Ga naar inhoud

Framerate aanpassen


Aanbevolen berichten

Ik heb een xtreamer mediaplayer om bestanden van op mijn computer op mijn oude tv af te spelen. Die tv heeft een vaste refreshwaarde van 50Hz. Films in PAL met een framerate van 25fps spelen dus perfect vloeiend af. Een dvdrip van een NTSC film met framerate 23,976fps geeft ongeveer elke seconde een storende hapering in het beeld (50 is niet deelbaar door 23,976)). Op het xtreamer forum werd de "pal speed up" feature request (van enkele andere personen) om zo'n video geforceerd te kunnen afspelen aan 25fps (zo'n 4% vlugger dan bedoeld) afgewezen. Dus ofwel wordt het nieuwe tv kopen (tv's van de laatste jaren zijn multistandard, en kunnen dus aan de juiste refreshwaarde afspelen voor vloeiend beeld), ofwel bestand aanpassen. Is het mogelijk om de framerate van een divx/xvid film aan te passen van 23,976fps naar 25fps? Waarbij dus enkel de afspeelsnelheid iets versneld wordt. Op internet had ik al een tool ontdekt die dit kan met het videospoor, maar niet met het bijhorende audiospoor waardoor het geluid niet meer synchroon loopt. Mac of windows tool maakt niet uit. Alle tips welkom!
Link naar reactie
Erg goedkoop: (als in : kost niets) Virtualdub heeft een framerate conversion(video/framerate/convert to xx fps) die de framerate verandert maar de lengte hetzelfde laat, de audio blijft daarbij dus origineel en dezelfde lengte en raakt dus ook niet uit sync. Nadeel: je krijgt bij framerate conversie nagenoeg altijd schokkerige weergave, hoe erg dat uitpakt kun je alleen weten als je het probeert, soms valt het mee en is nagenoeg onzichtbaar, soms is het een wanhopig slecht. Andere oplossing volgens de methode die je wilde: verander de framerate met Virtualdub via de optie video/framerate/source rate adjustment/change framerate to xxx fps. Hierbij word de video dus versneld of vertraagt en raakt de audio uit sync.( de video blijft wel soepel afspelen zonder schokken) Druk control+pijltje rechts, je scrolt zo naar het eind van de film, in de stausbalk kun je nu de nieuwe lengte van je film zien in frames en in tijd [00:00:00], noteer de nieuwe tijd, minimaliseer Virtualdub. Open in Goldwave je avi, de audio word deflashed to memory en daarna getoont als wavemodel. Ga naar effects/timewarp... , je hebt nu 3 mogelijkheden te kiezen via de 3 tapbladen speed/similarity/FFT. De laatste is erg snel maar ook erg slecht en gebruiken we dus zeker niet. Blijft over speed: de lengte verandert maar ook de toonhoogte, dit gaat het snelst maar verandert dus de frequentie van het geluid, dat kan bij muziek erg irritant overkomen (klinkt als de chipmunks of als darthvader) of similarity: de lengte verandert maar de toonhoogte blijft gelijk, dit kost de nodige rekenkracht en kan dus ook even gaan duren afhankelijk van de lengte van de audio, als je op de helpknop drukt krijg je een korte uitleg en richtwaardes voor de "windows en search" settings voor muziek of spraak audio. Je voert de nieuwe videolengte in onder "time,je kunt de tijd invullen op 1/1000 seconde nauwkeurig, uur.min.sec.000 Similarity werkt goed, ik heb deze vaak gebruikt voor dezelfde reden.(audio aanpassen aan een nieuwe videolengte) Save de audio de audio als 16 bit/stereo/signed wav (en doe later in Virtualdub de conversie naar mp3 oid) of save direct als MP3 (lame codec vereist, moet je eerst dl, op goldwave.com staat waar en hoe, gebruik bij lame bij voorkeur alleen de constantbitrate CBR en niet de variabele bitrate VBR)) activeer Vdub weer en open de nieuw gemaakte audio bij de film via audio/audio from other file. Avi opslaan: met mp3 gemaakte audio: zet audio/directstreamcopy met wav audio die nog mp3 moet worden: zet audio/fullprocessing en zet audio/compression op de compressie die je wilt bv mp3 op 96 Kbs File/save avi en wat geduld..... Er zijn ongetwijfeld tools (betaalde) die dit in 1 actie kunnen doen met hoge kwaliteit of gratis tools die het ook doen maar dan met belabberde kwaliteit. Deze methode levert goede kwaliteit audio zonder toonhoogte verandering en is gratis maar wel een beetje werk....
Link naar reactie
  • 2 weken later...
Ik heb ondertussen een andere methode gevonden, alles in 1 programma nl. met avidemux. (ook gratis en mac/win/linux!, ik heb enkel de mac versie gebruikt) Op forums lees ik dat de audiokwaliteit na de 4% speed up vroeger ondermaats was, maar ik vermoed dat met de huidige versie dit opgelost is want ik hoor in ieder geval geen verschil met de goldwave methode. Er wordt ook ergens vermeld dat de audio "film to pal" conversie verbeterd werd, maar hoe de versnelling precies gebeurd weet ik niet. Hoe werkt het? Film openen in avidemux, video op "copy" zetten, audio op het formaat wat je wil (ik kijk bij de filminfo welk formaat het was en gebruik opnieuw dat formaat en bitrate, besef wel dat je iets van kwaliteit kan verliezen door opnieuw compressie toe te passen, bijvoorbeeld bij mp3 audio). Bij filter onder frame rate change "Film to PAL" kiezen -> OK. Video opslaan, computer zal er even mee bezig zijn (hier zo'n 15min voor een 700mb film). Dit bestand opnieuw openen, video en audio beide op copy zetten. In het menu video -> framerate -> 25fps kiezen, opslaan en KLAAR! (dit gaat vlug want er moet niets gehercodeerd worden). De 2 bovenstaande stappen kan je trouwens niet in 1x doen want dan verlies je een stuk van je audio op het eind van de film. Dit omdat de framerate aanpassing eerst gebeurd, dus de lengte van de video wordt korter en de audio behoudt zijn originele lengte, maar audio kan niet langer duren dan video dus wordt het stuk die buiten de videolengte valt weggelaten. En daarna wordt de audio versneld naar 25fps, wat je dus overlaat met een audio-loos stuk video op het eind van de film wanneer je alles in 1x gedaan hebt. Hoop dat anderen met zelfde probleem hier wat aan hebben!
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...