Ga naar inhoud

AVI roteren mbv Windows Moviemaker hoe ?


Aanbevolen berichten

Het lukt mij nog niet om een AVI filmpje te kunnen roteren mbv Windows Moviemaker. Mijn gevolgde actie's: 1) de video geimporteerd vanuit "filmtaken" Er staan nu elf clips op het collectie veld bovenaan, dit was het hele bestand. 2) de elf clips gesleept naar het onderstaand storyboard. 3) via de optie "video-effect" heb ik het pictogram "draaien 90" gesleept naar de eerste video-clip, dit met alle elf clips gedaan. En dan loop ik vast Het zwarte veld rechts bovenaan, het scherm waar het filmpje zich zou afspelen, en waar het woord storyboard staat en een beeltenis van de eerste clip, is heel onrustig, de teksten en de tijdsaanduiding die daar staan bibberen. Het staat ook op gepauzeerd. Indien ik op het afspeelknopje druk, dan krijg ik een foutmelding van Windows Moviemaker: klasse is niet geregistreerd. Wie weet wat er niet goed gaat ?
Link naar reactie
1 van je afspeelfilters van de directshow core( zeg maar een soort codec) werkt niet meer goed. Probeer het volgende eens: kopier de text in een kladblokbestand, sla hem op en verander dan de extentie naar *.bat, dubbelklik er op en evt. klik "ja" als goedkeuring gevraagd word voor het uitvoeren van het bat bestand. [code:1:3a90f1938c] regsvr32 /s qdv.dll regsvr32 /s quartz.dll regsvr32 /s wmvcore.dll regsvr32 /s wmvadve.DLL regsvr32 /s shimgvw.dll regsvr32 /s msxml.dll regsvr32 /s msxml2.dll regsvr32 /s msxml3.dll regsvr32 /s "%ProgramFiles%\Movie Maker\wmm2fxa.dll" regsvr32 /s "%ProgramFiles%\Movie Maker\wmm2fxb.dll" regsvr32 /s "%ProgramFiles%\Movie Maker\wmm2ae.dll" regsvr32 /s "%ProgramFiles%\Movie Maker\wmm2filt.dll" regsvr32 /s "%ProgramFiles%\Movie Maker\wmmfilt.dll" regsvr32 /s "%ProgramFiles%\Movie Maker\wmm2ext.dll" [/code:1:3a90f1938c] Als deze niet helpt heb ik nog een "zwaardere" versie die alle windows codecs terug zet naar hun beginstaat maar daarna werken doorgaans al je andere zelf geinstalleerde codec's niet meer en moeten dan doorgaans weer opnieuw geinstalleerd worden, die bewaren we dus voor als het bovenstaande niet werkt.
Link naar reactie
Bedankt voor uw antwoord. Helaas begrijp ik helemaal niet waar u het over heb, sorry. Inmiddels heb ik Virtualdub geprobeerd om AVI te roteren en dat is gelukt. Het enige waar ik mee zit, is dat het oospronkelijke bestand groter is geworden van 850MB naar maar liefst 36GB! Dit, terwijl ik verder niets heb gedaan qua compromeren, omdat ik in de veronderstelling was dat als ik niets zou doen, de video 1:1 opgeslagen zou worden. Ik heb later via video compromis geprobeerd het bestand kleiner te maken. Er staan echter in het menu zoveel optie's, dat ik niet weet welke ik moet nemen en ik weet ook niet welke parameters ik in moet vullen. Wie kan mij vertellen hoe ik via welke optie's de video gewoon 1:1 op te slaan, dus dezelfde kwaliteit en dezelfde bestandsgrootte ? Kan ik deze vraag hier nog plaaatsen, of moet ik dan een nieuw topic starten ?
