Ga naar inhoud

Videobewerking met behulp van GPU


anoniem

Aanbevolen berichten

Hoi, ik wil graag met behulp van mijn HD4870 aan videobewerking doen. Ik heb een leuk dualcoretje dat lekker snel is, maar ik vind dat het voor mijn zin toch te weinig kracht heeft. Ik kan anders maar een stuk of twee filmpjes tegelijk maken (hij is snel dus misschien lukt mij nog wel wat meer tegelijk), maar ik heb er toch ook wel een aantal nodig. Minstens twaalf filmpjes. Wat ik dus wil is een goed videobewerkingsprogramma. Eisen zijn: [list:08ebf22156][*:08ebf22156]Werkt op XP (32-bits) of op een open source OS (32 of 64-bits) (dat zou dan waarschijnlijk Linux zijn), het maakt me verder niet echt uit welk OS, maar als het niet XP is dan het liefste Linux. [*:08ebf22156]Kan gebruik maken van mijn grafische kaart [*:08ebf22156]Kan meerdere versies van zichzelf tegelijk draaien [*:08ebf22156]Ik kan als ik een plaatje of fragment in mijn filmpje doe dit heel kort laten duren, 5 milliseconden bijvoorbeeld [*:08ebf22156]Systeemeisen maken niet zoveel uit, dit is een mooi gamepctje dat draait als een trein (E8400, 4GB RAM, HD4870 OC 512MB)[/list:u:08ebf22156] Verder maakt het me niet veel uit. Ik gok van niet, maar stel dat Windows Movie Maker toch voldoet, dan zijn we natuurlijk snel klaar :wink:
Link naar reactie
[quote:dec80990a7="Lange Pier"]http://tweakers.net/nieuws/56740/amd-gaat-nvidias-cuda-beconcurreren-met-ati-stream.html Geduld is een schone zaak.[/quote:dec80990a7]Het is voor een schoolopdracht, en daar heb ik een bepaalde hoeveelheid tijd voor. Ik weet niet uit mijn hoofd hoeveel, maar zou het best kunnen dat ik niet tot december heb. BTW grappig dat je dit artikel stuurt, want dit artikel plus mijn luiheid brachten mij op het idee om op zoek te gaan naar een programma dat al van zichzelf zoiets kan doen.
Link naar reactie
[quote:bd293d4ded="marco.meijer"][quote:bd293d4ded="Lange Pier"] Geduld is een schone zaak.[/quote:bd293d4ded]Het is voor een schoolopdracht, en daar heb ik een bepaalde hoeveelheid tijd voor. Ik weet niet hoeveel, maar zou het best kunnen dat ik niet tot december heb. BTW grappig dat je dit artikel stuurt, want dit artikel plus mijn luiheid brachten mij op het idee om op zoek te gaan naar een programma dat al van zichzelf zoiets kan doen.[/quote:bd293d4ded] Die luiheid gaat dan wel erg ver :roll:
Link naar reactie
Hoezo wachten, http://www.pinnaclesys.com/PublicSite/du/Products/Consumer+Products/Advanced+Video/Plug-In+Edition/Hollywood+FX+Pro.htm Use your existing capture card as a Firewire only card. This configuration uses only the IEEE 1394 DV part of your DV500 or Pro-ONE card. The analogue inputs/outputs are disabled and cannot be used. Using this configuration will allow the user to use the real-time CPU and GPU effects (dependant on systems specs) that Edition 5 has to offer.
Link naar reactie
[quote:0049cd86ce="Pceetje"]Hoezo wachten, http://www.pinnaclesys.com/PublicSite/du/Products/Consumer+Products/Advanced+Video/Plug-In+Edition/Hollywood+FX+Pro.htm Use your existing capture card as a Firewire only card. This configuration uses only the IEEE 1394 DV part of your DV500 or Pro-ONE card. The analogue inputs/outputs are disabled and cannot be used. Using this configuration will allow the user to use the real-time CPU and GPU effects (dependant on systems specs) that Edition 5 has to offer.[/quote:0049cd86ce]Dit zou kunnen zijn waar ik naar op zoek was. Maar ik ben niet van plan een camera te gebruiken, het is gewoon dingen in elkaar draaien, maar ik kan natuurlijk altijd proberen of ik er maar 2 van kan draaien tegelijkertijd, of veel meer. Als mij alles in een keer op een redelijk tempo lukt, dan weet ik dat ik meer dan alleen de CPU gebruik. EDIT: Volgens mij is dit een plugin voor Pinnacle Studio. Ik weet nu niet meer precies wat het is, maar volgens mij niet wat ik denk dat het is. Ook kan ik nergens iets gratis ervan vinden. Geen eens een trialtje. Ik ga niet zomaar 100 euro betalen, en al helemaal niet zonder te weten of het is wat ik zoek. De enige plek waar waarschijnlijk een trial heeft gestaan (ergens op de Pinnacle site) is een dead link. Ik wordt telkens naar die ene dead link verwezen als ik een trial zoek. Ik heb trouwens na flink googlen gezien dat het schijnt dat Adobe CS4 ook bij ATi-kaarten wel GPU-acceleratie heeft, dus dat ga ik zo eens uitproberen.
