer compressie mogelijkheden wilt hebben op een windows machine doe je dat door codec's te installeren en dan wel de originele variant en niet via een codec-pack. Codec packs zijn er hoofdzakelijk om lees problemen door een missende codec op te lossen, het is schieten met een kanon op een mug: je installeert iedere op deze aardbol aanwezige codec om er voor te zorgen dat 1 bestand leesbaar word. De codec's in een codec pack zijn voor een behoorlijk gedeelte alleen DECompressors die je nodig hebt om een video bestand te kunnen lezen, De COmpressor die nodig is om gecomprimeerde video te maken is veelal niet aanwezig of in beperkte vorm. Als je Xvid installeerd heb je in principe een goede codec die efficient is maar niet met iedere windows machine standaard te lezen is aangezien hij niet standaart in windows zit. Wil je "universele" video maken die op iedere windows machine te lezen is dan zit je (niet helemaal)vast aan Window media en die maak je met moviemaker, windows mediaencoder( een proff tool) of de betere betaalde videopakketen. Nog een andere optie is een ouderwetse codec gebruiken zoals Indeo 5 die best goede video kan maken maar de bestanden worden niet zo klein als met xvid/divx/wmv, indeo5 is praktisch op iedere pc/apple/linux bak leesbaar. Indeo 5 is officieel niet meer te krijgen maar met wat zoeken vind je hem wel op het net, in sommige windows versies( oa XP) is hij er wel maar de compressor is uitgeschakeld zodat hij niet zichtbaar is in bewerkingsprogrammas, om de codec aan te zetten hoef je alleen een simpel regeltje in te voeren op de commandline, welk regeltje hangt af van je windows versie, google zal je daar een antwoord op geven als je zoekt op "install indeo windowsXXX"
Link naar reactie
@rwilligen Tnx voor deze waardevolle informatie. Ik ben echt een leek en inderdaad heb ik wat door de compressie settings van Xvid heen zitten bladeren en deze zo te zien op 2-pass achter gelaten. Wat je verteld over COMpressie en DECompressie maakt wel duidelijk hoe naief ik dacht. Ik ging er steeds van uit: "CODEC: 'Compressie, Decompressie', dus ik kan met ELKE codec ALTIJD comprimeren en decomprimeren, anders heette het wel anders"
Link naar reactie
Tja, dat is ook het idee achter een codec maar het financiele plaatje erachter heeft dat verandert. Codec's kunnen doorgaans wel (gratis) lezen zodat gebruikers video's die gemaakt zijn met de codec deze kunnen afspelen maar voor het maken van video moet veelal de codec un-locked worden met een licentie en die kost geld, de fabrikant moet ergens zijn research terug verdienen en doet dat dus zo. Vaak kom je de constructie tegen dat in de onbetaalde versie er een text door de video heen geplaatst word als je video codeerd zoals bv bij DivX. varianten daarop zijn een beperkte video-tijd, beperkte instellingen enz . Een andere constructie vind je bij het mpeg consortium die de varianten 1-2 en 4 in eigendom heeft maar geen codec's verkoopt, iedere fabrikant die apparatuur of software maakt die gebruik maakt van de techniek (en de codec zelf moet maken maar daarvoor wel voorbeeldcode krijgt aangeleverd)moet een licentie per eindverbruiker betalen en een overeenkomst dat de broncode nooit mag worden gepubliceerd, dat laatste lukt natuurlijk niet eeuwig en dus is op een goed moment dat uitgelekt, de technoiek achter mpeg2 codering is dan nu ook wel bekende materie, mpeg1 is door het consortium vrijgegeven en mag wel gratis gebruikt worden en dus vind je in windows de "Video 1" codec die wel erg goed mpeg1 decodeert maar helaas erg slecht codeert maar daar zijn genoeg gratis alternatieven voor zoals TMPGenc 2.5 die miz de beste mpeg1 encoder is. Zo komt het dat windows nooit mpeg2 compressie onboard heeft gehad want zelfs voor de decoder moest betaald worden en daar komt dus de (betaalde) dvd-afspeel software vandaan, ten tijde van windows vista was echter de licentie prijs voor mpeg2 codering en decodering dermate gedaald en de techniek zo alledaags dat microsoftbesloten heeft deze mee te leveren. Een "gratis" dvd speler is dus , in principe, niet mogelijk. Op het linux platform zijn daar echter wegen omheen gevonden door de software uit te brengen als "educatief materiaal" en alleen als broncode waarna vervolgens een onbekende partij de broncode compileerd tot bruikbare software. Voorbeelden hiervan zijn Xvid en de lame-mp3 codec alhoewel bij Xvid eigenlijk zoveel mogelijk geprobeert word te voorkomen dat er betaalde technologie in de codec beland en als ik het goed heb begrepen is dat op dit moment zo ( vroeger dus niet/wel twijfelachtig) Van