Ga naar inhoud

Videobewerkingssoftware voor beginners


Aanbevolen berichten

Ik heb een tijdje geleden een videocamera gekocht en ben nu enkele programma's aan het proberen. Het zijn echter geen volledige programma's, maar probeerversies. Ik heb ze nog niet echt goed uitgeprobeerd. Wat raden jullie aan voor een beginner? Wil uiteraard wel leuke resultaten proberen te krijgen. Zijn er ook boeken voor dummies ofzo, voor deze software? Over enkele maanden trouwt mijn schoonzusje en dan wil ik een leuke reportage kunnen maken van de trouwdag :)
Link naar reactie
Over het algemeen wordt aangeraden om er niet teveel fratsen in te stoppen; dat lijkt leuk maar dat verveelt snel en wordt vervolgens irritant. De kunst zit hem meer in slim knippen en weer plakken met logische overgangen; het mag spannend zijn of zo qua opbouw. Zou even met de "zoeken" in het forum en dan vind je nog wat tips over een Moviemaker forum en aanvullende overgangen. Zo gek is Moviemaker dus niet. Er is de nodige freeware voor conversie als je dat nodig mocht hebben, ik heb zelf daarvoor AVS Media Tools gekocht, die kan ontzettend veel als je meer wilt dan wat Moviemaker kan. Veel freeware kan heel veel, maar het aantal mogelijke instellingen wil nog wel eens groot zijn. PS: met moviemaker haal je alle films als avi (ruwe gegevens) binnen, capturen heet dat. Met dat algemene format is niks mis mee, daar kunnen alle programma's mee overweg. Het nadeel van andere sofware is dat ze soms hun eigen format hebben waardoor je er later niet veel meer mee kunt in een ander programma. Ik raad je dan ook aan om eerst in Moviemaker het als avi na bewerking met zo hoog mogelijke kwaliteit op te slaan en dan pas voor een compressie te kiezen die nodig is voor op een DVD of zo. Met het niet gecomprimeerde tussenproduct kun je later eventueel nog beter wat doen.
Link naar reactie
Ok bedankt voor de tips. Ik heb een Jvc everio. Hij heeft een harde schijf en slaat de beelden op als .mod. Dat is een raare bestandsindeling, maar die kun je kan de extensie gewoon handmatig op .mpg zetten. Ik heb al een paar filmpjes zitten bewerken. Eentje met Magix. Die heb ik toen opgeslagen als .avi. Ik schrok echter van de grootte! Het filmpje was vele malen groter dan in het .mpeg formaat. 1 Gyg per minuut was het ongeveer. Het duurde 6 minuten en was dus ruim 6 gyg. Aangezien er op een dvd schijfje maar 4.7 gyg past heb je daar niet veel aan. Toen heb ik hem ook nog is opgeslagen in het .mpeg formaat. Hij was toen nog altijd ruim 600 gyg, dus nog veel te groot. Kun je dat met moviemaker ook comprimeren? Je moet toch zeker 1,5 uur beeldmateriaal op een dvd kunnen zetten lijkt me?
Link naar reactie
http://www.google.nl/search?hl=nl&client=firefox-a&rls=org.mozilla:nl:official&hs=XjN&sa=X&oi=spell&resnum=1&ct=result&cd=1&q=Jvc+everio+movie+maker&spell=1 Of moviemaker compatible is met jouw camera weet ik niet, maar zo te zien wel. Je kunt na bewerken kiezen voor opslaan op deze computer, daarbij kies je voor de kwaliteit, kies daarbij voor overige opties (na een keer "volgende "bij het popup scherm . Neem een RW-DVD die je met Nero oid brandt als de film klaar is. Kwaliteit NOK, andere keuze.
Link naar reactie
Om lekker te kunnen werken en toch veel mogelijkheden te hebben, zou ik inderdaad ook voor Magix kiezen. Video deluxe 15 is net uit en gaat soepeltjes om met alle formaten. Vele uitvoermogelijkheden en ook als je het leuk vindt om een mooi DVD menu te maken, dan kun je er helemaal op los. Kijk anders ook ff op de gebruikerssite van ze op www.magix.info. Succes met je keuze!
Link naar reactie
Ik ben nieuw hier... En ook in de videobewerkingswereld. Ik zit een beetje met eenzelfde probleem. Ik heb me net een Samsung vp Mx20 gekocht. Niet echt een hoogstaande camcorder maar eerder een leuk fun-toestelletje. Dit neemt rechtstreeks op in h.264 avc formaat. Ik kan dit formaat echter niet importeren in movie maker. Movie maker is dus voor mij alvast geen optie. Het bijgeleverde cyberlink mediashow 4 is geen waardige vervanger aangezien je hiermee enkel montages met een zestal vaste sjablonen kan maken... geen tijdlijn... niet echt bevredigend. Tips? (geen zin om veel geld aan dure programma's te geven)
Link naar reactie
  • 1 maand later...

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...