Link naar reactie
[quote:ff5861a12b="marco.meijer"] ..... [*]Ik kan als ik een plaatje of fragment in mijn filmpje doe dit heel kort laten duren, 5 milliseconden bijvoorbeeld [/quote:ff5861a12b] 5 milliseconden? Als in 0.005 seconden? Bij een framerate van 25 frames per seconde (de PAL standaart in europa) wordt 1 frame gedurende 1/25 seconde getoond, dat is 0.04 oftewel 4 honderste van een seconde. Als je een beeldfragment 5 milliseconde wilt laten zien dan zal je framerate toch echt 200 frames/seconde moeten zijn, ik vrees dat dat idee nix wordt buiten dat de point ervan me een beetje ontgaat.... [edit] overigens kan met ati's avivo het coderen van mpeg2/h264 versneld verlopen met de gpu. mpeg coderen is de meest vragende stap in videobewerken en met avivo zou dat al een stuk sneller moeten verlopen. Je spreekt van minstens 12 filmpjes maar over wat voor lengte hebben we het en wat wil je met de video doen? , knippen en plakken? of daadwerkelijk beeldbewerkende stappen als overvloeiers,beeldeffecten enz enz? Mijn ervaring is nl dat bij werkelijk videobewerken de meeste tijd gaat zitten in het bewerken, dat renderen van de film is vaak de minst tijd vretende stap en vereist niet meer dan het project opstaren en klik "render to output" oid en dan wachten. Met een moderne dualcore zou dat met pal resolutie minimaal op ongeveer realtime moeten kunnen verlopen dus 1 uur film maken kost 1 uur renderen. Als je voor het renderen 1 dag uittrekt kun je daarin 24 uur video "maken". Hoe veel ben je van plan te maken? technische uitwijding: het in meerdere instances laten lopen van een videobewerkings programma is vragen om moeilijkheden, het videoprogramma zal gebruikmaken van externe "aanvullingen" zoals dll's,bibliotheken,codec's, drivers en noem maar op, veel van dergelijke externe programmatuur heeft vaak moeite met het lopen in meerdere processen. Sowieso is het in meerdere instances laten lopen van een videoprogramma meestal niet mogelijk, bv moviemaker 2x opstaren gaat niet, dat doet het programma gewoon niet en ik denk dat je dat bij de meeste programmatuur zult ontdekken. eentje waarvan ik weet die het wel kan is Virtualdub, een videobewerkingsprogramma welliswaar maar "echt" videobewerken kun je er niet mee, het is meer een uitgebreid knip/plak en codeer programma waarmee je ook bv video kunt restaureren, overvloeiers enzo is er niet mee mogelijk. En zelfs dan nog moet je ook met Virtualdub oppassen wat je doet want als je er twee hebt draaien en je zet ze alletwee aan het werk om bv een video tot Divx te coderen gaat het vaak mis; de divx codec onderteund welliswaar meerdere instances in verschillende processen maar dat is uitsluitend goed uitgewerkt voor de DE-codering van divx video, dat is dus het afspelen van video. Voor het maken van video moet de ENcoder gebruikt worden en die is niet zo flexibel. Als er 1 programma is waarvan ik denk/weet dat daar zoiets mee mogelijk(meerdere sessie tegelijk coderen) is dan is het bv windows mediaencoder, maar dat is een videoprogramma dat uitsluitend het coderen naar wmv voor zijn rekening neemt, echt bewerken kun je er niet mee, het programma is meer bedoeld om bv meerdere "uitzendingen" over het web in realtime van een live evenenment te verzorgen. De gangbare aanpak voor een dergelijk probleem is toch batch-verwerken, dus eerst al het bewerkingswerk doen en stuk voor stuk ieder afgewerkt project opslaan als een projectbestand en daarna alle projecten in 1x achter elkaar renderen tot video.
