Ga naar inhoud

Alleen het geluid van een HDV-tape rippen


anoniem

Aanbevolen berichten

Vraagje, Ik heb een sony HDR-HC5 hdv camcorder. Ik ben voor een hobbie van mij lang op zoek geweest naar een apparaat wat compact is en toch een fatsoenlijk geluid kan opnemen. Helaas is de spraakmemo-functie van mp3 spelers ondermaats en zijn de meeste memorecorders mono. Ik kwam tot de ontdekking dat mijn videocamera naast spectaculair mooie hd beelden ook een waanzinnig goede geluidskwaliteit heeft. En zo nam ik wat proeven. Mijn vraag is echter, met welke software kan ik het beste van een hdv tape alleen het geluid rippen?
Link naar reactie
  • 1 maand later...
MP3-spelers hebben prut-geluid, dictafoons van enkele tientjes zijn ook onvoldoende. Zelf heb ik van 200,= een digitale geluidsrecorder die net zo werkt als een digitaal fototoestel: van Zoom de Handy Recorder H2. Neemt uren op in SD-kaart. Het geluid van een film afhalen doe ik in Virtual Dub. Je laadt de film erin in AVI-formaat en dan schrijf je het geluid weg in WAV-formaat. Dat kan je eventueel in Audacity nog naar MP3 omzetten, maar ook op CD branden als audio-CD.
Link naar reactie
Tis al gelukt door de film naar de pc te importeren en te openen in adobe audition. Converteren naar het juiste 16 bits, 44,1khz, stereo formaat is gesneden koek. Een betere geluidsrecorder als mijn videocamera kan ik me haast niet wensen en het kost me niks extra's, dat ding heb ik al immers. Zo neem ik het motor geluid en het geluid van de automatische versnellingsbak van lijnbussen op, een oude hobbie uit mijn jeugd. Die geluiden publiceer ik op mijn beurt weer op een groot Nederlands lijnbussen forum(ik mag geen reklame maken). De meeste geluidjes zijn mono of onduidelijk die de leden gepost hebben, 1 lid uitgezonderd(die gebruikt een minidisk-recorder, zonder meer mooie opnamen). Daar ik een audiofiel ben vond ik het tijd worden dat er meer geluidjes in hifi-stereo gemaakt worden. De eerste 2 geluiden staan inmiddels online en ben zeer tevrede over de geluidskwaliteit, een 3e geluidje is er niet van gekomen. IPV puur het geluid op te nemen had ik de rit gefilmd en is het een filmpje op youtube geworden :P Alle details zijn zeer duidelijk hoorbaar, net alsof je zelf achterin de bus zit. Mijn volgende camcorder wordt toch echt weer een Sony :)
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...