Ga naar inhoud

Aanmaken Divx met 16:9 breedbeeldformaat lukt niet


Aanbevolen berichten

Hallo, De films van de videocamera monteer ik met Magix Video deluxe 16 plus. De videocamera ondersteunt breedbeeld. De gemonteerde videofilmpjes wil ik graag exporteren naar een divx bestand. Het lukt me wel om het divx bestand aan te maken, maar als ik de film afspeel (zowel met windows media speler als op mijn harddisk recorder (die divx ondersteunt) is het formaat van de film weer 4:3. In Magix Video Deluxe gebruik ik de volgende instellingen om de DivX avi aan te maken: - resolutie 720 x 576 - framerate 25 - beeldverhouding 16:9 - interlace modus: progressief - media: video + audio - codec: divx 6.9.2 codec (2 locical cpu's) of Xvid Mpeg 4 codec Het is me dus zowel met divx als xvid (xvid kan ook ingesteld worden om divx aan te maken) niet gelukt een goed divx bestand aan te maken op de resolutie 720x576. Ik heb met divx zelf wel een 16:9 bestand gekregen door te kiezen voor resize to 720 pixels wide, maar dan lag de resolutie van het aangemaakte divx bestand boven de 720 x 576 en dat ondersteunt mijn harddisk recorder niet :-( Ik draai onder Windows 7 Ultimate 32 bits. Heeft iemand voor mij suggesties hoe ik mijn probleem kan oplossen? Alvast bedankt, André
Link naar reactie
Als je de Xvid configuratie paneel van de encoder bekijkt kun je onder "profile @ level" met de knop "more" en dan derde tapblad "aspect ratio" het eea in stellen. Je kunt dan ook er onder het commentaar lezen wat zoveel zegt als: deze instelling word in de meeste containers (avi,ogm,mkv) door de speler genegeerd. Maw: de bitstreamflag voor aspect ratio in avi's werkt meestal niet en vooral hardware spelers negeren vaak de flag. Een buitenbeentje zou een "Divx certified" player kunnen zijn, er moet dan ergens in het menu van de player een tapblad zijn met daarop de divx licentie en je zou het ook kunnen vinden in de manual. Maar zelfs dan nog kan de player het niet ondersteunen want niet iedere mogelijkheid van de divx codec word ondersteund door een divx certified player( zoals bv Qpel en GMC ook door de meeste spelers niet word ondersteund) Dit is ook DE reden dat de meeste film afspeel software uit het divx tijdperk(bv mediaplayer classic) een in te stellen beeld aspect ratio heeft zodat je de film kunt stretchen tot het juste formaat. Als je ondanks herhaalt proberen het niet aan de praat krijgt zit er nix anders op dan de video "letterboxed" te maken, dus in de 720x576 twee zwarte balken aan te brengen en daartussen de 16:9 video wat uiteraard een behoorlijke terugval in kwaliteit betekent. Bij dat uitproberen zou je dan waarschijnlijk beter een klein avi bestand kunnen maken in VirtualDub zodat je daadwerkelijk kunt expirimenteren met de codec en alle instellingen ervan, in programmas als magix blijft meestal de hele codec interface verborgen( weet dit voor magix niet zeker) en kun je alleen de eenvoudige zaken instellen, in Virtualdub krijg je daadwerkelijk de codec met al zijn instellingen te zien. Een andere optie is natuurlijk mpeg2/dvd video maken want daarbij word de AR bitstreamflag wel goed ondersteund door spelers, enigste nadeel tov divx/xvid is dan natuurlijk wel weer de mindere efficientie van mpeg2 waardoor de video bestanden groter worden dan bij divx/xvid.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...