Ga naar inhoud

MPEG-1 op VCD


Aanbevolen berichten

Beste iedereen, Ik heb voor een opdrachtgever een productie gemaakt. Hij wil deze aangeleverd hebben op o.a. VCD. Ik heb opgezocht hoe dat moet, en ben erachter gekomen dat je het bestand moet converteren naar MPEG-1. Dat heb ik gedaan met Apple's Compressor, en nu kan ik het branden. Oude codec: Apple pro-res 422 high quality for progressive material.(sync) Nieuwe Codec: MPEG-1 - 48Khz audio.(sync) Vervolgens stop ik het in mijn DVD speler, maar is de audio niet sync. Hoe los ik dit op? (audio loopt niet achter bij het originele bestand noch nieuwe bestand op de mac) Met vriendelijke groet, Wesley Blokker.
Link naar reactie
Zomaar mpeg1 coderen en dan hopen dat je er een vcd mee kunt maken gaat gegarandeerd mis, de video/audio moet aan een hele rits voorwaarden voldoen wil je een goede "compliant" vcd maken. Zo moet de resolutie Qsif oftewel 352x288 @ 25 fps zijn voor PAL materiaal, voor NTSC is dat 352x240 @29,97 fps. De bitrate van de totale stroom mag niet hoger zijn dan een cd-rom speler op 1 speed kan lezen en dat is 1374 Kbs, dat betekent 1150 voor de video en maximaal 224 voor de audio die overigens in mpeg1/Layer2 moet zijn en 44.1 Khz/16bit, en GEEN 48 Khz. en er is nog veel meer; buffers,matrices,padding enz enz enz enz..... Dat je dvd speler uberhaupt de cd leest komt waarschijnlijk doordat dvd spelers van de laatste jaren zo goed als alles afspelen inclusief mpeg op een datacd. Een VCD maak je het beste door een programma te kiezen welke de optie "VCD" heeft waardoor alles vanzelf goed staat en vervolgens de mpeg bestanden mbv een authorings programma tot een vcd te branden, gewoon de mpeg's op een cd fikken is ook niet goed, de mpeg's moeten in een speciale *.dat container komen. De meeste brandprogramma's kunnen wel authoren tot vcd, je moet dan gewoon de optie "vcd" kiezen, en de mpeg's toevoegen, het brandprogramma maakt er dan een echte vcd van. Voor de mac kan ik je daarbij niet helpen, ik heb geen flauw benul welke prog's je nodig hebt, voor de pc kan het gratis met TMPGenc 2.5 encoder( de beste vcd encoder die er is) en authoren/branden kan Nero. VCD is overigens een kritische aangelegenheid, de maximale datarate van 1374 Kbs icm de gebruikte resolutie zorgt er voor dat alleen een heel goed encoder een mooi beeld oplevert zodra de encoder kwalitatief wat minder is resulteerd dat in blokjes in je beeld bij snelle bewegingen. Ik heb nog nooit gehoord van een encoder voor het mac platform die kan wedijveren metr TMPGenc encoder. Ik zou (tijdelijk) even overstappen op een pc...... Nou: toch nog wat voor je gevonden: http://www.mireth.com/wt/ivcd-burn-vcd-mac.html
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...