Ga naar inhoud

Codecs en AVI met WMP 11


Aanbevolen berichten

Hallo, Ik heb te maken met het bekende probleem van het afspelen van een (al wat ouder) avi-bestand-zonder-beeld in WMP11... Aangezien ik net een nieuw systeem heb geïnstalleerd (XP) wil ik die zo schoon mogelijk houden: m.a.w. ik zie het niet zitten om hier allerlei codec-packs te gaan experimenteren, met het risico van conflicten. Op mijn computer zijn naast WMP 11 ook Nero Showtime en Quicktime Player aanwezig. Ik lees vaak namen van codecpacks als K-Lite en Ffdshow, maar zoek naar een codec die in geval van niet werken ook weer [b:ba8eeeb837]helemaal [/b:ba8eeeb837]van het systeem is te verwijderen. In het verleden heb ik namelijk eens gewerkt met Replay Converter, die ffdshow ongevraagd mee-installeert, maar die je daarna met geen mogelijkheid kunt de-installeren...Nu schijnt ffdshow niet een slecht programma te zijn, maar ik blijf liever wel baas over mijn eigen software.. Is het niet mogelijk om tevoren een codec te testen op de juiste werking? Kortom, wie heeft dezelfde ervaringen gehad als ik en hoe is dat opgelost? bvd
Link naar reactie
De full proof methode voor codec installeren is nog steeds om niets te installeren en pas als een bestand niet afspeelt even uit te zoeken wat je mist (met bv Gspot of Avicodec) en dan uitsluitend datgene te installeren wat je mist en daar niet te overhaast in te werk te gaan maar eerst even goed te informeren welke codec je exact nodig hebt. Codec pack's worden wel gelukkig beter maar het is nog steeds schieten met een kanon op een mug en helaas zijn er steeds meer "betrouwbare" software producenten die ook je sys overspoelen met codec's, Nero is bv zo'n mooi voorbeeld van "bloatware" welke 15 duizend codec's installeert waar erg slecht vanaf te komen is. Verder is Gerbens advies een oplossing maar je zit dan wel weer vast aan 1 specifieke speler. Mijn rijtje van standaart geinstalleerde codec's is als volgt en in de juiste volgorde: Nero Met grof geweld(RADlight filtermanager-geen tool voor beginners) alle nero video en audio codec's weer uit zetten. PowerDVD (dvd en mpeg2 afspelen), installeert helaas ook divx 5-6-7 demo mee. Divx 5-6-7 weer met grof geweld uit zetten Divx 3.11 alpha Koepies Xvid, daarna Xvid verbieden om divx 3 video af te spelen(in config menu) en toestaan om divx 5-6-7 video af te spelen. FCC Handlers AC3 codec Quicktime Windows Media Encoder Win mediaplayer in de laatste versie, doet ook een update van de codec's in winmediaencoder. WMV 9 acm codec(alleen nodig voor het maken van wmv9 in Virtualdub/AVI's) LAME mp3 HUFFYUV (verliesvrije videocodec voor editten) Mainconcept DV codec (voor het bewerken van dv-avi uit camcorder)
Link naar reactie
Hallo, Bedankt voor je uitgebreide uitleg en advies... Ik heb inmiddels wat geëxperimenteerd met verschillende spelers en codecs, maar het loste niets op... Vandaag deed ik bij toeval een ontdekking: Niet alle AVI's spelen af zonder beeld. De betreffende problemen deden zich met name voor bij oudere AVI-bestanden (2001-2003). Andere AVI deden het wel.. IK heb al mijn multimedia bestanden op een NAS staan en naar nu blijkt spelen sommige AVI's vanaf die NAS af zonder beeld in WMP. Echter, als ik die AVI's naar mijn computer kopieer (dus lokaal) zet, spelen ze af mét beeld...Ik heb er geen verklaring voor, maar het zou te maken kunnen hebben met ethernet of zo. Kortom, de boosdoeners zijn dus niet zozeer de codec's, maar het is een hardware euvel... Ik ben benieuwd naar jullie mening...