Link naar reactie
Je mag hier gewoon verder gaan hoor. [color=red:571564fe74][edit] Check je mailbox, ik heb je de fix toegestuurd[/color:571564fe74] Het stukje groene text wat onder het woord "code" staat moet je eerst selecteren (dus er over heen slepen met je linker muis knop totdat de text blauw word, dan druk je Control + c (Ctrl+c) het stukje text staat nu in je geheugen. Maak een nieuw kladblok bestand aan en open het, klik met je muis in het kladblokbestand en druk dan control + v, de text word nu gekopierd naar het kladblok bestand. Sla het kladblok bestand op, als het kladblok bestand opgeslagen is (bv in mijn documenten) verander je de extentie van het kladblok bestand van *.txt naar *.bat Als je achter al je bestanden geen extentie ziet (dat zijn de drie laatste letters achter de punt van een bestandsnaam, dus bv foto.jpg, de letters jpg is de extentie) dan staat het weergeven daarvan bij jou uit, aanzetten doe je als volgt: open mijn documenten, ga naar extra/mapopties/weergave/ haal het vinkje weg bij "extenties voor bekende bestandstypen verbergen" , als het goed is zie je nu achter je bestandsnamen een punt en de drie extentie letters. Je hebt nu een uitvoerbaar bestand, als je erop dubbelklikt zal het bestand worden uitgevoerd en worden de moviemaker-filters weer in hun oorspronkelijke staat terug gebracht en daarna zal waarschijnlijk moviemaker weer naar behoren werken. Duidelijk? Een actie als 90 graden roteren gaat , in principe, niet zonder het bestand opnieuw te comprimeren. Als je dus een dergelijke actie uitvoerd en in je programma (zoals vdub) geen nieuwe compressie opgeeft zal het bestand zonder enige vorm van compressie worden opgeslagen en zoals je al gemerkt hebt is ongecomprimeerde video enorm groot. Je zult dus een nieuwe compressie standaart en waarde op moeten geven en als je die ongeveer hetzelfde wilt hebben als de oude situatie zal je eerst moeten bepalen met welke compressie en hoeveel de oude bestanden waren gecomprimeerd. Open het bestand in Virtualdub en onder file/file information vind je onder kopje "videostream" en "audiostream" de datarate van de video in kbps, dat is kilobit per seconde, je kunt dan ook zien wat voor type video en audio compressie is toegepast. Bij het opslaan van de video moet je voor de audio en video dezelfde compressie opgeven en als het goed is krijg je dan weer een bestand van ongeveer dezelfde grootte.
Link naar reactie
Ja, zo is het zeker duidelijker. Overigens had ik de Windows Moviemaker net gedownload van internet, dus krijg het eigenlijk foutief. Zal zien, wat ik er nog mee doe, aangezien ik verder ben gegaan met Virtaldub. Uw uitleg hierin is ook heel duidelijk. Moet ik ook nog het aantal frames per seconde opnieuw ingeven vlak voor het opnieuw comprimeren van het bestand ?
Link naar reactie
Moviemaker maakt gebruik van diverse filters die al reeds in windows aanwezig zijn, de fout kan dus al aanwezig zijn nog voordat je ooit moviemaker gebruikt of installeert. Virtualdub: alleen de compressie moet ingevoerd worden (zowel audio als video) en indien de audio gecomprimeerd was in de originele video zal voor de audio ook de hercompressie functie aangezet moeten worden, de audio word nl in virtualdub wel standaart 1:1 gekopiert naar het nieuwe bestand. Dat doe je door onder audio "full processing mode" aan te zetten. Als de originele audio als indeling "PCM" heeft dan is er geen compressie en zou je verder ruimte kunnen winnen door toch compressie in te schakelen, bv MP3 op 128 Kbs. Ik vermoed dat de video afkomstig is van een fotocamera? In dat geval kan de videocompressie van het type MJPEG zijn en in dat geval zul je waarschijnlijk niet als nieuwe compressie MJPEG in kunnen stellen aangezien er standaart in windows geen MJPEG compressor aanwezig is, er is wel een decompressor aanwezig (om de video te kunnen bekijken/openen) maar opnieuw comprimeren gaat dan dus niet. Je zult in dat geval je toevlucht moeten zoeken tot een andere compressie codec zoals bv Divx welke je wellicht ook niet hebt maar wel (gratis)kunt downloaden en installeren. In dat geval kun je ook volstaan met een veel lagere datarate aangezien divx veel efficienter is dan MJPEG, voor fotocamera-video's in VGA resolutie (640x480) zou 1000 a 1500 Kbs meer dan voldoende moeten zijn. Overigens een kleine kanttekening: zoals je zelf al wellicht geconcludeerd hebt; bij iedere bewerkingsstap van de video volgt daarna doorgaans weer een compressie stap, op die manier kun je bij meerdere bewerkingen dus te maken krijgen met een kopie van een kopie van een kopie van een kopie enz enz.... Dus; alle bewerkingen die je wilt uit voeren doe je het beste in 1 stap.
