Ga naar inhoud

Premiere Pro 2 en MPEG-2 files


Aanbevolen berichten

Onlangs een camera gekocht die behalve avchd ook in mpeg-2 kan opslaan. Als ik zo'n mpeg-2 file in Premiere Pro 2 inlees, komt er bovenin de tijdlijn een rode streep te staan wat inhoudt dat het wel even gaat duren als ik de film wil renderen. Met mijn aloude AVI-files had ik dit probleem niet: alleen de overgangen moeten worden gerendeerd en dat is meestal zo klaar. Is dit een kwestie van vóór het aanmaken van een project de juiste keuze maken (nu gebruik ik DV-PAL widescreen 48kHz) of kom ik hier niet onderuit? Gaat het omrekenen naar m2v dan uiteindelijk ook sneller? Da's toch ook gewoon mpeg-2? Zijn er andere dingen waar ik nog rekening mee moet houden met deze voor mij nieuwe files?
Link naar reactie
MPEG2 is een compressie vorm die zijn rendement behaald door gebruik te maken van zogeheten I, P en B frames. Alleen de I frames zijn volledige "foto's"vergelijkbaar met een jpeg plaatje, de andere B en P frames zijn brokjes data die de verschillen noteren van de diverse beeldelementen in het I frame plaatje. Dus als frame 1 een I frame is die een voetbal bevat die beweegt dan worden in de volgende P en B frames alleen de cordinaat verschillen van de bal in het beeld opgeslagen, dat kost veel minder data dan zo'n jpeg foto. Conclusie daaruit is dan ook dat mpeg2 frames altijd in series werken genoemd een GOP (group of pictures) beginend met een I frame en dan afwisselend B en P frames. Zo'n GOP is dus een bij elkaar horend setje frames en je kunt daar niet zo maar in gaan knippen. Dus renderen veel video programmas een mpeg2 film compleet opnieuw en wordt dus ook compleet opnieuw gecodeerd, en dat kost tijd en kwaliteit. DV-avi werkt met alleen I frames en kan wel op iedere frame geknipt worden, alleen de frames die veranderen worden opnieuw berekent en gecodeeert de rest kan gewoon worden gekopiert en dat gaat uiteraard aanzienlijk sneller. Er zijn wel mpeg bewerkings programmas die "smart"renderen door alleen de GOP die bewerkt wordt opnieuw te renderen en de rest te kopieren maar Premiere doet dat niet. Cyberlinks powerdirector (oid) doet dat en ook womble heeft een programma die slim is evenals TMPGenc mpeg edit.
Link naar reactie
Je kunt inderdaad proberen in de project settings te kiezen voor mpeg-2 waardoor je mogelijk af bent van de rode streep. Alhoewel Premiere Pro 2 mpeg-2 dus accepteert als formaat is het niet ideaal ervoor, anders wordt dit met de 'MPEG-Pro' plugin van MainConcept voor Premiere, dan werkt Premiere er erg goed mee. Je hebt dan ook het voordeel van 'smart-rendering'; het bekijken waard.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...