Link naar reactie
Hallo, Bij de eigenschappen van de AVI die zonder beeld afspeelt staat het volgende in de eigenschappen: Video frame rate: 15 frames/sec data rate: 3849 kbps video sample size: 24 bit compression: Indeo video5 De AVI die wel met beeld is af te spelen: frame rate: 15 frames/sec data rate: 1869 kbps Geen gegevens over de compression Als ik de AVI die vanaf de NAS zonder beeld afspeelt, kopieer naar de C:\-schijf van mijn computer en vandaar afspeel krijg ik dus wel beeld en geluid. Vooral dat laatste intrigeert me. Verder heb ik een aantal "beeldloze" AVI's via internet geconverteerd naar WMV. Dat lukte goed en nu kan ik ze in dat formaat ook inclusief beeld vanaf de NAS afspelen...
Link naar reactie
Ik dacht het al... Het is Indeo video, Indeo is/was een erg mooie wavelet codec van Intel, Pentium's spelen Indeo 4/5 video versneld af dankzij de MMX instructies , je kunt op een stokoude pentium 1/ 133Mhz fullscreen PAL video afspelen zonder stotteren en met een ongelovelijke kwaliteit. De codec is niet erg efficient en dus zijn de bestanden groot maar de codec is volledig RGB24 gebassseerd en daardoor erg kleurgetrouw, dit tov de moderne mpeg1/2/4 codec's die allen YUV gebaseerd zijn en altijd kleurfouten en ruis bevatten. Verder is Indeo erg schaalbaar(instelbaar) en kende een hele reeks aan opties die voor videobewerkers erg handig kunnen zijn zoals alpha channel,password bescherming, viewport controls en nog veel meer leuks. Indeo is ook jarenlang DE video codec geweest voor videobewerkers aangezien de codec er is voor zowel windows als Mac.(voor de komst van de DV codec) Indeo werd ook erg veel gebruikt voor het video deel in games, als je wat oudere spelletjes speelt(windows 98 en vroeger) is de kans 99% dat in-game video's met Indeo zijn gemaakt. Maar helaas: Indeo's laatste versie 5.0-5.1 en 5.2 bevatte "interactieve" mogelijkheden zoals "linken" in de video, je kon dan dus in de video klikken en een ander item/programma oproepen. En dat is een veiligheids issue..... ******************************************************* Windows XP Service Pack 2 and Vista - With the 2004 update to Windows XP (known as Service Pack 2), Microsoft has made security changes to the OS and Windows Media Player 9 and up that prohibit the direct playback of Indeo content online. Users will find that they will no longer be able to automatically play video files posted on the web if they were encoded with the Indeo codec. Windows Media Player will only play Indeo files if they are local (on your hard drive). ******************************************************** Indeo speelt dus niet meer af over netwerk vanaf winXP sp2. Er is denk ik nog wel een uitweg en dat is afspelen via Quicktime en mogelijk VLC aangezien die geen gebruik maken van DirectX. Alle spelers die gebruik maken van DirectX zullen weigeren en dat zijn de meeste videospelers voor windows. Enigste andere 100% proof oplossing is de video hercoderen naar een andere compressie vorm zoals mpeg1/2(videocd/dvd) of 4 (divx/xvid/wmv). Je zult dat met een behoorlijk hoge bitrate moeten doen(dus een groot bestand) aangezien de conversie tot op het kleurmodel zal moeten gebeuren (van RGB naar YUV) en dat is/was altijd een dillema met Indeo video aangezien er kleurconversiefouten ontstaan die zich slecht laten comprimeren. Dat voorkom je grotendeels door er een grote bitrate tegenaan te smijten. Als de kwaliteit je aan het hart gaat raad ik je aan om voor conversie naar mpeg1/2 (VideoCD of DVD) gebruik te maken van TMPGenc 2.5 encoder die mpeg1 gratis doet en mpeg2 voor 30 dagen ; http://tmpgenc.pegasys-inc.com/en/download/tpfree.html Deze versie heeft een aantal templates die je kunt kiezen waarmee alles correct ingesteld wordt. De plus versie : http://tmpgenc.pegasys-inc.com/en/download/tp.html kent een wizzard en is makkelijker in gebruik maar doet mpeg2 codering maar voor 14 dagen waarna er betaalt moet worden. Wil je naar Divx/Xvid coderen dan raad ik je Virtualdub aan aangezien die een erg goede rgb/yuv conversie heeft, virtualdub is echter een tool met een steile leercurve....