Link naar reactie
Inderdaad is de betreffende video van het type MJPEG. Het is mij nu wel gelukt. Weliswaar op een iets andere wijze dan u heeft beschreven. Gek genoeg kwam bij de optie video compression deze optie van compimeren MJPEG niet voor. Dus ik kan deze ook niet kiezen. Ik heb dan maar gekozen voor de optie "cinepak-codec van Radius". De oorspronkelijke data rate ingevuld en het getal 10 ingevuld bij "force keyframes by every 10 frames " Met de audio heb ik niets gedaan. Kwaliteit oip 100 gehouden en toen kwam ik op een acceptable bestand qua grootte, iets meer dan oorspronkelijk. Op zich ben ik dus er wel uit.
Link naar reactie
Zoals ik al gemeld had; windows heeft geen mjpeg compressor aan boord, ze zijn wel te koop maar dat is niet nodig want er zijn genoeg alternatieven. De Cinepack codec van Radius is zo'n beetje de meest slechte keus die je kunt doen, de codec zit in windows vanwege compatabiliteit maar de kwaliteit is miserabel slecht, de techniek van deze codec is ongeveer van het niveau 1990 en dat is zo ongeveer prehistorisch. Als je daarmee dezelfde datarate gebruikt als met de mjpeg laat je waarschijnlijk zo'n 70% aan kwaliteit liggen tov mjpeg maar ook mjpeg is hopeloos oud er zijn betere alternatieven. Intel Indeo in versie 5.1 is al veel beter maar nog steeds hopeloos veroudert maar wel afspeelbaar op ieder standaart windows systeem. In sommige versies van windows is ie niet actief en verborgen, als je hem wilt gebruiken kan ik je daarvoor wel een bestandje toesturen welke dat opolost. Maar dan nog gebruik je hopeloos verouderde compressie techniek, jouw 850 MB mjpeg video past zonder problemen waarschijnlijk wel in een bestand van 200 MB of mischien nog wel kleiner als je een moderne codec gebruikt. Divx is een hoog comprimerende codec maar die moet je dan wel eerst installeren, als je daar niet aan wilt is er natuurlijk ook de oplossing van eerst de video met virtualdub opslaan in ongecomprimeerde vorm zoals je al gedaan had( het 38 gigabyte bestand), dat bestand openen in moviemaker en comprimeren naar wmv want ook wmv comprimeerd zeer hoog. Als je de weg een beetje kwijt raakt kan ik je wel helpen, geef maar de lengte van de video in minuten/seconden en de resolutie en ik kan je dan wel aangeven hoe en waarmee je de video kunt klein krijgen met behoud van kwaliteit.
Link naar reactie
Voor wat betreft het volgende begin ik inderdaad de weg kwijt te raken. Natuurlijk wil ik DIVX wel downloaden en installeren. Maar het is begonnen met het feit, dat ik een video wil roteren. Met DIVX kan ik toch geen video roteren ? Of is het zo, dat DIVX na installatie als optie verschijnt in het programma Virtualdub ?
