Ga naar inhoud

Pinnacle Studio MovieBoard PCI meteen met Asynchroon Geluid.


Aanbevolen berichten

[b:b14f24d11f]Niet-synchroon geluid behalve in het voorbeeldvenster[/b:b14f24d11f] Dit veelgenoemde probleem kwam ik nog niet tegen specifiek in combinatie met de PCI-kaart MovieBoard van Pinnacle (in 2008 zo'n 90,= euro). Het bijgeleverde Studio 11 heeft een 'voorbeeldvenster' om de analoog binnenkomende video direct te zien. Hierin lopen beeld en geluid bij mij synchroon. Zodra de opname wordt teruggekeken is er onmiddellijk ongeveer een seconde verschil tussen beeld en geluid (ook als tijdens binnenhalen het voorbeeldvenster uit staat). Dit probleem is identiek als wordt binnengehaald met een ander programma dan Studio 11, zoals Windows MovieMaker. Er worden geen verloren gegane frames gemeld door Studio (dus geen probleem met verwerkingssnelheid). De kaart is geïnstalleerd op een nieuwe AMD Athlon Dualcore met 2 GB RAM waarbij video- en geluidskaart zijn geïntegreerd op het moederbord. De specificaties van de computer zijn ruim royaler dan Pinnacle eist. Opnemen op een losse USB-harddisk in plaats van op de 256 GB grote locale harddisk verandert er niets aan. Natuurlijk ben ik reeds in uitgebreide correspondentie met de helpdesk van Pinnacle, die op het eerste gezicht overkomt als een zeer behulpzame hulpverleningsdienst waar je persoonlijk wordt gemaild in het Nederlands. Na nog updater maken van drivers enz. krijg ik nu het advies om een aparte geluidskaart te installeren en de geluidskaart geïntegreerd op het moederbord, uit te zetten. Als dat niet werkt zal hij wel zeggen: ook een aparte videokaart. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik vraag me af waar het eind is en op welk soort systeem synchroon geluid optreedt, met dit Pinnacle-product dat er er op zich uitziet, en georganiseerd is, als een volkomen serieus iets bedoeld om normaal te werken. Maar asynchroon geluid is abnormaal en onacceptabel.
Link naar reactie
Tja, dan is het te verwachten. Bij gescheiden audio-video apparaten spelen er twee problemen: latency en klokverschil. Latency is de tijd die verstrijkt tussen de opdracht en de uitvoer, dus jij zegt "Go!" en pas enige tijd daarna begint pas de actie. Dit levert een 1 malige gelijkblijvende a-sync op , hij is te corrigeren door de audio en video tov elkaar te verschuiven. Klokverschil is het verschil in referentie kloktijd van de twee hardware apparaten (videocaptureboard en de audiokaart), doordat deze twee kloktijden nooit helemaal exact gelijk zijn gaat na verloop van tijd de audio en video uit elkaar lopen en naarmate de lengte van de clip groter wordt zal dit dus ook meer en meer worden. Voor het laatste probleem is naderhand geen oplossing, dit omdat de async , niet regelmatig,steeds groter en groter word en dus geen vaste waarde heeft die je kunt corrigeren. Zo te zien heb je last van het eerste probleem en dat is dus te corrigeren door de video en audio te verschuiven maar daar wordt je natuurlijk, op den duur, niet vrolijk van..... Overigens: dat kun je zonder hercompressie(=verlies) doen mbv Virtualdub.(audio/interleaving) Een betere audio kaart met minder latency kan dat probleem oplossen, maar nieuwere drivers voor je onboard audio zou het ook kunnen oplossen. Latency is echter meestal een eigenschap waar fabrikanten niet veel aandacht aan besteden tenzij het noodzakelijk is, voor bv audiokaarten die specifiek bedoeld zijn om icm andere midi apparaten samen te werken is een lage latency een vereiste. Van de oudere soundblaster live was het snel bekend dat de latency hopeloos slecht was en dus begonnen hobbyisten zelf drivers te schrijven die een lagere en uiteindelijk bruikbare latency opleverde. Het kan dus wel maar als de fabrikant er geen prioriteit van maakt hoef je er niet op te rekenen, bij de nieuwere soundblasterkaarten is het dacht ik wel redelijk in orde. Bij onboard audio komt daarbij dat meestal voor een flink gedeelte van de audio verwerking wordt teruggevallen op de rekencapaciteit van de cpu icm software en dat introduceert automatisch latency. Als je het ding nog kunt retourneren zou ik dat sterk overwegen. Er is ook een model