Ga naar inhoud

Codecs


Aanbevolen berichten

Beste Forum-bezoekers, Op dit moment ben ik bezig met het in elkaar draaien van een video-handleiding in Pinnacle Studio 12. Er zijn van deze versie 2 handleidingen nodig, 1 die tijdens presentaties kan worden laten zien en 1 die via het internet gedistribueerd moet worden. Mijn ervaring met video bewerken is nul, Toch is het mij op redelijk eenvoudige wijze gelukt om een mooie handleiding te maken maar nu zit ik met het probleem dat ik niet weet welke codecs ik het beste kan gebruiken zonder al te veel kwaliteit in mijn video's te verliezen? Iemand die mij wat kan aanbevelen kwa codec (zowel voor de presentatie als voor de internet versie) en hier misschien ook meteen wat uitleg kan geven waar ik op kan letten?
Link naar reactie
Voor je presentatie zou ik het geheel laten wat het nu is; iedere conversie kost weer wat kwaliteit. Voor je inet distributie kun je voor bv wmv kiezen maar er blijft de vraag wat je er aan data aan wilt besteden? video distributie kost al snel vele GB datatransport en dat kost geld, de host waar je die videodata plaatst(je eigen website?) heeft vaak een tarief , bv tot 5 GB traffic per maand, alles daarboven moet je extra betalen. Dat hang dan dus ook weer af van hoe lang het filmpje is en hoeveel je er denkt van te slijten via het inet? Wil je de gebruikers alleen een "webkwaliteit" filmpje geven of wil je ze ook de mogelijkheid geven om er bv rechtstreeks een dvd van te kunnen maken?, dan komt mpeg2 om de hoek kijken en loopt de bestandsgrootte helemaal op...
Link naar reactie
Ik heb voor de webdistributie gekeken wat de beste opties zijn, de makkelijkste is natuurlijk youtube, mijn idee was om daar de mogelijkheid bij te geven om het filmpje te downloaden, nu heb ik een codec nodig die de kwaliteit zo goed mogelijk houdt, zo universeel mogelijk af te spelen is maar het filmpje niet al te groot maakt (Er wordt gewerkt met Pinnacle Studio 12). Dataverkeer is geen probleem de site wordt zelf gehost.
Link naar reactie
Ah, joetoep, dat rekende ik niet mee.... Als je dan erbij een goede kwaliteit download wilt geven denk ik dat je het beste dat in divx of Xvid zou kunnen doen. Mpeg2 is erg mooi en rechtstreeks op dvd te branden maar levert enorme bestanden op. Met divx/xvid behaal je dezelfde kwaliteit maar met kleinere bestanden, de gebruiker moet dan echter wel eerst een conversie doen als hij er een dvd van wil maken maar dat is met tegenwoordige freeware een klusje van niets. Je kunt de boel voor de gebruiker optimaliseren door iig. de resolutie al op dvd niveau te houden; 720x576 en een framerate van 25 fps, met een datarate van 2500 Kbs in divx/xvid krijg je strakke beelden. Minder datarate zou ook kunnen leiden tot een goed resultaat maar dat is afhankelijk van de video-hoe veel beweging ed er in zit.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...