Ga naar inhoud

smalfilm digitaliseren


Aanbevolen berichten

Ik wil een geruime hoeveelheid smalfilm gaan digitaliseren op een zo goed mogelijke kwaliteit, ik heb een goede projektor, en reeds een glasscreen, maar vind dit toch niet super, wie heeft goede tips ( geen verwijzingen naar bedrijven die dit doen). Ik wil er best wel wat tijd en geld insteken om dit te doen, evt zelf een soort telecine maken o.i.d. Maar zou graag wat ervaringen willen horen.
Link naar reactie
http://www.visualsteps.nl/1st-hoofdstuk/238.pdf http://members.home.nl/dick.slagter/techniek.html http://www.chm.nl/digitaliseren_smalfilm.htm en nog meer via http://www.google.nl/search?hl=nl&client=firefox-a&rls=org.mozilla%3Anl%3Aofficial&hs=Km5&q=smalfilm+digitaliseren&btnG=Zoeken&meta= PS: ik heb van 8 mm geen bal verstand.... maar zo moet je er och uitkomen... lijkt me. Het waarnemen waar de fouten zitten en dat verder in google invullen lijkt me essentieel. Met een opmerking "maar vind dit toch niet super" ....dat schiet niet op....
Link naar reactie
Zelf een soort telecine opstelling maken is de beste methode. Je zult hiervoor een projector moeten hebben(kopen) die je kunt verbouwen. Denk dan aan de lamp/condensor/lenzen er uit slopen en er een opaline lichtbron in maken zodat de film gelijkmatig wordt verlicht en met voldoende lichtsterkte,verder moet de projector een regelbare snelheid hebben of je moet die er zelf in knutselen. Je camera zal in een telestand mbv een correctielens (macrolens) voldoende moeten kunnen inzoomen om het 8 mm beeld beeldvullend op te nemen, afhankelijk van je camera kun je hier wat problemen mee ondervinden en zul je moeten gaan expirimenteren met evt andere lenzen voor de videocamera. Je stelt de camera op pal voor de projector, verwijdert de projectielens en neemt door het gat de film op die dan welliswaar opzijn kop en spiegel verkeert is maar dat is later eenvoudig te corrigeren met videobewerkingssoftware. De links hierboven laten eea zien hoe andere knutselaars het gedaan hebben. Voor dit soort projecten heb je geduld nodig en een lange adem....
Link naar reactie
  • 4 weken later...
Als je smalfilm goed wil digitaliseren moet je niet beginnen met een glasscreen. Je houd nl. altijd een hotspot. Begin met de normale lamp te vervangen door een LED lamp. Zorg er voor dat de LED traploos regelbaar is (voor wat betreft lichtsterkte). Een Lumiled HQ is volgens mij de beste keuze voor deze toepassing. De projector moet traploos regelbaar zijn in snelheid en de camera moet een variabele sluitertijd hebben. Een voorbeeld van een opstelling heb ik op [url=http://www.mediaexclusive.nl/smalfilm/smalfilm_op_dvd/smalfilm_op_dvd.html]deze[/url] site gezien. Wat veel beter is, is om te experimenteren met met een camerachip. Koop een heel goekope webcam en sloop deze om ermee te "spelen". Probeer de opnamechip zo dicht mogelijk bij de opening bij de vlinder te brengen en te fine-tunen. Let er wel op dat het beeld dan gespiegeld wordt opgenomen. De software die je gebruikt moet het beeld weer kunnen spiegelen. Ben je tevreden over het resultaat, koop dan een (web-)cam met een resolutie van 720X596 (PAL-norm). Gebruik nooit breedbeeld (1920 X 1080) met een verhouding van 16 : 9 want een smalfilm heeft de verhouding van: 8mm: 4 : 2,93 en Super8: 4 : 2,94. Dus ongeveer 4 : 3. Als je dus met een HDcam opneemt over de volle breedte dan "onthoofd" je de mensen op de film. Bovendien is de scherpte van deze nieuwe camera´s zo goed dat de korrels zichtbaar worden bij het afspelen op een LCD of plasma tv. Dit komt de kwaliteit niet ten goede. Als je het bovenstaande uitvoert heb je het allerbeste resultaat. Ik vraag me wel af of de kosten van het experimenteren opwegen tegen het voordeel van uitbesteden. Bij minder dan 30 uur film loont dit echt niet. Tenzij je, zoals ik, een echte smalfilmfanaat bent met heel veel geduld en nog meer tijd. Suc6, Johan :o
Link naar reactie
Hallo iedereen, De beste manier om 8mm te digitaliseren is met een machine vision camera met trigger. Je kunt ze tegenwoordig krijgen voor ong. 500 Euro. Je krijgt dan een resolutie van 1280x960 en dit is ruim voldoende voor 8mm film. Zelf heb ik nog een camera met een resolutie van 1024 x768. Vooral bij het oude dubbel-8 formaat is de filmkorrel soms storend. Ik maakte hier een speciaal Avisynth script voor, dat tevens het beeld stabiliseert. Voor meer details zie mijn website (zie onderaan). Via de site kun je doorklikken naar voordbeeldclips op Vimeo. Groeten uit België, Fred.
Link naar reactie
  • 1 maand later...
[quote="wiers"]Ik wil een geruime hoeveelheid smalfilm gaan digitaliseren op een zo goed mogelijke kwaliteit, ik heb een goede projektor, en reeds een glasscreen, maar vind dit toch niet super, wie heeft goede tips ( geen verwijzingen naar bedrijven die dit doen). Ik wil er best wel wat tijd en geld insteken om dit te doen, evt zelf een soort telecine maken o.i.d. Maar zou graag wat ervaringen willen horen.[/quote] Glassscreen is uitstekend te gebruiken voor telecine, gebruik ik al 25 jaar voor overzetten van 9.5mm films en kan zonder hotspot. Je moet alleen de goede glassscreen gebruiken met 3 soorten glas op elkaar geplakt. (niet de plastic rotzooi). Ook zorgen dat projectie in donker/schemer is. Er mag geen zijlicht op glassscreen vallen. Voordeel van deze methode is dat je goede camera met hele opname chip kan gebruiken. Objectief van opnamecamera is belangrijk (camera nemen met verwijderbaar objectief) plus als het mogelijk is een camera met een externe sinc! Camera sinc zetten met motor van projector en er kan overgezet worden zonder beeldflikker. Ook kun je ervoor kiezen om projector om te bouwen met ledlicht en overzetten via kleine (bewakings) cameraatjes, ik vind resultaat niet goed en heb alle systemen zien draaien met omgebouwde projectoren. Resultaat is matig te noemen. Er zijn goede telecineprojectoren (worden nu nog nieuw met de hand gemaakt) kosten alleen rond de 25.000 euro per stuk. Dit resultaat is wel uitstekend te noemen Ik heb alle systemen voor telecine staan en een echte filmscanner geniet wel de voorkeur. En anders gewoon met de glassscreen! Ik kan glassscreen opnamen laten zien die de kenner niet van opname met echte filmscanner kan onderscheiden. Dit is al 25 jaar mijn vak als houder van een filmbeeldarchief en mijn glasscreen opnamen zitten regelmatig in documantaires op o.a. tv en speelfilms in de bioscoop. mvg Fenno Werkman
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...