movieboard MET audio ingang: [url=http://www.pinnaclesys.com/PublicSite/du/Products/Consumer+Products/Home+Video/Studio+Family/Studio+MovieBoard+Documents/Technical+Specifications/TS+MBD+DU.htm]klik[/url] Die zou er geen last van moeten hebben. Wellicht is er ism pinnacle een omruil actie te regelen. Zo niet dan sta je voor de keuze: een andere audiokaart zou idd het probleem kunnen oplossen maar mogelijk daarna ook het tweede probleem kunnen openbaren nl langzaam oplopende a-sync door de verschillende kloktijden. Mogelijk heb je nu ook al last van dat probleem maar valt het niet op door het probleem van de te lange latency. Het klokverschil probleem kan opgelost worden door slimme software, als de maker er rekening mee houd is het mogelijk om bv dynamisch de klok aan te passen of door bv naar behoefte frames te droppen of audiosamples te droppen, dat verdient geen schoonheids prijs maar kan wel goed werken, mijn zeeeer oude dc10+ doet dat onder win98 zeer goed en geeft ondanks een gescheiden audio en video input absoluut synchrone video en audio-zelfs bij opnames van een paar uur. Maar; videocapture apparaten met een gescheiden audio ingang zijn en blijven problemetisch....... [edit] diverse edits, ik typte wat te snel, lees het verhaal nog maar een keer door(druk F5) Overigens: leuke site die in je profiel staat ,goed voor een paar uur leesplezier maar helaas maak je je zelf ook schuldig door op diverse sub paginas de lezer te bombarderen met hopeloos irritante midi-muzak-pulp(die bovendien niet uit te zetten is en je dus wel moet aanhoren als je de pagina wilt lezen-muziek als ongewenste intimiteit?), vb: [url=http://www.xs4all.nl/~kijkweb/kijkaan/muziek/spiegbld.mid]klik[/url] [url=http://www.xs4all.nl/~kijkweb/kijkaan/muziek/gelewagen.mid]klik[/url]
Link naar reactie
Welbedankt voor je lange grondige toelichting. Zo bezien kan een extra geluidskaart in plaats van die op het moederbord dus verbetering geven, maar het hoofdprobleem ligt volgens je uitleg erin dat ik niet het model heb waar ook het geluid naar binnengaat. Deze tip verbaasde me nogal want ik wist niet eens dat dit bestond en op het plaatje dat opduikt via je link zie ik ook niet meer connectors dan op mijn huidige kaart. O ja je hebt natuurlijk wel gelijk dat ik op twee pagina's ook muzak heb staan. Weet jij dan een script om een knop te maken (zoals b.v. ook bestaat: print deze pagina) om afdraaien van het geluid op de pagina uit of aan te schakelen?? Ik laat het horen als ik meer weet. Overigens verbaast het me enorm dat je bij een zo serieus gepresenteerd product als ik jou goed lees, zou moeten verwachten dat het geluid asynchroon is. En dat zeggen ze er dan helemaal niet bij!
Link naar reactie
Geachte heer Heins, De vermelding op de website voor het Pinnacle Movieboard is niet correct en gemeld bij Pinnacle. Deze kaart heeft geen audio in- of uitgang. Er is wel een Movieboard Plus, deze PCI kaart heeft een zogenaamde breakout box waarop zowel het video als het audiosignaal aangesloten kan worden. Dit verkleint de kans op communicatieproblemen tussen de hardware bij het opnemen van video en audio en dus ook de kans op de-synchronisatie tijdens of na de opname. [url=http://www.pinnaclesys.com/PublicSite/du/Products/Consumer+Products/Home+Video/Studio+Family/Studio+MovieBoard+Plus+Documents/Technical+Specifications/TS+MBDPLUS+DU.htm]klik[/url] Met vriendelijke groet, PINNACLE
Link naar reactie
De specs van het board wat ik opduikelde vermelde idd wel een audio in en uitgang maar zijn dus kennelijk verkeerd. het probleem is altijd de prijs; een capture board met audio in en uit betekent een duurdere chip(of meerdere chips) en dus een duurder board en valt meestal dan net buiten de prijs van wat een consument er voor over heeft. Professionele capture apparaten hebben altijd een audio in en uitgang maar kosten dus meer. Pinnacle heeft op dit vlak de nodige ervaring, zoals ik al zei; een dc10+ board welke ik heb en stamt ongeveer uit 1998 heeft geen audio in of uitgang maar levert perfecte synchrone video op, moet ik er wel bij vermelden dat dit vele vele updates van de software over een periode van +/- 2 jaar heeft gekost voor ze het voor elkaar hadden maar het kan dus wel. Een deel van de kennis die er voor nodig was heeft men toen overigens "aangekocht" van een software schrijver die uit ontevredenheid zelf maar software was gaan schrijven en deze kosteloos beschikbaar stelde aan eigenaren van een dc10+ board. 