Ga naar inhoud

Alleen maar tikken geluid bij gemaakte dvd


Aanbevolen berichten

Eindelijk is dan mijn dvd klaar van Lapland! Heb diverse mp3's geplaatst op het muziekspoor, en na 2 uur ratelen heb ik een mooi video_ts mapje. Maar zowel bij afspelen op de pc (powerdvd)als op mijn dvd speler (onkyo) in de woonkamer hoor ik alleen maar constant tikken. Heb al een keer gekozen voor MPA, PCM en DD2.0 als audiocompressie. Ik heb onlangs nog zonder monteren even wat opnames van een DV-camera op dvd gezet en toen was er niks aan de hand?? Ik maak gebruik van Pinnacle 11 onder Vista. Alvast bedankt voor het meedenken!
Link naar reactie
Zomaar een idee, geen flauw benul of het hout snijd: Bij dv opnames kun je kiezen voor 32Khz meerkanaals geluid(2x2 sporen/kanalen dacht ik) of voor 2 kanaals(stereo) 48Khz geluid. De "standaart" is om in 2 kanaals stereo 48Khz te werken maar dat is meer een gewoonte dan echt een harde standaart. Welke heb je gebruikt en wordt dit door studio correct herkent?, je zou ergens in de project eigenschappen mogelijk zelf handmatig de juiste in kunnen/moeten stellen.
Link naar reactie
Allereerst bedankt voor het meedenken! Als ik de settings terugkijk zie ik staan: PCM, 16 bits stereo 48 kHz. Kijk ik vervolgens bij tabblad FILM MAKEN, en kies voor schijf maken (video_ts map op harddisk) kan ik alleen kiezen voor varianten van compressie zoals PCM een DD 2.0. Ik zie geen optie om de frequentie aan te passen. Dit kan wel onder tabblad BESTAND MAKEN, maar dit geldt dan toch alleen het maken van avi en mpg bestanden?
Link naar reactie
Inmiddels is gebleken dat het niet uitmaakt welke audiocompressie ik toepas. Het is echter wel zo interessant om te zeggen dat als ik zomaar wat scenes pak, wat overgangen toevoeg en er een mp3-nummer onderzet, en hier vervolgens een dvd van maak, dat het wel goed gaat? Ik heb daarbij gekozen voor PCM compressie. Wat ik nu ga proberen is een dvd maken zonder menu, wie weet?
Link naar reactie
Om te beginnen: PCM is eigenlijk geen compressie, het is een indelingstype die je het best kunt omschrijven als "ongecomprimeerd" , het is audio zoals die op audio-cd's staat. dat is erg mooi maar eigenlijk een beetje overbodig aangezien met deze indeling de audio ruimte op vreet, ruimte die je beter kunt aanwenden voor meer video op je dvd of een betere kwaliteit video. MPA (mpeg1 audio layerII) en DD2.0 (dolby Digital 2.0-stereo, ook wel AC3 genoemd) is dan al heel wat efficienter. MPA op een hoge bitrate (vanaf 256 Kbs) doet niet onder voor pcm en DD2.0 is nog efficienter en heeft aan 192 Kbs meer dan voldoende om muziek en spraak uitmuntend weer te geven. ter vergelijk: PCM gebruikt een dikke 1500 Kbs. Na je opmerking over mp3 bedacht ik ook het volgende: wellicht is 1 van de mp3's die je onder je film hebt gemonteerd niet helemaal ok? Dit soort problemen komen vaak doordat 1 van de toegevoegde bestanden (audio,video of stilbeeld) niet compatible is met de rest en het programma struikelt daarover. De foolproof methode om het wel voor elkaar te krijgen is dan ook meestal om eerst alle bestanden te converteren naar 1 en dezelfde norm en dan meteen ook het liefst een dusdanige norm/indeling zodat het bestand geen hercompressie ondervind want dat kost kwaliteit. Voor het maken van een dvd betekent dat voor de audio je het bewerkingsprogramma PCM-stereo-16bit-48 Khz aanlevert. De aangevoerde pcm audio wordt dan door het bewerkingsprogramma in de laatste stap omgezet naar het uitvoer formaat MPA of DD. Je doet dan feitelijk niet veel meer dan het bewerkingsprogramma 1 stap te besparen want het eerste wat een bewerkingsprogramma doet bij het bewerken is de audio en video "uit pakken" naar een ongecomprimeerde vorm. Het is echter wel een belangrijke stap en als het bewerkingsprogramma daarbij over 1 bestand struikelt omdat er iets incompatibel aan is dan struikelt het hele programma en loopt vaak het hele project schade op, of breekt zelfs af met een foutmelding. Vooral formaten die geschikt zijn voor streaming zijn in zo'n geval "verdacht", je moet dan denken aan mp3 en wma en bij de video is dat wmv,divx/xvid en andere mp4 achtigen. Zeker als een bestand afkomstig is van het internet kan er wat mee mis zijn zonder dat je dat hoort bij het beluisteren. Doordat deze formaten streaming geschikt zijn hebben ze bij het afspelen een zeer grote fouttolerantie, er kunnen letterlijk hele brokken data missen of corrupt zijn zonder dat je er iets van merkt/ziet/hoort, de afspeler "vult" de missende/corrupte data gewoon aan. Maar bij het omzetten gaat het dan fout omdat het omzetten wel verlies geeft, een mp3 clip die afgespeelt 1minuut;20sec is kan na het omzetten 1 minuut;10seconden zijn en het bewerkingsprogramma komt dan in de moeilijkheden want deze "verwacht" immers op de tijdlijn een stukje muziek van 1min;20sec. In dit voorbeeld ga ik uit van 10 seconden die "missen" maar het ontbreken van 1 audiosample kan al voldoende zijn om de hele boel te torpederen, 1 audiosample= 1/48000 seconde. Omzetten is eenvoudig: je opnet de bestanden in een audio editter , past de eigenschappen aan naar wat het moet worden en saved de bestanden. Goldwave(.com) is bv zo'n audio editter. Je opent het audio bestand, kijk in de onderste balk naar de eigenschappen, als de sample rate anders dan 48 Khz is pas je deze aan met effect/resample en kies 48 khz. Daarna save als *.wav PCM signed 16 bit stereo, als je veel bestanden hebt kun je ook de batch functie gebruiken onder file/batch processing. Je kunt hiervoor ook een ander programma gebruiken, bv Nero heeft een audio editter maar er is nog een hele rits aan andere progjes die het kunnen, ff zoeken in je programma map en meestal is er wel 1 die dit kan.
Link naar reactie
Met je tips ga ik zeker aan de slag, al is het alleen maar om problemen in de toekomst te voorkomen. Maar ik ben alweer een stap verder... oplossing is vooralsnog het menu verwijderen, en dan niet kiezen voor PCM maar voor MPA. Er zit blijkbaar iets mis in het menu? Ik heb het menu achteraf toegevoegd, en helemaal vooraan de film geplaatst. Heb gebruik gemaakt van een standaard menu-sjabloon. Blijft vaag hee?
Link naar reactie
Van Studio software (maar ook wel andere merken) is enigszins bekend dat het niet op volgorde werken prolemen kan geven. Als je dus een project aan maakt dan zijn er 3 of 4 stappen(importeer-bewerken-maak film oid) en je bent aanbeland bij bv stap 3 dan is het niet verstandig om weer terug te gaan naar stap 2 en daar weer een aantal acties uit te voeren. Als er door de software maker een "workflow" of volgorde wordt aangegeven dan werk je het best via deze volgorde en wijk daar zo min mogelijk van af.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...