Ga naar inhoud

analoog omzetten naar mpeg2


anoniem

Aanbevolen berichten

Met het risico afgeschoten te worden omdat ik naar de bekende weg vraag toch maar een poging: Input vhsband svideo/composiet voor me gevoel geeft composiet een beter beeld af wat theoretisch andersom moet zijn. Capturing instelling: moet je behalve yuy2 ook de resolutie zo groot mogelijk zetten bij 720x576 of meer naar de resolutie van de bron vhsband om zogoed mogelijk startmateriaal te krijgen? ik kan ook kiezen bij captureinstelling progresief of iets als wat lijkt op hoe een tv beeld opgebouwd wordt even oneven schrijfline starten.(zoek de exacte term nog wel op indien nodig.) ik heb k-lite codec pack geinstalleerd daar zit volgens mij geen dv avi in, heb ik dit nodig of is de huidige codec voldoende? Tenslotte heeft iemand ervaring met ulead videostudio 11? De help files zijn nu niet direct verhelderend, Al moet ik melden dat ik enigzins dyslecties ben en "anders" lees dan "normale" mensen. :wink: Na vhs bandjes omzetten, opschonen en dvdtje maken wil ik het gebruiken voor homemade filmpjes van een hdcamcorder te bewerken.
Link naar reactie
Bij analoge video is videocomposiet het beste signaal. S-video is rgb, wat opgesplitst wordt uit het composiet signaal. Is ook een bekend gegeven bij videorecorders, banden kopiëren via composiet. DV codec hoort bij je camera te zitten. Die codec heb je ook alleen maar nodig, als je het materiaal weer terugzet op een DV tape.
Link naar reactie
oke bedankt voor je antwoord, dan was mijn gevoel toch goed al staat in faq over videobewerking dat svideo de voorkeur geniet .http://forum.computertotaal.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=102459 Ik heb een hdiskcamera en dus voor de camera heb ik dv avi niet nodig. Maar ik had ergens gelezen dat bij windows moviemaker cedocil codec geinstalleerd moest worden om de optie dv avi te kunnen gebruiken dus misschien is die dan ook nodig voor andere capturing programma's van daar. Ik heb een testje gedaan met ulead videostudio en het resultaat als dvd iso is redelijk bevredigend maar ik zoek nog naar fine tuning. (het is nog wat korrelig en qua vloeiende beweging vd beelden lijkt het ook of het origineel beter is) In de opname mogelijkheden heb je dvd 720x576 mpg capturing, avi 320x430 of zoiets en mpeg1, en nog iets met een lagere pixel verhouding. Is het nu zo dat hoe hoger de opname formaat is hoe beter het resultaat? Ik weet dat je nooit dvd kwaliteit haalt maar ik kan iso(dvd) afspelen en mpeg1/2, avi ,divx vcd svcd welke van deze geeft in principe het beste eindresultaat als je hifivhs als bron hebt? Copykat
Link naar reactie
Op een harddisk camera is de video sowieso al gecomprimeerd, naar mpeg2 of een mpeg4 variant. Echt hoge kwaliteit zul je er niet mee halen. Als je serieus gaat bewerken, kun je hem beter inruilen tegen een dv tape camera. En dan met het ongecomprimeerde materiaal bewerken, en pas als laatste stap gaan comprimeren naar dvd of divx. En de originelen altijd gewoon op tape bewaren. Gaat ook nog eens het langste mee.
Link naar reactie
Ach wat is serieus? beetje knippen, plakken tekstje toevoegen, windgeruis vervangen voor een muziekje. standaard homevideo eigenlijk huisje boompje beestje. die hard disk is redelijk nieuw dus die gaat voorlopig niet weg. Eerst maar die vhs banden digitaliseren ben ik daar van af :wink: Dus de opname zo dicht mogelijk houden bij het eind formaat? 720x576 wat uiteindelijk ook nodig is om de file naar dvd(iso) te converteren? copykat
Link naar reactie
Even een kleine uitweiding over de kreet "composiet" Composiet betekent letterlijk samengesteld en dat is het ook; video waarbij de de chroma en luma info in 1 kabel beland. composiet met 1 kabel is gewoon "composiet" , composiet met 3 kabels is RGB composiet of yuv composiet. Daarbuiten is er nog zoiets als S-video waarbij het luma en chroma signaal gescheiden elk door een aparte kabel loopt. In oplopende kwaliteit is het rijtje: enkel-composiet(gele tulpplug) S-video RGB/YUV composiet S-video zou dus een beter beeld moeten geven dan enkel-composiet maar aangezien we het hebben over analoge video speelt de kabel kwaliteit een rol mee. Zo zou enkel-composiet video door een goede kabel een beter beeld kunnen geven dan s-video door een slechte kabel....
Link naar reactie