Link naar reactie
Hallo, Heel erg bedankt voor dit uitgebreide antwoord...Het probleem is dus duidelijk... Ik moet er eerst op studeren, want veel van jouw informatie gaat me nu boven de pet..Op mijn PC staat behalve WMP11, ook Quicktime Pro 7 en RealPlayer Gold 11 (freeware versie). Ik zal daar ook eens mee experimenteren. Hoewel het kleine clips betreffen wil ik ze wel graag behouden, want het zijn filmbeelden van mijn kinderen toen die nog klein waren. Destijds nam ik ze op met de webcam, dus de kwaliteit is al niet zo geweldig.. Overigens heb ik de Indeo software nu verwijderd, maar of die dan ook echt uit mijn systeem verdwenen is betwijfel ik ten zeerste (Tsja, Windows OS hè?).. TMPGenc ken ik omdat ik weleens werk met hun DVD Authoring Suite. Een fijn programma dat m.i. beter werkt dan Windows Moviemaker. Nogmaals dank voor je informatie..
Link naar reactie
Hallo, Ik heb destijds bij Ligos Software een codec pack gekocht (tsja, ik wist niet dat codecs eigenlijk gratis waren, maar ja...). Het ging toen om een Indeo XP codec pack version 2.0. Dat pack heb ik nu via Start Control Panel -> Add/Remove software verwijderd. Begrijp ik je nu goed als het beter is om dit pack te laten staan?
Link naar reactie
Dat codec's gratis zouden zijn is een misvatting die in de wereld is geholpen door de "codec-packs" die doorgaans voor een behoorlijk deel gewoon uitgaan van diefstal op een dusdanige manier dat het voor de ontwikkelaar van de software bijna een onbegonnen zaak is om er tegen op te treden. Compressie technologie is gewoon ontwikkelde software en komt niet zomaar uit de lucht vallen. Dat een aantal van die technologieen ondertussen "rechtenvrij" vrij is wil zelfs dan nog niet zeggen dat een uiteindelijk product daarvan gratis is alhoewel dat doorgaans wel zo is. Een recent voorbeeld is nog steeds mpeg2 technologie zoals de codering van dvd's; voor het gebruik van mpeg2 moet nog steeds gewoon betaald worden aan de mpeg organisatie, dwz; een ontwikkelaar die een mpeg2 codec maakt moet voor ieder verkocht exemplaar betalen aan de mpeg organisatie. Indeo is een Intel product en de licencies zijn verkocht aan Ligos, ligos heeft het product laten "doodbloeden" en treed dan ook niet meer actief op tegen piraterij maar het officiele standpunt van de firma is dat er nog steeds voor iedere kopie van de software betaald moet worden; Microsoft betaald dus aan Ligos voor iedere windows installatie een (heel) klein bedragje. terug naar je vraag: Het is om het even, laten staan of weghalen. De codec kan geen kwaad en is een bijzonder robust stukje software en word nog steeds door programma's als Powerpoint gebruikt, het was voor de komst van alle mpeg4 codec's DE compressie standaart voor kwalitatief hoogwaardige video en er zijn nog steeds programma's die er gebruik van maken en er vanuit gaan dat de codec standaard in windows en MacOS zit. De indeo 5.11 codec heeft altijd standaart in WinXP gezeten alleen heeft msoft waarschijnlijk om de licentiekosten te ontlopen in winXP de codec in eerste instantie uitgezet door deze niet aan te melden in het register. Door de actie regsvr32 ir50_32.dll in start/uitvoeren in te typen word de codec actief. Bij winXP-SP2 is dat dacht ik hersteld en word na installatie van het sp2 de codec ook weer actief, waarschijnlijk omdat na de introductiedatum van sp2 er geen licentie kosten meer verschuldigd waren aan Ligos.