Ga naar inhoud

Foto's op DVD in Pinnacle


Aanbevolen berichten

Hallo allemaal, Even een vraag ter verduidelijking van mijn gedachtengang. Voor mijn oom moet ik een groot aantal digitale foto's op video-DVD zetten. Hiervoor heb ik gekozen voor het programma Pinnacle Studio. Heb een menu gemaakt en met de hierin gedefinieerde menu-items doorwezen naar de foto's, dat is me allemaal duidelijk en functioneert ook. Het vraagstuk, de foto's worden elk 4 seconden vertoond alvorens de volgende verschijnt. Klopt dan de redenatie dat op een single layer DVD 120 min. x 60 sec = 7200 sec. : 4 sec. = 1800 foto's passen? Er zal nog wel iets van af gaan voor o.a. het menu, maar bij benadering 1800 foto's? Het vreemde is namelijk, dat ik bij het maken van de DVD uiteindelijk uitkom op ca. 1,6 GB aan data. Qua data is de schijf dus nog niet eens voor de helft vol. Kortom, is het zo dat de term 4,7 GB / 120 min moet gelezen worden als OF? Dus in het geval van PC data past er 4,7 GB op en in het geval van video, past er 120 min. aan beeldmateriaal op. Maar in beide gevallen is de schijf fysiek vol? Hoop dat iemand mij hierin wat opheldering in kan geven. Groeten, Philippe
Link naar reactie
je hebt de foto's achter elkaar gezet, maar je hebt niet de lengte aangepast. Standaard kiest pinnacle voor 4 seconden, je kan ze zelf langer of korter maken in het edit window, door met je muis op de ran van de foto te gaan staan. dan verschijnt er een dubbele pijl,klik links an hou deze ingedrukt gan naar links om korter te maken of naar rechts om langer te maken. Of ga naar setup-projectinstellingen rechts midden zie je Titels foto's staan met daaronder de lengte van een foto, als je deze wijzigd krijgen alle foto, die lengte, maar dat moet je instellen voordat je met het project begint.
Link naar reactie
Bedankt voor je reactie, maar is niet geheel het antwoord op mijn vraag. Ik zit dus met de vraag wat nu daadwerkelijk de lengte van een video DVD is. Het vreemde indeze is dat op een dvd 120 min. staat terwijl in Pinnacle slechts 72 min. als beschikbare schrijfruimte wordt gegeven. Als ik echter bij instellingen de kwaliteit op 5000 Kbit/sec zet, wordt de totale duur wel 120 min. Is dit van duidelijk merkbare kwalteits verlies bij een fotovideo-dvd?
Link naar reactie
Je hebt het zelf al geconcludeerd: de duurlengte van video op een dvd is afhankelijk van de gekozen kwaliteit ook wel de datarate genoemd. Er past uiteindelijk 4.3 GB op een dvd en afhankelijk van de gekozen datarate/kwaliteit resulteerd dat in een bepaalde speelduur. In de hoogste kwaliteit past er een dikke 70 minuten op, dat is bij een videodatarate van 8000 Kbit/sec en twee sporen(stereo) WAV audio op 48Khz/16 bit.(dat is de audio zoals deze uit een DV-camcorder komt) In de allerlaagste kwaliteit is het op te rekken tot wel 8 uur. Hoe goed of slecht dat er uit ziet is afhankelijk van een aantal factoren zoals de kwaliteit van het bron materiaal( bv een DV camcorder opname, fotos van digicam of een youtube video), de samenstelling van de video kwa beeldinhoud( veel beweging of juist niet zoals bij foto's) maar ook de kwaliteit van de mpeg-encoder(de software die de conversie naar mpeg doet) is van belang. In jouw geval van foto's op dvd wordt het nog moeilijker in te schatten aangezien er voor het afspelen van een foto als video eigenlijk maar 1 mpeg frame nodig is die dan gedurende een X aantal seconden wordt herhaald. Een goede mpeg encoder herkent dat het beeld statisch is en gebruikt dat mechanisme zeer efficient, een wat mindere encoder verbruikt onnodig veel ruimte op de dvd. Je kunt dus ,theoretisch, op een dvd een oneindige lengtehoeveelheid "video" kwijt en toch maar de dvd voor 0.1% vullen zolang die "video" maar geen bewegend beeld bevat.( 1 foto die eindeloos wordt afgespeeld) Ik zou je toch wel adviseren om de encoder in te stellen op de allerhoogste kwaliteit voor een foto-video dvd, mijn gok is dat er waarschijnlijk zelfs dan nog steeds meer dan een paar duizend fotos op 1 dvd passen. Ik ben bij versie 7 gestopt met studio dus weet niet wat tegenwoordig er voor opties in de encoder zijn maar als er opties , behalve de datarate, in te stellen zijn dan kunnen deze een behoorlijke invloed hebben op de kwaliteit. Als je een rijtje met opties hier post dan kan ik je wel vertellen wat ze evt voor impact hebben op de kwaliteit, maar je kunt dat waarschijnlijk ook wel nalezen in de manual/help van studio.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...