Link naar reactie
[quote:de605036de="rwilligen"][quote:de605036de="marco.meijer"] ..... [*]Ik kan als ik een plaatje of fragment in mijn filmpje doe dit heel kort laten duren, 5 milliseconden bijvoorbeeld [/quote:de605036de] 5 milliseconden? Als in 0.005 seconden? Bij een framerate van 25 frames per seconde (de PAL standaart in europa) wordt 1 frame gedurende 1/25 seconde getoond, dat is 0.04 oftewel 4 honderste van een seconde. Als je een beeldfragment 5 milliseconde wilt laten zien dan zal je framerate toch echt 200 frames/seconde moeten zijn, ik vrees dat dat idee nix wordt buiten dat de point ervan me een beetje ontgaat.... [edit] overigens kan met ati's avivo het coderen van mpeg2/h264 versneld verlopen met de gpu. mpeg coderen is de meest vragende stap in videobewerken en met avivo zou dat al een stuk sneller moeten verlopen. Je spreekt van minstens 12 filmpjes maar over wat voor lengte hebben we het en wat wil je met de video doen? , knippen en plakken? of daadwerkelijk beeldbewerkende stappen als overvloeiers,beeldeffecten enz enz? Mijn ervaring is nl dat bij werkelijk videobewerken de meeste tijd gaat zitten in het bewerken, dat renderen van de film is vaak de minst tijd vretende stap en vereist niet meer dan het project opstaren en klik "render to output" oid en dan wachten. Met een moderne dualcore zou dat met pal resolutie minimaal op ongeveer realtime moeten kunnen verlopen dus 1 uur film maken kost 1 uur renderen. Als je voor het renderen 1 dag uittrekt kun je daarin 24 uur video "maken". Hoe veel ben je van plan te maken? technische uitwijding: het in meerdere instances laten lopen van een videobewerkings programma is vragen om moeilijkheden, het videoprogramma zal gebruikmaken van externe "aanvullingen" zoals dll's,bibliotheken,codec's, drivers en noem maar op, veel van dergelijke externe programmatuur heeft vaak moeite met het lopen in meerdere processen. Sowieso is het in meerdere instances laten lopen van een videoprogramma meestal niet mogelijk, bv moviemaker 2x opstaren gaat niet, dat doet het programma gewoon niet en ik denk dat je dat bij de meeste programmatuur zult ontdekken. eentje waarvan ik weet die het wel kan is Virtualdub, een videobewerkingsprogramma welliswaar maar "echt" videobewerken kun je er niet mee, het is meer een uitgebreid knip/plak en codeer programma waarmee je ook bv video kunt restaureren, overvloeiers enzo is er niet mee mogelijk. En zelfs dan nog moet je ook met Virtualdub oppassen wat je doet want als je er twee hebt draaien en je zet ze alletwee aan het werk om bv een video tot Divx te coderen gaat het vaak mis; de divx codec onderteund welliswaar meerdere instances in verschillende processen maar dat is uitsluitend goed uitgewerkt voor de DE-codering van divx video, dat is dus het afspelen van video. Voor het maken van video moet de ENcoder gebruikt worden en die is niet zo flexibel. Als er 1 programma is waarvan ik denk/weet dat daar zoiets mee mogelijk(meerdere sessie tegelijk coderen) is dan is het bv windows mediaencoder, maar dat is een videoprogramma dat uitsluitend het coderen naar wmv voor zijn rekening neemt, echt bewerken kun je er niet mee, het programma is meer bedoeld om bv meerdere "uitzendingen" over het web in realtime van een live evenenment te verzorgen. De gangbare aanpak voor een dergelijk probleem is toch batch-verwerken, dus eerst al het bewerkingswerk doen en stuk voor stuk ieder afgewerkt project opslaan als een projectbestand en daarna alle projecten in 1x achter elkaar renderen tot video.[/quote:de605036de]Proefje natuurkunde voor school. Geen overlopers of bling bling (met hoe lang die plaatjes duren niet echt handig). Ik ben niet van plan om een speelfilm te maken, dus ik zal het niet als een of ander PAL iets gebruiken. Ik moet gewoon ruwe videofiles eruit krijgen. Het idee is dat je eerst een plaatje met vlekjes ziet, zo een waar je door gezichtsbedrog van alles in kan herkennen, en ineens heel kort verschijnt er een bepaald plaatje, Je kan je niet herinneren dat je het hebt gezien, maar toch is het plaatje je hersens binnengekomen en zie je nu op dat plaatje van die vlekjes ineens dat ene voorwerp. Het schijnt dat je zo snel kan kijken. Volgens de leraar hebben ze ook zo eens zeepreclame gemaakt (het is nu een verboden techniek). Je kijkt een film, heel kort is er reclame over cola, en ineens heb je zin in cola. Anyway, dit project is nog redelijk simpel (in de zin van geen overlopers of special effects), maar het leek me handig om alvast zo'n soort programma te hebben, zodat ik voor in de toekomst ook razendsnel meerdere dingen kon maken, maar als er een probleem komt met de codecs houd het op. Maar goed, ik gok zo dat het niet lang hoeft te duren. Niet meer dan een uur of wat, maar ik had toch nog steeds graag alles tegelijk gedaan. Soms ben ik onbegrijpelijk...
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...