(is mijn gok). Dat is natuurlijk extra zuur voor jou: je hebt betaald voor software(is op zich geen slecht gegeven) die je eigenlijk al in je bezit had..... De WinXP Indeo suite van ligos is welliswaar een iets recentere versie 5.2 maar dat is puur een cosmetische naam 5.11 is exact hetzelfde als 5.2. 5.2 is door Ligos ingevoerd om aan te geven dat vanaf die versie de codec "eigendom" is van Ligos. Waar ik niet zeker van ben is wat er gebeurt als je de Ligos Indeo suite verwijdert. Of dan ook de standaart Indeo5.11 codec verwijdert wordt weet ik niet, zou je zelf even kunnen controlleren: het bestand heet ir50_32.dll en hoort in de map windows/system32 te zitten. Als die daar aanwezig is kun je hem activeren met het commando regsvr32 ir50_32.dll in start/uitvoeren. Uitzetten van de codec doe je met het commando regsvr32 -u ir50_32.dll
Link naar reactie
Hallo, Wederom bedankt voor je uitgebreide en heldere uitleg: ik leer steeds weer bij... Ik heb net gezocht en de System32-map en vond daar o.m. onderstaande bestanden: ir32_32.dll, ir41_32.ax, ir41_qc.dll, ir41_qcx.dll, ir50_32.dll, ir50_qc.dll en ir50_qcx_dll. (Voor de goede orde: het gekochte Indeo pack had ik dus al verwijderd). Op jouw advies heb ik de regel regsvr32 ir50_32.dll uitgevoerd en kreeg toen een melding dat ie was registreerd o.i.d. (de precieze omschrijving ben ik alweer vergeten). Ik neem aan dat die activatie dus gelukt is. Wat de ir32_41 bestanden zijn weet ik niet. Ik heb net een nieuwe computer met XP SP3 geïnstalleerd, dus het lijkt me toch stug dat hij nu al vervuild zou zijn... Buiten de WMP11 heb ik verder de Nero 8 suite (met o.m. Nero Showtime), RealPlayer 11 Gold en Quicktime Pro 7 eropstaan. Op een andere pc heb ik als test een poging gedaan om alles te kunnen afspelen met WMP met behulp van K-Lite Mega Code Pack, maar dat lukt maar ten dele of de kwaliteit gaat sterk achteruit. De *.mov files deden het zonder beeld en enkele 3ggp bestanden zagen er niet uit... Ik wil mijn nieuwe pc dus niet gaan vervuilen met allerlei zaken, waarvan ik het effect niet kan overzien, c.q. experimenteren met allerlei codec-packs. Ik berust er nu dus maar in dat ik meerdere spelers zal moeten blijven gebruiken voor de afzonderlijke bestandsformaten. In RealPlayer heb ik wel zoveel mogelijk toeters-bellen-uitgevinkt om te voorkomen dat ik allerlei spam binnenhaal, want daar schijnt RP om berucht te zijn. Mocht je verder nog tips en advies hebben dan hou ik me aanbevolen. Nogmaals dank voor alle leerzame informatie.
Link naar reactie
De bestanden met 3.2 en versie 4.1 zijn oudere versies van indeo en horen ook op een windows systeem te staan, degene met een Q in de bestandsnaam heb je gekregen van quicktime aangezien qt niet de windows codec's gebruikt maar daarvoor zijn eigen variant wil gebruiken. Dat hoort dus allemaal zo. Doorgaans is het nog steeds het beste om de afspeelsoftware of codec te gebruiken van de ontwikkelaar van een formaat. Er wordt ondertussen in de "open source" wereld driftig ontwikkelt zoals bv met de FFDshow codec die probeert 1 universele oplossing te bieden als codec om alle beschikbare formaten af te spelen, en dat lukt ook aardig als je het criterium "kwaliteit" niet meeneemt in je beoordeling. Hetzelfde beeld zie je ook bij software of codec's die aanbieden om ander materiaal af te spelen; de Divx 5-6-7 codec kan ook Xvid en de oude divx3 afspelen en doet dat ook tenzij je dat de codec verbied, en dat zou je eigenlijk moeten doen want de afspeel kwaliteit van divx3 en xvid materiaal door de divx5-6-7 codec is ronduit slecht.