Xvid zijn dus verschillende "builds" in omloop, die van Koepi's word over het algemeen als de beste gezien. De huidige gang van zaken is dat dergelijke praktijken oogluikend worden toegestaan vanuit het oogpunt "we verdienen genoeg aan diegene die wel de licentie betalen" en "het is bijna niet tegen te gaan" [edit] Gerben heeft (een soort van)gelijk. Maar het is nog anders: onder VideoForWindows (VFW) waren er codec's als losse zelf toe te voegen modules die door iedere VFW software waren aan te spreken en als de fabrikant het implementeerde kon de codec coderen en decoderen of alleen 1 van de twee. Het overall uitgangspunt daarbij was de avi container maar de avi container had(heeft) een aantal beperkingen zoals bv de onmogelijkheid voor Bidirectionele frames(B-frames), een avi bestand kan in principe alleen vanaf 1 frame naar de volgende gelezen en bewerkt worden, bij B-frames moet er vooruit en achteruit in het bestand gewerkt kunnen worden. B-frames deden hun intrede met MPEG2. Mpeg1 heeft alleen I-frames en P-frames en dus waren er ook mpeg1 codec's en kon je dus ook mpeg1 video in een avi container maken(zoals bv met de Video1 codec van msoft alhoewel dit niet werd geadviseerd door het mpeg consortium omdat je dan toch nog bepaalde voordelen van de mpeg container mist. Met de komst van Mpeg2 en iets later mpeg4 kwam de realisatie dat het VFW model niet meer voldeed en dus werd Directshow ontwikkeld en het model met "filters" geintroduceerd , een filter kan zo goed als alles zijn wat een multimedia bewerking maakt, de VFW codec heet onder directshow een video compressor en is eigenlijk een aparte afdeling binnen directshow, "echte" directshow filters zijn gescheiden van de oude codec's en hebben een eigen lijst "direct show filters" waarin ook evt directshow video compressors kunnen zitten. Compressie filters onder directshow bestaan weldegelijk maar je komt ze niet veel tegen, onder directshow kan een fabrikant zelf bepalen of zijn compressie technologie in de lijst met directshow filters komt of niet. Aangezien het meeste van de technologie en dus het geld gaat zitten in de compressor doen niet veel fabrikanten dat want daarmee word de compressor ook bruikbaar in andere programma's en veel fabrikanten willen dat niet maar het kan wel.(bv de Orbis encoder die open source is) Onder directshow is de avi container vereiste ook komen te vervallen, een directshow filter kan werken op alles wat ook maar enigszins multimedia is. Bij directshow word een filter lijn opgezet waarbij je , in principe, ieder filter kunt koppelen aan een volgend filter via "pin's" een filter heeft dus ingang-pin's en uitgang pin's en zolang de uitgang pin compatibel is met de ingang pin van een volgend filter kun je ze aan elkaar koppelen en zo een hele string van filters bouwen waarmee het bestand word bewerkt, of zelfs een bestand word gecreerd. Wat meer inzicht daarin kun je krijgen als je wat gaat spelen met het tooltje Graphedit welke uit de Directshow SDK van microsft komt,officieel niet als losse download maar met google vind je hem wel ergens-als het een pakketje is met meerdere bestanden erin blijf je het best af van de andere bestanden(*.ax of *.bat files)-deze zijn niet van msoft afkomstig en meestal (brakke) codec's, opstarten en open een avi bestand met file/render media file en je krijgt een grafische voorstelling van hoe eea werkt. Graphedit bestaat uit Graphedt.exe, SysEnum.exe en de helpfile GraphEdit.chm , de helpfile is een behoorlijk goed en legt het eea uit hoe het werkt, je kunt met graphedit ook zelf filter strings bouwen of bestaande veranderen. SysEnum.exe geeft in een lijst alle directshow filters aanwezig op je pc. Van codec's heb je soms een VFW en een directshow uitvoering zoals bv de lame-mp3 codec. Het VFW gedeelte heb je dan nodig als je mp3 wilt maken in bv Virtualdub ( een VFW gebaseerd bewerkingsprogramma) en daar gelden dan ook de oude vfw restricties voor, het directshow gedeelte kan door nieuwere directshow software gebruikt worden vooropgesteld dat de maker van de software een mogelijkheid bied om de codec het programma te gebruiken, directshow filters worden niet vanzelf in een directshow programma geimporteerd zoals bij VFW, het is aan de software ontwikkelaar om te bepalen wat wel en niet in het programma komt. Ergo: het is er allemaal niet makkeljker op geworden :? Het woord codec is echter een synoniem geworden voor alles wat audio/video codeert of decodeert en word vrij gebruikt voor vfw en directshow codering.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...