Link naar reactie
Juist,Divx is een compressie type of een ander woord is codec ([b:ef00861d89]CO[/b:ef00861d89]mpressor/[b:ef00861d89]DEC[/b:ef00861d89]ompressor) en codec's werken als "plugin" voor windows en zijn daarna (in principe) in ieder avi-video-programma als compressie te kiezen dus ook in Virtualdub. Codec's werken voor het videotype AVI, bij andere type video zoals bv MOV/quicktime is het idee hetzelfde maar daar zijn nagenoeg geen losse codec's voor te verkrijgen en voor wmv video is er maar 1 codec en dat is wmv en die zit ingebakken in moviemaker. Video is doorgaans opgebouwd uit een "container" en in die container(avi,mov,wmv,mpg) zit audio en video en die audio en video kunnen gecomprimeerd zijn met een bepaalde compressie techniek om dataruimte te besparen. Compressie en codec's zijn wat het mogelijk maakt om op 1 dvd meer dan 3 uur video kwijt te kunnen, zonder compressie zou dat niet meer dan 4 minuten zijn (!), je kunt dus door een goede codec te kiezen enorm veel dataruimte besparen en toch goede kwaliteit behouden, de afweging in video/audio(maar ook bij foto's) is altijd kwaliteit versus opslaggrootte. Als je de video te veel comprimeerd ga je blokjes/ruis/wazig/minder scherpte zien in de video. Standaart zitten er een aantal codec's in windows maar die levert microsoft alleen maar bij zodat je wat avi video's kan openen(=decomprimeren), voor wegschrijven(=comprimeren) zijn deze codec's vandaag de dag niet meer aan te raden aangezien de efficientie van deze codec's sterk te wensen laat, je moet met deze codec's een zeer hoge datarate gebruiken om goede beeldkwaliteit te behouden en dus worden je bestanden onnodig erg groot. Vanuit microsofts redenatie zijn avi-codec's verleden tijd want je kunt video wegschrijven met goede wmv compressie vanuit moviemaker. Microsoft's wmv is de opvolger van microsoft's avi maar avi blijft populair vanwege de eenvoudige opbouw en de open structuur in programma's waardoor je eenvoudig codec's kan toevoegen ook als die niet van microsoft zijn, bij wmv kan dat niet ,de codec's zitten ingebakken in het programma en zijn altijd afkomstig van microsoft. Helaas is moviemaker aan de uitvoerzijde wat beperkt, zo kun je niet zelf vrij de resolutie aanpassen en ook de datarate is niet vrij instelbaar. Ik heb je een email gestuurd met de Xvid codec (vergelijkbaar met divx maar geheel gratis) en de Lame MP3 codec(= ook gratis) zodat je ook de audio evt behoorlijk kunt comprimeren. Na installatie kan een herstart noodzakelijk zijn voordat ze verschijnen in virtualdub. In de xvid codec druk je op de knop "target quantizer" (=instellen op kwaliteitsniveau) waardoor deze verandert naar "target bitrate"(=instellen op bitrate), je kunt nu het aantal kbs instellen voor de video. Als je me de lengte van de video geeft en de resolutie kan ik je wel een richtwaarde geven voor de bitrate/datarate. Voor de lame mp3 codec zijn 2 waardes van belang: de samplerate ( bv 48000 hz) welke hetzelfde moet zijn als het origineel(kun je vinden in vdub onder file/file info) en de datarate; voor mono geluid is 64 Kbs en voor stereo is 128 kbs meer dan voldoende. De afkorting ABR of CBR staat voor "Automatic variabele BitRate" en "Constate Bitrate" , in avi gebruiken we altijd CBR. Ik weet het: videobewerken heeft een nog al steile leercurve, voordat je uberhaupt wat kunt doen is er heel wat te leren... :wink:
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...