Link naar reactie
Hallo, Wederom bedankt voor de uitleg...Voor een leek als ik duizelt het me onderdehand, maar ik begrijp de verwarring wel. Het heeft natuurlijk ook alles te maken met copyrights en n dergelijke. Jammer dat het niet anders is..Ik laat het systeem dus maar zo... Rest me nog een vraagje: Op mijn vorige computer gebruikte ik o.m. Replay Converter van www.applian.com. Dat is een handige tool om bestanden te converteren naar andere formaten. Op zich heb ik nooit iets verkeerds ontdekt aan het programma, echter bij de laatste versies werd blijkbaar ook ffdshow meegeïnstalleerd en kreeg je om de haverklap bij het afspelen van media van die icoontjes in de taakbalk, soms wel zes tegelijk. Die dingen deden daar verder geen "kwaad", maar het kostte me een hele tijd voordat ik erachter was dat Replay Converter die had veroorzaakt...Het vervelende was ook dat je nergens binnen het programma de ffdshow settings kan instellen, noch de codec kan deïnstalleren... Van nature ben ik graag zoveel mogelijk baas over mijn eigen systeem en probeer de zaak zo netjes en schoon mogelijk te houden. Helaas is dat soms een "Mission Impossible"... Ik heb Replay Converter nog niet op mijn nieuwe pc geïnstalleerd, omdat ik nu wat ben gaan twijfelen aan de "netheid" van dat programma en mogelijke "codec-conflicten"...Aan de andere kant maak ik best wel veel gebruik van zo'n conversietool. Wat is jouw mening? Gewoon weer installeren, of weet je een beter alternatief? Als je dit gevraag trouwens vervelend vindt zet je dit maar op slot hoor....;-) bvd
Link naar reactie
FFDshow veroorzaakt idd in de standaart configuratie voor iedere instantie dat de codec wordt aangeroepen 1 icoon in de systray, als er dus meer dan 1 taak aan de codec wordt toebedeelt( bv audio en video decoderen) krijg je meerdere iconen, dat is uit te schakelen in de configuratietool van ffdshow waarna je of 1 of als je daar voor kiest helemaal geen icoon krijgt. De desbetreffende configtool is iig bereikbaar via het icoon maar eigenlijk zou in start/programma's een itme ffdshow moeten staan waarin 3 tools staan voor configuratie van de audio/video en vfw configuratie. Als je verder geen probleem hebt met ffdshow en de replay converter wilt blijven gebruiken zou je deze misser kunnen oplossen door zelf ffdshow te installeren, je zou dan iig de config tools erbij moeten krijgen. Ik kan je niet zo 1-2-3 een alternatief bieden voor jouw favoriete tool, het hangt er sterk van af waarvoor je deze specifiek gebruikte als ik een alternatief daarvoor moet geven. Ik heb het nooit zo op die fantastische "alles-in-1" tools, er zit meestal de nodige overhead aan die je niet/nooit gebruikt en waarvan je wel last hebt. Ik heb dus een hele reeks aan kleine , zo simpel mogelijke, programmaatjes die doorgaans niet meer dan 1 of 2 taken kunnen maar daar dan wel in uitblinken. En verder ben ik van mening dat je niet alles moet proberen te converteren,als dat tenminste een optie is. Zo denk ik dat je vaak beter een andere versie van een bepaald filmbestand op het internet kunt gaan zoeken dan blijven te proberen die ene wmv video in webkwaliteit te converteren naar dvd formaat. Een aantal , op dit moment , populaire formaten zijn nu eenmaal nooit bedoelt om te converteren, het zijn uitvoer formaten voor display op het internet en als gevolg van de eisen laten dergelijke video's zich slecht converteren en meestal met een erg mager resultaat. Maar das mijn mening....
Link naar reactie
Hallo, Voor het merendeel zet ik bestanden om naar mp4, WMV of MP3. Een enkele keer weleens een videoclip naar wmv, die ik heb gemaakt met een smartphone in 3ggp (die laatste wordt overigens keurig afgespeeld door Quicktime). Jouw advies lezende, denk ik dat ik voorlopig Replay Converter maar achterwege laat, totdat de noodzaak zich aandient. In dat geval installeer ik dan eerst wel ffdshow. Ach, ik kan natuurlijk zo'n enkel bestand ook altijd converteren via internet (http://media-convert.com/omzetten) , dan hoef ik me helemaal geen zorgen te maken om vreemde codecs...
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...