1 van de andere truukjes die de software schrijver had geimplementeerd was het naadloos aan elkaar kunnen wegschrijven van videobestanden groter dan 2 GB, zoals je wellicht weet de grens van het FAT32 bestandsysteem. Dat gebeurde door de video weg te schrijven in segmenten van iets kleiner dan 2 GB waarna bij het lezen/bewerken van de video deze automatisch/virtueel weer aan elkaar werdt gelinkt zodat je toch op gebruikersniveau met als het ware 1 lange video te maken had. Dat maakte het dc10+ board welke bedoeld was voor gewone consumenten zo populair onder de professionals dat deze an masse het duurdere en professionele dc30 board lieten liggen en een dc10+ kochten. Het succes van dit board betekende dus automatisch zijn ondergang want kort daarna werdt het uit productie genomen..... Het neemt niet weg dat capture apparaten zonder audio ingang al van beginne een probleem hebben en dat probleem is wellicht goed op te lossen maar het is op de eerste plaats al van origine niet een erg ideale situatie,zeker omdat de audio-ingang door de klant zelf wordt aangekocht en over dat stukje hardware heeft de fabrikant dus geen invloed en dus is het resultaat niet zeker. Zeker niet als je weet dat er een betere oplossing is. Dit is een met enige regelmaat terugkerend probleem op dit forum omdat bijna alle tv kaarten die te koop zijn ook geschikt zijn om video te capturen maar ook niet over een audio ingang beschikken en dus komt ook bij al deze eigenaren meestal het klok-verschil probleem om de hoek kijken. In dezelfde katagorie vallen ook de grafische kaarten met video-ingang en ook deze kennen het probleem. Je zou een andere audio kaart kunnen proberen, zeker gezien wat je nu hebt is dat sowiezo geen slechte investering, onboard audio heeft geen erg goede reputatie en dat is niet voor niets zo. Het vreet cpu bronnen en levert meestal "budget kwaliteit" audio, een soundblaster audigy of hoger kost een paar tientjes ( [url=http://tweakers.net/pricewatch/cat/53]klik[/url] ) en levert over het algemeen om te beginnen een stabiele en snellere pc op en geeft daarbij een betere kwaliteit audio op de in en uitgangen. Er loopt op dit moment een topic van een andere gebruiker over die ook het licht heeft gezien en gevonden in een andere audiokaart : [url=http://forum.computertotaal.nl/phpBB/viewtopic.php?t=188334&sid=1c6e6f6fca30a8cd6594f896c808ede8]klik[/url] Voor de muzak: helaas, ik weet een hoop van video maar met websiteontwerp ben ik een oen, ik weet er echt helemaal niets van. ik weet dat zo'n aan/uit knopje goed mogelijk is want ik zie het wel meer op sites. Wellicht moet je de vraag even stellen in het forum internet/webdesign, daar is vast wel iemand die je een kant en klaar scriptje kan geven. Als laatste: erg lange url's verklooien de site layout van het forum, je moet dan links/rechts scrollen om de pagina te kunnen lezen, dat los je zo op: [url=plaatshierjelink]klik[/url]
Link naar reactie
Reuze bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik heb mazzel dat jij zoveel ervaring hebt. Is het niet bizar dat al die TV- en video-grabber kaarten zonder geluidsingang worden ontworpen met asynchroon geluid als risico zonder dat erbij te zeggen? Ik kijk al een tijd uit naar iemand die meldt: ik heb er één die het perfect doet. Bij jou dus die DC10+ (met software-gedoe). Is dat systeem om grote bestanden te maken nu achterhaald sinds FAT32 wordt vervangen? In elk geval heb ik je advies opgevolgd te proberen de MovieBoard te ruilen door eerst maar eens een brief te schrijven aan die winkel zodat ze na kunnen denken, of ik de 100,= duurdere PLUS-versie kan krijgen met verrekening. Geen idee of men van opinie is dat dit terecht is... Ik zie dat de schrijver bij dat andere item ook uitkomt op de soundblaster audigy. Is die weer beter dan de andere of kan ik een voorradige Aureon van Terratec net zo goed proberen? Tot later.
