Ga naar inhoud

MPG naar AVI converteren, ik wil geen zwarte balken


anoniem

Aanbevolen berichten

Ik heb video's gemaakt die zijn opgenomen in een resolutie van 720x576 pixels. Ze zijn in MPG formaat. Nu moeten ze worden bewerkt en daarom worden omgezet naar AVI. Ik gebruik hiervoor het freeware programma [url=http://www.any-video-converter.com/]Any Video Converter[/url]. Wanneer ik ze omzet naar AVI, dan is de beeldkwaliteit wel hetzelfde, maar onder en boven worden zwarte balken gezet zodat de beeldverhouding 4:3 wordt. 'Leuk', maar onnodig. 1. Is AVI altijd 4:3? of ligt het aan iets anders? 2. Weet iemand een ander freeware programma om video's mee om te zetten?
Link naar reactie
Als de uitvoer (avi) resolutie een 4:3 formaat is en je invoer een 5:4 formaat is zal er wat moeten gebeuren om eea te laten kloppen. Er kan een stukje van de video worden afgesneden, de "letterbox" methode, of je kunt de video uitrekken de "stretch" methode. Je zult in het programma moeten opgeven dat je van 5:4 naar 4:3 wilt via "stretch" AVI en nagenoeg alle andere video typen kunnen bijna ieder formaat zijn die je maar wilt binnen de regels dat ieder deel van de resolutie deelbaar moet zijn door 16, dus de verticale en horizontale resolutie moet door een heel getal deelbaar door 16 zijn. Het is echter wel gangbaar om de resolutie van een avi in een 4:3 of 16:9 formaat te maken zodat bij afspelen de resolutie overeenkomt met de verhouding van (doorgaans) een tv of pc-monitor. Dat hoeft niet persee want bij het afspelen kan de video ook opgerekt worden maar dat is dan aan het uitvoerende apparaat om er voor te zorgen dat dat (correct) gebeurt.
Link naar reactie
Toch is dat vrij irritant. Ik heb liever zwarte balken dan een stretched beeld. En dit? [i:23f7f28ad9]Je zult in het programma moeten opgeven dat je van 5:4 naar 4:3 wilt via "stretch" [/i:23f7f28ad9] Volgens mij wilde hij juist geen 4:3, maar gewoon zijn resolutie behouden? Als je gaat strechen dan krijg je rare verhoudingen toch? Ik zit zelf ook nog wel eens te klooien hoor moet ik toegeven. Dat ik er na 2 uur encoden achterkom dat ik toch weer de verkeerde optie heb gekozen ;)
Link naar reactie
Zijn resolutie is 720x576 das 5:4 en aangezien er geen 5:4 monitoren of tv's bestaan is de kans 99,99% dat de opname aspect ratio 4:3 is geweest en de video in de 720x576 al in elkaar geperst is en dus om de boel correct te krijgen weer uit elkaar gerekt moet worden. De uitrekcorrectie bedraagt dan 1.06 voor de horizontale resolutie. Als je met een dv of dvd camera opnames maakt is de beeld chip 4:3, het beeld wordt vervolgens met een factor 1.06 in elkaar gedrukt om te passen in de 720x576 resolutie van dv of dvd, vervolgens word bij het afspelen de boel weer gestretcht. Maw; als je de 720x576 niet stretcht zal een opname van een bol er uit zien als een ei. Check het maar als je een dvd hebt met een film van de Universal film company, die beginnen altijd met een 4:3 trailer van die draaiende wereldbol, als je uit de vob een beeld captured in 720x576 is de wereldbol een ei.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...