rwilligen, (in het forum ben je een autoriteit op video gebied dus thanks voor je input) :D Even voor de duidelijkheid dus drie tulppluggen voor beeld en nog eens twee voor geluid bij rgb/yuv? En ik heb een video en twee audio pluggen dus dan zou svideo met audiotulp beter moeten zijn? Ik zal het nog eens testen voor de zekerheid. de tulpplug kabel is van een dvd speler en de audio tulppluggen zijn ook van een stereo set. De svideo heb ik apart gekocht en de scart converter ook. op de scart zit er een svideo en drie tulp video, audio links en rechts. In het voorbeeld schermpje is het svideo blokkeriger, ik zal een kleine opname doen en een iso maken die ik afspeel op mijn xbox zodat ik het verschil(of niet) kan zien op mijn bb tv. (ook wel glasbak genoemd) Ps heb je toevallig ook verstand van opname instellingen? Ik heb keuze tussen samengesteld en svideo. Als ik dvd kwaliteit kies wordt het 720x576 mpeg 82mb/sec. Bij ulead dus. Bij nero die ik niet goed aan de praat krijg heb ik veel meer mogelijkheden (waaronder dat yuy2 en rgb verhaal) maar zonder geluid schiet ik er niet zoveel mee op. Zie ook mijn nero probleempje. copykat
Link naar reactie
Ja, dat zie je goed; rgb/yuv composiet is doorgaans niet gebruikelijk bij opname apparaten, alleen beamers en hdtv's hebben deze aansluitingen. Jij kunt dus kiesen tussen enkel-composiet(gele tulp plug) of S-video(lijkt op een ps2 muis stekker) en dan heeft S-video de voorkeur. Je krijgt dan dus idd een s-video kabel+twee audio tulp pluggen. Maak niet de fout door zowel de composiet video als de s-video kabel tegelijk aan te sluiten, dat kan rare effecten opleveren. Voor wat betreft de opname instellingen; je bent van plan om na de opname nog het eea aan de video te knippen/plakken enz en dan loont het de moeite om op te nemen in DV-AVI. DV-avi is een standaart die nagenoeg ieder video programma begrijpt, van erg hoge kwaliteit is en naadloos te knippen en te plakken is. Je kunt ook direct op nemen in mpeg2 formaat geschikt voor directe uitvoer naar dvd maar mpeg2 laat zich niet zo gemakkelijk knippen en plakken, iig niet op de frame nauwkeurig-dat gaat alleen met speciale mpeg2 edit software, bovendien is mpeg2 behoorlijk gecomprimeerd en na het knippen en plakken wordt dat nogmaals weer gecomprimeerd en dat levert kwaliteits verlies op. DV-avi dus, het beste kies je in je opname programma een template die zegt "dv-avi-pal" maar als dat niet gaat eten stellen. dan kies je voor 720x576-yuy2-DVcompressor Als de mogelijkheid bestaat kies je voor "interlaced of geinterlinieerd" en niet voor "progresief" Als er geen dv compressor te kiezen is dan betekent het dat het programma kennelijk niet de standaart op ieder win systeem aanwezige microsoft DV codec kan gebruiken en zul je er zelf 1 moeten installeren zoals bv de Cecocida freeware dv codec. Andere optie is om de opname te doen met Moviemaker, moviemaker kan gewoon de microsoft dv codec gebruiken,je bent dan van een hoop instel gedonder af want in moviemaker kies je simpelweg voor DV-avi en alles staat daarna correct, iets om over na te denken.... Vergeet echter niet om vooraf in moviemaker in de opties van het programma de video standaart op PAL-4:3 te zetten anders gaat het fout. voor de audio geld: 48 Khz/16bit/stereo PCM (movie maker stelt ook dat automatisch goed in)
Link naar reactie
bedankt voor het advies, Had al gekeken in wmm de optie dv avi was (nog) niet mogelijk te kiezen. codec geinstalleerd naast k-lite. Ik heb al eens eerder met wmm gestoeied en er was iets mee: Quote uit een ander forum van Vandahl "Het DVD formaat is een variant op mpeg2, met menu- en andere gegevens. Hiervoor moet een videobestand ge-encode en ge-authored worden. Dat doen zo'n beetje alle videobewerkings-programma's (behalve WMM) " Toen crashte wmm ook bij mij na 32gig decoding :o En oja iets met wmv bestands extensie wat moeilijk om te zetten was in mpeg2 of zo iets om een dvd van te maken. Daar liep ik toen op stuk. Nog even een update: svideo wordt zwart wit als ik van samengesteld (composiet) naar svideo ga( eerst ziet het er goed uit totdat ik de tape opnieuw start) bij ulead video studio en ik kan daar (nog steeds) geen dv avi kiezen. Nero kan ik wel avi kiezen(via nero digital en dan daarna de cedocil codec kiezen eb dan moet ik appart een audio codec kiezen, alleen bommer, nero ziet nog steeds mijn frontline in niet. even op nieuw opstarten want wmm heeft nog steeds geen dv avi. Test results: wmm crasht als ik 720x576 invoerk kies. geen keuze tot dv avi alleen "beste kwaliteit maakt standaard wmv bestand. ulead: svideo kabel geplaatst: op svideo mode beeld zwart wit en op samengesteld wel kleur ondanks dat de svideo kabel er nog in zit. tevens hoogste kwaliteit dvd mpeg(2) 720x576 geen dv avi mogelijk. nero tja zucht. (hoe kan ik jou screenshots laten zien voor verduidelijking?) copykat
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...