Link naar reactie
Het hoeft ook niet persee fout te gaan, er zijn meer dan genoeg voorbeelden waarbij het wel goed gaat. ook ik heb een wintv theather kaart met gescheiden audio en die heeft geen last van uit sync raken onder win2000, onder XP is het hopeloos. Het hangt ook van het mediaplatform af waaronder de kaart werkt, als dat geheel directshow is en je voert uit naar mpeg1/2 dan kan het goedgaan, gebruikt je kaart VFW(video for windows) en een vfw codec dan is er een reele kans dat het mis gaat. Eneh?: heeft de pvr niet een eigen audio ingang? Wat betreft de audiokaart; alles vanaf een live en hoger is goed te doen, ook terratec maakt goede kaarten en was voorheen zo'n beetje de enigste knappe keuze naast een Creative soundblaster maar ondertussen zijn er meer merken die een knappe kaart kunnen maken.(bv M-audio maar is wel wat duurder) In vergelijk tot een on-board audio oplossing is nagenoeg iedere kaart beter. Het beste is om voordat je kiest eens de fabrikant site te bezoeken en heel simpel eens te proberen of en hoe je een driver kunt downloaden of updates voor software kunt vinden of hoe makkelijk de FAQ database is te gebruiken. Sympathie voor een merk komt bij de meeste gebruikers door dergelijke ervaringen.... Als je , tot nu toe, eigenlijk geen klachten had over de kwaliteit van je audio dan zal dat ook met een losse kaart, ongeacht het merk en type wel goedkomen. Ik zou iig kiezen voor een merk en type waarvan er veel worden aangeboden en verkocht, dat verkleint de kans op incompatabiliteit en narigheid. Dat kun je makkelijk checken in de tweakers pricewatch, kaarten die veelvoudig worden aangeboden zijn kennelijk populair en bieden zeer waarschijnlijk een goede prijs/kwaliteit verhouding (is natuurlijk niet 100% foolproof maar het geeft je een aardige indicatie)
Link naar reactie
  • 2 weken later...
Nogmaals bedankt, enneh: Amira, dat scriptje om mijn muzak uit te zetten heb ik meteen geplaatst. Jaha, in de gelinkte advertentie heeft die Hauppauge TV-kaart van Amira een [b:2a4330bcab]eigen geluidsingang[/b:2a4330bcab] ja. In elk geval was [i:2a4330bcab]Dynabyte[/i:2a4330bcab] in Amsterdam zo klantvriendelijk om mijn eigen onbeschadigde MovieBoard-spullen van 90,= euro te crediteren! Mijn nieuwe MovieBoard PLUS (pci-kaart, kost 170,= euro) heeft een eigen geluidsingang. En wordt geleverd inclusief dynamische microfoon en achtergrondvervangend laken van lentegroene zijde-achtige stof, waarschijnlijk ook lekker in bed. Aansprekelijk is dat je op deze MovieBoard PLUS-kaart een kabel aansluit met een veelpinnige stekker en aan de andere kant daarvan zit een [i:2a4330bcab]breakoutbox[/i:2a4330bcab] die je handig voor je neus op tafel kan zetten. Hierop bevinden zich verbindingen voor S-video, composiet en stereogeluid, allemaal zowel [b:2a4330bcab]in als uit[/b:2a4330bcab]. Twee firewire-verbindingen zitten op de kaart zelf. Waar het mij allereerst om ging was of nu het geluid na capturing synchroon liep! Ik zou zeggen bijna perfect, als je er op let. Er valt geen storende async bij op. Ik neem daarbij aan dat het verder ook geen zin meer heeft om mijn onboard geluidskaart te vervangen door een aparte. Latere bijzonderheden zal ik melden.
Link naar reactie
Das mooie service van de Dynabyte, hulde daarvoor. Het "laken" is voor het maken van een chromakey; [url=http://en.wikipedia.org/wiki/Chroma_key]klik[/url], kun je zelf weermannetje mee spelen. Ik denk dat als je hem zelf niet gebruikt dat je hem op marktplaats,of het verkoopforum hier,zo kwijt bent(heb je weer wat terug van de 80 eu die je moest bijleggen), het is een artikel waar ook hier wel eens naar gevraagd wordt en een origineel chromakey screen is dan toch wel wat mooier en geeft een beter resultaat dan een zelf uitgezocht stukje stof van de markt. De kwaliteit van een chromakey hangt deels samen met de zuiverheid van de kleur van de achtergrond, hoe preciezer deze groen of blauw is( met een nauw kleurenspectrum) des te mooier de chroma key wordt, vooral de randen van de chromakey worden dan beter.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...